Ga naar inhoud
GENEGEERD

Communicatie Algemeen


Communicator

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal,

 

Zoals in mijn voorsteltopic te lezen valt, is één van mijn persoonlijke bezigheden; communicatie.

 

Communicatie is toch wel één van de belangrijkste punten om jezelf en/of je omgeving op de hoogte te houden, of andersom, en de buitenstanders informatie kunnen verschaffen in een rampgebied.

Ik ben (nog) geen gecertificeerd expert op communicatiegebied, maar heb me dusdanig verdiept in dit onderwerp dat ik toch wel het één en ander aan interessante informatie heb kunnen vinden.

 

Zo was ik bijvoorbeeld nooit op de hoogte over een bepaalde instantie genaamd: DARES. Dit is een vereniging van zendamateurs die in noodsituaties door defensie en overheid worden ingeschakeld om communicatieposten op te richten bij bijvoorbeeld sporthallen/nood opvang. om o.a; de mensentellingen door te geven, en andere belangrijke en relevante informatie.

Ik vindt dit een prachtig initiatief, en alleen al daarvoor zou ik graag mijn licentie willen halen :)

 

Ikzelf houdt me wel veel bezig met het luisteren naar allerlei banden en frequenties. Hobbymatig en ik zie het een beetje als 'oefenen'... Zo kun je regelmatig gesprekken opvangen van de ISS of vliegverkeer volgen. Maar ook weersatellieten rechtstreeks ontvangen en decoderen.

 

Ook ben ik regelmatig te vinden op de standaard 40 CB kanalen (bakkie) en heb hiervoor degelijk materiaal aangeschaft.

 

Als zendapparatuur heb ik een President Lincoln

en sinds kort een schuifmast die tot 9 meter de lucht in gaat. Hierop kan ik dan kiezen om één van mijn twee antennes te plaatsen. een normale rondstraal antenne voor het 'bakkie' of een scanner antenne die van 50 - 1700Mhz kan uitluisteren.

Ik sta hierbij nog redelijk in de kinderschoenen en ben ondertussen een leuk project opgestart om uit te zoeken: (SDR via DVB-T USB stick).

 

voor mij persoonlijk vind ik communicatie belangrijk omdat je zo jezelf op de hoogte kunt houden van de situatie 'buiten' mocht de poep de ventilator raken. Ik ben er van overtuigt dat deze vorm van communiceren de enige zal zijn gezien de rest allemaal via satellieten gaat of via GSM/internet ... in elk geval heb je er stroom voor nodig....

Ook voor mijn bakkie... maar dat is maar 12v. en daar kom je altijd wel aan.

 

ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenover staan.

 

groetsels, TC

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Voor dat soort situaties beschik ik ook over een Mobiele spriet die veel makkelijker te verbergen is dan zo'n joekel. Sterker nog... die kan onzichtbaar geplaatst worden.

 

Aha....gesnopen, had je andere post ook inmiddels gelezen. Zou je jouw set-up met accu, bakkie en zonnecel met bijbehorende specs ook kunnen posten? Of een andere werkende configuratie, liefst cheap ass....op zonnecellen en accu?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zonne of -windenergie is nog 1 van mijn wensen op mijn prepperslist. Maar dat is dan echt een nood greep, want efficiënt kun je het hier in NL niet echt noemen ivt de waarde die je er voor moet betalen.

 

Een leuke en geteste basis set voor algemeen gebruik en makkelijk mee te nemen:

 

wp34288f0e_05.jpg

Als antenne: Sirio DV27 Mobiele spriet €18,50

Deze antenne heeft zich reeds bewezen, en heeft voor dit geld het beste resultaat!

