Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe en wat van statushouders

Rien
 Share

Recommended Posts

Ik zie de laatste tijd, met name het laatste jaar een explosieve groei van het aantal "statushouders" hier in mijn woonplaats. Tot voor een jaar of 3, 4 geleden zag je ze nauwelijks, maar nu lopen ze overal.

Nu ben ik benieuwd hoe dit zit, wie besluit waar welke statushouder heengaat? Hoe verlopen de financiën? Zijn er initiatieven voor gemeentes? etc etc. Als iemand een zinvolle link heeft voor dit soort info, dan graag een PM.

PS: Statushouder is tegenwoordig het PC woord voor immigrant?

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Statushouder is een goedgekeurde immigrant.

oftewel iemand die mag werken en recht heeft op zelfstandige woningen en uiteraard uitkeringen.

de wijk waar ik lang geleden opgroeide is nu volledig ingenomen door statushouders.

het was en is een goedkopere wijk dus logisch dat gemeenten juist daar statushouders plaatsen.

• Leuk 1
Link naar reactie

Voor de geïnteresseerden: https://www.binnenlandsbestuur.nl/financien/nieuws/5-500-euro-per-asielzoeker.9540140.lynkx

(in ca 2016/2017)

Dus als de gemeente leegstand heeft (leegloopgemeentes) dan heb je zo een aardig initiatief om statushouders te importeren. Vergeet niet dat de statushouders ook nog eens uitkeringen krijgen die dan ook in je gemeente besteed worden.

Berichten dat veel statushouders van een uitkering leven worden dan ook wat begrijpelijker want wanneer je statushouders in leegloop gebieden zet, dan moet je niet vergeten dat daar minder werk is.

Dus het rijk doet weer eens waar het goed in is: met geld strooien en zo problemen veroorzaken.

• Leuk 1
Link naar reactie

Hier in de buurt stikt het er van, de gemeente heeft afspraken met de woningbouw dat mensen die een uitkering ontvangen ook nog eens minder huur betalen,

komt uit het potje van de gemeente, mijn buurman betaald 100 euro minder dan wij voor dezelfde woning, hoe krijgen we tweespalt in de gemeenschap.

Ook hebben we wel eens aangekaart bij de gemeente/ woningbouw begeleid deze mensen dan dat ze weten wat hier normen en waarden zijn, nou nou, het antwoord was verrassend, daar is geen geld voor, u kan dat zelf toch ook wel doen de mensen uit de buurt leren hoe het hier gaat, haha nieuwkomers betalen minder huur, en dan dan moet ik ze ook nog opvoeden.

Zit daar een donker getinte mevrouw in het bestuur ,die zegt dat wij racistisch waren, het magische woord waar ze direct mee klaarstaan, als het 

niet gaat tijdens een discussie zoals zij zich voorstellen, het moet natuurlijk wel allemaal in het straatje passen van de gemeente en woningbouw.

Ik ben er klaar mee ,dan moeten de goeden maar onder de kwaden lijden, als mijn tuintje maar netjes is.

• Leuk 2
Link naar reactie

@RienIk vraag me eigenlijk een beetje af wat dit in vredesnaam voor een (non) topic is.

Preppen, survival etc. prima, maar de vraag hoe het zit met statushouders?

Waar moet dit dan toe leiden? Ik heb echt geen idee van je intenties.

• Leuk 2
Link naar reactie

@Roel Als prepper moet je aandacht hebben voor alles wat er in je buurt gebeurt.

Ogen OPEN!

Er is letterlijk NIETS wat me niet interesseert in mijn directe omgeving.

Ik ben zelfs de jaarverslagen van de gemeente nu aan het doornemen..... (vreselijk spul overigens, voor een normaal mens geen doorkomen aan)

• Leuk 4
Link naar reactie

• Admin
Op 26-7-2021 om 17:57, Roel zei:

@RienIk vraag me eigenlijk een beetje af wat dit in vredesnaam voor een (non) topic is.

Waar moet dit dan toe leiden? Ik heb echt geen idee van je intenties.

<mod>Voor preppen en survival hebben we de sectie die daarvoor is ingericht.
Deze sectie is meer voor algemene dingen, de maatschappij, nieuws etc. Dus een prima topic om hier te plaatsen.

In het algemeen:
Kleine waarschuwing vooraf... hou het netjes, want als het scheef gaat, dan verwijder ik zonder uitleg teksten of hele berichten. </mod>

Link naar reactie

Mij best @Sterrendag en @Rien, veeg m'n bijdrage maar van de lei, ik was niet van plan om het scheef te laten lopen.

Kan me eerlijk gezegd niet eens voorstellen wat het idee kan hebben opgeroepen dat dit misschien wél zou kunnen gebeuren.

