Ga naar inhoud
GENEGEERD

theelichtjes, aliminium cupjes?


Gast

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Zijn er hier meerdere mensen die hun huis 'voorverwarmen' met de bloempot methode?

Ofterwijl, een bordje, of steen, daar een aantal theelichtjes op, dan een bloempot met een gat er in, er over heen

en soms nog een bloempot om zo warmte te genereren?

 

Wat mij opvalt is dat de kwaliteit van die cupjes en de lontjes heel erg slecht is.

Voorheen kon je die cupjes nog wel es uitblazen om later opnieuw aan te steken,

Nu is dat totaal niet meer te doen, ze verkolen gewoon, de lontjes, zijn veels te dun...

 

Ook die cupjes zijn bizar dun, ik had laatst bijna de trap in de fik staan, omdat ik daar

een theelichtje neergezet had.. warme lucht stijgt op, verhaal....

ik koop niet de Bolsius cupjes, ik wil ook nog eten kunnen kopen van mijn geld.....

Of je ze nou bij de Xenos, Hema, Supermarkt koopt... geen verschil.....

 

Uiteraard baal ik hier van.

Ik hoor graag anderen hun ervaringen....

 

Moet ik dan toch maar overgaan op olie lampen? 
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
6 uur geleden, Sjuul zei:

 

Wat mij opvalt is dat de kwaliteit van die cupjes en de lontjes heel erg slecht is.

Voorheen kon je die cupjes nog wel es uitblazen om later opnieuw aan te steken,

Nu is dat totaal niet meer te doen, ze verkolen gewoon, de lontjes, zijn veels te dun...

 

 

 

Prijs - kwaliteit zal wel kloppen. 100 stuks voor € 3,- daar kun je ook niet veel van verwachten.

Vroeger hadden mijn ouders theelichtjes in een doosje en daar deden ze best lang mee. Waarschijnlijk ook alleen maar gebruikt om de thee warm te houden.

Dat waren de echte theelichtjes waar ook geen cupje omheen zat...je moest een glazen houdertje gebruiken.

Nu zijn waxinelichtjes vooral iets om 'gezelligheid' te brengen maar het mag niets kosten....en daar is de kwaliteit ook naar....

 

Ben bang dat je op zoek moet naar een alternatief....kaarsen een optie? ik zie ze nu veel bij kringlopen liggen...echte Gouda kaarsen.

 

 

 

 

spacer.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Pantoffel,

 

Jaah, die!

kan ik nergens krijgen, in dit gehucht waar ik woon....

 

Toch was de kwaliteit een tijdje geleden,zeg een jaar geleden,  écht een heel stuk beter dan wat ze nu in die cupjes stoppen. 

 

Ik gebrijk ze niet voor 'de gezelligheid' / dat is een term waar ik niks mee heb, maar om de eerste kou uit mijn kamer te halen.

ik zal es rond kijken bij de kringloopwinkels, hiero...

 

Ja, ik brand ook kaarsen, van die stomp kaarsen. 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Hermanusb,

 

zibro laser kachel? Nog nooit van gehoord! 

En zoiets kost mij een godsvermogen?

Aangezien ik onder het bestaanminimum moet zien rond te komen...?

Gaat dan erg lastig worden, het is nu al kiezen tussen het één of het ander.....

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-10-2021 om 10:12, Sjuul zei:

Wat mij opvalt is dat de kwaliteit van die cupjes en de lontjes heel erg slecht is.

Voorheen kon je die cupjes nog wel es uitblazen om later opnieuw aan te steken,

Nu is dat totaal niet meer te doen, ze verkolen gewoon, de lontjes, zijn veels te dun...

Zoek eens op  "turbobrandertje" of zie:

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-10-2021 om 10:12, Sjuul zei:

Hallo,

 

Zijn er hier meerdere mensen die hun huis 'voorverwarmen' met de bloempot methode?

Ofterwijl, een bordje, of steen, daar een aantal theelichtjes op, dan een bloempot met een gat er in, er over heen

en soms nog een bloempot om zo warmte te genereren?

 

Wat mij opvalt is dat de kwaliteit van die cupjes en de lontjes heel erg slecht is.

Voorheen kon je die cupjes nog wel es uitblazen om later opnieuw aan te steken,

Nu is dat totaal niet meer te doen, ze verkolen gewoon, de lontjes, zijn veels te dun...

