Ga naar inhoud
GENEGEERD

Golfstroom verzwakt

Rien
 Share

Recommended Posts

https://www.gloucestershirelive.co.uk/news/uk-world-news/gulf-stream-weakest-1000-years-5748897

Gulf Stream at its weakest for 1,000 years - UK temperatures could plummet 8C if it collapses

In Nederland zou dat misschien geen 8 graden zijn.... maar 'slechts' 4 ?? Brrrr

Edit: Oeps, ook in NL 8 graden?: "If the AMOC stopped, it is thought temperatures in Europe could fall by as much as eight degrees centigrade."

Dubbel Brrrrrrrr

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als de polen smelten, zal er in kort tijd zoveel koud zoet water in de oceanen komen dat de golfstroom volledig stilvalt voor langere tijd. Is in het verleden al vaker gebeurd en gelukkig komt 'ie uiteindelijk wel weer op gang, maar het zou voor onze moderne "beschaving" redelijk problematisch zijn. Het stilvallen van de golfstroom betekent een nieuwe ijstijd en dus ook een enorme stroom aan klimaat-vluchtelingen. Het is 1 van de weinige dingen waar ik hier in Zweden ook niet voor kan preppen. Een stijgende zeespiegel is (de eerste 100 meter) geen enkel probleem en tot 200 meter blijft m'n bunker ook nog droog; aardbevingen en vulkanen hebben we hier niet; bosbranden zijn lastig maar daar is de overheid inmiddels flink hard voor aan 't preppen. Maar een ijstijd is een probleem waar ik nog geen oplossing voor heb. De bunker ligt flink diep onder de grond dus die zal op zich niet bevriezen, maar voedsel verbouwen wordt toch echt problematisch...

Bijzondere tijden...

• Leuk 1
Link naar reactie

Ik denk dat het met de tijdspanne nog wel los loopt. Ja hoe meer je meet, hoe makkelijker je denkt alles te kunnen voorspellen.

Maar we krijgen er dan ook weer nieuw land voor terug en misschien wel weer een vruchtbare sahara met een binnenzee. Kunnen we daar heen. Ik kan me moeilijk voorstellen dat het of droger of natter of kouder gaat worden. Dus alleen maar extremen.

Link naar reactie

3 uur geleden, Yin en yang zei:

Is al vaker gebeurt, hoe konden de Vikingen anders landkaarten hebben getekend van land waar nu ijs ligt. 

Leuker nog, de Peri Reis kaart toont ook de zuidpool, zoals die zou zijn zonder ijs. Honderden jaren voordat we antarctica ontdekte…

Er is zoveel van onze geschiedenis wat we niet (meer) weten, er is een hoop wat er op wijst dat de mensheid veel ouder is dan de wetenschap wil toegeven. Een cyclus van de zon die elke 12000 jaar voor een hoop ellende zorgt; de laatste keer is de tijd waar de oude egyptenaren naar verwijzen als de zep tepi (de eerste tijd, toen de goden op aarde liepen), de tijd van de legende van atlantis, de tijd dat gôbekli tepe expres begraven werd, de tijd waarin de Hopi indianen vertellen dat ze gered werden en na een tijd ondergronds te hebben geleefd bij ”the ant people”, ze weer naar boven kwamen en de hele wereld zoals ze die kenden verwoest was, e.d.

zoveel wat als toeval en legendes/mythes wordt weggezet, maar wat veelal verdomd goed bij elkaar aansluit en er op duidt dat er wel degelijk veel meer is gebeurd in onze geschiedenis dan we op school leren.

maar ja, zolang mensen ook nog geloven dat de egyptenaren de pyramides hebben gebouwd, is er weinig hoop dat we op tijd doorhebben dat er een cyclus van vernietiging is waar we ons als mensheid op moeten voorbereiden…

• Leuk 3
Link naar reactie

@Enki daar heb je helemaal gelijk aan, nu doen ze of de mens volledig de oorzaak is van wat er gebeurt, natuurlijk dragen wij bij aan milieu vervuiling, daar kunnen we wat aan doen, de magnetische polen verschuiven altijd, voor de mensen die afhankelijk zijn van een kompas, hebben ze weer tabellen hoeveel afwijking er is, op een korte afstand zal een paar graden verschil niet veel uitmaken, maar langere afstanden zit je er zo kilometers naast.

Blijkbaar is het voor de regering en de Euro nazi's weer een nieuwe melkkoe.

• Leuk 1
Link naar reactie

@Enki, Je zegt dat je nog geen oplossing hebt voor het probleem van een komende ijstijd, maar daar zou ik me niet teveel zorgen om maken.