Ik heb gewoon oprecht nieuwsgierig gereageerd op Rien z'n bericht. Niet verwacht dat hier zó op zou worden gereageerd.

D.w.z. @Rien begrijp ik , @Sterrendag niet zo.

Goed gaan, Roel.

• Leuk 1
Link naar reactie

• Admin
2 uur geleden, Roel zei:

Mij best @Sterrendag en @Rien, veeg m'n bijdrage maar van de lei, ik was niet van plan om het scheef te laten lopen.

Kan me eerlijk gezegd niet eens voorstellen wat het idee kan hebben opgeroepen dat dit misschien wél zou kunnen gebeuren.

Ik heb gewoon oprecht nieuwsgierig gereageerd op Rien z'n bericht. Niet verwacht dat hier zó op zou worden gereageerd.

D.w.z. @Rien begrijp ik , @Sterrendag niet zo.

Goed gaan, Roel.

Meer ervaringen uit het verleden en niet persoonlijk naar jou toe, nu ik het terug zie was dat misschien niet zo heel duidelijk. Ik ga het  bericht iets aanpassen.

• Leuk 1
Link naar reactie

Op 26-7-2021 om 17:57, Roel zei:

Dat was ook mijn eerste gedachte maar ik denk dat @Rien (bewust) niet gaat beginnen met de motivatie van deze vraag omdat dit eigenlijk altijd tot een discussie zal gaan leiden die geen zin zal hebben.

Maar als ik zelf even een paar stappen terug ga dan zie ik sowieso een probleem ontstaat als men (de regering) op deze manier verder gaat met het huidig beleid.

Dus laten we dan het stukje er uit lichten "wat gaat er dan mis" en laten we het stukje overslaan van "ja maar iedereen....."

Wat er mis kan/zal gaan is dat zodra mensen het gevoel krijgen dat zaken niet eerlijk verlopen je weerstand zult krijgen.

Als er versterkende factoren zijn zoals een verzwakkende economie, een onhoudbaar tekort aan woningen, een afname van fysieke en geestelijke ruimte (mag je alles nog denken/zeggen, kan je nog op ieder moment van de dag lekker over straat lopen) dan kan dit op een gegeven moment escaleren.

Nu denk ik zelf dat het elastiekje best nog wel even kan worden uitgerokken voordat het echt gaat knakken.

Want als we gaan relativeren dan hebben we het best wel goed in vergelijking met een jaartje of 100 geleden.

Maar goed, terug OT.

Wie bepaalt de toekenning van iets wat toch wel een enorme impact zal gaan geven op onze toekomstige samenleving?

Ik heb werkelijk geen idee. Ik ga ervan uit dat dit allemaal in Brussel is bedacht en afgesproken.

Ik denk dat indien je als regering een taak hebt om mensen een plek in de maatschappij te geven (en die taak die hebben ze) je het complete plaatje moet overzien.

En dat gaat veel verder dan zwart/wit en islam/katholiek/protestant/spaghettimonster.

Als we kijken naar het verleden dan zien we recentelijk een stukje in de telegraaf voorbij komen:

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2009675437/aandeel-statushouders-met-uitkering-stijgt-fors-ruim-de-helft-is-echt-veel

En nu komen we tot de kern van de frustratie.

Want dan kan je niks anders concluderen dat je als regering hebt gefaald. Je taak zou moeten zijn om iemand een plek in de maatschappij te geven. En daar hoort ook een volwaardige baan bij. En als je (ongeacht de reden) dit niet voor elkaar krijgt dan heb je het niet goed voor elkaar en zal je dit moeten erkennen en moeten bijschaven voordat je verder gaat.

Want als je dat niet doet dan krijg je sowieso tweedeling en gaan er heel veel mensen "oorzaak en gevolg" door elkaar halen en krijg je de meest stompzinnige discussies die niks meer te maken hebben met het kernprobleem.

Want ik durf te stellen dat als @Rien het helemaal prima zou vinden dat deze toename er is hij de vraag nooit had gesteld.

• Leuk 5
Link naar reactie

• Admin

Volgens mij is het plaatsen van statushouders gemeente beleid en werkt dus in elke gemeente anders.

Laat ik voorop stellen dat als ik (met mijn gezin) in een land zou wonen waar de omstandigheden ronduit slecht zijn en ik zou de kans krijgen in een land te wonen waar het allicht een stuk beter is, ik waarschijnlijk ook mijn spullen zou pakken en gaan verhuizen. En met dat gezegd hebbende stel ik geen enkel persoon vanuit een ander land verantwoordelijk voor het wanbeleid van Nederland in dit verhaal.