 

Ook die cupjes zijn bizar dun, ik had laatst bijna de trap in de fik staan, omdat ik daar

een theelichtje neergezet had.. warme lucht stijgt op, verhaal....

ik koop niet de Bolsius cupjes, ik wil ook nog eten kunnen kopen van mijn geld.....

Of je ze nou bij de Xenos, Hema, Supermarkt koopt... geen verschil.....

 

Uiteraard baal ik hier van.

Ik hoor graag anderen hun ervaringen....

 

Moet ik dan toch maar overgaan op olie lampen? 
 


Deze methode is verre van ideaal.

Informatieve link:

https://downtoearthmagazine.nl/verwarm-je-huis-niet-met-een-theelichtje/

 

Quote

Een theelichtje levert ongeveer 30 watt warmte op, wat voor vier theelichtjes dus overeenkomt met 120 watt – ongeveer evenveel als wat een menselijk lichaam in rust aan warmte produceert. Stel dat we een piepklein huis (4 x 4 x 2,5 meter) willen verwarmen tot 20 graden bij een buitentemperatuur van nul graden. Daar is, bij een gemiddelde isolatiewaarde van het gebouw, bijna 8.700 BTU of 2.550 watt voor nodig. Dat zijn dus 85 theelichtjes.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Sterredag,

 

Hmm, interessante, maar twijfelachtige info.

 

Toch, is het in mijn woonkamer redelijk aangenaam, als ik die bloempot methode gebruik.

Dan heb ik niet de CV aan, maar die bloempot met 3 theelichtjes er onder aan.

 

Mijn ervaringen zijn dus geheel anders dan dat wat die persoon van die link beweerd.

 

Die pot wordt dan zó warm, dat het heel erg onverstandig zou zijn, om daar je handen aan te warmen,

je kan die bloempot niet eens aanraken, zo heet.

 

Zeker als het buiten nog niet écht vreselijk koud is, kan ik op die manier de eerste kou wel uit mijn kamer/ huis houden.

 

Zoals de vele reacties ook aangeven, schijnt/lijkt het dat die berekening niet helemaal klopt....

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

58 minuten geleden, Sjuul zei:

Zoals de vele reacties ook aangeven, schijnt/lijkt het dat die berekening niet helemaal klopt....

 

Lol, natuurwetten zijn natuurwetten. Daar verander je niets aan met nog zo veel reacties.

 

Ik heb dit al eens eerder geschreven. maar je doelt waarschijnlijk op het stralingswarmte effect. Stralingswarmte is veel efficienter wanneer het er om gaat jou een behagelijk gevoel te geven. Het veranderd niets aan de hoeveelheid energie, maar wel aan hoe je die energie ervaart.

 

Zet maar eens een thermometer in de ruimte zonder direct zicht op de bloempot. Waarschijnlijk is de verwarming van de lucht zo klein dat de thermometer niet eens zal reageren op de energie afgifte. Maar je gevoel zal iets anders zeggen :classic_biggrin:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rien,

 

Dan moet ik je toch teleurstellen, de cv thermometer, een andere heb ik niet, reageert wel degelijk op die bloempot.

 

Stralingswarmte, inderdaad! 

Vele malen efficienter qua gevoelswaarde, dan de CV. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden, Sjuul zei:

Dan moet ik je toch teleurstellen, de cv thermometer, een andere heb ik niet, reageert wel degelijk op die bloempot.

Je hoeft ons niet teleur te stellen, ik denk dat @rien redelijk op de hoogte is van natuurkunde en het is simpelweg verwaarloosbaar.

 

Het is inderdaad een verschil hoe je warmte ervaart en wat de werkelijke warmte is.

Een ruimte die verwarmd word met een zibro kachel op 18 graden zal je als warmer ervaren dan een ruimte die op 21 verwarmd is d.m.v. radiatoren.

Een schuur waar het 12 graden warm is en waar je een straalkachel zou plaatsen lijkt ook een stuk warmer dan een kamer waar het 18 graden warm is.

 

Als je kamer 15 graden warm is en je plaats een thermometer 3 meter van je bloempot dan zal je temperatuur 0,0 graden oplopen. Maar je huid zal wel de stralingswarmte ervaren. Als de ruimte extreem klein zou zijn (0,5 x 0,5 x 2m) oftewel 0,5 m3 dan zou je in theorie rond de 0,6 graden temperatuurstijging kunnen uitkomen maar dat lijkt me dan weer niet gezond m.b.t. zuurstofgebrek.