Een ijstijd opbouwen duurt erg lang, nou ja, op menselijke schaal dan. Daar gaan duizenden jaren over heen.

Een ijstijd die ophoud is in enkele honderden jaren gebeurd. Zie de Milankovitsch cyclus.

Dus zul jij geen last meer hebben van kiespijn als het ijs al te dicht bij je bunker komt.

En ik val van verbazing van m'n stoel! Wie hebben dan de pyramides wel gebouwd als de ouwe Egyptenaren het niet hebben gedaan?

Link naar reactie

3 uur geleden, Roel zei:

@Enki, Je zegt dat je nog geen oplossing hebt voor het probleem van een komende ijstijd, maar daar zou ik me niet teveel zorgen om maken.

Een ijstijd opbouwen duurt erg lang, nou ja, op menselijke schaal dan. Daar gaan duizenden jaren over heen.

Een ijstijd die ophoud is in enkele honderden jaren gebeurd. Zie de Milankovitsch cyclus.

Dus zul jij geen last meer hebben van kiespijn als het ijs al te dicht bij je bunker komt.

En ik val van verbazing van m'n stoel! Wie hebben dan de pyramides wel gebouwd als de ouwe Egyptenaren het niet hebben gedaan?

Het hele giza complex is gebouwd door een technologisch veel geavanceerdere beschaving dan de egyptenaren en is waarschijnlijk veel ouder dan we denken. De egyptologen willen ons wijs maken dat de bouwers met koperen bijtels enzo werkte, iets wat simpelweg onmogelijk is. Als je een beetje verder kijkt dan zie je dat er enorm veel bewijs is dat er gebruik gemaakt is van enorme machines. Er zijn vele voorbeelden te vinden van het gebruik van core drills (die daarbij aanzienlijk sneller door de stenen heen boorde dan onze moderne boren kunnen). Er zijn enorm veel overduidelijke voorbeelden van het gebruik van enorme circelzagen van vele meters doorsnee. Ook moet er technologie geweest zijn waarmee ze de enorme stenen optilde. Kijk bijvoorbeeld naar de enorme ”kisten” in het serapeum, onmogelijk dat die zooi met de hand getild werd, honderden tonnen aan steen door een smalle gang tillen is gewoon niet mogelijk zonder geavanceerde technologie. Die zooi is zo zwaar dat zelfs wij met onze technologie er heel veel moeite mee zouden hebben in die kleine ruimte.

daarnaast is er nog het complete bullshit verhaal dat de pyramides tombes waren. Iets waar totaal geen enkel bewijs voor is. Nul komma niks. Er is nog nooit een gemunnificieerde mens gevonden in de pyramides, alleen wat vleermuizen.

Ook de spynx schreeuwt in je gezicht dat ’ie veel ouder is. De enorme erosie schade aan het complex komt volgens geologen door water, niet door wind. Alleen de egyptologen beweren wat anders, maar hun mening is even wetenschappelijk als die van theoloog.

Er is zoveel bewijs dat wat we op school leren over egypte complete onzin is en steeds minder wat er op duidt dat de egyptolgen gelijk hebben…

Link naar reactie

Ok, maar waar is die geavanceerde beschaving dan gebleven? Die moet toch sporen hebben achter gelaten? Die lui moeten minimaal net zo technisch onderlegd zijn geweest als wij, zo niet meer. Om maar niet te spreken van de onderliggende maatschappij die al deze technische verworvenheden mogelijk heeft gemaakt. Zet ergens ter wereld een schep in de grond over tienduizend jaar en je stoot op glasvezelkabels rioleringen, gasleidingen, stroomkabels betonnen funderingen, bunkers, parkeergarages, etc. Niet intact uiteraard, maar goed ter herleiden tot wat het is geweest. Maar waar is zoiets gevonden heden ten dage? Er zijn enkele onverklaarbare zaken gevonden in het verleden, maar zolang dat niet in overweldigende hoeveelheden is zie ik nog geen bewijs voor jouw geavanceerde beschaving. (en doe me een lol en kom nou niet op de proppen met buitenaardse wezens die na hun bouwsels te hebben gewrocht er weer van tussen zijn gegaan, te makkelijk)

• Leuk 1
Link naar reactie

2 uur geleden, Roel zei:

Die moet toch sporen hebben achter gelaten?

Wel, de pyramides zijn niet te overzien :classic_biggrin:

Sorry, kon ik even niet laten...

