Ga naar inhoud
GENEGEERD

Chaos en paniek: dit gebeurt er in Nederland bij een totale black-out


Floesh

Aanbevolen berichten

Quote

Wat als heel Nederland wekenlang zonder stroom zit? Of sterker nog, heel Europa of de hele wereld? Is die gedachte enkel voer voor een spannende rampenfilm? Nee, want dát de totale black-out een keer gaat gebeuren, is zeker. De vraag is niet of, maar wanneer...

 

https://panorama.nl/artikel/461365/chaos-en-paniek-dit-gebeurt-er-in-nederland-bij-een-totale-black-out


Opvallend MSM artikel over een SHTF-situatie, het zet toch wel weer aan het denken hoe goed voorbereid we zijn op een langdurige black-out van het elektriciteitsnet.

 

Vertrekkend directeur Tennet: Stroom niet meer vanzelfsprekend (november 2020)

https://www.telegraaf.nl/nieuws/4008791/waarschuwing-voor-blackouts-om-wind-en-zonnestroom

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
29 minuten geleden, Floesh zei:

Opvallend MSM artikel over een SHTF-situatie, het zet toch wel weer aan het denken hoe goed voorbereid we zijn op een langdurige black-out van het elektriciteitsnet.

Het is wel wat aangedikt maar geeft wel mooi de escalerende factor weer.

Als het op deze manier zou verlopen zijn we echt wel fucked. Maar terwijl ik dit type is het hier echt volledig donker. Niemand was in dit achtergebleven dorp/stad/gebied zo slim om te begrijpen dat de lantaarnpalen 1 uur eerder aan zouden moeten. Dus het is voor mij nu eindelijk duidelijk dat men niet met een lichtsensor werkt maar met een tijdsklok die ze dus niet goed hebben ingesteld. Het geeft nou niet echt veel vertrouwen in de toekomst moet ik zeggen :)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel jammer dat het vaak aangedikt is en je lastig feiten en fictie uit elkaar kan halen.

Dat een ziekenhuis maar een beperkte hoeveelheid brandstof heeft voor het aggregaat geloof ik wel maar waarom zou defentie niet langs kunnen komen met een tankwagen?
Er zijn noodvoorraden dus daar zal ook wel een pomp bij zitten. OK, ook een aanname van mij maar ik heb genoeg mensen gesproken die voldoende op de hoogte zijn van draaiboeken die we normaal gesproken nooit zien.

 

Liften is ook zo iets, nu komt daarvoor de brandweer vaak, maar technische diensten kunnen ook de motor op tornen zetten en met de hand gaan zwengelen. En die kennen hun installaties en kunnen ook op de fiets. En niet in elke lift zit meteen iemand opgesloten. En dan zijn er ook nog vele liftmonteurs in actieve en non actieve dienst. Zoals bv de keurmeesters van een liftinstituut.

Een betere boodschap zou zijn om mensen voor te lichten ipv bangmakerij met zo'n artikel.

Postbus 51: prept u mee?

Heel Holland bereid zich voor prept.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@floesh Wij hebben in NL een relatief goed elektriciteitnet met een goede uptime. Echter de ontwikkelingen gaan zo snel, windparken, zonneparken, elektrische auto's en onze industrie dan de capaciteit een groot probleem is. Het net moet enorme klappen opvangen als de zon goed schijnt, de centrales zijn slechts beperkt qua modulerend vermogen. Tekorten en overschotten moeten ergens heen.

Ik denk dat het zeker niet ondenkbaar is dat er regelmatig storingen zullen zijn. Of dat een land of meer betreft zou ik niet weten, maar de kans is er zeker. Gevolgen zijn dan meer ontwrichtend dan het feit dat er geen stroom is. De afhankelijkheid is enorm. Het is goed om hier eens over na te denken wat de gevolgen voor een ieder betekenen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier twee (van legio) voorbeelden van de huidige capaciteitsissues van het elektriciteitsnet.

