Ga naar inhoud
GENEGEERD

[UE] (Urban Exploring) Leegstaande bedrijfspanden


Communicator

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wow! Ben ik tot nu toe dan de enige ex-kraker temidden alle preppers? Nou dan boffen jullie even dat ik lid ben geworden! :o

Ten eerste raad ik iedereen aan om eens wat informatie omtrent Fort Pannerden op te zoeken omdat dat een perfect voorbeeld is van waar we hier in dit topic over praten. Aan de hand van die situatie kunnen we vervolgens alle vragen één voor één gaan beantwoorden.

(Voor degenen die er nog nooit van gehoord hebben: Fort Pannerden is een buitengewoon tactisch gelegen 19e eeuws fort dat na lang leeg te hebben gestaan ongeveer 8 jaar lang gekraakt is geweest en waar in die tijd heel veel mensen mooie momenten hebben beleefd en veel herinneringen aan hebben gecreeerd)

 

Hier volgt dan eerst een verkorte educatieve spoedcursus over kraken:

Wat een "nette kraker" zoals ik mezelf altijd graag zag doet wanneer hij op straat dreigt te belanden (bij voorkeur ruimschoots van tevoren) is eigenlijk hetzelfde wat jullie allemaal het beste kunnen doen voor zover jullie dat nog niet gedaan hebben. Stap één is altijd en overal waar je gaat goed opletten of je een pand ziet dat tekenen vertoont van leegstand.

-vervallen terrein / onkruid op de oprit

-vervallen dak

-nooit rook uit de schoorsteen

-borden met te koop / of te huur (ja sorry onroerend goed eigenaren onder u, maar dit is ook een teken van eventuele leegstand)

-nooit auto / fiets ervoor geparkeerd

-geen verlichting 's avonds

-etc.

 

Hiervoor geldt natuurlijk dat je de meeste kans maakt een leegstaand pand te vinden waar je langer kunt blijven en waar je minder snel last hebt van andere mensen naarmate je meer afwijkt van de gebaande paden. Dus loop al die kleine landweggetjes in waar anderen voorbij lopen! Wanneer je aan het preppen bent voor je BOL is dit nog belangrijker dan wanneer je als kraker op zoek bent naar een nieuw onderdak.

 

Als je iets denkt te hebben gevonden moet je verifieren of het ook daadwerkelijk buiten gebruik is! Daarbij kun je in ieder geval de volgende standaard methodes gebruiken:

-Misschien voor de hand liggend maar: bel of klop aan. Verzin maar een stom verhaaltje voor als er wel iemand opendoet, maar dan weet je in ieder geval meteen waar je aan toe bent. Soms laat de echte dan wel de electronische hond al meteen horen dat het in gebruik is.

-Als er meerdere dagen achtereen niet opengedaan wordt en het niet teveel opvalt kijk dan eens door het raam naar binnen en loop eventueel eens achterom om te zien hoe het terrein en het pand er verder van buiten uitzien.

-Plaats kleine stukjes hout of ander onopvallend materiaal op zo'n manier tussen de voor- en achterdeur dat deze ertussenuit zouden vallen wanneer de deur geopend wordt, en check zo mogelijk enkele weken later of de stukjes hout nog op hun plek zitten. (Soms wordt ook wel een foldertje tussen de deur gestoken i.p.v. een stukje hout, met de gedachte "hoe opvallender je iets doet hoe minder het opvalt"...)

-Type het adres of de naam van het bedrijf eens in in google en kijk of er iets interessants naar boven komt over een failissement ofzo.

-Maak eens een praatje met de buren. Je kunt ze desnoods gewoon vertellen dat je het een interessant pand vindt en vragen of zij weten of het misschien te koop staat?

-Als er een te koop of te huur bord staat, kijk dan eens op internet of ga langs bij de makelaar. Bezichtigen kan altijd.

-Als het een bedrijfspand is, ga dan even langs bij de kamer van koophandel. Voor minder dan een tientje kun je daar een uittreksel aanvragen met allerlei informatie omtrent de huidige eigenaar en eventueel zelfs een plattegrond.

 

NB. Even een kleine belangrijke noot, misschien ook weer voor de hand liggend, maar zodra je van de buren of iemand anders iets te horen krijgt dat je doet vermoeden dat de eigenaar een onderwereld figuur is (Een evidente mogelijkheid want die bezitten aanzienlijk veel onroerend goed) dan is het misschien verstandig eieren voor je geld te kiezen. Hoewel je natuurlijk altijd met de stukjes hout methode in de gaten kunt blijven houden hoeveel gebruik er van het pand gemaakt wordt.