In alle serieusheid, maakt het wat uit? Ik bedoel wat als iemand geloofd dat er een hoge beschaving was voor de Egyptenaren? Het beïnvloed on leven vandaag de dag in het geheel niet. Ik zie dat als een leuke hobby. Het is het niet waard -imo- om daarover geschillen te openen.

Hetzelfde geld voor alle dingen waar geen sluitend bewijs voor is, maar ook geen impact uitgaat voor ons dagelijks leven.

Ik ben nog een beetje liberaal wat dat betreft, zolang men mij met rust laat.....

• Leuk 1
Link naar reactie

6 uur geleden, Roel zei:

Trouwens, bovenstaande is wel een stokpaardje geloof ik hè? Ik heb je niet gehoord over m'n eerste opmerking.

Twee posts en iets is een stokpaardje? Ok, wat jij wilt.

En nee, ik suggereer totaal niet dat buitenaardsen iets met de pyramides enzo te maken hebben.

Je andere post is duidelijk gebaseerd op aannames (dat ”hun” technologie op de onze moet lijken) en onwetendheid (dat er bijna niets gevonden zou zijn). Geeft niet, maar daar is dit verder niet het forum voor.

mijn punt was meer dat er een hoop is wat wijst op lange termijn cycli die regelmatig zorgen voor teotwawki events. De zon lijkt hier een hele grote rol in te spelen. Een rol die door de ”wetenschappers” van het IPCC compleet genegeerd wordt. Het idee dat we klimaatverandering kunnen stoppen is lachwekkend en triest tegelijkertijd. Voorbereiden op de gevolgen is minimaal even belangrijk, anders zijn wij straks de volgende ”beschaving” die in 1 klap bijna volledig uitgeroeid wordt en moet de mensheid wederom vanaf bijna niets beginnen.

Wie weet wat de archeologen over 10.000en jaren zeggen als ze onze rommel vinden… ”wat een stelletje idioten!” Ofzo waarschijnlijk :p

Link naar reactie

Oh nee hoor, @Enki, die archeologen weten van gekkigheid niet wat ze moeten beginnen met al die zooi die ze opgraven. Geloof me, ik zit al bijna een halve eeuw in de grond te wroeten en te loeren, alleen het vinden al van ouwe meuk....:classic_smile:

Al is de kans dat er dan nog archeologen zijn niet zo bijster groot als we doorgaan onze aarde op te souperen en als vuilnisbelt te gebruiken.

Nou ja, zoals een prof in Engeland ooit opmerkte, "Over 1 miljoen jaar scharrelt, kruipt, rent, loopt, zwemt en vliegt er weer een keur aan bijzondere wezens op en over onze aarde, net als de uitbundige plantenwereld die versteld doet staan. Dat wij daar niet meer bij zijn om dat te aanschouwen is van geen belang."

Hebben we in dit forum niet een algemeen topic waar zaken als oude beschavingen e.d. kunnen worden besproken? Ik ben een scepticus op dat gebied, maar lees graag van anderen hoe ze ergens over denken. Ik ben van mening dat als je elkaars mening in twijfel trekt zonder met modder te gaan smijten iedere discussie mogelijk moet zijn.

Link naar reactie

De reden dat er bijna niets gevonden wordt van eeuwen terug is de aard van de natuur. Het overwoekert alles en sneller dan je denkt. Het slagveld van Stalingrad (kwam toevallig pas geleden langs op het net) ligt nu al een meter of 2 tot 6 onder het maaiveld. En dat is wat de wind doet met zand in 70 jaar. En dat is een fractie van de tijd die vergaan is sinds de pyramides gebouwd zijn. En wat vind je nog terug van de Romeinen? dat is maar 2000 jaar geleden. En dan tellen we aardbevingen, erosie, ( zonder erosie zouden de Alpen hoger zijn dan de Everest en zou Beieren een geul zijn van 5 kilometer diep), verschuivingen van de aardplaten, ijstijden, enz.  

Er zijn programa's op tv die onverklaarbare dingen laten zien. En misschien kwam er wel hulp uit de ruimte. Geschriften uit India doen dat vermoeden. Maar aan de andere kant, waren "we" zelf niet zo ver gevorderd, met zoveel technologie dat we onszelf terug gegooid hebben naar het "stenen tijdperk" . Als er een emp komt, vanaf de zon, en alles wat op stroom draait stopt ermee, hoe lang denk je dan nog te hebben? Ik hou het op nog geen week voor de hele wereld (op een paar mensen na) uitgeroeit is of aan het sterven is.