 

Wel grappig om die reacties te lezen. Zo overtuigd van hun "gelijk" en totaal niet op de hoogte dat er nooit meer energie zal vrijkomen dan hetgeen je er aan energie in stopt.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rien @martin,

 

Het scheelt toch écht, wat betreft de cv wel aan moeten zetten, of net nog niet.

 

En, als ik mijn CV later in de herfst pas aan hoef te zetten, omdat ik zo de eerste kou uit de lucht/ kamer

haal, scheelt dat op het hele jaar mij, aanzienlijk in de kosten, krijg ik zelfs misschien nog wel wat poen terug! 

Dáár gaat het mij om. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-10-2021 om 19:48, Sjuul zei:

@Hermanusb,

 

zibro laser kachel? Nog nooit van gehoord! 

En zoiets kost mij een godsvermogen?

Aangezien ik onder het bestaanminimum moet zien rond te komen...?

Gaat dan erg lastig worden, het is nu al kiezen tussen het één of het ander.....

 

 

 


begrijp dat het lastig is maar een zibro of qlima laser kachel zie ik regelmatig voor nette prijzen staan.

de warmte van een zibro is geweldig.

 

de goedkoopste laser zag ik vorige week staan voor 140 euro.

 

nadeel is dat de brandstof wat duurder is in NL, voor mensen die richting de grens met Belgie wonen kopen voor lage bedragen petroleum in Belgie en een hele winter warmte voor redelijk betaalbaar tarief,

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Hermanusb,

 

Aah, 140 €!

Joh, dat kan ik echt niet betalen hoor, als ik van €6,- p. d moet zien rond te komen....

reken maar uit..... 

Leuk bedacht, ik hou me wel aan de theelichtjes methode, ook al schijnt dat volgens de natuurwetten

niet te werken..... 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Hermanusb zei:

de warmte van een zibro is geweldig.

Daar ben ik het mee eens. Ik heb overigens bewust GEEN laser omdat ik 100% onafhankelijk van het lichtnet wil zijn.

En een laser die werkt alleen op het lichtnet (voor de ventilator en de aansturing).

 

Een gewone zibro (maar dan wel turbo) werkt op 4 stuks 1.5 volt batterij en die moet je dan om de 2 jaar vervangen.

Het voordeel is dat deze het altijd zullen doen, ook zonder werkend lichtnet.

 

Als je het helemaal gaat uitrekenen dan is het verbruik van een zibro alsnog een fractie duurder dan gas maar met een zibro kan je veel specifieker verwarmen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, martin zei:

Daar ben ik het mee eens. Ik heb overigens bewust GEEN laser omdat ik 100% onafhankelijk van het lichtnet wil zijn.

En een laser die werkt alleen op het lichtnet (voor de ventilator en de aansturing).

 

Een gewone zibro (maar dan wel turbo) werkt op 4 stuks 1.5 volt batterij en die moet je dan om de 2 jaar vervangen.

Het voordeel is dat deze het altijd zullen doen, ook zonder werkend lichtnet.

 

Als je het helemaal gaat uitrekenen dan is het verbruik van een zibro alsnog een fractie duurder dan gas maar met een zibro kan je veel specifieker verwarmen.

 

 


@martin

 

ook als je de brandstof voor 90 cent per liter uit Belgie ophaalt?

 

als ik de cv aan doe stook ik in de koudere periode ongeveer 10 tot 15 kuub per dag.

dat ben je bij de huidige tarieven nooit kwijt aan een Zibro
 

ik stook bewust hout of een combinatie van hout en bruinkool briketten vanaf het moment dat de cv weer automatisch begint te verwarmen.

deze staat overdag op 18 graden en in de nacht op 17 om te voorkomen dat hij aan gaat.

 

in de ochtend doe ik de houtkachel aan en als de woonkamer op temp is gaan er 2 briketten op.

dan kijk ik na een uur of 4 wel of er weer 2 briketten op gaan of bij lagere buiten temp blokkie hout.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden, Sjuul zei:

ook al schijnt dat volgens de natuurwetten niet te werken

 

Ik neem aan dat dit in jest is, want zo'n uitsprak is natuurlijk totaal onzinnig.