Daarnaast zou ik willen dat we de hele wereld in ons land zouden kunnen opvangen voor een beter leven. Maar ik denk dat dat wel erg krap gaat worden en dat we zelfs als we Nederland vol zouden bouwen met de hoogste wolkenkrabbers, we behalve een geheel gebrek aan natuur, ook nog steeds plaats gebrek zouden hebben.

Rotterdam hanteert volgens mij nu een >110% inkomen om van buiten Rotterdam in Rotterdam te mogen gaan wonen. Sindsdien is het aantal mensen met een bijstandsuitkering daar wel gedaald (wat niet gek te noemen is)

Het is voor mensen met een migratieachtergrond vaak wel lastiger om werk te vinden (taal niet goed machtig e.d.) Maar je zou juist in een stad als Rotterdam bijvoorbeeld denken dat dat een minder groot probleem is. (Als je kijkt naar het gemiddelde personeel wat bij de mac donalds werkt bijvoorbeeld)

In Rotterdam heeft 60% van de mensen met een bijstandsuitkering een niet westerse migratieachtergrond.
Maar goed, meer dan de helft van de mensen die in Rotterdam wonen heeft een niet westerse migratieachtergrond, dus eigenlijk is het een gelijke afspiegeling van de bevolking.

Hier in de gemeente heeft 25% van de mensen met een bijstandsuitkering een niet westerse migratieachtergrond. Terwijl 7.5% van de bevolking een niet westerse migratieachtergrond heeft.

Dat is opvallend, je ziet dus wel dat het moeilijker is voor mensen met een migratieachtergrond om werk te vinden in een Nederlandser omgeving. Terwijl deze mensen dus juist wel veel Nederlandser zijn als je die  vergelijkt met mensen met een niet westerse migratieachtergrond in Rotterdam.

Hoe worden statushouders verdeeld in Nederland?

https://vng.nl/artikelen/raadgever-asiel-en-integratie

Dat gaat op inwoner aantal van een gemeente. Hoe meer inwoners, hoe meer statushouders daar dus heen gaan.

Maar men kijkt bijvoorbeeld niet naar, hoeveel mensen van een bepaalde migratieachtergrond daar al wonen. Want mensen krijgen kinderen en bevolking breidt zich uit.
Maar ook wat is wijsheid. Als je kijkt naar bovenstaande cijfers.... kun je beter juist wel clusteren (zodat men binnen zo'n cluster wel werk vindt en dus geen bijstandsuitkering nodig hebt?)

Europees was er ook een dergelijke verdeling:
https://www.europa-nu.nl/id/vhcmelu5xgfm/europese_maatregelen_in_verband_met

Alleen die werd dan weer niet nageleefd dus en nieuwste aansluiters bij de EU willen helemaal geen asielzoekers opnemen. Europees kun je geen verdeling maken op statushouders natuurlijk.

Persoonlijk denk ik dat we politiek heel fout bezig zijn. Ja Nederland is een klein land, Ja ik vind dat we voorzichtig moeten zijn met steeds meer mensen binnen halen, want ook in Nederland houdt de rek op. En die moet je voor zijn, want bevolking groeit ook zonder immigratie.

We zouden meer moeten doen aan hoogbouw (ik hou liever onze natuur, ipv dat we de hele provincie Utrecht er uit laten zien als New York) maar vooral ook betaalbare woningen moeten regelen. Ongenoegen loopt op, omdat onze kinderen het huis niet meer uit kunnen. Aan de andere kant zijn er landen waar het heel normaal is om met 3 generaties in een huis te wonen (en was dat heel  vroeger niet ook normaal)

Ik gun de statushouders hun woning net zoveel als onze kinderen. En ik denk dat er op meerdere manieren aan gewerkt moet worden, niet alleen kijken naar immigranten, wel ook kijken naar immigranten. Maar ook naar hoe ga je er mee om in dit land.

• Leuk 4
Link naar reactie

Dit blijft een lastige discussie waar je vreselijk moet opletten wat je schrijft.

er zijn wat problemen in Nl die als de overheid niet heel erg zijn best doet uiteindelijk zal escaleren.

woningnood is nog nooit zo hoog geweest, tja als je een groene ideologie wil aanhangen dan gaat dat niet verbeteren.

bevolking zal dan steeds gaan wijzen op de immigratie want de overheid staat toe dat er teveel komen en doet niks aan woningbouw.

overheid moet de mensen ergens in het land zien te plaatsen en wij zien steeds meer mensen komen maar je eigen kinderen moeten een studiefinanciering nemen om een opleiding te kunnen volgen en een huis kopen is daarna onmogelijk.

wil de overheid onvrede uitbannen moeten ze vooralsnog beginnen woningbouw zelf in de hand te gaan nemen en gebieden aanwijzen voor woningbouw.

en dan niet zoals hier in Apeldoorn waar ze een grote (de hoogste) torenflat wil bouwen met een paar huurwoningen en de rest koop van 4 ton tot een miljoen.

ze moeten weer wijken de grond uit stampen, groen aardgasvrij en vooral goedkoop.

maar in Nl is de politiek een half jaar aan het bakkeleien om een regering te vormen.

