Ga naar inhoud
GENEGEERD

Geblikt voedsel op warmere plek bewaren, kan dat?


Edwin1113

Aanbevolen berichten

Hallo toppers! 

 

Ik ben momenteel veel geblikt eten aan het in slaan. Ik heb helaas maar beperkte opslag in de kast beneden waar het koud en droog is. Ik wil dus eigenlijk geblikt eten bij mij binnen in huis zetten. Maar daar gaat natuurlijk de verwarming aan en kan het wel 30 graden worden in de zomer! 

 

Ik kan niks vinden online over hoe lang geblikt eten goed blijft in dit geval. Ik weet dat als het koel en droog word bewaard dit makkelijk 20 jaar kan zijn, en dat het achteruit gaat als het een warme omgeving is, maar hoe hard? 

 

Weet iemand dit? 

 

Met vriendelijke groet. 

 

Edwin

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
46 minuten geleden, Edwin1113 zei:

en dat het achteruit gaat als het een warme omgeving is, maar hoe hard? 

 

Weet iemand dit? 

Zolang het blik gesloten is en niet bol staat kan je het eten. De kwaliteit van het voedsel zal echt niet achteruit gaan als het 30 of 40 graden warm gaat worden in je opslag.

Wat ik persoonlijk wel heb ervaren is dat sommige blikken die slecht zijn ingeblikt alsnog gaan oxideren vanuit de buitenkant naar de binnenkant.

Zo kwam ik enige dagen geleden tot mijn verrassing tot de ontdekking dat mijn ingeblikte tonijnvoorraad (geen paniek, het is geen echte tonijn) op diverse blikken is bedorven. Ik probeer er nog een post over te maken want dat had ik eigenlijk niet verwacht.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

goeie vraag waar ik ook nog niet helemaal zeker over ben.  Zolder kan ook aardig warm worden. Bederven is nu nog niet zo'n issue want het meeste eten rouleert gewoon mee in de rest van de dagelijkse voedselvoorraad. (Beneden op>aanvullen van zolder> boodschappen vullen zolder aan), maar als er geen toevoer meer is en het langer gaat moeten staan..?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later...

ik maak je kunt het niet gek genoeg maken, en je kunt het inmaken.

mijn ingemaakte potten en blikken staan gewoon op een slaapkamer en nooit heb ik iets slecht zien worden.

dus wat mij betref kun je blikken bijna overal bewaren. het eten daarin is toch steriel.

mooi dat je rouleer dat doe ik ook met mijn voorraden fifo werkt goed.

zo heb ik oudere erwten soep vervangen voor een nieuwe partij erwtensoep.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Volgens mij maakt het niet al te veel, net als bij weckpotten die hoeven ook niet perse koel te staan, maar het liefste wel donker, bv achter een gordijn of in een kast. Het gaat erom dat er niet al te grote temperatuurschommelingen zijn. Ik ken mensen die potten en weckpotten op zolder hebben staan, daar zal de temperatuur in de zomer langzaam oplopen en richting winter weer afnemen. Maar wel het liefste zo koel en donker mogelijk bewaren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...