Natuurwetten worden zonder enige uitzondering uitgevoerd. Als je denkt iets anders te zien, dan zijn er drie mogelijkheden:

- Je waarneming is fout.

- Je mist de connectie tussen de waarneming en de daarbij betrokken natuurwetten.

- Je hebt een nieuw fenomeen ontdekt waarvoor de huidige beschrijving van de natuurwetten ontoereikend is.

 

Dit laatste is voor dagelijkse fenomenen zo goed als onmogelijk. Wanneer iemand dit claimt dan ga ik uit van een inschattingsfout, waarnemingsfout of poging to bedrog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden, Hermanusb zei:

ook als je de brandstof voor 90 cent per liter uit Belgie ophaalt?

Rekenkundig gezien wel.

Als je kijkt naar de hoeveelheid energie en de warmte die je kunt produceren met 1 euro gas of 1 euro petroleum dan zal gas net iets goedkoper zijn.

 

Maar in de praktijk bespaar je met de zibro alsnog omdat je met een zibro veel specifieker je ruimtes verwarmd.

Ik heb een zibro staan in badkamer en in de keuken. Als ik deze 2 ruimtes zou moeten opwarmen met de CV als het koud is dan zal mijn gasverbruik richting 20m3 oplopen ipv de 10 m3 en ik ga inderdaad geen 10 liter petroleum verstoken.

En in de woonkamer is een houtkachel (en radiatoren) en als het echt koud gaat worden (onder 0) dan ga ik toch echt over op hout icm selectief de radiatoren openzetten.

 

En een ruimte op 18 graden met stralingswarmte zal je toch echt als veel warmer ervaren als een ruimte op 21 graden die via radiatoren is verwarmd.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@martin

 

het klopt.

je haalt niet meer energie uit een brandstof dan erin zit.

 

het enige verschil is dat de CV meer verstookt omdat een zibro enkel de ruimte hoeft warm te houden waar hij staat.

mijn cv verwarmt ook de leidingen en andere ruimtes.

 

ik stap over op variabele energie.

paar dure maanden en de rest kost weinig,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mawah ligt er aan.
Ik denk dat je relatief harder moet stoken om 1 ruimte in een verder koude onverwarmde omgeving (rest van je huis) warm te krijgen. Qua leiding verlies ligt dat er ook aan of je leidingen tegen de muur zitten of er in.

In de 1e situatie warmen de leidingen ook mee op net als de radiatorren . Die je overigens dicht kan draaien.

Verbranden van petroleum in een kachel levert ook meer vocht op plus je moet meer ventileren (kou binnen brengen). Alles bij elkaar weet ik het nog niet hoe de balans uit zou slaan.

 

Je kan ook stellen dat een trui en jas aan ook warmer zijn. Je hoeft dan alleen je lichaan maar warm te houden/brengen en niet de ruimte waar dat lichaam zich bevind.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@-geanonimiseerd-,

 

Inderdaad, behalve, als je door NIET te willen stoken, 

je huis heel vochtig en kil wordt, dat trekt óók in je kleding, je muren, overal in....

en uiteindelijk in 'jou'.

 

De CV ketel, staat heel strategisch! niet! op de zolder, dus alle leidingen moeten eerst 

verwarmd worden, lopen van af de zolder door het hele huis...

ik heb, meestal alle radiatoren een beetje open staan, ook in ruimtes waar ik niet ben....

 

(volgens mij is vloerverwarming nog de beste / meest aangename keuze om huizen te verwarmen) 

óf leemwanden in je huis, etc etc...

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden, -geanonimiseerd- zei:

Mawah ligt er aan.

Je kan ook stellen dat een trui en jas aan ook warmer zijn. Je hoeft dan alleen je lichaam maar warm te houden/brengen en niet de ruimte waar dat lichaam zich bevind.

Ja klop @-geanonimiseerd-,

 

Dat doen we al vele jaren niet stoken maar iets extra's aan trekken als je het echt koud krijgt, en voordien kan je ook nog oefeningen doen, dat bevorderd de bloedcirculatie doe je aan kracht oefeningen dan vergoot je de spiermassa en dat bevorderd weer de warmte transport in je lichaam je kan het vergelijken met de centrale verwarming als de aanvoerpijpen een te kleine diameter hebben zullen de radiator nooit echt warm worden, zo is het ook met het lichaam.

