Ga naar inhoud
GENEGEERD

Stijgende gasprijzen: Wat zijn jouw back ups


Gast

Aanbevolen berichten

Noodvoorzieningen qua warmte:

 

Afgelopen zomer hebben wij te huize Gamble een tuinkamer laten bijbouwen aan ons huis. Met een oppervlak van 6 bij 4,5 meter, is dit een heerlijke extra ruimte geworden om in te vertoeven.

Onze achterpui heb ik verwijderd en hier een nieuwe muur gebouwd inclusief doorkijk houthaard.

De houthaard wordt veel gebruikt en verwarmt ook de woning binnenshuis, waardoor er minder gestookt hoeft te worden op gas.

Wel bemerk ik dat veel medelanders aan het stoken zijn gegaan en dat goedkoop hout inkopen een behoorlijke speurtocht vereist.

Voor volgend jaar kan ik goedkoop hout inkopen, maar voor dit jaar ben ik genoodzaakt om duurder hout in te kopen en is het voordeliger om in België in te kopen en te laten bezorgen, dan als ik in NL bestel.

IMG_20211022_180216.thumb.jpg.4d94b1f65e6df21f2e42138fe7587c76.jpg

 

Omdat het een tuinkamer is, kon ik uiteraard maar voor een gedeelte isoleren en komt de kou er alsnog gedeeltelijk doorheen. Nu heb ik twee electrische kachels die op wifi werken, maar tijd nodig hebben om warm te worden.

Ook zijn dit behoorlijke electriciteits vreters en wil ik deze zo min mogelijk gebruiken. In mijn achterhoofd heb ik deze namelijk alleen aangeschaft om preppers redenen in geval van nood. Iets wat ik mijn omgeving uiteraard niet vertel 😛

Vorig jaar werd ik door een mede prepper gewezen op de Foetsie 129 petroleum kachel. Een handige kachel die goed geventileerde ruimtes snel kan verwarmen en in mijn geval van de aanbouw, al in 10 minuten een aangename warmte heeft veroorzaakt.

IMG_20211028_145243.thumb.jpg.ffe539fb21cf031a3068cf9100b79fa4.jpg

Met een prijs van 79,95 is deze kachel niet duur te noemen in combinatie van het plezier dat deze kachel mij geeft. Ik heb wel de duurdere geurloze Paraffine gekocht voor rond de 20 euro per vijf liter.

Op 5 liter kan deze kachel zo'n 17 uur vollop branden.

Een alternatief om van het gas af te gaan heb ik dus nog niet, maar een back up in noodgevallen en bij verwarming voor nu in combinatie met de haard is aanwezig.

Het wordt nog een zoektocht om dit alles te gaan verduurzamen. Tips zijn uiteraard welkom ;)

Binnenkort wil ik een aggregaat kopen op zonne-energie, om de electrische kachels op aan te sluiten.

Met noodverlichting op zonne-energie en stormlantaarns, de noodkeuken en andere items, kan ik ons huis tot ongeveer een maand  laten draaien als de electriciteit en gas weg valt. Met het wegvallen van de koelkast, kan vlees gerookt worden om zodoende de levensduur van het vlees te vergroten.

Je hebt alleen nooit genoeg wc papier zoals Dick Berts altijd zei! 😛

 

Wat zijn jouw back ups?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Verweg de grootste kostenpost is het huis verwarmen.

Mijn verbruik bij het verwarmen is 600m3 per jaar. ( complete jaarverbruik 830m3)

 

Ik gaan nu voor het eerst proberen om zoveel mogelijk te verwarmen met de warmtepomp van de airco.

Met mijn zonnepanelen zit ik al aan de max die ik kwijt kan.

Ik heb ze zelfs gewoon recht aan de schutting hangen.  Ik heb al mijn panelen tegen inkoopsprijs kunnen bemachtigen🤭

 

Ik hoop dat er ooit wel een redelijk energiezuinige elektrische CV-ketel uitgevonden wordt en er 1000wp zonnepanelen op de markt zijn.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

37 minuten geleden, Madeliefje zei:

Ik hoop dat er ooit wel een redelijk energiezuinige elektrische CV-ketel uitgevonden wordt en er 1000wp zonnepanelen op de markt zijn.

 

Elektrische verwarming is altijd 99+ % effectief.

I.e. alle (elektrische) energie wordt omgezet in warmte. Misschien dat er nog een heel klein beetje als EM straling ontsnapt, maar dat is echt verwaarloosbaar.

Het rendement van je CV is echter vrij slecht. Volgens m'n buik gevoel zou minder dan 30% van de energie die je in het CV-water stopt gebruikt worden om je behagelijk te laten voelen.... (uitzonderingen zijn mogelijk, maar in het algemeen it's bad!)