Ga goedkope huizen bouwen, veel en de onvrede onder inwoners zal dalen,

• Leuk 5
Link naar reactie

15 minuten geleden, Sterredag zei:

En die moet je voor zijn, want bevolking groeit ook zonder immigratie.

Hoewel het juist is, is de groei zonder immigratie eigenlijk verwaarloosbaar.

Als we de cijfers van 2020 (die zijn ondertussen definitief) er bij pakken dan zien we deze getallen:

aanvang 2020 17.407.585

geboren: 168.681

gestorven: 168.678

Dus dan kom je uit op een toename van 3 personen (ja, het is bijna ongelooflijk maar zie CBS voor de getallen)

Dan hebben we nog de cijfers van immigratie en emigratie (en correctie) en dan hebben we:

immigratie:220.853

emigratie:152.494

correctie -532

En dan komen we uit op een bevolkingstoename van 67.830

en komen we uit op een totale aantal personen in Nederland van 17.475.415.

Dus je kunt stellen dat er 67.830 bewoners er bij zijn gekomen en hiervan is dus (ongeveer) 100% te danken aan immigratie.

Dat hoeft uiteraard geen enkel probleem te zijn want stel dat er 67.830 bewoners extra zouden zijn geweest door een geboortegolf dan heb je alsnog dezelfde cijfers.

Maar....

Wees dan als overheid gewoon transparant met deze cijfers.

Stel dat de bevolkingstoename een probleem zou zijn, dan maakt het niks uit of dit komt door immigratie of door een geboortegolf.

Stel dat de afname van werkende mensen (oftewel de toename van uitkeringen) een probleem zou zijn EN er een relatie zou bestaan tussen immigratie en dit probleem dan lijkt het me verstandig om dit te benoemen en aan te pakken.

Er zijn nogal wat consequenties als de demografie van een land in een snel tempo veranderd.

Het is overduidelijk dat er op dit moment 2 factoren zijn waardoor de demografie veranderd.

Ik ben het met @Sterredag100% eens dat je het nooit een immigrant kwalijk kan nemen dat hij/zij altijd zal kiezen voor een betere toekomst.

Maar ik kan het de politiek/overheid wel kwalijk nemen dat ze niet verder denken dan hun eigen regeerperiode.

Als ik een 4 persoons auto in mijn bezit heb en ik prop er 5 mensen in dan gaat dat nog prima.

Als ik door gaat proppen dan kan ik er misschien wel 7 in kwijt.

Als ik dan met die auto gaat rondrijden dan vind ik het niet vreemd dat de passagiers elkaar na een tijdje de "tent/auto" gaan uitvechten.

• Leuk 4
Link naar reactie

Laten we het maar in het midden laten, Nederland is vol, we kunnen niet de hele wereld helpen, en ik laat mijn voorraad kast niet leeg eten door mensen die nog nooit een steen hebben bijgedragen, in de jaren 50/60 zei de regering dat het land vol was, dus velen gingen immigreren naar het buitenland, ja dat is hetzelfde als wat er nu gebeurt, met de mensen die nu hier komen, er is echter één groot verschil, Nederlanders die immigreerden wilden vooruit, leerden de taal waar ze naar toe gingen, wil jij wat bereiken dan is dat toch het belangrijkste.

Blijkbaar geld dat tegenwoordig niet meer, wanneer ik een eigen zaak zou hebben en de keuze moest maken tussen een Nederlands sprekende of iemand die alleen maar hallaballa spreekt of begrijpt is die keuze snel gemaakt.

Voor de rest wil ik mij helemaal niet druk maken over dat soort zaken, maar het moet.

Een groot deel van wat heir in het land komt is vaak crimineel, ga nu niet gelijk zeggen jij discrimineert, zal mijn verhaal onderbouwen ik heb zelf vast gezeten, waar 75% niet van Nederlandse afkomst was, nu kan men wel zeggen ze hebben een Nederlands paspoort, dat zegt mij niets, een rat die geboren is in een paardenstal is nog steeds geen paard.

Waarom moet een alleenstaande status houder een eengezinswoning krijgen, lat die maar onder aan de ladder beginnen, in een flatje, terwijl mij zoon met zijn meisje, niets konden krijgen door de absurde huurprijzen.

