Ga naar inhoud
GENEGEERD

Plaatsen in Nederland die je op je BOB kaart moet zetten


PrepNL

Aanbevolen berichten

Een kaart in je BOB of GHB is reuze handig. Gelukkig is Nederland niet zo groot dat je een kompas nodig hebt, maar voor sommigen die geen topografische knobbel hebben is het toch wel handig.

 

Nu hij toch al ruimte in neemt in de BOB of GHB, kan je er net zo goed dingen in noteren. Dan bedoel ik natuurlijk verschillende plekken die handig zijn om te weten waar ze precies liggen in een event.

 

De bedoeling van dit draadje is eigenlijk om een soort lijst te maken met locaties die je kan noteren of gewoon omcirkelen op je kaart.

Dit is wat ik tot nu toe heb:

 

Air Operations Control Station Nieuw Millingen

Luchtmacht Basis Soesterberg

't Harde

Reactor Petten

Reactor Delft

Kerncentrale Borselle

Vliegbasis Deelen

Vliegbasis Gilze-Rijen

Vliegbasis Leeuwarden

Vliegbasis Volkel

 

D'r kan nog meer in en ik jullie aan deze lijst kunnen bijdragen. Zal ze dan ook eraan toevoegen.

-PNL

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Een peilkompas hoort in iedere bob te zitten! Je gebruikt hem om de kaart te orienteren. Dat wil zeggen dat je het grid van je kaart in overeenstemming breng met je kompasnaald. Vervolgens kun je door vergelijking tussen je kaart en het terrein vaststellen waar je bent. Een andere belangrijke toepassing; in dichtbegroeide bossen ga je in cirkels lopen. Door steeds een boom voor je te peilen, of door een mannetje in de juiste koers vooruit te sturen, kom je er in een rechte lijn weer uit. Nog een andere toepassing; je weet niet waar je zit op de kaart, maar je ziet een bekende vuurtoren en een bekende kerk liggen. Die peil je allebei uit met je kompas. De koers corrigeer je voor de kaart/magnetische hoek. Daarvan trek je een tegen azimut als lijn vanuit de vuurtoren en de kerk op je kaart. Je bevindt je op het snijpunt van de lijnen. Ik kan hier geen boekje gaan schrijven over alle nuttige toepassingen van een kompas, koop daar een klein boekje over, daar zul je nooit spijt van hebben. Het is nog reuze leuk ook. Preppen is vaak leuk, laten we dat niet vergeten en laten we dat ook uitdragen naar onze omgeving.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dick, je noemt ook Soesterberg. Ik woon daar niet zo heel ver vandaan en heb de indruk dat het eigenlijk een slapende basis is, waar niet zoveel meer gebeurt. Vroeger was het een publiek geheim dat er mogelijk kernwapens zouden liggen,maar die zijn met het vertrek van de Amerikanen ook vertrokken.........toch?

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Frank, nee ik had het niet over Soesterberg, maar Prep.nl. Ik ben zelf een tegenstander van het aanbrengen van allerlei extra zooi op een kaart, dat maakt essentiele andere dingen soms onleesbaar, maar ieder zijn meug. Maar ik kan je wel helpen Frank. Met plezier zelfs in jouw geval, ook al heb ik geen Dettol nodig. Soesterberg is als luchtmachtbasis volledig gesloten. Kernwapens liggen alleen op de vliegbasis Volkel. Gelukkig maar, want Dettol is goed spul, maar het kan niet tegen kernexplosies op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dick, je noemt ook Soesterberg. Ik woon daar niet zo heel ver vandaan en heb de indruk dat het eigenlijk een slapende basis is, waar niet zoveel meer gebeurt. Vroeger was het een publiek geheim dat er mogelijk kernwapens zouden liggen,maar die zijn met het vertrek van de Amerikanen ook vertrokken.........toch?

Zou me weinig verbazen als dat nog steeds zo is... En anders zie ik dat buitenlandse machten de kans niet gaan wagen. Hoewel een soort kernoorlog toch echt het allerlaatste is waar ik voor prep, is het toch maar een beetje inkt op een stukje papier. Better have it and not need it....