 

Gewenning aan de koude help dat het lichaam meer warmte gaat produceren en zo ben je minder bijverwarming nodig, en de overgang naar buiten is ook een stuk minder groot.

En je weerstand tegen ziekten gaat ook omhoog, je verbrand ook energie het vet wat de westerse mens ook nog eens te veel heeft.

 

Ik zit vaak met een dun T-shirt in huis vaak worden mijn armen wat koud even wat bewegen en de armen stevig wrijven helpt weer voor een tijd om weer lekker warm te worden.

En wat helemaal aangenaam is goede muziek opzetten en even uit je dak gaan, reken maar dat dat prachtig is, het geeft je een KICK.

Voor het doezen is het ook een goede gewoonte te zorgen dat je goed warm bent, dat bespaard veel warm water, nog beter koud doezen, daar mee trainen dat je lichaam goed om te verwarmen.

Veel buiten lopen is ook een manier om het lichaam aan te zetten om te verwarmen.

 

Wel evenwichtig ventileren is essentieel, een vochtig huis is een regelrechte ramp.

 

 

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 20-10-2021 om 13:24, Sjuul zei:

@-geanonimiseerd-,

 

Inderdaad, behalve, als je door NIET te willen stoken, 

je huis heel vochtig en kil wordt, dat trekt óók in je kleding, je muren, overal in....

en uiteindelijk in 'jou'.

Helemaal waar. De balans tussen warm/koud en droog/vochtig is een lastig dingetje.

 

  

Op 20-10-2021 om 13:24, Sjuul zei:

@-geanonimiseerd-,

De CV ketel, staat heel strategisch! niet! op de zolder, dus alle leidingen moeten eerst 

verwarmd worden, lopen van af de zolder door het hele huis...

ik heb, meestal alle radiatoren een beetje open staan, ook in ruimtes waar ik niet ben....

 

Ook dat klopt en wat doen die warme leidingen dan ? ze warmen de ruimtes net als een radiator op. Het is niet zo dat die leidingwarmte verloren is.

Alleen het stukkie door je vloer/muur is verlies als de warmte daar een ruimte opwarmt waar je nooit kan komen.
je zal meer warmte verliezen door het opwarmen van alle stukken buitenmuur waar je radiator voor hangt. Je moet wel heel goed isoleren/warmte weerkaatsen/verplaatsen om dat voor te blijven.

En dan zit er vaak ook nog een vensterbank boven die de warmte afvoer naar boven mooi blokt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@-geanonimiseerd-,

Jaah, daar wordt al jaaren heel goed over na gedacht, door bouw bedrijven, woningbouw verenigingen.!

🤪, dus niet

En als je er iets van zegt, een voorstel doet wat wel werkt, zeggen zij, doodleuk;

Néé, dáár kunnen wij niet aan beginnen, stel dat iedereen dat wil?

Altijd en eeuwig dat "iedereen" argument, daar is de gemeente ook heel goed in...

Oneigenlijke argumenten. 

 

 

Schiet geen ene  moer op.

 

Ik heb dubbel glas, maar de kunsstof kozijnen tochten als de neten! Niet normaal

Ook heb ik van die ontluchtings roosters boven de kozijnen zitten, 

OOk dicht tocht het daar gigantisch door....

Ook de voordeur is totaal niet geisoleerd, er waait zo wind onder door....

Ondanks van die deur borstels, die zogenaamd isolerend moeten werken....

Ik heb bijna overal dikke lange velours gordijnen voor hangen of oude dekens voor liggen.

Dat maakt een verschilletje..... 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...

verwarmen met theelichtjes lijkt me zeker niet de goedkoopste manier. 

 

Als je moeite hebt je huis te verwarmen kies er dan liever voor een deel van je huis te verwarmen. hoe je dat doet is heel afhankelijk van je huis en je installatie, maar kleine ruimtes verwarmen is makkelijker. Aangezien warme lucht stijgt kun je je plafond verlagen, evt met lakens of dekens. Je woonkamer halveren met een scheidingswand was vroeger meer regel dan uitzondering. 

 

wat je ook doet om je huis aangenamer te maken, houd er wel rekening mee dat open vuur, en bouw/isolatiematerialen brandveilig moeten zijn.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...