Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ketel laten lopen op accu indien stroom uitvalt


Lau

Aanbevolen berichten

Hallo mensen,

 

Ik was naar het 'sneeuwballen' gevecht in Texas van afgelopen winter aan het kijken en bedacht me welke opties er zijn om hier iets mee te doen. Ik las van mensen uit de US dat de stroom ook uitgevallen was (naast het gas). Ik ga er vanuit (.....) dat Nederland wel eraan gedacht heeft om een verwarming op de gaspompen te zetten.

 

Stel ik wil de ketel door laten lopen als de stroom uitvalt. Ik was aan het denken om de accu van de auto te gebruiken om de ketel (en pomp) in ieder geval van stroom te voorzien.

Ik heb een power inverter voor in de auto (kids willen gamen en appen op vakantie, dan heb je zo'n ding al snel),

https://www.coolblue.nl/product/793907/ewent-230-v-power-inverter.html?cmt=c_a%2Ccid_8860233835%2Caid_94778445088%2Ctid_aud-918309158096%3Apla-310072651833%2Cgn_g%2Cd_c&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_content=shopping&cq_src=google_ads&cq_cmp=8860233835&cq_con=94778445088&cq_term=&cq_med=pla&cq_plac=&cq_net=g&cq_pos=&cq_plt=gp&gclid=CjwKCAjwk6-LBhBZEiwAOUUDp3dhwRPaLCxoZawypElTmfofV323DygbOj9SAzaSwS87WckmOG4FcxoCfaQQAvD_BwE#product-information

 

 

 

Volgens de specs kan die 150 watt leveren. Als ik snel google zie ik dat een ketel 150 watt vraag (kleine ketel) als de pomp loopt. In de comments van de inverter zie ik dat mensen er geen 2 laptops op aangesloten krijgen....

 

Heeft iemand een idee of je met een accu en inverter je de ketel een paar dagen gaat werken (of betere ideeën om het wel te laten werken?) 

 

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

De verwarmingsketel is een van de grootste stroomslurpers in huis, maar tegelijkertijd ook een van de meest onbekende. Veel mensen weten niet dat de cv-ketel naast gas ook veel stroom verbruikt. 
 

https://www.hier.nu/themas/huishoudelijke-apparaten/cv-blijkt-grote-en-onbekende-stroomslurper-0
 

Je hebt dus een goede omvormer nodig en je moet de accu weer snel opladen

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden, Lau zei:

Heeft iemand een idee of je met een accu en inverter je de ketel een paar dagen gaat werken (of betere ideeën om het wel te laten werken?) 

Pak gewoon een UPS van 1500VA.

Dat werkt gelijk.

Zet die UPS op een timer en zet de UPS op uit en laad hem 15 minuten per 24 uur op.

Op deze manier voorkom je dat je flink wat stroom kwijt bent en zodra je een stroomstoring heb dan sluit je de UPS aan op de CV.

 

Dat bericht van @Madeliefje moet je denk ik met een korreltje zout nemen.

Een CV is echt niet een van de grootste stroomslurpers. De moderne CV ketels sturen de pomp alleen maar aan tijdens (misschien 20 jaar geleden)

Mijn CV ketel zit zo rond de 20 kWh per jaar ipv de 500 kWh die madeliefje beweerd in zijn link.

 

Hoe lang je ketel het zal uithouden is dus afhankelijk van je ketel.

Maar verwacht geen wonderen. Je zal rond de 24 uur uitkomen met een moderne CV.

Niet dat je CV zoveel stoom zit te verwerken, maar omdat een UPS niet echt efficiënt omgaat met zijn verbruik en hij bedoeld is om een korte periode op te vangen.

Met een 3000VA zal je ronde de 48 uur kunnen uitkomen maar ik denk niet dat dit veel meerwaarde zal hebben.

Of je zult een korte storing moeten opvangen, of het gaat veel langer duren en dan maakt een dikke UPS ook geen verschil

 

Persoonlijk zou ik een (2e hands) zibro aanschaffen met 25 liter petroleum.

Kost een fractie van die andere investering en werkt altijd.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ik de vraag begrijp wil je met een verlengkabel met je auto je ketel voeden. En dan eventueel de motor laten draaien om de accu weer op te laden. 

Dit zou je gewoon kunnen uitproberen, hou wel een acculader bij de hand voorals je auto "dood" is. 

En dan plaats je daarna je bevindingen hier op het forum, zowel  slecht als goed. ☺️

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden, Lau zei:

Volgens de specs kan die 150 watt leveren. Als ik snel google zie ik dat een ketel 150 watt vraag (kleine ketel) als de pomp loopt. In de comments van de inverter zie ik dat mensen er geen 2 laptops op aangesloten krijgen....

 

Heel waarschijnlijk gaat dat niet lukken. De startup stroom is vaak 2 of 3 keer zo hoog als de nominale stroom.

Dan is er nog de vraag welke sinus de converter levert. Sommige converters leveren alleen een "blokkige" (gemodificeerde sinus) spanning die ongeschikt is voor (sommige) electro motoren.