Simpel voorbeeld kijk naar Cyprus, dat gebeurt als er van een bepaald soort mensen te veel in één land komen, ik woon er tussen, ja die proberen mij de wet voor te schrijven,

dan hebben ze een probleem, ik ben hier en je past je maar aan, niet anders om, is het niet goed in ons land dan ga je toch terug waar je vandaan komt.

aangepast door Sterredag
samengevoegde berichten
  • Leuk 1
Link naar reactie

• Admin
1 uur geleden, Yin en yang zei:

Laten we het maar in het midden laten, Nederland is vol, we kunnen niet de hele wereld helpen, en ik laat mijn voorraad kast niet leeg eten door mensen die nog nooit een steen hebben bijgedragen, in de jaren 50/60 zei de regering dat het land vol was, dus velen gingen immigreren naar het buitenland, ja dat is hetzelfde als wat er nu gebeurt, met de mensen die nu hier komen, er is echter één groot verschil, Nederlanders die immigreerden wilden vooruit, leerden de taal waar ze naar toe gingen, wil jij wat bereiken dan is dat toch het belangrijkste.

Blijkbaar geld dat tegenwoordig niet meer, wanneer ik een eigen zaak zou hebben en de keuze moest maken tussen een Nederlands sprekende of iemand die alleen maar hallaballa spreekt of begrijpt is die keuze snel gemaakt.

Voor de rest wil ik mij helemaal niet druk maken over dat soort zaken, maar het moet.

Een groot deel van wat heir in het land komt is vaak crimineel, ga nu niet gelijk zeggen jij discrimineert, zal mijn verhaal onderbouwen ik heb zelf vast gezeten, waar 75% niet van Nederlandse afkomst was, nu kan men wel zeggen ze hebben een Nederlands paspoort, dat zegt mij niets, een rat die geboren is in een paardenstal is nog steeds geen paard.

Waarom moet een alleenstaande status houder een eengezinswoning krijgen, lat die maar onder aan de ladder beginnen, in een flatje, terwijl mij zoon met zijn meisje, niets konden krijgen door de absurde huurprijzen.

Simpel voorbeeld kijk naar Cyprus, dat gebeurt als er van een bepaald soort mensen te veel in één land komen, ik woon er tussen, ja die proberen mij de wet voor te schrijven,

dan hebben ze een probleem, ik ben hier en je past je maar aan, niet anders om, is het niet goed in ons land dan ga je toch terug waar je vandaan komt.

Er is een correlatie tussen criminaliteit en armoede, als je lastig werk kan vinden, weinig geld hebt etc etc, ligt criminaliteit om de hoek. Ik beweer niet dat dat altijd het geval is, maar het speelt zeker mee.
Wat is armoede is een andere discussie, maar voor Nederlandse  begrippen is armoede al als je geen computer thuis hebt staan en geen smartphone kan betalen. Armoede teken je af aan de omgeving en als iedereen in je omgeving een 100 inch breedbeeld hebt staan dan wil jij dat ook. Geldt niet voor iedereen, maar zo werkt de mens meestal wel. Mensen willen vaak meer/beter, als ze meer/beter hebben leren kennen. En zeker voldoen aan de minimale standaard van de mensen om hem heen.

Daarnaast is een deel van de  criminaliteit ook gewoon oorzakelijk in de regering aangezien we hier in Nederland legaal dingen mogen gebruiken en kopen, terwijl de winkel waar je ze koopt het eigenlijk alleen illegaal kan verkrijgen.

Ook speelt er nog verwachting. Als de omgeving continue verwacht dat je faalt, kan dat inspelen op het gevoel van "waarom zou ik mijn best nog doen, ze geloven toch niet in me" of "ze denken toch al zo over me" en hoewel Nederland een coulant land is, is dat vaak in de praktijk ook niet zo, maar ook dat komt dan weer deels door hoe de regering met deze zaken om gaat.

Trouwens ook Nederlanders staan bekend om het gebrek aan aanpassen in andere landen, vergis je daar niet in. Ik ben ook anders opgevoed, mijn moeder kwam uit Duitsland naar Nederland, en ik ben Nederlands opgevoed. Niet eens tweetalig, met Nederlandse gebruiken en Nederlandse tradities, het enige wat ik heb meegekregen qua Duitse traditie is het vieren van kerst op kerstavond. Maar echt Nederlanders staan echt niet bekend om hun aanpassingscapaciteiten in andere landen.

Nederlandse politiek is diegene die veel invloed heeft. Dat begon met het beleid omtrent de gastarbeiders, dit waren trouwens veelal wel harde werkers, maar ze hoefde de taal niet te leren. Stel een land zegt.... kom Nederlanders je mag hier komen werken, je krijgt 3 x zoveel geld als dat je nu krijgt. We regelen een woning voor je en je hoeft niet de taal te leren. Voor al die jongeren in dit land die geen huis kunnen krijgen en noodgedwongen dus thuis blijven wonen..... hoeveel van die jongeren zouden die kans nu grijpen?? Met zijn allen in een wijk, een klein stukje NL ergens in het buitenland waar er een taal gesproken wordt die ze niet kennen, boeie, want daar leef je toch niet mee. Alleen hun kinderen kunnen dan later geen werk meer vinden daar, worden als uitschot gezien door het het volk aldaar en gaan zich vervolgens als uitschot gedragen. Het is oorzaak en gevolg.

