Ga naar inhoud
GENEGEERD

Droogoven


slimstrong

Aanbevolen berichten

Zijn er ook mensen die werken met een droogoven?

ikzelf droog al een paar jaar regelmatig allerlei groenten, fruit en noten.

De (bio)groenten gebruik ik altijd zo vers mogelijk. 

Nu heb ik recentelijk ontdekt dat ik ook een pak diepvries groenten kan gebruiken om te drogen.

Het scheelt me heel veel tijd om dit te doen. Ik heb sperziebonen, een mix van bloemkool, wortels, sperziebonen met succes gedroogd.

Op dit moment probeer ik diepvries broccoli uit....

ik zou graag eens kaas willen drogen, heeft iemand van jullie hier ervaring mee? 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
7 uur geleden, slimstrong zei:

zou graag eens kaas willen drogen, heeft iemand van jullie hier ervaring mee? 

Met kaas drogen heb ik geen ervaring.

In welke vorm zou je dit dan na het drogen willen gebruiken?

voor wat langer houdbare kaas koop ik zo'n potje van die zwitserse strooikaas.

Want raspen lijkt mij de enige manier om gedroogde kaas te kunnen gebruiken,of zijn er toch meer mogelijkheden?

Het moet volgens mij wel goed te doen zijn,kaas drogen.

Vrijwel alles kun je drogen en het is ook nog heel leuk om te doen .

Zelf droog ik zonder oven,gewoon aan de lucht en dat gaat ook prima.

Maar kaas heb ik nog nooit gedaan!

En diepvries drogen is slim,dat scheelt je veel voorbereidend werk,maar dat gaat denk ik beter in een apparaat?

O ja,zelfs yoghurt kun je drogen zag ik op youtube filmpjes! 

Met voedsel drogen kun je je echt helemaal uitleven,bijna alles kan!! 

Ik hoop dat iemand je meer over kaas drogen kan vertellen,succes ermee in elk geval!

groet,mevr.Grijpstra

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen droogoven, ik droog kruiden in huis, gewoon, opgehangen aan een wasrekje, zakje er omheen, tegen stof en om te voorkomen dat zaad op de grond terecht komt. 

Ik heb begrepen, dat je met je gasoven?(?) ook kunt drogen, deurtje van oven op kier open houden, laagste oven stand..

Nog nooit gedaan.

Tof, dat je zo bezig bent, leuk experiment met de kaas, succes! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-9-2021 om 21:53, mevr.Grijpstra zei:

Met kaas drogen heb ik geen ervaring.

In welke vorm zou je dit dan na het drogen willen gebruiken?

voor wat langer houdbare kaas koop ik zo'n potje van die zwitserse strooikaas.

Want raspen lijkt mij de enige manier om gedroogde kaas te kunnen gebruiken,of zijn er toch meer mogelijkheden?

Het moet volgens mij wel goed te doen zijn,kaas drogen.

Vrijwel alles kun je drogen en het is ook nog heel leuk om te doen .

Zelf droog ik zonder oven,gewoon aan de lucht en dat gaat ook prima.

Maar kaas heb ik nog nooit gedaan!

En diepvries drogen is slim,dat scheelt je veel voorbereidend werk,maar dat gaat denk ik beter in een apparaat?

O ja,zelfs yoghurt kun je drogen zag ik op youtube filmpjes! 

Met voedsel drogen kun je je echt helemaal uitleven,bijna alles kan!! 

Ik hoop dat iemand je meer over kaas drogen kan vertellen,succes ermee in elk geval!

groet,mevr.Grijpstra

Hallo mevr.Grijpstra,

Dank voor uw reactie.

Leuk om te horen dat u ook allerlei dingen droogt.

Hoe doet u dat? Plaatst u de groenten buiten en laat u het drogen door de zon? De wind? 

Of droogt u dit ook gewoon in huis?

Het drogen van groenten/ fruit is inderdaad heel leuk om te doen en de smaken worden alleen maar intenser.

 

Wat u zegt...een potje Zwitserse kaas...ja dat is handig natuurlijk. 

Ik eet graag buffel of geitenkaas en die zou ik willen drogen om later te gebruiken op pasta’s en pizza’s etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uur geleden, Sjuul zei:

Ik heb geen droogoven, ik droog kruiden in huis, gewoon, opgehangen aan een wasrekje, zakje er omheen, tegen stof en om te voorkomen dat zaad op de grond terecht komt. 