Doe hier gelijk een spiegelklem bij van €6,50. Zodat je vrijwel altijd de antenne makkelijk kunt bevestigen aan alles wat maar genoeg massa levert :)

 

te-koop-SWR-meter-27mc-klein-20309171.jpg

SWR meter: Deze €9,50

Dit apparaatje heb je nodig om je antenne af te stellen zodat je de bak niet opblaast als je gaat zenden*

Let op! Je hebt nog een extra antennekabel (± 50cm) nodig om van de SWR naar je zendbak te gaan!

 

628-1642-maas-dx-5000-v4.0.jpg

Zendbak: Maas Dx-5000 €164,95

Deze bak heeft de volgende Modes: AM / FM / LSB / USB / CW / PA.

Qua zendvermogen heeft deze meer in huis dan de standaard bakkies

Let op! Officieel heb je hier een N-vergunning (PDF) voor nodig! klik ook hier voor meer informatie.

 

Qua stroomvoorziening denk ik dat je zelf gewoon creatief moet nadenken. mocht je in een SHTF situatie zitten, dan neem ik aan dat je als prepper zijnde hier al wel rekening mee hebt gehouden.

 

Gemiddeld heeft deze opstelling de standaard 13,8V aansluiting nodig. en hoe meer vermogen je wilt gebruiken om te gaan uitzenden, des te meer Amperage heb je nodig om dit te kunnen; voorbeeld:

Mijn President Lincoln heeft een maximale output van 35Watt. als ik deze volledig benut, heb ik daar een voeding voor nodig die tot 10Amp gezekerd is. Hou daar dus rekening mee!

 

*Afstellen van de antenne is makkelijk als je eenmaal weet hoe het moet.

Kijk

(engels) voor een educatief filmpje omtrent dit onderwerp.

Op de bovenstaande afgebeelde SWR meter zit 1 schakelaar met 2 standen.

op de FWD stand moet je eerst de meter calibreren met de antenne en de verschillende banden. de makkelijke snelle versie om dit te doen is als volgt:

zet je bakkie op kanaal 20 en knijp de microfoon in. nu zie je de meter uitslaan. gebruik nu de calibratieknop om de naald op SET te krijgen.

laat vervolgens de microfoon weer los en zet de schakelaar nu naar de REF stand.

 

Knijp de mic weer in en kijk op welke waarde hij uitkomt.

Op de bovenstaande antenne zit aan de bovenkant een stukje ijzer wat je in en uit kunt schuiven. Speel hier mee totdat je de waarde minimaal onder de 1.5, maar het liefst 1.1 krijgt!

Onder de 1.5 zit je voor korte zend periodes wel veilig.

 

Als de meter in het rood blijft staan, is de antenne waarschijnlijk niet goed geaard. dit is ook erg belangrijk. Zorg dus dat de antennevoet voldoende massa heeft! (autoband velg, radiator, motorkap, etc...)

 

______

 

Als je dus alles nieuw wilt kopen kun je voor ongeveer €200,00 gesteld zijn! tweedehands zijn deze spullen momenteel volop in roulatie en werken vaak minstens zo goed, maar drukt de kosten enorm!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey als ik zelf niet beter wist zou ik denken dat dit account een 2e account van mij was :p

 

Ik ben in bezit van een scanner, ga me zsm verdiepen in het bouwen van een handzame dipole antenne om met mijn MVT 7100 scanner om zo ook eens wat DX verkeer op 27.555 of de langere banden te kunnen vangen.

 

Daarnaast zit ik ook een N licentie en de aanschaf van een K-PO DX-5000 te overwegen alleen dan wel V5 en niet de net iets goedkopere V4.

Deze relatief goede bakken zijn nog volop in ontwikkeling (anders dan de redelijk uitontwikkelde presidentjes en andere bekende merken), elke versie is dus eigenlijk een mega update van de vorige.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe zit het precies met handheld transceivers? Zijn die interessant om te gebruiken WTSHTF? Heb je genoeg bereik en zendkracht met zo'n ding? Of zijn krachtigere bakkies en lange antennes noodzakelijk wil je fatsoenlijk kunnen communiceren?