 

Stap 2: Het binnenkomen van een pand sla ik hier even over. Hier is al veel over te vinden op het internet en als je hier toch vragen over hebt kun je ze altijd in een PM stellen.

Maar wanneer je eenmaal binnen bent is het als prepper net als voor een kraker heel belangrijk om zo snel mogelijk de bestaande cilinders of zelfs de complete sloten te vervangen. Je wil altijd zeker stellen dat jij en jouw mensen de enige zijn die op conventionele wijze naar binnen kunnen komen! Wat hierbij natuurlijk ook heel handig is is een hangslot met ketting. Het is een hoop gewicht om mee te dragen maar ik raad het iedereen van harte aan, ze komen op allerlei manieren van pas!

Wanneer het om een definitieve BOL gaat stel ik me zo voor dat de gemiddelde prepper ongeveer net zo te werk zou kunnen gaan als krakers wanneer ze hun pand leefbaar willen maken:

-Er moet gekookt kunnen worden en er moet een warmtebron zijn. Elders op het forum vindt je genoeg informatie over dit onderwerp dus hier hoef ik geen details te behandelen.

-De onderverdieping moet eventueel gebarricadeerd / verstevigd worden. Over barricaderen zal ik morgen een apart bericht posten want daarbij zal ik jullie als voorbeeld uit leggen hoe dit bij de belegering van Fort Pannerden gedaan is, en dat is een hoop informatie en ik wil ook nog naar bed vanavond ;)

-Het voedsel moet op een beschermde koele droge plaats bewaard worden waar muizen of ratten er niet bij kunnen.

-Het pand moet volledig doorzocht worden op de aanwezigheid van gereedschap, medicijnen, voedsel, of andere waardevolle voorwerpen of materialen.

-De taken moeten verdeeld worden: wie houdt de eerste wacht? Zeker de eerste 2 nachten moet er altijd tenminste 1 persoon wakker zijn! Wie kookt er? Wie houdt in de gaten waar iedereen mee bezig is? Wie neemt er eventueel contact op met andere groepen overlevenden? Wie gaat er op uit om andere benodigdheden op te halen? Etc.

 

Omdat de ongeschreven wetten over oppervlakte gebruikspercentages, eigen meubilair, advocaten, opgepakt worden, en contact met de politie niet meer gelden wtshtf zal ik die hier ook niet behandelen.

Zoals gezegd zal ik morgen nog uitgebreid ingaan op het barricaderen, en ik zal jullie vertellen hoe het was om tweeeneenhalve dag en twee nachten met pakweg 16 personen in een klein kamertje van een fort door te brengen met blikjes bonen, dekens, en de wetenschap dat de helft van die mensen op het punt stonden om de enige plek te verliezen dat ze "hun huis" konden noemen.

 

Weltrusten allemaal, en ik hoop dat ik met m'n slaapdronken hoofd nog een beetje een duidelijk verhaal ervan heb weten te maken, en dat iemand hier iets aan heeft.

 

Slaap lekker,

 

DaVinci

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Prepper 053!

 

Goed bezig daar in Enschede hoor ik! Ik wil alleen nog even een paar puntjes aankaarten t.o.v. je flat / appartement wtshtf als je dat goed vindt.

Zo te horen heb je er al veel over nagedacht, maar vindt je het geen groot nadeel dat je wtshtf midden tussen de mensen zit? Steden en dorpen en dus flats en huizen in die steden en dorpen zijn de allereerste locaties die geplunderd gaan worden (in bepaalde scenario's uiteraard). Wanneer je een meer afgelegen locatie kunt bereiken die goed verdedigbaar is (en zulke plaatsen zijn er echt genoeg, ook in Nederland) dan zul je daar veel minder gauw geconfronteerd worden met losgeslagen groepjes plunderaars.

Ten tweede betekent het feit dat je in een flat zit ook dat je, zoals nvd72 al zegt, relatief makkelijk in te sluiten bent. (Tenzij je een nederlandse yamakasi bent en net zo makkelijk van balkon naar balkon springt als dat je boodschappen doet bij de albert heyn...)