 

Maar zonne-stroom voor verwarming gebruiken is tamelijk onzinnig. Het paneel heeft maar 20% rendement (op zijn best!), waar een zonne-collector al snel boven de 50% zit.

Dan kun je de panelen nog zo goedkoop inkopen, daar helpt niets tegen.

 

Niet te vergeten, de zonne energie heeft in de winter soms een week of 2 van <100 W/m2. Daar helpt ook geen collector meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh, btw wij hebben onlangs een Qlima petroleum kachel aangeschaft. 20 euro voor 5 liter is volstrekt onaanvaardbaar. Daar is zelfs de praxis goedkoper met 55 euro voor 20 liter. Maar in minderhout zit geloof ik ook een winkel die het spul nog goedkoper heeft. Even marktplaats.nl erbij halen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Rien zei:

Oh, btw wij hebben onlangs een Qlima petroleum kachel aangeschaft. 20 euro voor 5 liter is volstrekt onaanvaardbaar. Daar is zelfs de praxis goedkoper met 55 euro voor 20 liter. Maar in minderhout zit geloof ik ook een winkel die het spul nog goedkoper heeft. Even marktplaats.nl erbij halen...

Een kennis van een kennis kocht wekelijks 700liter in Zuid-België met zijn bestelbusje voor 80cent en verkoopt het met winst in Nederland.

Ik weet niet of hij het nog doet?

2 mnd geleden nog wel.

 

Ik zal is vragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

44 minuten geleden, Rien zei:

Oh, btw wij hebben onlangs een Qlima petroleum kachel aangeschaft. 20 euro voor 5 liter is volstrekt onaanvaardbaar. Daar is zelfs de praxis goedkoper met 55 euro voor 20 liter. Maar in minderhout zit geloof ik ook een winkel die het spul nog goedkoper heeft. Even marktplaats.nl erbij halen...

55 euro voor 5 liter is natuurlijk een stuk duurder dan 20 euro voor 5 liter.

Spelfoutje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Rien zei:

Oh, btw wij hebben onlangs een Qlima petroleum kachel aangeschaft. 20 euro voor 5 liter is volstrekt onaanvaardbaar. Daar is zelfs de praxis goedkoper met 55 euro voor 20 liter. Maar in minderhout zit geloof ik ook een winkel die het spul nog goedkoper heeft. Even marktplaats.nl erbij halen...

Wat zijn dan de goedkoopste prijzen in Nederland?

Aan de pomp kost de reukloze 166cent

 

In Minderhout 102cent.

Zelf afhalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, Madeliefje zei:

Een kennis van een kennis kocht wekelijks 700liter in Zuid-België met zijn bestelbusje voor 80cent en verkoopt het met winst in Nederland.

Ik weet niet of hij het nog doet?

2 mnd geleden nog wel.

 

Ik zal is vragen.

Hmmm...zeer benieuwd. Hou me op de hoogte :)

Met zonnepanelen is om nog een hoop winst te behalen. In Nederland wordt er altijd negatief over gedaan en hebben mensen het altijd over het gevaar die het met zich meebrengt als je het zelf installeert en grote bedrijven van het net hierbij uitschakeld, maar er zijn heel veel mensen die off grid leven en dergelijke systemen hebben gebouwd en die ook in de winter goed werken.

Food for thoughts...

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben op voorraad zo'n 25 kuub hout, daar kunnen we even mee vooruit. Plus een ton steenkool en enkele honderden kilo's aan briketten.

En dan voor de noodzakelijke prik de 6.5 Kva agregaat. Diesel hebben we een schier eindeloze hoeveelheid van opgeslagen. Heeft allemaal niet onze voorkeur, maar ze krijgen ons er voorlopig niet onder....

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden, Rien zei:

Elektrische verwarming is altijd 99+ % effectief.

I.e. alle (elektrische) energie wordt omgezet in warmte. Misschien dat er nog een heel klein beetje als EM straling ontsnapt, maar dat is echt verwaarloosbaar.

Het rendement van je CV is echter vrij slecht. Volgens m'n buik gevoel zou minder dan 30% van de energie die je in het CV-water stopt gebruikt worden om je behagelijk te laten voelen.... (uitzonderingen zijn mogelijk, maar in het algemeen it's bad!)

 

Een eindgebruiker zal eerder kijken wat 10 euro elektriciteit aan warmte kan leveren versus 10 euro aan gas aan warmte kan leveren.

Zover mij bekend zal je met 10 euro gas aanzienlijk meer warmte produceren dan met 10 euro aan elektriciteit.

