Ga naar inhoud
GENEGEERD

Bushcraft in NL


Alikoekie

Aanbevolen berichten

Hi Allen, 

 

mijn eerste Topic dus feedback is wenselijk.

 

ik ben al enige tijd aan het lezen en filmpjes aan het kijken omtrent Bushcraft en Bag out bags. 

echter zijn dit meer mensen uit Amerika of Canada waar camperen in bossen gewoon grotendeels toegestaan is mogelijk.

nu vraag ik me af kan je dit in Nederland ook ergens uitproberen. ik weet dat nederland aardig wat leuke en mooie bossen hebben maar in hoeverre mag je daar bezig zijn. 

ik zou graag willen oefenen met shelters te bouwen en dus mezelf wat skills aanleren. (ik raak geen levender bomen aan. alleen houd wat dood is of dat afgebroken is). 

 

skills dat ik wil beoefenen:

Shelterbouwen. meerdere variaties,

windshutting maken en eventueel lijkt het me ook leuk om dan mandjes te maken. 

in Nederland weet ik alleen dat je bij Soesterduinen de betonnen platen heb waar je een kampvuur op mag maken. zonder dat je de wet overtreedt. dus dit is meteen een perfecte plaats om kampvuur te maken dmv firesteel en/of vuursteen.

 

is er een soort community waarbij je met een klein groepje erop uit gaat met alleen een BOB en dan met doel elkaar te leren hierover. 

 

 

ps. ik wil natuurlijk als beginner stapgewijs leren wat zijn de must have voor zo een dagje uit om bij je te hebben

 

aangepast door Alikoekie
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
1 uur geleden, Roel zei:

Is dat zo? .......ook weer mee? Wanneer was ik dan eerder mee...?:classic_huh:

Ff in de war met andere Roel. Weet zijn Nick op dit forum niet meer en dacht dat jij dat was hahaha

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, Roel zei:

Is dat zo? .......ook weer mee? Wanneer was ik dan eerder mee...?:classic_huh:

Haha die @Roel ja hoor, en ik was er ook, maar dat weten we niet meer😁

 

Ik ben een zeker hele grote voorstander van meer Bushcraft op het forum.

Want op dat forum is een kliekje over gebleven waar je net tussen moet passen anders laten ze je links liggen, velen zijn er lid of geweest en zijn vrijwel niet meer actief, of zelfs geheel weg gebleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom ik meer Bushcraft heel belangrijk vind.

Preppen doen wij om voorbereid te zijn op moeilijke periodes, waar je terug moet kunnen vallen op je voorraad die je hebt aan gelegd.

Daar bij denken we ook aan een eventuele SHTF, en baad hebben we er nu zeker bij met de virussen uitbraken om veel minder onder de mensen te zijn.

De groet waarde van bushcraft is, je kunt eventueel terug vallen op wat er is aan voeding, water en geneeskrachtige kruiden nog is en kunnen vinden in de (natuur), veel mensen zien wilde groente en kruiden als onkruid, velen zijn ver afgedwaald van het natuurlijke, en zijn zwakkelingen geworden en leiden gebrekziekten door grote tekorten en ondervoeding.

Gevolg vele zieken en gebrekkigen.

 

Als de mens dichter bij de natuur was gebleven, en de natuur goed hadden beheerd hadden we al die ziekten en vroeg overleden niet gehad.

Ook hadden we dan niet de wereld verpest, met wereld omvattende vervuiling de ecologie niet verkracht, de ene na de andere rampen komen nu over ons heen.

 

Wat wij nu nog enigszins voor ons zelf en gezin kunnen doen is ons kennis op doen van Bushcraft het voorzichtig de natuur proberen het te beheren, waar het mogelijk is.

Bushcraft is veel meer, je bekwamen skills, proberen je natuurlijk gevoel weer wat terug te vinden.

Je bouwstoffen weer in de natuur zoeken om weer wat weerbaarder te worden tegen ziekten en besmettingen en je weerstand te verhogen en de zelf genezende werking van het lichaam te stimuleren.

 

Het leven op de aarde is bijzonder uniek, alleen al de dieren en hoe ze levenden wat ze kunnen en de bijzondere eigenschappen en mogelijkheden die ze hadden, zelf de wetenschap en technologie heeft er veel van kunnen leren en gebruiken.

Nog steeds worden er nieuwe dingen ontdekt waar ze gebruik van maken.