 

https://www.nporadio1.nl/fragmenten/nos-met-het-oog-op-morgen/5277cea0-ddab-4c54-82df-6ede8746e795/2021-10-13-elektriciteitsnet-in-nederland-raakt-overbelast

Quote

Het elektriciteitsnet in de provincie Utrecht zit vol. Er kan geen zonneveld of windmolenpark meer bij. Dat meldt Tenet, de landelijke netbeheerder. Ook op andere plekken in Nederland, zoals Friesland en Amsterdam, zijn de grenzen bereikt van wat het elektriciteitsnet aankan.

 

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5254737/liander-stroomnet-netbeheerder-capaciteit-vol-overbelast

Quote

Het elektriciteitsnet zit in grote delen van Noord-Holland aan de maximale capaciteit, waarschuwt beheerder Liander. Voor nieuwe grootverbruikers is de komende vier tot zes jaar geen plaats.

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

19 uur geleden, martin zei:

Het is wel wat aangedikt

 

Ik weet niet of dit aangedikt is. Ze zouden best eens te optimistisch kunnen zijn.

 

Bv lees ik nergens over de politie die ook in het donker tast en niet meer zal reageren op meldingen. Inbrekers en tuig slaan hun slag. Mensen slaan terug. Dit kan heel snel escaleren en militair ingrijpen noodzakelijk maken. Imo, de eerste dag zitten de grote steden in shock. De tweede.... breekt de pleuris uit.

 

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat heel veel immigranten uit het midden oosten en oost europa die al langer in ons land zijn vuurwapens hebben.... dat gaat dus flink ontsporen.

 

Als het echt 5 dagen zou duren? minimaal 100.000 doden en totale chaos. Een terugkeer naar 'normaal' is dan -imo- uiterst onwaarschijnlijk. Het zou zelfs een kantelpunt kunnen zijn waarna we afglijden naar een soort middeleeuwen.

 

In mijn schatting is 3 dagen een kantelpunt. Na 3 dagen gaat een soort psychologische schakel om, mensen realiseren dat 'normaal' niet meer bestaat en gaan dingen doen waarvan ze nu nog niet eens weten dat ze er toe in staat zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Rien zei:

 

Ik weet niet of dit aangedikt is. Ze zouden best eens te optimistisch kunnen zijn.

 

Bv lees ik nergens over de politie die ook in het donker tast en niet meer zal reageren op meldingen. Inbrekers en tuig slaan hun slag. Mensen slaan terug. Dit kan heel snel escaleren en militair ingrijpen noodzakelijk maken. Imo, de eerste dag zitten de grote steden in shock. De tweede.... breekt de pleuris uit.

 

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat heel veel immigranten uit het midden oosten en oost europa die al langer in ons land zijn vuurwapens hebben.... dat gaat dus flink ontsporen.

 

Als het echt 5 dagen zou duren? minimaal 100.000 doden en totale chaos. Een terugkeer naar 'normaal' is dan -imo- uiterst onwaarschijnlijk. Het zou zelfs een kantelpunt kunnen zijn waarna we afglijden naar een soort middeleeuwen.

 

In mijn schatting is 3 dagen een kantelpunt. Na 3 dagen gaat een soort psychologische schakel om, mensen realiseren dat 'normaal' niet meer bestaat en gaan dingen doen waarvan ze nu nog niet eens weten dat ze er toe in staat zijn.

Daarom is het ook zo belangrijk dat je je kan verdedigen thuis en op straat.

Je blote vuisten zijn dan echt niet genoeg.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden, Madeliefje zei:

Daarom is het ook zo belangrijk dat je je kan verdedigen thuis en op straat.

Je blote vuisten zijn dan echt niet genoeg.