Ik heb begrepen, dat je met je gasoven?(?) ook kunt drogen, deurtje van oven op kier open houden, laagste oven stand..

Nog nooit gedaan.

Tof, dat je zo bezig bent, leuk experiment met de kaas, succes! 

Wat gaaf dat je ook droogt!  Jaren geleden deed ik het ook op die manier ...behalve het zakje om de kruiden heen dan...een slimme tip is dat. Met een gewone oven kun je ook ea drogen. Daar heb ik zelf niet zoveel ervaring mee.

Wel heb ik noten op die wijze gedroogd en zadenrepen gemaakt. Dat ging ook goed. Ik weet werkelijk niet meer of ik de ovendeur open had. [?] 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 29-9-2021 om 15:02, Abel_AJ zei:

Hallo @slimstrong @mevr.Grijpstra
Nee, ik heb eigenlijk nog nooit met een droogoven gewerkt. Maar ik ben er erg in geïnteresseerd.

Wat moet ik in gedachten houden? Heb je nog tips voor een beginner?

Leu dat je interesse hebt. Belangrijk is om een goede droogoven te hebben. Zelf heb ik een Sedona droger en daar ben ik heel tevreden over. Het apparaat wordt intensief gebruikt en de resultaten zijn goed.

Ik heb meteen een boekje aangeschaft van Claudia Kuyken en Jean Vanhoof

Titel: Handboek Voedsel Drogen.

Daarmee heb ik een goede start gemaakt.

verder is het een kwestie van ervaring opdoen en dingen opzoeken via YouTube en Google. 

Vaak is dit info uit Amerika, daar zijn ze veel meer bezig met dit soort dingen.  Kijk hiervoor eens  bij prepper/ homestead 

sites. Zorg ervoor dat je schoon werkt. Je de groenten goed wast en de potjes, waar je het in wil bewaren,  goed schoon zijn.

Belangrijk is ook dat je uitzoekt of je de groente wel of niet even moet blancheren. Daarover kun je lijsten op internet vinden, evenals de temperatuur en droogtijd.  Zelf “ speel” ik inmiddels wat met temperatuur en droogtijd.

Zou leuk zijn als je er mee aan de slag gaat! Succes! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@slimstrong,

 

Ooh, noten zaden repen!?

Heb jij daar ook een recept van?

Wil jij dat hier delen?

Iemand heeft eens noten/zaden repen maken, heel snel uitgelegd... niets van onthouden! 🤣🤔

je leert toch het meest van zelf doen. 

Gebruik jij de gedroogde groentes, e.a.  als voorraad? Of gebruik jij ze ook, dagelijks met koken?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uur geleden, slimstrong zei:

Hoe doet u dat? Plaatst u de groenten buiten en laat u het drogen door de zon? De wind? 

Of droogt u dit ook gewoon in huis?

@slimstrong,drogen doe ik ook wel buiten, maar meestal in huis. Buiten drogen heeft als nadeel dat je `s avonds binnen moet halen en qua weer steeds in de gaten moet houden : regen,luchtvochtigheid,zon. Zon probeer ik zoveel mogelijk te vermijden, ook binnen. Want door de warmte kan het dan soms net te hard gaan. Meest droog ik op zolder door de spullen op doeken op een wasdroogrek uit te spreiden , een stuk horgaasdoek er overheen tegen de vliegen,af en toe wat keren en de rest gaat vanzelf. Dakraam open ,trapdeur open en door het schoorsteeneffect droogt het als een tierelier! En het verspreid ook nog eens heerlijke geuren !

Ik droog vnl groenten , die ik gebruik in soep en stoofpotjes en wokschotels enzo , dan vind ik ze het lekkerst en scheelt het snijwerk, want kant-en-klaar.

In mijn kelderkast droog ik bv knoflookteentjes en spaanse pepertjes. Er is daar goeie luchtstroom ,ik leg de spullen gewoon op de kastplank in een mandje en het droogt vanzelf.