 

Meer bushcraft kennis is van harte welkom,

Daar mee kan ik mijn vrouw weer gezonder mee krijgen, waar de zorg in grote gebreken blijf, en waar zorgmakelaars grenzen trekken waar wel zorg (geld) aan besteed mag worden en waar niet, en sterk het gevoel hebben aan leeftijd discriminatie doen.

We moeten meer en meer zelf het heft in handen nemen, om steeds beter voorbereid te zijn. en te kunnen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voedsel uit de natuur preppen.

Hoe doe je dat?

Kruiden en bloemen kan je drogen, of met olie in een glazen pot in het donker op slaan.

Knollen kan je op een tijdje op een koele plek in de grond een tijd bewaren, of wekken.

Noten zijn bijzonder goed te preppen, kan je ook door het eten heen doen voor de smaak.

Eet bramen en ander fruit haast elke dat zolang het kan.

Zoveel mogelijk de wilde groenten on behandeld eten, haha ja je moet wat voor je gezondheid over hebben.😁😉

 

Eetbare bladeren van de bomen (zoals de Lindeboom) zijn ook goed te drogen en dus preppen.

En natuurlijk de thee van de boom (Lindebloezen)

Vlierbes eten is preventief tegen Griep, de bloezen is goed te drogen en om er thee van te maken, de bloezen is ook heel geschikt door slalades.

 

Dit is even een kleine bijdrage.

Jammer dat onze @janvanloon missen die heeft heel heel veel kennis van de natuur, ha dat is onze kruiden dokter.

@janvanloon heeft ook een opleiding tot Bushcrafter gehad en is heel bekwaam.

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5-8-2021 om 22:11, Blauwbaard zei:

Diverse Bushcrafters hier op het forum die elkaar helpen diverse technieken te leren en/of uitjes te organiseren. Voor een weekend op pad met de BOB ben ik altijd in. Nemen we @Roel ook weer mee!

@Alikoekie. @Blauwbaard

 

ik hou me altijd aanbevolen voor. Een dagje of twee dagen met de hangmat eropuit.

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 6-8-2021 om 14:43, JJ&A zei:

nollen kan je op een tijdje op een koele plek in de grond een tijd bewaren, of wekken.

Noten zijn bijzonder goed te preppen, kan je ook door het eten heen doen voor de smaak.

Eet bramen en ander fruit haast elke dat zolang het kan.

Zoveel mogelijk de wilde groenten on behandeld eten, haha ja je moet wat voor je gezondheid over hebben.😁😉

 

 

ik was er even tussenuit op vakantie, 

ik moet zetten @JJ&A dat ik het heel mooi vind om te lezen hoe je het beschrijft inderdaad. 

ik heb altijd al grote afkeer gehad tegenover de moderne medicijn en ben ook meer vanuit wellicht ouderwetse geneeswijze opgevoed.

 

dit zijn kleine lifehacks als het ware zoals bij buikgriep , olijfolie lauwwarm opsmeren op je buik, bij oorpijn druppel olijfolie waar knoflook in heeft gezeten in je oren, 

zwarte zaad olie lepeltje nemen bij aanvoelen van onwel (ziek) worden. 

 

helaas zijn dit alleen kleine hacks maar zoals je aangaf Lindebloesem etc. zijn gewoon volgens mij goed te vinden in nederland in de natuur. en zal goed zijn dus om
hier en daar beetje bij beetje natuurlijke kruiden op te slaan of nog beter zelf te kweken in hoeverre het kan. 

 

ik ben ook pas sinds dit jaar echt begonnen met bijvoorbeeld kamille thee en naaldboom thee drinken. en ik hoop ook dus zo snel maar gelijdelijk door te groeien in iemand die voornamelijk natuurlijk eet ipv die overheerlijke paprika waarvan stoffen in zitten waardoor je alleen maar meer wit consumeren, redbulls -_-'een van mijn gevaarlijkste verslaving geweest dronk het zo vaak dat ik letterlijk een dag wakker werd gemaakt omdat mijn hart wat raar klopte en ik wist dat dit gewoon door dit soort troep is ontstaan. 

 

 

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden, MamaM zei:

Heb je zoiets vaker gedaan? Je zegt zo specifiek 'hangmat' dat ik nieuwsgierig ben waarom dat, en niet een tentje ofzo (mag ook via pb).