• Leuk 1
Link naar reactie

Mag allemaal waar zijn. We vinden echter schedels en botten van Neanderthaler en hun gereedschappen. Vanaf 35.000 jr geleden tot 250.000 jr geleden. En daar waren er maar heel weinig van. We vinden zelfs resten van dinosauriërs en die zijn tot honderden miljoenen jaren oud. Maar waar vinden we de resten van een geavanceerde beschaving van 10-of 20.000 jr oud? Als ze al bestaan hebben moesten ze klaarblijkelijk ook een groei en/of leerproces door maken want de pyramidebouw bv laat een duidelijk progressie in bouwstijl zien in de loop de eeuwen van behoorlijk primitief tot de knappe staaltjes bouwkunst van de grote van Gizeh e.d. En evt. buitenaardsen moeten toch om de drommel wel iets beters te doen gehad hebben dan een stapel stenen op elkaar plaatsen voor een ras dat al lange tijd blijk gaf van zijn inherente oorlogszuchtige aard om vervolgens met de noorderzon weer te vertrekken. Wezens van buiten zouden ons waarschijnlijk eerder liefdevol euthanaseren dan ons te helpen met het e.e.a. Want het is niet aannemelijk dat buitenaardsen zo ver hebben kunnen reizen als ze onderling even bloeddorstig zijn als wij. Wij maken nu al ruzie om de ruimte en staan nog amper op drempel van het heelal. En wat die EMP betreft, ja, dat gaat een mooie puinzooi geven dat ben ik met je eens. Soms zou je willen dat het dan maar eens moest gaan gebeuren.

• Leuk 1
Link naar reactie

9 uur geleden, logan 1202 zei:

Als er een emp komt, vanaf de zon, en alles wat op stroom draait stopt ermee, hoe lang denk je dan nog te hebben? Ik hou het op nog geen week voor de hele wereld (op een paar mensen na) uitgeroeit is of aan het sterven is.

Dat zou wel knap zijn.

Elektriciteit kennen we pas vanaf (ongeveer) 1880 toen de gloeilamp werd uitgevonden.

En pas flink wat jaren later kregen de mensen een energie/stroom aansluiting.

Als de stroom nu zou wegvallen dan hebben we zeker een flink probleem met diverse zaken. (teveel om op te noemen)

Maat het zou wel heel gek zijn dat we dan als mensheid uitgeroeid zouden zijn terwijl we tienduizenden jaren hebben weten te overleven zonder stroom.

Zelfs als 25% zou sterven is het alsnog geen probleem voor de mensheid.

m.b.t. de piramiden zijn er volgens mij al flink wat theorieën uitgewerkt die naar mijn idee redelijk rationeel zijn. Ik denk dat deze wel degelijk gewoon door de aardbewoners zijn gebouwd zonder hulp van buitenaf.

Link naar reactie

8 uur geleden, martin zei:

Dat zou wel knap zijn.

Elektriciteit kennen we pas vanaf (ongeveer) 1880 toen de gloeilamp werd uitgevonden.

En pas flink wat jaren later kregen de mensen een energie/stroom aansluiting.

Als de stroom nu zou wegvallen dan hebben we zeker een flink probleem met diverse zaken. (teveel om op te noemen)

Maat het zou wel heel gek zijn dat we dan als mensheid uitgeroeid zouden zijn terwijl we tienduizenden jaren hebben weten te overleven zonder stroom.

Zelfs als 25% zou sterven is het alsnog geen probleem voor de mensheid.

m.b.t. de piramiden zijn er volgens mij al flink wat theorieën uitgewerkt die naar mijn idee redelijk rationeel zijn. Ik denk dat deze wel degelijk gewoon door de aardbewoners zijn gebouwd zonder hulp van buitenaf.

Klopt, en dat zou ook geen probleem zijn als niet bij alle kerncentrales de koeling niet zou uitvallen. Op zich heb je gelijk dat er normaal te leven is zonder elektriciteit. Maar je weet ook wat er gebeurd als bij een kerncentrale de koeling uitvalt. En als je even zoekt op Google naar waar en hoeveel er van die dingen er staan bij ons in de buurt snap je hoe ik het bedoel. 

• Leuk 1
Link naar reactie

17 minuten geleden, logan 1202 zei:

Klopt, en dat zou ook geen probleem zijn als niet bij alle kerncentrales de koeling niet zou uitvallen. Op zich heb je gelijk dat er normaal te leven is zonder elektriciteit. Maar je weet ook wat er gebeurd als bij een kerncentrale de koeling uitvalt. En als je even zoekt op Google naar waar en hoeveel er van die dingen er staan bij ons in de buurt snap je hoe ik het bedoel. 