 

Iemand nog inbreng?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf een tegenstander van het aanbrengen van allerlei extra zooi op een kaart, dat maakt essentiele andere dingen soms onleesbaar, maar ieder zijn meug. Maar ik kan je wel helpen Frank. Met plezier zelfs in jouw geval, ook al heb ik geen Dettol nodig. Soesterberg is als luchtmachtbasis volledig gesloten. Kernwapens liggen alleen op de vliegbasis Volkel. Gelukkig maar, want Dettol is goed spul, maar het kan niet tegen kernexplosies op.

Gekleurd cirkeltje + cijfer + Notitie op het grote blauwe stuk genaamd de "Noordzee" = nog steeds leesbaar

 

Dettol?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Makkelijk zat... Ik maak gewoon gebruik van een kleurcodering, rood voor Petten en Borselle, lichtblauw voor de vliegkampen etc.

Het nummer ernaast geeft aan wat het is.

Wat welk nummer is heb ik gewoon opgeschreven op de Noordzee, wat blauw is op de kaart. Daar is ruimte zat om notities zoals dit neer te pennen.

 

Jullie beginnnen zelf over Dettol. Natuurlijk weet ik dat het hier gaat over desinfecterende zeep maar ik zie niet echt de connectie met kernwapens op Soesterberg/Volkel.

 

Wat ik bedoel met "En anders zie ik dat buitenlandse machten de kans niet gaan wagen." is dat mocht iemand aanvallen (Rusland/China) dat ze niet de kans gaan wagen dat ze worden teruggepakt met een paar atoombommen die op een militair vliegveld kunnen liggen. Kortom dat ze het gewoon met de grond gelijk maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je Prepass. Even vluchtig doorgenomen. Een super cursus. Precies wat je weten moet. En gratis!

 

Het spijt me Prepnl, maar je hebt overduidelijk geen enkele praktijkervaring met kaart en kompas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hehe Bert wat een hard oordeel toch weer...

Ikzelf heb op die manier ook wel kaartposities gemarkeerd en als je dat niet te gek maakt blijft je kaart echt wel goed lees en bruikbaar?

 

En al zou dat een stukje kaart onleesbaar maken je wilde toch al niet in de buurt van die kerncentrales komen?

 

 

Het lijkt mij ook goed om ook punten mee te nemen die juist wel bruikbaar zijn waterpunten, verhoging enz.

Pas natuurlijk op met je echt belangrijke punten je bkb en voorraadpunten zou ik liever niet op een kaart hebben je weet nooit wie hem in welke omstandigheden in handen krijgt...

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Frank, nee ik had het niet over Soesterberg, maar Prep.nl. Ik ben zelf een tegenstander van het aanbrengen van allerlei extra zooi op een kaart, dat maakt essentiele andere dingen soms onleesbaar, maar ieder zijn meug. Maar ik kan je wel helpen Frank. Met plezier zelfs in jouw geval, ook al heb ik geen Dettol nodig. Soesterberg is als luchtmachtbasis volledig gesloten. Kernwapens liggen alleen op de vliegbasis Volkel. Gelukkig maar, want Dettol is goed spul, maar het kan niet tegen kernexplosies op.

 

En ik maar denken dat je met dat spul alles aan kon. valt weer tegen :p Bedankt voor de info!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Kans. Ok klieder jij je kaart dan maar vol. Je hebt er geen idee van hoe nauwkeurig stafkaarten (koop je tegenwoordig gewoon bij de ANWB) zijn en wat een schat aan gegevens ze bevatten. Ook over de hoogte. Verhogingen hoef je er dus helemaal niet op te zetten. Ik was vroeger ook zo'n dombo om uit gemakzucht van alles op de kaart te zetten. Daardoor ben ik een paar keer fors in de problemen gekomen. Dood en doodzonde en oer stom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ PrepNL ik wil geen advocaat van de duivel spelen.

maar je staat met je aantekeningen op verdomd dun ijs

wat denk je dat er gebeurt ten tijde van chaos of gewoon nu bij een normale controle en er wordt

bij jou een kaart gevonden met daarop aangetekent onze nuc.bas. en nuc.dep en reactors en alle andere clas.