O ja, en appeltjes en uienringen droog ik ook, dat is ook leuk om te doen! De plakken en schijfjes aan een draad rijgen , ophangen en zorgen dat er geen vliegen op kunnen. Gedroogde appeltjes zijn erg lekker om te snoepen......!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sins kort begonnen met het drogen van kruiden in de CV-Ketelkast daar is het lekker warm maar ook niet te warm.

Het is wel belangrijk om de kruiden goed uit elkaar te hangen anders verbroeit het binnenste en dat gaat ten koste van de kwaliteit/smaak.

En niet langer laten drogen dan nodig is want dat gaat ook weer ten koste van de kwaliteit en smaak.

 

Mooi goedkoop, uit het zicht, en aardig stofvrij, het zijn tegenwoordig gesloten systemen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@JJ&A,

 

Dat is reuze handig dat jullie zo`n cv kast hebben.

 

Ik heb dat ding, CV, om zolder hangen, met zo`n super onhandige zoldertrap

die als je niet goed oplet, zich uit zichzelf boven op je stort, want het rem system

is een lachertje.

Verder kiert het hier als een malle, en hoge luchtvochtigheid ook...

ik vond laatst beschimmelde schoen zooltjes in mijn trapkast terug!

In mijn trapkast, die altijd op een kier open staat, in de kamer!! Ra, Ra, hoe kan dat!? 

 

Het is hier te vochtig in huis om veel dingen te gaan drogen.

Heb het al in mijn logeerkamer, ( op de middagzon) geprobeerd, met de gordijnen dicht.....

heb het al in mijn aanpandige schuurtje geprobeerd...

schimmel.. is mijn deel... 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rien,

 

Ha! makkelijker gezegd, dan gedaan... 

Leuk voorstel! 

Ik weet niet of je op de hoogte bent, van OOK- De huurhuizen markt?? 

Mensen die in een bepaald huursegment zitten, kunnen niet eens meer verhuizen, omdat, als een vorige huurder er uit gaat, de woningbouwen, er GEWOON! €100,- op de oude huurprijs gooien.. 

Er gebeurd niks aan dat huis, niets wordt verbeterd... GEWOON- omdat ze er mee kunnen wegkomen.

SOciale woningbouw bestaat al jaren niet meer.

ik sta al een tijdje ingeschreven en in het segment waarbinnen ik kan huren, zit het potvast, of je krijgt een krot - uitgeleefd huis -  aangeboden... of, of, of.... 

Ik wil zelfs kleiner wonen.... nauwelijks aanbod... 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, Sjuul zei:

Ha! makkelijker gezegd, dan gedaan... 

 

 

Waarschijnlijk wel, dan blijft enkel te proberen het vocht en de schimmel uit het huis te krijgen. Ook geen gemakkelijke opgave. (vechten wij ook mee, maar gelukkig met redelijk success)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-10-2021 om 21:37, Sjuul zei:

@JJ&A,

 

Dat is reuze handig dat jullie zo`n cv kast hebben.

 

Ik heb dat ding, CV, om zolder hangen, met zo`n super onhandige zoldertrap

die als je niet goed oplet, zich uit zichzelf boven op je stort, want het rem system

is een lachertje.

Verder kiert het hier als een malle, en hoge luchtvochtigheid ook...

ik vond laatst beschimmelde schoen zooltjes in mijn trapkast terug!

In mijn trapkast, die altijd op een kier open staat, in de kamer!! Ra, Ra, hoe kan dat!? 

 

Het is hier te vochtig in huis om veel dingen te gaan drogen.

Heb het al in mijn logeerkamer, ( op de middagzon) geprobeerd, met de gordijnen dicht.....

heb het al in mijn aanpandige schuurtje geprobeerd...

schimmel.. is mijn deel... 

 

Niet helemaal On topic, maar een beetje wel.😉

Ik moest even regeren, het is te belangrijk.

 

Beste @Sjuul,

Dan heb je een heel ongezond probleem, als je het hebt geprobeerd met de woningstichting en jullie komen er niet uit zou ik, het probleem aan de huisarts vertellen, en zeker aan bouw en woning toezicht, je moet verder geholpen worden, ik heb het ook op gemerkt in je huis toen we even kort bij je waren op een kadootje op te halen, nee dat vergeten we ook nooit meer.

