Ga naar inhoud
GENEGEERD

Waarom ongevaccineerden niet het probleem zijn, maar de IC capaciteit.

Sterredag
 Share

Recommended Posts

• Admin

Bron geverifieerd, cijfer kloppen.

image.png.ecb01e7647da4b253fee5405936dc5a6.png

Oeps iets misgegaan, er stond hier tekst lol.

Als ik dit soort cijfers zie, gewoon van 'normale' officiele websites dan vraag ik me toch echt af... 1 waar zijn we mee bezig. En 2, hoe kunnen mensen dit blijven niet zien?

• Leuk 2
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@Sterredag: Is er ook een overzichtje van de hoeveelheid uren/dagen IC-bed bezetting? Dit is echt vanuit interesse en omdat statistieken soms zo misleidend kunnen zijn (ook als ze kloppen!). Want als dit de opnames zijn van alle mensen die zijn ingecheckt (of hoe dat ook moge heten) op de IC, ongeacht de duur dat ze op de IC lagen, dan zegt het nog niet eens zoveel over de IC bezetting op zich. Iemand kan ook een paar uur na een operatie op de IC liggen, om daarna door te mogen naar de gewone verpleegafdeling. En dan kun je er misschien wel 3 op een dag op hetzelfde bed hebben (ehhh... ik heb echt geen verstand van deze zaken, dus mocht dit organisatorisch onmogelijk zijn, sorry, het gaat me puur om het idee). Terwijl die Covid-IC-ers nou toch juist erg lang 1 zo'n bed bezet houden. En daarmee kan het dan dus ongelooflijk veel drukker geweest zijn op de IC, terwijl er minder opnames zijn geweest (door uitgestelde operaties, etc).

Maar nogmaals; ik heb geen idee. Dus is deze data er?

• Leuk 1
Link naar reactie

• Admin
1 uur terug, MamaM zei:

@Sterredag: Is er ook een overzichtje van de hoeveelheid uren/dagen IC-bed bezetting? Dit is echt vanuit interesse en omdat statistieken soms zo misleidend kunnen zijn (ook als ze kloppen!). Want als dit de opnames zijn van alle mensen die zijn ingecheckt (of hoe dat ook moge heten) op de IC, ongeacht de duur dat ze op de IC lagen, dan zegt het nog niet eens zoveel over de IC bezetting op zich. Iemand kan ook een paar uur na een operatie op de IC liggen, om daarna door te mogen naar de gewone verpleegafdeling. En dan kun je er misschien wel 3 op een dag op hetzelfde bed hebben (ehhh... ik heb echt geen verstand van deze zaken, dus mocht dit organisatorisch onmogelijk zijn, sorry, het gaat me puur om het idee). Terwijl die Covid-IC-ers nou toch juist erg lang 1 zo'n bed bezet houden. En daarmee kan het dan dus ongelooflijk veel drukker geweest zijn op de IC, terwijl er minder opnames zijn geweest (door uitgestelde operaties, etc).

Maar nogmaals; ik heb geen idee. Dus is deze data er?

Je kunt zelf kijken op de link onderaan het plaatje, daar is meer informatie te vinden, hopelijk vind je daar wat je zoekt. Je hebt gelijk, ook duur opnames heeft natuurlijk een impact, dat snap ik wel. Maar zelfs dan... Want al die covid-19 patienten staan wel tussen die cijfers van 2020, dus zonder covid-19 patienten, was dat cijfer een stuk lager geweest dan wat er nu staat, ondanks dat er ook operaties zijn uitgesteld enzo is dat ook lang niet altijd IC patienten.

Ik zal ook zeker niet ontkennen dat het niet druk was of drukker was op de IC. Het punt is meer dat ook vanuit de regering er met cijfers gegoocheld wordt om een bepaald beeld te scheppen, om mensen maar zover te krijgen zoals hun willen.

Link naar reactie

30 minuten geleden, Sterredag zei:

Ik zal ook zeker niet ontkennen dat het niet druk was of drukker was op de IC. Het punt is meer dat ook vanuit de regering er met cijfers gegoocheld wordt om een bepaald beeld te scheppen, om mensen maar zover te krijgen zoals hun willen.

Ik ken diverse mensen die werken op het IC en @MamaM heeft een goed punt m.b.t. de duur van bezetting IC bed.

Een coronapatiënt lag gemiddeld in de eerste golf 18,7 en in de 2e golf 14,7 dagen op het IC.

Hierna is hij of dood, of gaat terug naar een verpleegafdeling waar de gemiddelde duur 8,2 of 7,2 dagen is. (en hierna gaat hij naar huis, of stroomt hij weer door naar IC)

Maar los hiervan is het inderdaad zeer opmerkelijk dat zowat alle landen om ons heen de IC capaciteit hebben opgeschaald en Nederland als enige land de capaciteit hebben afgeschaald.

Dat zal wel niet expres gedaan zijn (hoop ik) maar het verhaal is dat er geen mensen zouden zijn om in te zetten.

Ik vind dat echt een non argument. Als je in uiterste crisis 2 mensen moet helpen op IC i.p.v. 1 dan zal de kwaltijd inderdaad afnemen. Maar hoe schat je de kwaliteit dan in als je iemand helemaal niet gaat opnemen?

Dus je moet kiezen tussen de volgende 3 scenario's:

- Je gebruikt een onervaren verpleegkundige op IC om iemand toch maar te helpen

- Je gebruikt een ervaren IC verpleegkundige die het dubbele aantal patiënten probeert te helpen

- Je laat iemand op de gang doodgaan want "we zijn zo flexibel als een stuk beton"

Ik snap dat je als verpleegkundige ook niet compleet wil opbranden maar de meeste mensen in de zorg zitten op 0,6 FTE. Is uiteraard een bewuste keuze maar als we echt met een unieke situatie te maken hebben dan moet het toch ook wel mogelijk zijn om "even" er doorheen te komen.

Tijdens corona zat ik ook op een gemiddelde werkweek van 60 uur net als mijn collega's.

De meeste mensen die ik hoor zijn overigens best wel bereid om even een paar maanden door te pakken en de laatste weken komen er ook weer verzoeken wie o wie tijdens de decembermaand wil gaan bijspringen want dat gaat sowieso wel weer een piek worden.

• Leuk 3
Link naar reactie

Structureel en jarenlang de zorg en de IC capaciteit om zeep geholpen.

Totaal niet geïnvesteerd  in apparatuur en geïnteresseerd in je personeel.

Aan de andere kant is voor het organiseren van toegangstesten is niet 925 miljoen, maar 1,1 miljard euro gereserveerd.
De media staan al wekenlang bol van berichten over overbelaste ic’s. Dat terwijl ondernemer Roland Brautigam een kant-en-klaar coronaschip met 500 ic-bedden inclusief medisch personeel heeft aangeboden aan het kabinet. Hij wordt genegeerd en doet nu op social media zijn beklag.

Categorie hoe dan?  

• Leuk 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...