Persoonlijk denk ik overigens dat veel mensen best veilig zullen zijn in hun flat in de meeste gevallen, maar bovenstaande 2 argumenten tegen het wonen in een flat in de stad / het dorp moet je niet over het hoofd zien!

In een ander berichtje heb je het erover dat mensen waarschijnlijk niet bij jou komen plunderen:

dat klopt, maar men zal niet snel in het pikkedonker proberen een deur te forceren. Want de trappenhal heeft geen ramen en zodra de noodverlichting uitgaat is het zelfs overdag praktisch helemaal donker. De andere toegangsdeur is die van de brandtrap, deze is vanaf de buitenkant alleen toegangelijk met een speciale sleutel die zelfs bewoners niet hebben, de deur op de begane grond in natuurlijk wel van binnenuit te openen. komen ze desondanks nog op de brandtrap dan is elke ook nog afgezonderd van de centrale trap door een extra deur met slot.

 

Dus jah het is altijd mogelijk dat men probeert bij mij in te breken, maar het is erg onwaarschijnelijk aangezien woningen op de grondniveau veel makkelijker toegankelijk zijn.

Hierover wil ik ook even een aantal dingen zeggen. Ten eerste is dat het ergens donker is natuurlijk geen argument voor mensen om er niet naar binnen te gaan. Iedereen heeft tegenwoordig zaklampen / hoofdlampjes / lampjes op hun mobiele telefoon / aanstekers / of zoals ik: een stormlamp met kaarsen. En vroeger namen mensen al gewoon fakkels mee als ze ergens licht wilden hebben. Bovendien zijn de deuren van een flat of elk ander huis tuin en keuken gebouw altijd makkelijker open te krijgen dan je denkt. We hebben het hier over plunderaars, niet over mensen die even komen voelen of de deur wel op slot zit en anders weer netjes weggaan. Vergis je dus niet in hoe veilig je ergens zit hoor!

 

Het idee van het kiezen van een verwaarloosd pand als BOL is wel dat je van tevoren je huiswerk goed doet en dus al weet wat je te wachten staat wtshtf. Je zult het snel leefbaar moeten kunnen maken en moeten kunnen beveiligen / verdedigen. Maar zulke plaatsen zijn er genoeg hoor. Wat punt 8 betreft...

8. Moeilijk om water te vinden dat niet door chemische produkten is vervuild, aangezien veel van die panden op industrie tereinen zijn.
Wanneer je ergens voor langere tijd bent kun je het beste proberen het regenwater op te vangen en te verzamelen. Daarvoor kun je de bestaande regenpijpen gebruiken met filter, of een gespannen stuk zeil ofzoiets. Maar ik ben heel blij dat je dat noemt want ik besef ineens dat ik nog nooit heb nagedacht over hoe lang er nog water uit de kraan blijft komen wtshtf. Daar ga ik zometeen eens wat zoekopdrachtjes op los laten... :)

 

Maar goed, denk er dus aan dat mensen zich niet door gesloten deuren of duisternis laten tegenhouden. Zorg dat je nog meer hebt om je mee te verdedigen.

Groeten,

 

DaVinci

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed, daar ben ik dan weer. Ik zal even met jullie delen hoe Fort Pannerden verdedigt werd ten tijde van de ontruiming.

Voor iedereen die nog geen goed beeld heeft van over wat voor soort pand we hier praten: Fort P op Facebook

 

Voordat ik het eigenlijke onderwerp aansnijd moet ik even duidelijk stellen dat er meerdere maanden(!) is gewerkt aan deze verdediging en dat er in totaal zeker een paar honderd man geholpen heeft met spierkracht, ideeën of expertise. Verwacht dus niet iets dergelijks met 8 man in een weekje klaar te zetten... ;) Bovendien ging het in dit geval niet om wetteloze criminele plunderende troepen maar om een staatsgeautoriseerde troepenmacht die onder het toeziend oog van de media moest werken. Beide zijden mochten geen geweld toepassen en het pand (een monument) niet vernielen, en dan gelden natuurlijk hele andere regels.