Nederland is niet vol. Maar wel zeer gevuld. Er moet een rem komen op immigranten. (geen stop). En de aanpak hiervan moet veranderd worden. Gewoon huizen toekennen op inschijfduur, niet op leefstatus. En help statushouders gericht aan werk, de polen werken hier ook, dus kan dat voor hun ook. Die polen worden alleen gerecruit in hun land al. Statushouders hebben vaak net een hel doorgemaakt, zijn gevlucht van huis en haard, ipv dat ze hier werken en zuipen tot in de late uurtjes in woningen op vakantieparken waar de Nederlander weer niet mag wonen als die op straat komt te staan.

2 uur geleden, martin zei:

Als we de cijfers van 2020 (die zijn ondertussen definitief) er bij pakken dan zien we deze getallen:

aanvang 2020 17.407.585

geboren: 168.681

gestorven: 168.678

Dus dan kom je uit op een toename van 3 personen (ja, het is bijna ongelooflijk maar zie CBS voor de getallen)

Dan hebben we nog de cijfers van immigratie en emigratie (en correctie) en dan hebben we:

immigratie:220.853

emigratie:152.494

correctie -532

En dan komen we uit op een bevolkingstoename van 67.830

en komen we uit op een totale aantal personen in Nederland van 17.475.415.

Dus je kunt stellen dat er 67.830 bewoners er bij zijn gekomen en hiervan is dus (ongeveer) 100% te danken aan immigratie.

Dat hoeft uiteraard geen enkel probleem te zijn want stel dat er 67.830 bewoners extra zouden zijn geweest door een geboortegolf dan heb je alsnog dezelfde cijfers.

Maar....

Wees dan als overheid gewoon transparant met deze cijfers.

Stel dat de bevolkingstoename een probleem zou zijn, dan maakt het niks uit of dit komt door immigratie of door een geboortegolf.

Stel dat de afname van werkende mensen (oftewel de toename van uitkeringen) een probleem zou zijn EN er een relatie zou bestaan tussen immigratie en dit probleem dan lijkt het me verstandig om dit te benoemen en aan te pakken.

Er zijn nogal wat consequenties als de demografie van een land in een snel tempo veranderd.

Het is overduidelijk dat er op dit moment 2 factoren zijn waardoor de demografie veranderd.

Ik ben het met @Sterredag100% eens dat je het nooit een immigrant kwalijk kan nemen dat hij/zij altijd zal kiezen voor een betere toekomst.

Maar ik kan het de politiek/overheid wel kwalijk nemen dat ze niet verder denken dan hun eigen regeerperiode.

Als ik een 4 persoons auto in mijn bezit heb en ik prop er 5 mensen in dan gaat dat nog prima.

Als ik door gaat proppen dan kan ik er misschien wel 7 in kwijt.

Als ik dan met die auto gaat rondrijden dan vind ik het niet vreemd dat de passagiers elkaar na een tijdje de "tent/auto" gaan uitvechten.

Ehmm, nu weet ik wel dat de oversterfte niet supergigantisch is, maar er was wel een oversterfte (dat is er vaak, dus niet gek, laten we hier geen corona discussie houden)
Dus weet niet of 2020 echt het meest representatieve jaar is om dit op deze manier te bekijken.
Ik vergelijk liever het aantal geboortes van 2019 met het te verwachten aantal sterfgevallen van 2019. want ook geboortecijfer wil ik ff voorzichtig mee zijn in 2020. Dus zonder over of ondersterfte en het verschil daarvan.

Maar hoe dan ook maakt immigratie een groot deel uit van de bevolkingsgroei.

• Leuk 2
Link naar reactie

11 uur geleden, Sterredag zei:

Er moet een rem komen op immigranten. (geen stop).

Ik ben van mening dat er een nummer moet komen. Een percentage dat uitdrukt hoeveel van de bevolking in NL statushouder mag zijn.

Welk percentage dat is kunnen we dan aan de politiek overlaten. Maar dat dat nummer er moet komen, ja dat vind ik wel.

Dan kan iedere partij hun nummer opnemen in het verkiezingsprogramma en kunnen de kiezers zo een geïnformeerde beslissing nemen.

• Leuk 1
Link naar reactie

18 uur geleden, martin zei:

...