 

 

Yupiteru MVT-7100 voor 100 E te kopen kan vrijwel alle banden. :D natuurlijk staat of valt alles met de juiste antenne dus daar zal mee geexperimenteerd moeten worden.

 

http://www.eham.net/reviews/detail/2928

 

Eham is een zeer goede referentie als je eens iets 2e hands wilt kopen. De meeste radio's staan daar wel op met een goede of slechte beoordeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ligt aan 1001 dingen;

welke band wil je zenden? (golf lengte)

hoeveel vermogen?

watvoor antenne? (een standaard dildo, draad antenne of een volledige boom?)

 

Ik zou die vragen graag om willen draaien. :D

 

Welke band is nuttig WTSHT?

 

En met hoeveel vermogen en met welke antenne kun je zenden/ontvangen op die golflengte?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi com.

 

Dat is nog steeds geen band, denk ik, het zijn modulatie vormen die je noemt, al hoe wel de SSB voor Single Side Band staat.....

Ik denk dat geruisloos om veel gebruikte frequenties vraagt mischien zelfs in combinatie met de veel gebruikte modulatie?

 

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

De keuze voor welke apparatuur is minder moeilijk als het lijkt:

 

Voor diegene die geen N- of F licentie radiozendamateur hebben:

a) portofoons in de PMR of LPD band (is vrij te gebruiken);

b) een 27 Mhz zendontvanger, inclusief voeding / accu 12V, antennekabel en uiteraard een echte 27 Mhz antenne;

c) een wereldontvanger op batterijen, zoals bijvoorbeeld de Sangean ATS-404 met AM en FM ontvangst, of beter nog de 505, welke daarnaast ook SSB kan ontvangen;

Hiermede kun je de overige gezinsleden, lokaal, met de portofoon oproepen. Voor grotere afstanden de 27 Mhz zendontvanger. Om nieuws uit zowel NL als de rest van de wereld te ontvangen is een goede wereldontvanger een goede oplossing.

 

Radiozendamateurs, die uiteraard wel een N- of F-licentie hebben:

Die hoef je niets te vertellen, zij hebben meerdere zendontvangers en portofoons ter beschikking.

 

Als laatste kan ik iedereen aanraden om zo snel mogelijk een cursus radiozendamateur voor de N-licentie te gaan volgen, is minder moeilijk als je zou denken, iedereen kan dat halen, als je gedurende 3-4 maanden les volgt. Een les zal circa 2 uur duren.

 

grtz,

 

ger52

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer gaan we eventueel een cursus voor de N-licentie starten, speciaal voor de preppers onder ons, is daar eigenlijk wel behoefte aan?. Misschien een leuk voorstel om eens nader uit te werken.

Laat eens weten wie er interesse voor heeft, ik weet nog wel een leraar te strikken......

 

De lokatie waar dat gehouden zou moeten worden is weer een ander probleem, maar is wellicht op te lossen op redelijke te rijden afstand voor iedereen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ger, ik heb die licentie al heel lang in mijn hoofd en ja hij zal er zeer waarschijnlijk ook komen.

Het is niet mijn hoogste prio, je mag de spullen bezitten maar niet gebruiken, en laat dat als ik het wil gaan gebruiken nou net niet een probleem zijn....

 

Naar goed al met al toch handig en dus in het plan...

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf heb een licentie, maar de bedoeling is om kennis te vergaren en over te dragen, bijvoorbeeld hoe kun je met een stuk draad zelf een antenne in elkaar prutsen, hoe lang moet zo'n draad dan zijn, waarom, en zo verder.

Tevens kun je met de opgedane lessen in ieder geval "je weg vinden" in de wereld van de korte golf communicatie met andere radioamateurs over de hele wereld. Je leert de procedures, het taalgebruik, de afkortingen, zodat je niet als een 'dwaas' ineens lopende communicatie gaat verstoren. En met dat fel begeerde papiertje mag je meteen alle zendapparatuur legaal bezitten en gebruiken, wel zo handig.