volgens mij heb je geen idee wat de gevolgen voor je zouden kunnen zijn

gelukkig voor jou is je info niet zo utd maar mijn advies maak een kaart waar je kunt BBQ

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ PrepNL ik wil geen advocaat van de duivel spelen.

maar je staat met je aantekeningen op verdomd dun ijs

wat denk je dat er gebeurt ten tijde van chaos of gewoon nu bij een normale controle en er wordt

bij jou een kaart gevonden met daarop aangetekent onze nuc.bas. en nuc.dep en reactors en alle andere clas.

volgens mij heb je geen idee wat de gevolgen voor je zouden kunnen zijn

gelukkig voor jou is je info niet zo utd maar mijn advies maak een kaart waar je kunt BBQ

 

ok heel even offtopic.. ik lees hier van alles over nukes en dan zie ik ook nog is mijn geboorteplaats ergen staan.. t harde.. weten jullie iets dat ik niet weet of zie ik ze vliegen?

terug ontopic.. ik heb zelf ook zn lijstje met allerlij plaatsten die belangrijk zijn, maar ik hou deze uit de buurt van mijn kaart.. daarnaast om het voor een ander moeilijker te maken maak ik gebruik van het nato alphabet en kleur en stippen codering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dick,

 

Ik dacht even dat we het over een kaart van Nederland hadden, dat is nou niet echt een stafkaart?

En juist op stafkaarten heb ik veel markeringen gemaakt, op een kaart van nederland hoef ik weinig te markeren...

Als je met een marker punten maakt gaat er nul, nul informatie op de kaart verloren...

 

Als je zoals ik voor je werk honderden punten en complete routes moet uitzetten dan is het toch echt handig..

Sinds de stafkaarten digitaal zijn doen we dat dus digitaal, we leggen daar dan verschillende lagen over met punten routes enz.

Daarna kun je selecteren welke lagen je al dan niet wilt zien of printen.

 

Niks mis mee?

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Kans, misschien ga ik er af en toe een beetje hard in. Alhoewel.... Iemand die beweert dat Nederland te klein is om een kompas nodig te hebben weet totaal niet waar hij het over heeft en dan gaan al mijn haren overeind. Natuurlijk ligt dit niet zo zwart wit. Het is afhankelijk van de kaart die je gebruikt en wat je er mee aan het doen bent. Digitaal is punten aanbrengen natuurlijk geen enkel probleem. Bij een papieren kaart kun je een doorzichtig stuk plastic gebruiken en dat op je kaart leggen voor aantekeningen. Wij vroegen destijds scherpe vuursteun aan met die kaarten. Als je daarbij een fout maakte, dan lagen er vijftig kerels dood langs de weg. Een beetje een extreem voorbeeld, maar het is in het algemeen toch niet verstandig om op kaarten te gaan kliederen. Vaak brengt dat meer verwarring dan helderheid. Maar er zijn natuurlijk ook best situaties denkbaar waarbij het onvermijdelijk is om informatie op een kaart te zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ken je ondertussen al iets te goed om meteen boos te worden of aangevallen te voelen...

Ja je hebt passie en je geeft gelukkig zelf al aan soms wat hard erin te gaan.

Ik zou graag zien dat meer mensen die zelfkennis hadden en er voor uit durfde te komen...

 

Kaart en kompas zijn een twee eenheid, inderdaad, soms is het verschil in ervaring en gebruik tussen forumleden gewoon te groot?

Dan is helpen beter dan..... Maar wel saai...

 

Blijf lekker mensen waker maken/houden, dat er dan af en toe mensen op hun tenen getrapt zijn ach...

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik gebruik wel een plattegrond van mijn woonplaats, maar daarop heb ik alleen lokaties staan die eventueel bruikbaar zijn voor mij. bijvoorbeeld lokaties waar je water kan halen. eveneens de lokaties van apotheken, brandweerkazernen en politie bureaus waar je eventueel na de shtf nog hulp/medicijnen zou kunnen verkrijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...