 

Wij hebben verschillen de huur huizen bewoond met behoorlijke vocht problemen vaak lag het probleem aan het opzuigen van grondwater door de muren, dat is een rot probleem die grondig moet worden aan gepakt, dit vocht probleem zorg er voor dat het gehele huis vochtig, het advies van woningstichtingen om goed door te stoken en ventileren help echt totaal niet, het verergert het probleem zelf.

 

Ik kan je er veel over vertellen, mijn PB is gewillig en staat voor je open, ander open een topic over vocht problemen, het staat me bij dat @Sterredag ook behoorlijk met dat probleem zat.

 

Groetjes,

@JJ&A

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28-9-2021 om 13:50, slimstrong zei:

Zijn er ook mensen die werken met een droogoven?

ikzelf droog al een paar jaar regelmatig allerlei groenten, fruit en noten.

De (bio)groenten gebruik ik altijd zo vers mogelijk. 

Nu heb ik recentelijk ontdekt dat ik ook een pak diepvries groenten kan gebruiken om te drogen.

Het scheelt me heel veel tijd om dit te doen. Ik heb sperziebonen, een mix van bloemkool, wortels, sperziebonen met succes gedroogd.

Op dit moment probeer ik diepvries broccoli uit....

ik zou graag eens kaas willen drogen, heeft iemand van jullie hier ervaring mee? 

Ik heb een droogoven en nog wel een luxe ook.

Excalibur met 9 rekjes

In het verleden heb ik er veel gebruik van gemaakt om snackjes voor mijn honden te drogen.

Dat gaat perfect totdat het product dat je drogen wil te vet is, en laat dat bij kaas nu het geval zijn....

Daarom denk ik dat het drogen van kaas geen goed idee is.

Je kunt kaas op een andere manier  conserveren, daar vindt je hier  meerdere topic over.

Verse kruiden drogen  met een droogoven gaat heel goed, alleen vindt je in Nederland. geen schone kruiden, alles is  vervuild.

Op YT  indt je een aantal filmpjes waarin te zien is hoe met behulp van een oude ijskast  een droogkast gebouwd kan worden.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Oma Miet zei:

Ik heb een droogoven en nog wel een luxe ook.

Excalibur met 9 rekjes

In het verleden heb ik er veel gebruik van gemaakt om snackjes voor mijn honden te drogen.

Dat gaat perfect totdat het product dat je drogen wil te vet is, en laat dat bij kaas nu het geval zijn....

Daarom denk ik dat het drogen van kaas geen goed idee is.

Je kunt kaas op een andere manier  conserveren, daar vindt je hier  meerdere topic over.

Verse kruiden drogen  met een droogoven gaat heel goed, alleen vindt je in Nederland. geen schone kruiden, alles is  vervuild.

Op YT  indt je een aantal filmpjes waarin te zien is hoe met behulp van een oude ijskast  een droogkast gebouwd kan worden.

Dank voor je reactie...inderdaad kaas is waarschijnlijk te vet om met succes te gaan drogen. Ik zal eens gaan kijken op YT naar de dingen die je noemt.  Wat heel erg is toch dat de kruiden zo vervuild zijn...evenals zoveel andere groenten en fruit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 30-9-2021 om 18:38, Sjuul zei:

@slimstrong,

 

Ooh, noten zaden repen!?

Heb jij daar ook een recept van?

Wil jij dat hier delen?

Iemand heeft eens noten/zaden repen maken, heel snel uitgelegd... niets van onthouden! 🤣🤔

je leert toch het meest van zelf doen. 

Gebruik jij de gedroogde groentes, e.a.  als voorraad? Of gebruik jij ze ook, dagelijks met koken?

 

 

Ha Sjuul...ik zal binnenkort even een “ beproefd” recept opduikelen voor je en dat zet ik er dan wel even op. 

De gedroogde groenten zijn inderdaad meer om mijn voorraad op peil te krijgen. Maar ik wil er nu ook wat meer van gaan gebruiken bij het dagelijks gebruik. In stoofpotjes en soepen enzo. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-10-2021 om 10:21, JJ&A zei:

Sins kort begonnen met het drogen van kruiden in de CV-Ketelkast daar is het lekker warm maar ook niet te warm.

Het is wel belangrijk om de kruiden goed uit elkaar te hangen anders verbroeit het binnenste en dat gaat ten koste van de kwaliteit/smaak.