Je maakt hier volgens mij wel een fout door immigratie uit voorgaande jaren niet mee te nemen.

Maw: wie kregen die babies, en wie stierven er.

• Leuk 2
Link naar reactie

• Admin
5 uur geleden, Rien zei:

Ik ben van mening dat er een nummer moet komen. Een percentage dat uitdrukt hoeveel van de bevolking in NL niet etnisch Nederlander mag zijn.

Welk percentage dat is kunnen we dan aan de politiek overlaten. Maar dat dat nummer er moet komen, ja dat vind ik wel.

Dan kan iedere partij hun nummer opnemen in het verkiezingsprogramma en kunnen de kiezers zo een geïnformeerde beslissing nemen.

<mod>Ik wil je vriendelijk verzoeken een andere term te  verzinnen dan etnische Nederlanders. Zou niet eens weten wat dat is eigenlijk en volgens mij ben zelfs ik dat dan niet. Ik weet alleen niet of je zelf nog je bericht kunt wijzigen. Als je dit gedaan hebt en het lukt niet zelf, laat het weten dan pas ik het aan, anders verwijder ik dit bericht vanavond. Zodra het veranderd is, haal ik dit bericht ook weg. Elke reactie op dit gegeven zelf verwijder ik ook. Met een fragiel onderwerp als dit, moet ik ff streng zijn, want ik pleit voor open gesprekken en dan zullen we ons toch moeten houden aan politiek correcte termen.<mod>

• Leuk 1
Link naar reactie

9 uur geleden, Rien zei:

Je maakt hier wel een fout door immigratie uit voorgaande jaren niet mee te nemen.

Maw: wie kregen die babies, en wie stierven er.

Als ik in zeikmodus overga (wat ik soms wel eens doe als ik weer eens enorm last heb van rugpijn) dan stoor ik me aan de zin "je maakt hier wel een fout"

Ik zou er van maken "volgens mij maak je hier een fout"

Ik maak gebruik van de statistieken en ik doe een referentie naar deze cijfers bij het CBS.

En dat was puur en alleen een reactie op de zin van sterrendag die melde dat:

En die moet je voor zijn, want bevolking groeit ook zonder immigratie.

En dat heb ik met of zonder die mogelijke fout kunnen rechtzetten want de bevolking had in 2020 niet gegroeid zonder immigratie maar stabiel gebleven.

En of dat nu komt door een oversterfte of door de stand van de planeten doet niks af aan dit gegeven.

3 uur geleden, Rien zei:

Het hele punt is dingen te benoemen en te meten. Alleen dan kunnen kiezers een geïnformeerde keuze maken.

Ik vraag het me af.

Je kan nog zoveel dingen benoemen en meten, het gaat voornamelijk over hoe je deze gegevens gaat interpreteren.

Je geeft het zelf ook keurig aan met de vraag "wie kregen die babies, en wie stierven er" maar dan heb je het over de demografie en hoewel dat een hele relevante vraag is staat het los van de bevolkingsgroei.

1 uur geleden, Rien zei:

geen geheimen, geen wegmoffelen, geen manipulatie, geen framing, alles open op de tafel.

Daar kan ik het uiteraard alleen maar mee eens zijn.

Maar nog even terug op "wie kregen de baby's" want dat is wel een heel belangrijk punt als je wil onderzoeken hoe een bevolking zich ontwikkeld.

Hoe ga je uitrekenen hoe je om moet gaan met 2e generatie en 3e generatie?

Stel een chinees sticht een gezin met een Marokkaan en krijgt 3 kinderen?

Hoe wil je dat meten en wat denk je er mee te bereiken?

Om even opnieuw een brug te maken met de opmerking van @Sterredag over armoede en criminaliteit wil ik wel weer terug naar mijn eerste verband en dat was dat het (in mijn ogen) extreem belangrijk is om in geval van immigratie na te denken over een baan.

9 uur geleden, Rien zei:

Een percentage dat uitdrukt hoeveel van de bevolking in NL statushouder mag zijn.

Ik denk dat het heel lastig is om daar een getal aan vast te plakken want dan moet je toch eerst de vraag stellen waar je het probleem ziet ontstaan.

Is dat het gebrek aan ruimte? Het risico op toename uitkeringen? Het mogelijke gevaar toename criminaliteit ? Toename woningtekort ? etc etc.

Ik denk dat het veel slimmer zou zijn om als regering na te denken over een totaalpakket. Kan je iemand een plek geven in de maatschappij inclusief het afdwingen van een tegenprestatie zoals werk ? (even los van de manier hoe je dat voor elkaar zou kunnen krijgen)

Zo ja, dan is dat getal voor mij een stuk hoger dan indien dit niet het geval zou zijn.