Daar heb je denk ik een heel goed punt. En alles 100 meter onder de grond begraven om van alle straling en radioactieve deeltjes af te zijn is een best karwei als alle bouwmachines ook uitvallen (succes met je schepje 😂😂

Maar voor het grootste gedeelte van de geschiedenis weten we gewoon niet zeker wat er nou echt gebeurd is. Er zijn tal van voorbeelden, waarvan sommigen ook weer ontkracht zijn, waarbij welliswaar primitieve technologische ideeen werden gevonden of uitgebeeld zonder dat we daar weet van hadden. We zullen het toch niet weten. Wel heb ik altijd wat moeite met die miljoenen jaren terwijl je inderdaad over 70 jaar al een zandlaag over de huidige tijd kan hebben die je niet voormogelijk houdt.

18 uur geleden, logan 1202 zei:

De reden dat er bijna niets gevonden wordt van eeuwen terug is de aard van de natuur. Het overwoekert alles en sneller dan je denkt. Het slagveld van Stalingrad (kwam toevallig pas geleden langs op het net) ligt nu al een meter of 2 tot 6 onder het maaiveld. En dat is wat de wind doet met zand in 70 jaar.

Link naar reactie

12 uur geleden, martin zei:

tienduizenden jaren hebben weten te overleven zonder stroom

Maar toen stonden er geen kerncentrales plutonium in de lucht te blazen.

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat wanneer de kerncentrales ongecontroleerd "uitgezet" worden, er zoveel plutonium vrijkomt dat alle hogere dieren op de wereld zullen sterven.

Dit plutonium is imo het grootste probleem dat de mensheid ooit gecreëerd heeft. Ik ben dan ook een groot voorstander van het sluiten van de huidige kerncentrales, en wel zo snel mogelijk. Het maakt me geen F*K uit wat de economische (zelfs levensbedreigende) consequenties hiervan zijn. Die dingen moet uit, en wel NU!

Ik ben echter ook groot voorstander van een nieuwe klasse zelf-dovende kernreactors.

Zoals ik regelmatig zeg: de overheid zou er op toe moeten zien dat alle industrie "walk away safe" is. Dwz dat alle werknemers op elk willekeurig moment de onderneming kunnen verlaten zonder dat dit gevaar voor de grotere omgeving oplevert. Lokale schade is wel toegestaan, maar alleen binnen een zeer kleine straal.

• Leuk 2
Link naar reactie

32 minuten geleden, Rien zei:

Dit plutonium is imo het grootste probleem dat de mensheid ooit gecreëerd heeft. Ik ben dan ook een groot voorstander van het sluiten van de huidige kerncentrales, en wel zo snel mogelijk. Het maakt me geen F*K uit wat de economische (zelfs levensbedreigende) consequenties hiervan zijn. Die dingen moet uit, en wel NU!

Ik ben echter ook groot voorstander van een nieuwe klasse zelf-dovende kernreactors.

Zoals ik regelmatig zeg: de overheid zou er op toe moeten zien dat alle industrie "walk away safe" is. Dwz dat alle werknemers op elk willekeurig moment de onderneming kunnen verlaten zonder dat dit gevaar voor de grotere omgeving oplevert. Lokale schade is wel toegestaan, maar alleen binnen een zeer kleine straal.

Zelf-dovende kernreactor lijkt me zeker een goeie. Als er een EMP vanuit de zon komt dan is het in een zeer korte tijd alles kapot en dan moet je niet moeten vertrouwen op een systeem dat de koeling regelt of dat de plutonium uit het proces haalt, want die systemen werken dan ook niet meer. 

• Leuk 1
Link naar reactie

De grap is dat al die kerncentrales, olie/kolen/gas centrales allemaal onnodig zouden zijn als we als mensheid eens op zouden groeien en zouden samenwerken.

Een ring van een meter breed aan zonnepanelen rond de evenaar levert genoeg energie, 24 uur per dag, voor de hele planeet. Maak hem een paar meter breed en we hebben meer energie dan we momenteel kunnen gebruiken, zelfs als alle mensen wereldwijd zoveel energie zouden gebruiken als wij in de westerse wereld!

Goedkope energie in overvloed is een belangrijke stap voor de toekomst van de mensheid.

Ja, zo een project is uiteraard lastig, mega duur en het wereldwijde distributie netwerk zal anders moeten, maar met de huidige technologie is het absoluut haalbaar. De kosten vallen in het niet bij de welvaart die het zou brengen…

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...