 

Zodra je gaat rekenen met rendement krijg je de meest bizarre getallen. Zo is een warmtepomp 500% effectief als je kijkt naar 1 kWh aan energie versus 5 kWh aan warmte.

 

Als je gas omzet in warmte zit je rond de 80% aan rendement dus geen 30%.

Ik ben lui dus ik doe even een copy/paste van een artikel over gas versus elektrisch verwarmen.

 

Quote

 

Een kilowattuur elektriciteit heeft een nuttige energetische inhoud van 1 kWh (bij een omzettingsrendement van elektriciteit naar warmte van nagenoeg 100%). Een kilowattuur elektriciteit kost gemiddeld genomen € 0,25 (dit getal is afgerond om makkelijk te kunnen onthouden).

Dus kost 8 kilowattuur elektriciteit (dit is het equivalent van 1 m3 aardgas):
8 x € 0,25 = € 2,-. Je ziet dus dat aardgas theoretisch driemaal goedkoper is dan elektriciteit, bij dezelfde energetische inhoud (€ 2,- / € 0,65 = 3,1).

 

Dat zijn prijzen van 3 jaar geleden maar de verhouding zal nog redelijk kloppen. Het gaat hier over een elektrische kachel en niet over een warmtepomp.

 

Eigenlijk kan je warmte niet goed uitrekenen in kWh waardoor je dus de meest onzinnige rendementsberekeningen krijgt.

Verwarmen met een brandstof is dus goedkoper maar niet efficiënter. Verwarmen met een warmtepomp kan goedkoper uitkomen maar dan moet je wel een extreem goed geïsoleerd huis hebben met LT verwarming.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden, Gamble zei:

Hmmm...zeer benieuwd. Hou me op de hoogte :)

Met zonnepanelen is om nog een hoop winst te behalen. In Nederland wordt er altijd negatief over gedaan en hebben mensen het altijd over het gevaar die het met zich meebrengt als je het zelf installeert en grote bedrijven van het net hierbij uitschakeld, maar er zijn heel veel mensen die off grid leven en dergelijke systemen hebben gebouwd en die ook in de winter goed werken.

Food for thoughts...

 

80cent is niet meer haalbaar.

Net over de grens in de buurt van Geel 96cent aan de Pomp.

Bijna reukloze kwaliteit C

Link naar reactie
Delen op andere sites

38 minuten geleden, Madeliefje zei:

80cent is niet meer haalbaar.

Net over de grens in de buurt van Geel 96cent aan de Pomp.

Bijna reukloze kwaliteit C

Tja daarvoor woon ik te ver van de grens... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op YouTube staan regelmatig filmpjes van een Nederlandse loodgieter.

Hij plaats regelmatig elektrische ketels in combinatie met LT verwarming .

Door goede isolatie en een zuinige instelling van de ketel schijnt goede resultaten te halen.

 

Als je dan ook nog ruimte hebt voor 20 zonnepanelen dan kan je het aardig voor elkaar hebben.

Dan moet de salderingsregeling natuurlijk wel blijven.

 

Zo een elektrische ketel is ook redelijk eenvoudig te monteren, onderhoudsvrij en weinig slijtage.

 

Op Tweakers staan ook diverse verhalen over leden die met drie airco’s  (warmtepomp) hun huis verwarmen.

Ik heb mijn woonkamerairco zelf geplaatst voor totaal 750euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden, Hermanusb zei:

ik zou gewoon 200 liter in 1 keer halen.

 

 

Rij dan wel extra voorzichtig, je verzekering betaald mogelijk niet uit wanneer je iets gebeurt onderweg.

De europeese norm is max 60 liter reserve brandstof.

 

Nu is dit geen reserve brandstof, dus wellicht worden de regels anders gehanteerd? voorzichtig rijden blijft echter wel noodzaak met zoveel peut in je auto....

 

Oh, en nu ik toch even aan het zoeken ben... je mag van vake staat niet meer dan 1 volle tank + 10 liter brandstof zonder accijnsheffing naar NL transporteren...

Link naar reactie
Delen op andere sites

27 minuten geleden, Rien zei:

 

Rij dan wel extra voorzichtig, je verzekering betaald mogelijk niet uit wanneer je iets gebeurt onderweg.

De europeese norm is max 60 liter reserve brandstof.

 

Nu is dit geen reserve brandstof, dus wellicht worden de regels anders gehanteerd? voorzichtig rijden blijft echter wel noodzaak met zoveel peut in je auto....

 

Oh, en nu ik toch even aan het zoeken ben... je mag van vake staat niet meer dan 1 volle tank + 10 liter brandstof zonder accijnsheffing naar NL transporteren...