Om het even heel concreet te maken zou ik persoonlijk dus liever gaan voor een toename van het aantal migranten met 20 % indien dit zou worden afgedwongen met een verplichting van tegenprestatie (zoals werk/vrijwilligerswerk, maakt niet uit als men maar iets om handen heeft). Dan een afname met 25% zonder deze garantie. (want als 50% van deze groep in de bijstand terecht komt dan is het nogal logisch dat dit ook weer invloed zal gaan hebben op overlast/criminaliteit)

Maar dat kan dus niet want we hebben ons allemaal te houden aan de regeltjes die zijn opgelegd door Brussel en dat vind ik niet slim.

Hierdoor kan je als land niet meer zelf beslissingen nemen over zaken die een enorme impact zullen hebben in de toekomst.

Het zou ook enorm helpen als men meer zou "vermengen" i.p.v. "splitsen" maar ik ben bang dat we dan nog een generatie of 6 verder zullen moeten zijn voordat het zover is.

• Leuk 1
Link naar reactie

45 minuten geleden, martin zei:

Ik denk dat het veel slimmer zou zijn om als regering na te denken over een totaalpakket. Kan je iemand een plek geven in de maatschappij inclusief het afdwingen van een tegenprestatie zoals werk ? (even los van de manier hoe je dat voor elkaar zou kunnen krijgen)

Ik ga hier verder niet op in want dat wordt gewoon te lastig om daar over te schrijven in PC code. (ook voor de andere punten in je post)

Wel vraag me wel af of je bekend bent met het werk van Hans Hermann Hoppe "Democracy: The God that Failed"? (Ik moet daar nog doorheen maar heb inmiddels het een en ander daaruit als citaat gekregen dat me doet vermoeden dat je hier in mijn antwoord zou kunnen vinden. Staat wel op mijn lijst van "nog te lezen boeken")

• Leuk 2
Link naar reactie

42 minuten geleden, martin zei:

Als ik in zeikmodus overga (wat ik soms wel eens doe als ik weer eens enorm last heb van rugpijn) dan stoor ik me aan de zin "je maakt hier wel een fout"

Ik zou er van maken "volgens mij maak je hier een fout"

Excuus. Soms type ik te snel. Gecorrigeerd.

• Leuk 2
Link naar reactie

• Admin
47 minuten geleden, martin zei:

En dat heb ik met of zonder die mogelijke fout kunnen rechtzetten want de bevolking had in 2020 niet gegroeid zonder immigratie maar stabiel gebleven.

En of dat nu komt door een oversterfte of door de stand van de planeten doet niks af aan dit gegeven.

Dat klopt, ik vraag me alleen af wat de algehele tendens is en dat zou je dan over meerdere jaren moeten bekijken.

En als je ergens cijfers aan wilt geven, je kunt natuurlijk kijken naar hoeveel mensen emigreren en immigreren.

Laten we ff ervanuit gaan (gemakshalve) dat geboorte en sterfte elkaar nagenoeg opheft. Dan zou je het cijfer wat je zet op immigranten gelijk kunnen stellen aan het aantal emigranten van het jaar ervoor. 

Dus stel in 2021 emigreren 20.000 mensen, dan heb je dus ruimte voor 20.000 immigranten. Komen er meer woningen en werkgelegenheid, dan kun je het aantal immigranten hoger zetten dan het aantal emigranten. Is er een groter verschil tussen geboorte en sterfte kun je dat cijfer hierin ook meenemen. Maar idd daar zou dan wel een soort van werkplicht bij moeten komen, en die mensen moeten wel aan dat werk geholpen worden.

Aangezien we dit min of meer ook opleggen aan alle mensen in de bijstand, dat men moet solliciteren e.d. Maar zo zie ik hulp bij dat proces wel als een noodzakelijke investering. En zou dat systeem ook herzien moeten worden, want nu is het simpelweg, je moet 4 solliciaties in de maand invullen en klaar. Dat systeem werkt ook niet. Vluchtelingen (ivm een gaande zijnde oorlog) staat hier los van, maar dan moet het altijd gaan om opvang en altijd gaan om een situatie waarin die mensen terug gaan naar hun land wanneer dat kan (ook al zijn ze hier al 15 jaar) Willen ze wel definitief blijven dan zal dat moeten vallen onder het aantal immigranten en binnen dat cijfers moeten vallen of dat mogelijk is. Aan immigranten kun je eisen stellen. Veel landen doen dat. En met immigranten doel ik dus immigranten maakt niet uit waar vandaan. Of dat nou Amerika is, China, of Zuid-Afrika, dat moet er niet toe doen.

Australië kom je alleen maar in als je een beroep kunt uitvoeren waar een tekort aan is. Zo garandeer je eigenlijk ook dat er een baan is voor een immigrant. 

• Leuk 2
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...