 

Ik heb een accu staan met een pure-sine converter voor dit soort gevallen.

 

Overigens denk ik dat wanneer de stroom uitvalt, ook het gas niet lang zal vloeien. Maar een lokale stroomstoring, dat kan een accu wel overbruggen denk ik.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden, -geanonimiseerd- zei:

Zoals ik de vraag begrijp wil je met een verlengkabel met je auto je ketel voeden.

Dat is niet wat ik bedoelde maar wel een leuk idee. Wordt een wat lange kabel en ik weet niet of de ketel zoveel vermogen kwijt kan. Een 'fried ketel printplaat' levert ook warmte maar is toch minder :-).

 

Ik had sowiso een losse "accu klem naar sigarettenaansteker" kabel op mijn kerst lijst gezet. Kost niets, leeft voor altijd en, mocht het nodig zijn, levert in ieder geval een paar dagen licht, oplader voor mobile ect. Mijn auto is overal waar ik ben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 uur geleden, martin zei:

Persoonlijk zou ik een (2e hands) zibro aanschaffen met 25 liter petroleum.

Thanks voor de tip. Levert het geen problemen op dat petroleum niet lang houdbaar is? Een standkachel (zijn niet goedkoop) kan je vullen met de inhoud van je tank en van een tankstation in de buurt. Die houden het (hopelijk) wel even vol.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, Lau zei:

Levert het geen problemen op dat petroleum niet lang houdbaar is? Een standkachel (zijn niet goedkoop) kan je vullen met de inhoud van je tank en van een tankstation in de buurt. Die houden het (hopelijk) wel even vol.

Niet echt. Ik koop meestal 1 keer per jaar 200 liter en omdat het vorige jaar geen strenge winter was heb ik nu nog steeds voorraad van ruim 1,5 jaar oud en dat brand prima.

 

M.b.t. een strandkachel:

Deze kan je niet gebruiken zonder afvoer. Als je deze in huis zou gebruiken dan ben je binnen 1 uur dood. Het voordeel van een zibro is dat je deze kan gebruiken zonder afvoerkanaal. Je moet wel ventileren om te voorkomen dat je geen zuurstof meer hebt. Tevens is petroleum licht ontvlambaar. Het gaat pas branden rond de 60 graden branden. Dus als je een lucifer in een blik petroleum zou gooien dan zal de vlam doven. Als je dit in een blik benzine zou proberen dan krijg je een ander effect.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@lau, en waarom zou het bezinestation in jouw buurt wel stroom hebben om de pompen te bedienen?
En waarom zou petroleum niet lang houdbaar zijn?

 

Aannames zijn dodelijk in een "hemel valt naar beneden" scenario.

Link naar reactie
Delen op andere sites

vanaf 2014/2015 is Zibro verder gegaan onder de naam Qlima.

 

Voor zover ik weet hebben ze nu 2 modellen  'stand alone' petroleum kachels. De prijzen van deze kachels zijn nu aanzienlijk lager dan toen ik 8 jaar terug een petroleumkachel kocht (de Zibro 421C). Prima back-up en de petroleum van Qlima gaat véél langer mee dan de vaak gehoorde 3 maanden. Blijft jaren goed is mijn eigen ervaring....

 

De Qlima petroleumkachel R8128 SC-2 is nu voor € 159,- te koop bij de Praxis. Is met Co2 melder en meer veiligheidsopties

Qlima R8128 SC-2

aangepast door Pantoffel
..
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden, -geanonimiseerd- zei:

@lau, en waarom zou het bezinestation in jouw buurt wel stroom hebben om de pompen te bedienen?
En waarom zou petroleum niet lang houdbaar zijn?

 

Aannames zijn dodelijk in een "hemel valt naar beneden" scenario.

Omdat het het belang is van eigenaar zijn benzine duur te verkopen op dat moment :D . Dus handpomp, emmertje of weet ik wat ze verzinnen. Maar zoals je wel doorhebt, daar zitten wat aannames in (dat ik op tijd ben bijvoorbeeld).

 

Voor de levensduur, ik werd op het verkeerde been gezet door de Hubo, zij gaven aan 3 maanden. Zal wel voor hun beurs goed zijn inderdaad.

Zie link https://www.hubo.be/nl/hulp-en-advies/verwarming/petroleumkachels-gebruiken.html

 

Zie inderdaad op andere sites dat het 5 jaar is. 

 

Thanks voor de tip!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit de moderne tankstations krijg je met een handpomp en een emmertje geen druppel benzine, dat kun je vergeten.

Alles goed afgesloten. ZIbro is een idee voor wat betreft verwarming, zelf kies ik voor mijn aggregaat die permanent 6.5 Kva levert.

Daar draait het hele huis op. En als er geen gas meer is schuiven we een houtkachel voor de schoorsteen. 

Het lost zich wel op.

496101554_DSCF8164-kopie.thumb.JPG.db6b91f69b8220667a17959308babeef.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...