Ga naar inhoud
GENEGEERD

Natte voeten in Zuid-Limburg

Paratoi
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Admin

Prima om dit te plaatsen @Paratoi heeft natuurlijk alles met preppen te maken, want voor zulke dingen preppen we toch?
Het probleem lijkt alweer op zijn retour, maar was idd wel heel heftig en de gevolgen spelen nog steeds.

Een link naar een liveblog hierover (gaat dan wel ook over duitsland en belgië en nederland dus)

https://nos.nl/liveblog/2389373-dodental-duitsland-loopt-op-naar-11-ook-2-doden-in-belgie-valkenburg-nagenoeg-onbereikbaar

• Leuk 3
Link naar reactie

Hier hebben we de ijsel "voor de deur" en die stijgt ook aardig. De eerste bomen staan inmiddels in het water.

Wanneer het nu stopt met regenen zal het allemaal nog wel meevallen, gewoon hoog water, meer niet.

(We wonen zelf ver boven de dijkhoogte, dus geen persoonlijk lopen we geen gevaar.... inderdaad, nagedacht -geprept- bij de koop!)

Link naar reactie

• Admin

Ik vraag me wel af wat dit doet met de maas verderop..... gaat Rotterdam hier ook last van krijgen bijvoorbeeld? In de jaren 90 trad de maas daar ook bijna buiten de oevers, ik weet nog dat het water bijna de rand van de dijk rijkte en er niks meer te zien was van de haven op die locatie.

Nu schijnt de waterstand in limburg hoger te zijn dan toen.

• Leuk 1
Link naar reactie

De extra toevoer van de moezel (D) komt einde weekend aan, dan komt ook de extra golf uit het noorden richting Rijn. Deskundigen hopen dat die niet tegelijk aankomen.

Dus voorlopig hoog water in alle grote rivieren denk ik. Water moet toch ergens heen.

Oh en uit de Ardennen zal ook nog wel wat onderweg zijn.

https://waterkaart.net/gids/waterstand.php?plaats=Lobith

https://waterinfo.rws.nl/#!/kaart/Waterbeheer/

https://www.waterpeilen.nl/

• Leuk 2
Link naar reactie

Vond het gisteren heel droevig om te zien hoe een ouder echtpaar uit een monumentale oliemolen gered moest worden. Het water stond echt tot aan hun schouders. Tijdens noodsituaties verwijst de overheid je naar de webpagina van de veiligheidsregio. Heb eens gekeken naar wat daar nu te vinden is. Een soort van livelog met de stand van zaken. Ook wordt er verwezen naar L1, de calamiteitenzender. Als ik doorklik kom ik daar inderdaad en luister nu naar gezellige muziek......

794295629_Screenshot2021-07-15at12-10-37Codegeelvanwegezwareregenval.png.3c45b6593e06cf521a55064201598a50.pngKun je je huis niet verlaten dan moet je een telefoonnummer bellen. Ik lees echter op de NOS app dat dat telefoonnummer nog geen nummer heeft. Lekker dan. Je bent dus toch weer op jezelf aangewezen dan.523018291_Screenshot2021-07-15at12-13-27A2Zuid-LimburgafgeslotenomoverstromingsgevaarDodentalDuitslandblijftoplopenti....thumb.png.e234798311a01f1270e6ce514a410199.png

• Leuk 1
Link naar reactie

1 uur geleden, Sterredag zei:

Ik vraag me wel af wat dit doet met de maas verderop..... gaat Rotterdam hier ook last van krijgen bijvoorbeeld? In de jaren 90 trad de maas daar ook bijna buiten de oevers, ik weet nog dat het water bijna de rand van de dijk rijkte en er niks meer te zien was van de haven op die locatie.

Nu schijnt de waterstand in limburg hoger te zijn dan toen.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1077782168/rijkswaterstaat-verwacht-donderdagavond-recordhoogte-stand-maas

"Tijdens het hoogwater van 1995 bereikte de Maas een vergelijkbare waterstand. Dat veroorzaakte grote wateroverlast in heel Limburg. De situatie is nu anders, omdat de rivier sinds de jaren negentig van de vorige eeuw veel meer ruimte heeft gekregen en dijken zijn verbeterd."

• Leuk 1
Link naar reactie

Ik ben het eens met de TS dat er wel meer aan de hand is dan alleen wateroverlast

Zeker twintig doden en tientallen vermisten door noodweer in de Duitse Eifel

In Duitsland zijn op verschillende plekken zeker twintig doden gevallen door het noodweer. Ook worden nog vijftig tot zeventig mensen vermist in de populaire vakantieregio de Eifel. Onder meer bij het dorp Schuld, waar meerdere huizen zijn ingestort.

