Ga naar inhoud
GENEGEERD

Sma backup voor zonnepanelen


Dirk

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wat ik bedoel is..... Heeft er hier iemand de sma backup. Ik zou de ervaringen ermee willen weten. Ik heb voor 5000 watt/piek zonnepanelen liggen en zou graag de stroom hiervan ook gebruiken bij netuitval. Ik ga nog zonnepanelen bijleggen. Ongeveer nog eens 5000 watt/piek. Moet ik dan de backup Large nemen. Hoeveel batterijvermogen enz..... Of kan ik misschien best eens naar de fabrikant bellen. Info over andere merken is ook meer dan welkom. Thx,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedoel je een nieuw systeem - Kijk even op http://www.mastervolt.com autonoom systeem...

Of wil je je huidge netgekoppelde systeem gebruiken als backup? Bij stroomuitval heb ja namelijk niets aan een netgekoppeld systeem!

 

Heb je nou al getest of de netinverters van de zonnepanelen door blijven draaien als de netspannig wegvalt?!?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat het grote voordeel van zo een backupsysteem was dat je maar weinig geld moet investeren in batterijen omdat je de stroom kan gebruiken dat je backupstysteem maakt. Batterij dient enkel voor de nachturen (dus enkel verlichting diepvriezer frigo centrale verwarming. Tijdens de daguren wil ik mijn kookvuur oven wasmachine afwasmachine.... (grootverbruikers) gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat bedoel je met ervaring? Wat wil je weten?

 

Ik heb een Victron Multiplus, een soortgelijk systeem. Werkt prima.

 

 

Er is iets mis gegaan met mijn vorige kwoot, mijn vraag was aan OBL-Rien, ik zit ook te azen op een Victron Quattro of Multiplus. Heb je nu al getest of je net-inverted omvormers bij je zonnepanelen blijven lopen als je de netspanning eraf haalt!?

 

Cool ding die "PowerRouter Solar Battery" ben er nog niet uit of er een 12/24/48 DC naar 220V omvormer inzit maar als die er ook nog inzit heb je een soort Victron Multipus + Outback Charge controller in 1.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, ik mag geen zonnepanelen plaatsen. :(

Ik mag zelfs niet eens het dak betreden!

 

En mijn tuin is zo klein en ongunstig gelegen dat een plaatsing daar onmogelijk is.

 

Moet dus wachten tot ik verhuis.... zucht...

 

ALs je in de de buurt van Amsterdam woont wil ik het wel een keer met je testen.

 

ik heb wel:

Kleine accubank (1x 65 Ah accu)

3x zonnepaneel op 1 netinvertor

verlengsnoer uit stopcontact

100 Watt gloeilamp.

 

jij neemt je victron mee, we sluiten alles aan (allemaal simpele stekkers en 1x 12V kabels) en dan trekken we de stekker uit het stopcontact en zien we meteen of de net-invertor van het zonnepaneel blijft knipperen (betekend leveren) en of de lamp blijft branden (betekend dat de victron een 'net' maakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat het grote voordeel van zo een backupsysteem was dat je maar weinig geld moet investeren in batterijen omdat je de stroom kan gebruiken dat je backupstysteem maakt. Batterij dient enkel voor de nachturen (dus enkel verlichting diepvriezer frigo centrale verwarming. Tijdens de daguren wil ik mijn kookvuur oven wasmachine afwasmachine.... (grootverbruikers) gebruiken.

 

Hey Dirk, weet je ondertussen wat dat systeem kost?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor het aanbod, maar ik woon niet in de buurt.

 

Ik heb natuurlijk wel getest of de MP werkt, dat gaat prima.

Er zijn nog twee dingen die ik moet testen:

- Als een inverter aan last kant is aangesloten kan deze dan de accu's laden zonder netspanning? Dit zou moeten kunnen volgens Victron documentatie: http://www.victronenergy.com/upload/documents/Brochure%20-%20Solarswitch%20-%20SAL064122020%20-%2002%20-%201103%20-%20EN_web.pdf

- Kan een inverter ook energie aan het net leveren door de victron heen? Dan zou de schakelaar zoals in bovenstaand pdf aangegeven kunnen vervallen, plus: er hoeft niets meer manueel omgeschakeld te worden.

 

Als de eerste test mislukt, dan is de MP stuk.

Als de tweede test mislukt, dan moet ik gewoon met de hand omsteken als het net uitvalt. Dat is ook OK.

De test is dus voor mij niet zo heel erg belangrijk.

 

 

Edit: Nu ik er nog eens over nadenk, de tweede test zal hoogstwaarschijnlijk mislukken. De MP moet namelijk kunnen detecteren dat de netspanning wegvalt. Dit gebeurt waarschijnlijk doordat de stroom die uit het net opgenomen wordt negatief wordt. En dat is precies wat er ook gebeurt als men probeert door de MP heen een inverter aan het net te laten leveren.

De simpelste oplossing is dan een net-relais te gebruiken die automatisch de inverter van net naar MP-last omschakeld. Of gewoon met de hand :)

 

http://www.victronenergy.com/upload/documents/Brochure%20-%20Off-Grid,%20back-up%20and%20island%20systems_rev%2006_EN_web.pdf

Pagina 16 geeft nu het systeem weer. Zo wil ik t ook hebben :)

 

De vraag is werkt dit alleen met de Victron Inverters of ook met een willekeurige andere inverter. (MasterVolt in mijn geval)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juiste prijs heb ik nog niet. Large switchbox kost 3009 euro + sunny backup sbu 5000 kost 3153 per stuk. Ik zou er hier 2 van nodig hebben. Verder nog batterijen. Hier heb ik nog geen prijs van. en natuurlijk kabels enz..... Gaat precies wel een serieus kostprijs worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben er behoorlijk zeker van dat dat met elke inverter werkt.

 

Het systeem van pagina 16 kan echter geen energie terugleveren aan het net. Dus je moet alle energie van de panelen direct verbruiken.

Alles wat je van de panenel niet verbruikt gaat verloren.

Dat is voor kleine systemen waar je alleen in noodvoorziening geïnteresseerd bent wel ok. Maar voor grote paneel systemen wil men graag ook de dagelijkse kosten drukken. I.e. terugleveren aan het net.

 

Dat kan automatisch, maar gaat net zo goed met een stekker omprikken :)

I.e. in het normale geval sluit je de panelen aan op het net, en als het net wegvalt steek je de stekker van de inverter aan op de last-kant van de MP.

 

Ah dus de MP doet geen 'auto switching' op de DC1-IN waarbij dat een lastkant wordt zodra er geen net op zit (en dan rap weer terug als de stroom terug komt ;)

Mijn MP moet vooral tzt mee kunnen naar BOL waar ik mijn mooie net-inverted panelen op mijn accubank wil zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juiste prijs heb ik nog niet. Large switchbox kost 3009 euro + sunny backup sbu 5000 kost 3153 per stuk. Ik zou er hier 2 van nodig hebben. Verder nog batterijen. Hier heb ik nog geen prijs van. en natuurlijk kabels enz..... Gaat precies wel een serieus kostprijs worden.

 

Mjah zoiets kreeg ik net ook terug van een leverancier. Ik zou dan toch liever mijn centen inzetten op een paar Victron Multiplus / Quattro's

 

veelzijdiger en een supersterk bewezen product.

 

wel begreep ik dat er een batterij in zit, die is echter niet bedoeld om stroom te 'leveren' enkel om de netspanning te simuleren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...