 

Een Fort is natuurlijk een unieke plaats om te verdedigen; het is er speciaal voor gebouwd. Toen Fort Pannerden net gekraakt was was de electriciteit afgesloten, maar dit probleem was snel verholpen (m.b.v. de straatverlichting meen ik me te herinneren). Hierdoor kon ook het ouderwetse luchtalarm op het dak van het Fort weer gebruikt worden. De herrie die hieruit kwam kun je je alleen voorstellen als je er naast hebt gestaan. :p Het tactische voordeel daarvan was vooral dat het de eventuele politiehonden / paarden / en mensen misschien zou verwarren, EN voor ons toen heel belangrijk: we konden niet horen wat er door de autoriteiten al of niet geeist werd (Het schijnt dat ze iets hebben geroepen van: "Kom er uit, we hebben jullie omsingeld" ofzoiets... :cool:) en zij konden onze communicatie niet goed afluisteren met richtmicrofoons.

Ook was de ophaalbrug in eerste instantie vrijwel niet te gebruiken. Die is dus gerepareerd en verstevigd met metalen platen en er is gezorgd dat het ophaalmechanisme weer goed en snel werkte. Ook is de poort verstevigd met metaal en kon er een grote stalen balk achter bevestigd worden. Verder is er gedurende langere tijd een voorraad hout, puin, eten, en drinken aangelegd. Hout om te stoken, en hout voor de tactische brandstapels. (Deze konden vrij eenvoudig een grote versperring vormen voor mens en dier) Met puin bedoel ik voornamelijk grote zware dingen die toch nog in ieder geval door twee personen gedragen konden worden. Dit werd op tactische punten klaargelegd.

 

Doordat de bewoners van Fort Pannerden goede contacten onderhielden met bewoners en verschillende autoriteiten uit de wijde omgeving, en doordat ze al enige tijd in staat van paraatheid verkeerden, kon het gebeuren dat ik op een nacht met een paar anderen op het dak de wacht aan het houden was, en 's ochtends in het pikkedonker plotseling geluiden hoorde in de verte aan het begin van de oprijlaan...

Vanaf dat moment ging het heel snel en soepel: de rest werd snel wakker gemaakt beneden en op de hoogte gebracht, verkenners gingen eropuit om te kijken om wat voor "tegenstanders" het ging, en de eerste brandstapel werd aangestoken. Daardoor konden we vanaf het dak vrij goed zien wat er over de weg allemaal aankwam. Het luchtalarm ging ook aan, en voor het laatst werd er nog contact gezocht met de buitenwereld om iedereen te hulp te roepen en op de hoogte te brengen. Uiteraard werd de ophaalbrug opgehaald en werd de hoofdpoort gebarricadeerd.

Toen het lichter begon te worden konden we zien dat door de uiterwaarden een kordon politiehonden met begeleider zich in een halve cirkel om het Fort had verspreid, en dat tussendoor politie te paard klaar stond om ontsnappen onmogelijk te maken. Verder dreven er tenminste 3 politieboten in de waal en in het pannerdenschkanaal (Volgens mij zelfs 4 of 5 maar in je geheugen worden zulke dingen soms meer) vloog er een helikopter boven ons rond, waren er meerdere arrestantenbusjes, minstens 25 ME'ers, en was het leger begonnen met een groot transport van gereedschap, voertuigen, pontons, en ander materiaal.

 

Stay tuned voor deel twee.... ik moet eerst even aandacht besteden aan m'n gezinnetje nu. :) Tot straks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké. Verder was er natuurlijk een heel mediacircus aanwezig (Ook nog een helikopter en twee wagens) De kolonne voertuigen kon niet heel dicht bij het Fort komen vanwege het enorme laaiende vuur van pallets en halve bomen. Uiteindelijk duurde het denk ik ongeveer 3 kwartier voordat de eerste bijna uitgebrand was en de volgende brandstapel aangestoken werd vanaf het dak van het Fort. Al met al was het al bijna middag tegen de tijd dat we ons klaar gingen maken om ons echt in te sluiten. We hadden ons opgesplitst in twee grote groepen, en nog een aantal losse mensen met een speciale opdracht of een speciaal doel. Allebei de groepen zouden zich verschansen in een van de geschutskoepels die zich op de hoeken van het fort bevinden. Nadat iedereen van onze groep door de eerste stalen deur was gegaan werd deze gesloten en werd al het barricade materiaal uit de volgende ruimte naar de eerste ruimte gebracht net zolang totdat de hele ruimte gevuld was. Op dat moment bevonden we ons in de tweede ruimte die we afsloten en vulden met barricade materiaal uit de derde ruimte. Vervolgens konden we ook de derde ruimte en een deel van de gang daarachter nog afsluiten en barricaderen en ons terugtrekken in de koepel, een half ronde ruimte van misschien 18 vierkante meter met een laag plafond twee smalle geschutspoorten en een wat bredere die afgesloten was met een stuk radiator.