En niet langer laten drogen dan nodig is want dat gaat ook weer ten koste van de kwaliteit en smaak.

 

Mooi goedkoop, uit het zicht, en aardig stofvrij, het zijn tegenwoordig gesloten systemen.

Wat een goed idee om je CV kast hiervoor te gebruiken. Maar zou te klein zijn voor mij denk ik. 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-10-2021 om 21:37, Sjuul zei:

@JJ&A,

 

Dat is reuze handig dat jullie zo`n cv kast hebben.

 

Ik heb dat ding, CV, om zolder hangen, met zo`n super onhandige zoldertrap

die als je niet goed oplet, zich uit zichzelf boven op je stort, want het rem system

is een lachertje.

Verder kiert het hier als een malle, en hoge luchtvochtigheid ook...

ik vond laatst beschimmelde schoen zooltjes in mijn trapkast terug!

In mijn trapkast, die altijd op een kier open staat, in de kamer!! Ra, Ra, hoe kan dat!? 

 

Het is hier te vochtig in huis om veel dingen te gaan drogen.

Heb het al in mijn logeerkamer, ( op de middagzon) geprobeerd, met de gordijnen dicht.....

heb het al in mijn aanpandige schuurtje geprobeerd...

schimmel.. is mijn deel... 

 

Vervelend zeg dat je zo’n last van schimmel in je huis hebt! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 1-10-2021 om 21:37, Sjuul zei:

Heb het al in mijn logeerkamer, ( op de middagzon) geprobeerd, met de gordijnen dicht.....

Waarom de gordijnen dicht ?

En heb je een CV in huis of alleen gaskachel in woonkamer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@-geanonimiseerd-,

 

Uhm, kruiden in de felle zon drogen is volgens mij niet zo`n goed idee,

vandaar de gordijnen dicht.... niet totaal dicht, zodat er geen enkel beetje daglicht binnen komt,

maar schemerig licht. 

Ik heb CV in huis. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@slimstrong,

 

Uhm, ik merkte pas op, dat ik blijkbaar een schimmel probleem heb, toen ik 

op zoek was naar mijn schapevachten binnenzooltjes.

De leren binnenzooltjes waren beschimmeld, van die wollige witte schimmel.....

 

Die staan in de trapkast, waar ik verder alleen maar 'droog' spul bewaar.

De meest onhandige uitvinding, zo`n trapkast, tenzij je een  slangenmens bent of er zelf licht in aanbrengt....

 

Ach, joh, ik heb al zoveel gezeik met de woningbouw gehad, ik ben daar doodmoe van.

Ze doen totaal niks ,aan wat voor probleem dan ook.

Maar lopen wel gereformeerd te zeiken, als je het gras tussen je tegels laat groeien.....

Pfff.... 

 

Ik heb hier in de kamer een stopcontact, dat spontaan vonkt, soms wel, soms niet,

als ik daar een stekker in steek....(?) 

De kozijnen en of de binnendeuren zijn bijna allemaal door de vorige bewoners uit verband geropt

Het was een stelletje tuig wat hier voor mij in gewoond heeft...

Er was zo veel beschadigd, of was ontzettend vies...

Aso tuig.

 

Nu een ander huis vinden, wordt wel even wat lastiger, he? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Rien,

 

Ik heb gehoord, dat je met pure waterstofperoxide vooral de zwarte schimmel weg kan krijgen,

Dan moet je wel een of ander beademings ding gebruiken, want die dampen zijn ook niet bepaald gezond

om in te ademen.

Ook moet je direct na de 'behandeling' een tijdje je huis uit, zodat de dampen er uit kunnen trekken en 

niet in jou! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uur geleden, Sjuul zei:

waterstofperoxide

 

Wij gebruiken vaak een chloor gebaseerde oplossing. Soms ook het "HG" spul, ik weet zo niet wat daar in zit.

Maar vooral: veel ventileren en proberen een lage luchtvochtigheid te halen (meten is weten!!).

 

Warm maken, lucht afzuigen, warm maken, lucht afzuigen etc werkt uitstekend. Al hebben we nu ook een "droger" gekocht die de lucht uitdroogt. Vooral voor de problematische periode (herfst/winter)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...