 

Ik zie het als een basis-training, niet zozeer of je nu wel of niet het examen met goed gevolg hebt afgelegd of zal afleggen.

 

Net zoiets als 20 autorijlessen volgen, pas na 20 lessen kun je redelijk een auto besturen, of je nu wel of niet geslaagd bent. Zonder die 20 rijlessen ben je een gevaar op de weg.

 

De kosten om les te volgen kunnen laag blijven, wordt eigenlijk alleen bepaald door de kosten van een te huren leslokaal. Lesmateriaal is als PDF geheel beschikbaar en kost niets, alleen wat papier uit de printer.

 

Houd er rekening mee dat er 4x per jaar examen wordt afgenomen, vorige week nog in Eindhoven, op 7 november de volgende in Amersfoort. Daarna pas weer op 6 maart 2013 in Amersfoort en op 1 mei 2013 in Rotterdam.

 

Reken op 15-18 lessen van 2 uur, totaal 30 tot 40 uur les, en verder uiteraard thuis het e.e.a. nog doornemen. Iedereen kan het halen, ben ik absoluut van overtuigd.

Als je bijvoorbeeld op zaterdagmorgen 3 uur les zou kunnen volgen, kun je in 10 weken klaar zijn voor het examen.

 

Grt

 

Ger52

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wellicht eens opzoeken hoe je een virtuele klas (webinar) kunt oprichten? dat drukt de kosten waarschijnlijk ook wel!

 

ik zit hier zelf ook even wat research over te doen en vond al wel iets leuks:

 

Webinars.nl

dit kan op pay per use of flat rate basis, en die kosten zijn, mits door de leerlingen betaalt goed te doen (99,00 ex btw per maand) en dan kan je onbeperkt gebruik maken van dit systeem :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf sinds korte tijd aan het experimenteren met SDR (Software Developed Radio).

Kort gezegd:

Je koopt een DVB-T Stick voor ongeveer 20-25 euro waar een bepaalde chipset in zit.

Men installeert een programma als HDSDR

 

je knutselt zelf een antenne in elkaar die all-bands kan ontvangen.

 

En je hebt voor weinig geld een leuke receiver!...

 

Ikzelf heb een multiband antenne gekocht die hetzelfde bereik heeft als de stick (±50Mhz - 1700Mhz)

en kan hier lekker meeluisteren met amateurs en luchtverkeer maar ook de ISS en weersatellieten behoren tot de mogelijkheden!

 

- Dit bericht staat ook bij de Ham-Radio groep -

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben zelf sinds korte tijd aan het experimenteren met SDR (Software Developed Radio).

Kort gezegd:

Je koopt een DVB-T Stick voor ongeveer 20-25 euro waar een bepaalde chipset in zit.

Men installeert een programma als HDSDR

 

je knutselt zelf een antenne in elkaar die all-bands kan ontvangen.

 

En je hebt voor weinig geld een leuke receiver!...

 

Ikzelf heb een multiband antenne gekocht die hetzelfde bereik heeft als de stick (±50Mhz - 1700Mhz)

en kan hier lekker meeluisteren met amateurs en luchtverkeer maar ook de ISS en weersatellieten behoren tot de mogelijkheden!

 

- Dit bericht staat ook bij de Ham-Radio groep -

 

werkt dit via internet? of zie ik het nu verkeerd?

en is het mee luisteren met de iss nog een beetje interesant dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, iedereen

 

Ik gebruik zelf behoorlijk wat spul aan verbindings middelen zo wel mobiel als basis.

heb zelf 2 puxing portofoons hele goede kwaliteit en loopt over de hele band.

 

1 loopt van 136 naar 174 mhz en de andere loopt van 400 naar 512 mhz.

en met een militaire tactische headset ( motorola aansluiting ) die past er zo op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...