De technische details van de barricades kan ik me niet exact herinneren, maar ik heb gehoord dat er in de stalen verstevigingen op de deuren holle buizen en balken gevuld met brandstof waren bevestigd zodat deze niet met powertools konden worden doorgeboord, geslepen, of gezaagd zonder heel voorzichtig te werk te gaan. Je kunt holle metalen delen natuurlijk ook vullen met beton voor meer stevigheid. Verder waren er natuurlijk bedbodems gebruikt (Die die uit stalen veren bestaan je weet wel), en bouwstempels. Wanneer je als prepper van plan bent je ergens "in te graven", zorg dan dat je 1 of meerdere bouwstempels binnen handbereik hebt. (Je kunt ze in plastic wikkelen en in de buurt van je BOL begraven bijvoorbeeld.) Ze komen altijd van pas!!!

Vanaf het moment dat we ons hadden "ingegraven" waren onze communicatie mogelijkheden heel beperkt. Er was ook weinig meer te doen dan luisteren of we buiten iets hoorden, af en toe even naar buiten kijken, checken of iedereen zich nog goed voelde, en zorgen dat iedereen genoeg dekens had. Twee van de aanwezigen reageerden pro-actief en wilden meteen een primitief soort houtkachel bouwen, een idee waarop anderen fel tegen waren. En bijna hadden we onszelf al op de eerste dag verstikt met houtrook... :p Niet lang daarna hoorden we van een journalist de bevestiging dat de BraTra (brand- en traangasbrigade) het fort binnen waren gekomen. Kort daarna viel het luchtalarm stil.

Aan het einde van de eerste dag wisten we alleen dat er een paar arrestaties waren verricht en dat het leger, de ME, en de BraTra zich gingen terugtrekken voor de nacht.

Tijdens de eerste nacht ontstond al meteen de eerste confrontatie in de groep: een meisje wou eruit omdat ze de volgende dag een hele belangrijke afspraak had waar ik hier verder niet over zal uitweiden. Iemand stelde voor dat we het stuk radiator zouden verwijderen en haar in de slotgracht zouden laten zakken (Die overigens aan die zijde volledig droog stond). Dat ontlokte heftige reacties aan sommige anderen: "Als ze afspraken had dan had ze niet naar Fort Pannerden moeten gaan!" "Dat luik gaat niet open!"... dat soort dingen.

Uiteindelijk waren er twee of drie mensen die haar toch eruit wilden laten gaan, en dat is uiteindelijk ook gebeurt. We hoopten maar dat ze een weg naar buiten zou vinden zonder gepakt te worden, maar de maan scheen erg fel die nacht, en ze werd toch opgepakt hoorde ik later.

Het was erg koud en de meesten van ons moesten dekens delen en dicht tegen elkaar aan kruipen. Blikken bonen moesten ook gedeeld worden omdat er meer mensen waren gekomen dan waarop geanticipeerd was.

In stilte wisselden we de wacht af (veel van ons konden toch niet slapen) en werden stijf van de kou en het ongemak wakker. Maar het feit dat we het al een dag en een nacht hadden volgehouden was wel goed voor de moraal.

De dag ging heeeeeeel langzaam voorbij, en aan het eind van die dag hadden we de geluiden van de BraTra steeds dichterbij horen komen totdat ze volgens mij nog maar 1 ruimte en een deur van ons verwijderd waren. De andere groep die zich in de min of meer tegenoverliggende geschutskoepel had verschanst was die avond "bevrijd" hoorden we via iemand die buiten stond. Eigenlijk waren sommige van ons op dat moment heel blij dat we eruit zouden mogen, maar.... de BraTra stopte voor de avond, en pas de volgende dag halverwege de ochtend hoorden we door de deur iemand roepen dat we aan de kant moesten gaan: Hop! Daar waren ze eindelijk!

Het heeft ze uiteindelijk dus twee volle dagen (Vanaf een uur of 9.00 tot een uur of 22.00) zoeken, spiegelen, slijpen, en ruimen gekost om bij ons te komen.