@MamaM

nee,

ik ging eerder met een tentje maar ondertussen ben ik een stukkie ouder en de tent is passé voor mij.

niet comfortabel  genoeg meer.

 

ik heb dus een hangmat gekocht wat prettiger slaapt, en beter opstaat.

 

aangepast door Hermanusb
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-8-2021 om 13:04, Hermanusb zei:

ik heb dus een hangmat gekocht wat prettiger slaapt, en beter opstaat

Wat een goed idee. Alhoewel ik nog nooit in een hangmat heb geslapen dus geen idee of ik daar ook goed in zou kunnen slapen. Maar luchtbedden zijn niets voor mij. Ik kan me denk ik niet echt op leeftijd beroepen, maar om het nu op 'algehele aftakeling' te gooien,is ook zo wat, dus laat ik het ook maar bij 'stukkie ouder' laten.

Het idee van in een hangmat slapen trekt me wel. Op de to do lijst!

Link naar reactie
Delen op andere sites

34 minuten geleden, MamaM zei:

Wat een goed idee. Alhoewel ik nog nooit in een hangmat heb geslapen dus geen idee of ik daar ook goed in zou kunnen slapen. Maar luchtbedden zijn niets voor mij. Ik kan me denk ik niet echt op leeftijd beroepen, maar om het nu op 'algehele aftakeling' te gooien,is ook zo wat, dus laat ik het ook maar bij 'stukkie ouder' laten.

Het idee van in een hangmat slapen trekt me wel. Op de to do lijst!


@MamaM
 

je zou eens bij tikani outdoor een dagje kunnen oefenen.

ik heb een keer een hangdag gedaan om te leren, want uiteindelijk moet je hem ook goed ophangen en niet als een banaan in een hangmat gaan liggen.

 

nadeel.

hangmat underquilt topquilt en tarp kost wel wat geld.

de hangmat is dus duurder dan het tentje.

aangepast door Hermanusb
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Aaah Mike van Tikaani. Geweldige kerel waar ik in het verleden veel contact mee heb gehad.

Wat het hangmat hangen betreft, behoef je het niet zo duur te maken hoor.

Zelf heb ik de camping hamock van DD. Uit mijn hoofd is die zo'n 39,95.

Wat underquilts betreft, zelf gebruik ik deze niet. Ooit een tip gehad om IPV de quilt een refelecterend zonnescherm voor op je auto te gebruiken hiervoor. Dit werkt naar mijn inziens al jaren prima om de tocht in je onderrug met warmte te bedekken. Zelf doe ik tijdens het slapen gaan altijd mijn trui er extra bij en slaap ik ook in de winter heerlijk warm. Kleren altijd uit doen als je in de hangmat slaapt en bij je houden in de slaapzak zodat je in de ochtend kleren op lichaamstemperatuur aanwezig hebt.

Threehuggers zijn met overnachtingen van max twee dagen ook niet nodig, omdat je de boom met zo'n korte tijd geen schade zal berokkenen. Met het lange touw van de DD hangmat zelf, kan je al snel tussen twee bomen die kort op elkaar staan liggen als je een touw om de bomen spant, of je gebruikt spanbanden om te verlengen voor meer en betere afstand.

Ik heb 20 jaar met een bouwzeiltje als tarp mijn onderkomens gemaakt en sinds een paar jaar heb ik een goedkope tarp van de Decathlon die meer als voldoende is om een heerlijk onderkomen te maken.

De Bushcraftmarkt is de laatste jaren booming business geworden en men maakt elkaar gek met dure materialen en kleding, welke vaak overdreven zijn en waarvan maar enkele producten hun hogere prijs ook echt waard zijn.

Ik deed al Bushcraft voordat de naam bestond en je gewoon nog in je spijkerbroek of overal met werklaarzen de bossen introk als kind zijnde. 

 

Het voordeel van een hangmat @MamaM is dat als je de tarp juist gespannen hebt, dat je echt het gevoel hebt buiten te slapen. Het is heerlijk wakker worden en om je heen de natuur te zien terwijl je er nog even lekker bij blijft liggen.

 

Mocht je voor een dergelijke toepassing willen gaan, dan kan ik de hangmat van harte aanbevelen.

Laat je zoals gezegd niet te snel gek maken met alle veel te dure aangeprezen goederen en vraag hier en daar om een mening voordat je een aankoop doet :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...