Ga naar inhoud
GENEGEERD

Beste investering bij een depressie?

Madeliefje
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
1 uur terug, Madeliefje zei:

Wat zou nu een goede investering zijn voordat de depressie gaande is?

Iets waar dan veel vraag naar is en wat minimaal 2x zo duur is.

Ik staat toch onder je negeerknop dus mijn antwoord ga je niet lezen, maar de vraag is op zich wel actueel.

De term depressie is erg vaag.

Eigenlijk heb je het dan over laagconjunctuur

Maar goed, laten we het anders maar inflatie noemen want eigenlijk komt het daar op neer.

Maar de laatste tijd hebben we op diverse punten juist een deflatie meegemaakt.

Als alles 2x zo duur wordt kun je ook stellen dat de waarde van het geld is gehalveerd.

Wat we nu meemaken is in mijn ogen uniek. We merken dat alles op zijn grens zit. Of het nu gaat om beschikbare woningen, beschikbare energie, beschikbare grondstoffen, beschikbare arbeidskrachten,beschikbaar transport, het maakt niet uit, er is een enorm tekort.

Dus het maak niks uit want alles waar je in gaat investeren zal in waarde stijgen maar daar heb je niks aan want alle andere zaken worden ook duurder.

Als dit zou resulteren in hyperinflatie dan verdampt alles.

Maar stel dat je mijn bericht alsnog lees dan zou ik eens contact opnemen met je zwager

https://www.zonnepanelen-xtra.nl/

En vragen wat hij de afgelopen dagen en de komende week gaat ervaren m.b.t. zowel levering als met bestellingen.

Wat ik voorspel is dat er een enorme toename is in offertes, en dat er een probleem begint te ontstaan aan leveringen/transport/inkoop.

En dat ga je zien in alle andere bedrijfstakken.

Er is (nog) geld in overvloed maar je kunt er straks niks meer voor kopen.

Dus je kunt 1000m3 stenen kopen en die zou je over 2 maanden vermoedelijk voor 2x de huidige prijs kunnen verkopen.

Of je koopt 100m3 houten balken, of 1000 zonnepanelen, of 1000 kilo rijst.

Er zal een moment komen dat je beseft dat het niks uit maakt. Want de waarde van het geld is eigenlijk het probleem en dan kan je wel roepen "mijn investering in stenen is verdubbeld" maar je brood is 10 keer zo duur geworden. En dat is wat je noemt hyperinflatie.

Dus er is geen goede investering te maken. Enige wat ik jouw (persoonlijk) zou adviseren is wat boeken inkopen over natuurkunde/scheikunde/biologie zodat je wat meer de elementaire basiskennis kan bijspijkeren. En als je echt nog een kleine 50.000 euro over heb zou ik deze gelijk gebruiken om je maandelijkse lasten te verlagen. (dus in geval van een koopwoning vervroegd aflossen, maar je heb een huurwoning dus daar kan je niks mee)

Inkoop van zilver is ook al een probleem

https://www.thesilvermountain.nl/nl/2-kilo-nederlands-muntgeld

995 euro heb ik er ooit voor betaald en nu kan ik wel roepen, YES 40% WINST

Maar dan mis je de clue.

Het zijn wel spannende tijden en ik ben heel benieuwd hoe het zich de komende tijd gaat ontwikkelen.

• Leuk 1
Link naar reactie

19 uur geleden, Madeliefje zei:

Brood, ok dat zal verschimmelen, maar dan ten minste voedsel.

Het punt is dat beide inflatie en deflatie tegelijk zullen optreden. Deflatie in luxe producten en beleggingen, inflatie in essentiële producten.

Overigens geloof ik niet dat er 1 persoon is die kan overzien wat er op ons af komt. Mijn buik voorspelt niet veel goeds.

Het 1ste grote probleem is misallocatie van productie capaciteit, veroorzaakt door jarenlange -decennia lang!- inmenging van politiek in de economie. Niemand weet nog waar echt vraag naar is. (buiten voedsel natuurlijk)

Het 2de grote probleem is de enorme financiële tsunami die zich inmiddels boven ons heeft opgetorend.  Deze zit in het financiële systeem maar niet in de productie economie. Dus producten zijn te goedkoop terwijl financiële waardes veel te hoog zijn. Ook al zal een deel van de verwachte waarde verdwijnen in een zwart gat (inclusief pensioen geld!) een flink deel zal toch zijn weg naar de economie vinden en daar de prijzen (van echt benodigde artikelen) opdrijven.

Het 3de, -grootste probleem- is dat niemand weet langs welke breuklijnen de maatschappij zal breken wanneer de eerste beide problemen hun havoc werken.

It is not going to be pretty.....

(overigens als je Martin op ignore hebt staan, un-ignore hem dan even voor zijn antwoord juist boven de mijne, de moeite waard)

Link naar reactie

20 uur geleden, Madeliefje zei:

Oh ik werd een beetje meegesleept door de macro aspecten. Wat ik eigenlijk wilde vragen is "2x gemeten waar in?"

Iets kan gemakkelijk 2 keer zo duur worden, maar als je loon 4x zo hoog geworden is en brood 8x zo veel kost, dan heb je aan een 2x winst op een investering absoluut niets.

En wat als bv een huis 2x zo duur geworden is, maar niemand de financiering kan rondkrijgen, dan zit die markt op slot. Eventuele 'winst' krijg je er dan niet uit.

• Leuk 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...