Fort Pannerden was op het moment van de ontruiming een bijna volledig zelfvoorzienende woongemeenschap met kippen, groenten, kruiden, een karpervijver, honden, verdedigingswerken, een goed georganiseerd huishouden, goede communicatienetwerken, en een fantastische locatie! Als we het niet tegen regeringstroepen hadden moeten opnemen maar tegen plunderaars, dan waren ze met geen mogelijkheid binnen gekomen, maar dan was de boodschap van het verzet misschien noodgedwongen ook niet zo vredelievend geweest...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vrij ontnuchterend, maar voor mij niet verrassend nieuws, wel heel mooi verhaal, dank!

 

Dus hoe goed je je ook ingraaft, als ze weten waar je zit en je kunt jezelf niet actief verdedigen heb je een paar dagen om van te genieten.

 

Daar laat ik het bij.

 

Prep ze,

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nice topic! Ik hoorde afgelopen week van iemand de uitspraak: "a cave is a grave"

Wat eerder ook al gezegd werd: als iemand er maar op één manier in kan, kan jij er vaak ook maar op één manier uit.

Ik zou een leegstaand pand hooguit gebruiken als tijdelijke hide-out tot ik naar een permanentere BOL kan.

Ik zou er eerder voor kiezen om juist weg te trekken uit de bewoonde wereld en de bush in te gaan dan om in een stad/dorp te blijven.

 

Ik moet wel zeggen dat ik, door dit forum, anders naar mijn leefomgeving ben gaan kijken en inderdaad mijn ogen open hou als ik rondfiets/rij en mijn gedachten een eindje vrij laat als ik een leeg gebouw zie staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot

Als je wordt omsingeld, dan ben je automatisch al ingegraven. Dan kan je beter goed ingegraven zijn. Lees het laatste stukje.

Ten eerst een belegering door een enorme overmacht met extreem veel professioneel materiaal. Ten tweede geweldloos verzet.

 

WTSHTF en het is een bende, dan legt die bende het af. En niet zo zuinig ook.

Bovendien zullen ervaren preppers veel betere voorraden en voorzieningen hebben aangelegd.

 

Hier kunnen we wel veel barricade-technieken van opsteken.

 

Nee @DaVinci, je bent niet de enige ouwe kraker hier. Jij spant wel de kroon, met je mooie fort. :)

 

Maar neem nou die bedde-spiralen. Man, wat heb ik gelachen, toen ze daar met een moker doorheen probeerden te komen. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Ff een praktische vraag: ik heb een mooie beschutte BOL op het oog maar die is, net als zo veel panden, afgesloten. Hoe kom je op een fatsoenlijke manier binnen zonder dat aan de buitenkant te zien is dat er iemand naar binnen is gegaan?

 

Dat heet inbreken. Lonn... ;);) of je regelt de sleutel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ff een praktische vraag: ik heb een mooie beschutte BOL op het oog maar die is, net als zo veel panden, afgesloten. Hoe kom je op een fatsoenlijke manier binnen zonder dat aan de buitenkant te zien is dat er iemand naar binnen is gegaan?

 

Hahahah...dat kan ik je best laten zien maar dan moet je maar na een meeting komen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

mischien een domme vraag, maar welke criteria stellen jullie aan zo een pand??? ik ga ervan uit dat een pand aan eisen moet doen. zo heb ik besloten dat mijn flat een redelijk goede woning is tijdens een shtf. ik zal even de voordelen en nadelen van mijn flat noemen in mijn ogen in geval van een shtf.

 

Voordelen:

 

2. Makkelijk te verdedigen, mijn woning zit op de 6e etage en heeft slechts 2 in/uitgangen de ramen zitten aan de buitenzijde van het flat en zijn dus niet toegankelijk. Tevens zal bij stroom uitval de lift niet meer werken en de lampen na 8 uur ook uitgaan in de hal. Veel 99% van de bewoners zullen daardoor snel hun waardevolle spullen pakken en iets anders gaan zoeken. kortom praktisch geen buren tijdens een shtf.

 

Hopelijk ben je intussen wijzer geworden. Zodra de eerste verdieping leeg geplunderd is begint men aan de 2e, enz. Minder bewoners is juist een groter risico, met veel bewoners kun je gemakkelijker de in- en uitgangen bewaken. Water halen is ook zoiets, ben je alleen of met een paar dan moet het dagelijks en zeer stealthy. Heb je 50+ man ter beschikking dan kun je wat meer 'posen'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...