Petroleum zit geen accijnzen op.

Het is kachelbrandstof. Daarom ook goedkoper dan diesel..

Je auto vol met brandhout, papier of petroleum moet niet uitmaken.

 

Zodra je het in je brandstoftank gooit moet je er accijnzen over betalen. Of het nu petroleum, hout, of water is.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet waar je woont maar ik kan de "Belgische C kwaliteit" ook aan de pomp kopen. Al een tijdje niet gedaan dus ik weet de prijs niet. Wat je ook kan doe is gewoon evn kijken wie er brandstof levert in je buurt.

 

Ik heb ooit voor een lampen meeting in Hall bij een lokale brandstofboer 200ltr wasbenzine bestelt en laten brengen.

 

Edit: antwoord uit april 2021:

Wij hebben de Belgische C kwaliteit beschikbaar op de pomp bij Esso de Stroet. Deze kost € 1.699 per liter incl. de BTW.

Met vriendelijke groet,

Richard Zandsteeg
HAVÉ Brandstoffen 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Madeliefje zei:

Petroleum zit geen accijnzen op.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/douane_voor_bedrijven/accijns_en_verbruiksbelasting/inleiding_accijns_verbruiksbelastingen/bijzonderheden_per_accijnsproduct/bijzonderheden_per_accijnsproduct#Mineraleolin

 

 

Minerale oliën

De minerale oliën waarvoor u accijns moet betalen zijn:

lichte olie (benzine)

halfzware olie (petroleum)

gasolie (diesel)

zware stookolie

vloeibaar gemaakt petroleumgas (LPG)

methaan

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 minuten geleden, Madeliefje zei:

Petroleum zit geen accijnzen op.

Onzin, is gewoon brandstof dus plus accijns. Waarom denk je dat er lampolie bestaat ? Dat is nl. ook petroleum maar omdat het niet als brandstof wordt verkocht is het goedkoper.

Als je de moeite doet om even google te raadplegen, krijg je volgende info van de belastingdienst site:

Minerale oliën

De minerale oliën waarvoor u accijns moet betalen zijn:

lichte olie (benzine)

halfzware olie (petroleum)

gasolie (diesel)

zware stookolie

vloeibaar gemaakt petroleumgas (LPG)

methaan

Ook andere producten kunnen als een minerale olie worden aangewezen. Een voorbeeld hiervan is plantaardige olie die wordt gebruikt als motorbrandstof of als brandstof voor verwarming. Daarover moet ook accijns worden betaald.

Voor minerale olie bestaan 2 soorten belasting:

accijns

voorraadheffing aardolieproducten

In de tarievenlijst is per product aangegeven welke belasting u moet betalen.

 

Link: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/douane_voor_bedrijven/accijns_en_verbruiksbelasting/inleiding_accijns_verbruiksbelastingen/bijzonderheden_per_accijnsproduct/bijzonderheden_per_accijnsproduct

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, -geanonimiseerd- zei:

Onzin, is gewoon brandstof dus plus accijns. Waarom denk je dat er lampolie bestaat ? Dat is nl. ook petroleum maar omdat het niet als brandstof wordt verkocht is het goedkoper.

Als je de moeite doet om even google te raadplegen, krijg je volgende info van de belastingdienst site:

Minerale oliën

De minerale oliën waarvoor u accijns moet betalen zijn:

lichte olie (benzine)

halfzware olie (petroleum)

gasolie (diesel)

zware stookolie

vloeibaar gemaakt petroleumgas (LPG)

methaan

Ook andere producten kunnen als een minerale olie worden aangewezen. Een voorbeeld hiervan is plantaardige olie die wordt gebruikt als motorbrandstof of als brandstof voor verwarming. Daarover moet ook accijns worden betaald.

Voor minerale olie bestaan 2 soorten belasting:

accijns

voorraadheffing aardolieproducten

In de tarievenlijst is per product aangegeven welke belasting u moet betalen.

 

Link: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/douane_voor_bedrijven/accijns_en_verbruiksbelasting/inleiding_accijns_verbruiksbelastingen/bijzonderheden_per_accijnsproduct/bijzonderheden_per_accijnsproduct

Ik gebruik Google niet.

Te veel framing en censuur 🤗

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha...dank jullie wel allemaal voor de tips en trucs. Ik ga het uitzoeken en laat nog wel weten waar ik op uitkwam.

Toch ook benieuwd hoe lang jullie het zelf denken te redden als de gaskraan dicht zou gaan.

En dan heb ik het over 'normaal' kunnen doorleven zoals je elke dag doet in je eigen huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...