Het ligt er wel een beetje aan hoe en waar je woont. In de grote steden zal het eerder escaleren dan op het platteland. Verdedigen is zeker noodzakelijk alleen de vraag hoe. Tegen gewapende groepen begin je over het algemeen niet zo veel.  Ik zou het niet direct weten hoe dit aan te pakken? Hoe zie jij dat @Madeliefje

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, Mare Imbrium zei:

Het ligt er wel een beetje aan hoe en waar je woont. In de grote steden zal het eerder escaleren dan op het platteland. Verdedigen is zeker noodzakelijk alleen de vraag hoe. Tegen gewapende groepen begin je over het algemeen niet zo veel.  Ik zou het niet direct weten hoe dit aan te pakken? Hoe zie jij dat @Madeliefje

Er zijn genoeg legale wapens.

 

Kruisboog met magazijn.

PCP luchtbuks met magazijn.

Pijl en boog.

Hakmes.

Kleine lichte handbijl.

 

Er zijn ook nog enkele illegale wapens die je gewoon online kan kopen maar die ga ik niet benoemen.

 

Plaats een bordje op de poort of achter het raam van 2 rottweilers.

WIJ WAKEN HIER.

 

Zorg dat je een goede rugzak hebt waar je wapen in past als je op de fiets gaat.

Met een los wapen val je teveel op.

Lopend kan je minder snel vluchten. Dus vandaar de fiets.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een totale blackout die langer dan een paar dagen duurt gaat er zoveel kapot dat de hele supply chain (wat er nog van over is) instort. Na een week is er genoeg schade om maanden of jaren lang voor problemen te zorgen. Je ziet nu al hoeveel containers (meer dan 1,5 miljoen bij 1 haven in de US) er op schepen staan te wachten om gelost te worden. Dat gaat nog minimaal een jaar duren voordat het weer opgelost is (en ik ben bang dat 1 jaar heel erg optimistisch is).

 

Zelf ben ik dus ook bezig met een mooie set zonnepanelen (wordt komende week als 't goed is geinstalleerd), komend jaar dan een accu systeem en "eiland modus" schakel electronica erbij zodat ik de komende 30 jaar in ieder geval (relatief) verzekerd ben van stroom, ook als het net wegvalt.

 

Een globale blackout kan eigenlijk alleen maar gebeuren als de Zon een stevige X-klasse CME onze kant op gooit en dus een soort meerdere uren (of zelfs dagen) durende "EMP" veroorzaakt. Mocht dat gebeuren dan is 't afgelopen; (bijna?) alle stroomnetten wereldwijd zijn in dat geval ten dode opgeschreven. De enige hoop is in dat geval dat we op tijd zien dat zo'n killer CME onze kant opkomt en we zelf preventief alle centrales en transformators afsluiten en loshalen van de lange kabels, om ze erna onbeschadigd weer aan te kunnen sluiten, maar dat zie ik nog niet gebeuren.

 

En wat wapens betreft; wordt lid van een schietclub, train wekelijks en zorg dat je je eigen wapenlicentie(s) haalt. Alle respect voor (kruis)bogen en luchtwapens, maar geen kans dat je daarmee sneller bent dan (of ook maar in de buurt komt van) een getrainde schutter met een 9mm of zelfs een eenvoudige .22

Doe mee met de trainingen, doe mee met tournooien, zorg dat je goed met je wapen(s) om kan gaan en ze zelf goed kunt onderhouden. Zorg dat je altijd het grootst mogelijk respect voor die krengen blijft houden en plan (en hoop) ze nooit te zullen moeten gebruiken voor enig ander doel dan sport schieten.

 

Bezit van illegale vuurwapens heb ik persoonlijk nul tolerantie voor. Als je zo'n ding wilt hebben dan zorg je voor een licentie en de juiste training. Denken dat je kunt schieten en daarbij je doel raken, zonder HEEL VEEL training is echt belachelijk en compleet onrealistisch, zeker in een stress situatie. De kans dat je jezelf of iemand uit je eigen groep verwond/vermoord is dusdanig groot dat dit voor niemand een optie zou moeten zijn. Serieus, doe het niet.

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...