'Rampzalige toestand' in België door extreme regenval: twee doden

In meerdere Belgische provincies heeft het noodweer voor enorme wateroverlast gezorgd. Zeker twee mensen zijn omgekomen en veel huizen zijn zwaar beschadigd.

• Leuk 1
Link naar reactie

Ik woon zelf om de hoek, gelukkig staat mijn huis droog, maar vrienden en kennissen zitten echt behoorlijk in de shit. Een aantal kunnen nu verhuizen, eergisteren per direct, om panden onbewoon verklaard zijn. Dit is allemaal niet niks hier in het Zuiden. 

Dan komt inderdaad nog het water van de ardennen en duitsland. We gaan het zien hier, ik ben in ieder geval alert.

• Leuk 2
Link naar reactie

• Admin
1 uur geleden, Pr3pper zei:

Ik woon zelf om de hoek, gelukkig staat mijn huis droog, maar vrienden en kennissen zitten echt behoorlijk in de shit. Een aantal kunnen nu verhuizen, eergisteren per direct, om panden onbewoon verklaard zijn. Dit is allemaal niet niks hier in het Zuiden. 

Dan komt inderdaad nog het water van de ardennen en duitsland. We gaan het zien hier, ik ben in ieder geval alert.

Ja ik las over het water van twee rivieren waarvan men hoopt dat die niet tegelijk samen komen in de rijn .... dat kan nog eens problemen geven.

• Leuk 1
Link naar reactie

• Admin
38 minuten geleden, Prepmom zei:

Waar ik me over verbaasde is dat ze nu al roepen over voedsel tekort ! Hoezo heb je niet voor in elk geval 2 weken in huis.

Tja.. dat hoor je ook vaak bij pinstoringen, blijbaar hebben die mensen nog niet eens voor 1 dag in huis.. Op zich kan ik me er iets bij voorstellen wanneer je in een bezemkast in hartje Amsterdam woont.. dan moet je bijna wel een just-in-time systeem hanteren. We moeten in dit geval niet vergeten dat er veel kelders verloren zijn gegaan en veel mensen hun huis hebben moeten verlaten zonder veel mee te kunnen nemen. Dus, Bug Out Bag! :)

• Leuk 1
Link naar reactie

• Admin
1 uur geleden, Prepmom zei:

Waar ik me over verbaasde is dat ze nu al roepen over voedsel tekort ! Hoezo heb je niet voor in elk geval 2 weken in huis.

Ik las, omdat mensen geen stroom hebben en de koelkast onder water staat, zouden die mensen geen voedsel hebben... ehhhhh, staat al je voedsel in de koelkast dan?????

• Leuk 2
Link naar reactie

• Admin

https://www.nu.nl/wateroverlast-limburg/6145589/maas-verbreekt-ook-winterrecord-31-miljoen-liter-water-per-seconde.html

Maas bereikt hoogste stand ooit gemeten
De waterstand van de Maas bereikt vandaag ongekende hoogte. Momenteel stroomt er bij Eijsden 3.168 kubieke meter per seconde door de Maas: de hoogste piekafvoer sinds het begin van de watermetingen. Dat is dus ruim 3,1 miljoen liter water per seconde.

De piekafvoer is ongeveer 50 procent hoger dan het laatste zomerrecord uit 1980. Dat record werd vanochtend al verbroken.

De situatie van vandaag is echter zo extreem dat zelfs het laatste winterrecord is gesneuveld. In 1993 werd een piekafvoer vastgesteld van 3.120 kubieke meter per seconde - de hoogste stand ooit gemeten, tot vandaag.

49 minuten geleden, Paratoi zei:

Zo hé. Dringend advies of 10.000 mensen in Maastricht even hun huis willen verlaten. Je huis verlaten is niet leuk maar wat tref je aan als je terug mag? 

Volgens mij je wel blijven, maar dan loop je op eigen risico groot gevaar. 

• Leuk 2
Link naar reactie

18 uur geleden, Prepmom zei:

Ik denk dat genoeg mensen een dag of 4 a 5 op voorraad hebben, maar als je op dag 5 komt, dan is er echt niets meer. Dan moet er eerst gewinkeld.

• Leuk 3
Link naar reactie

Op 15-7-2021 om 10:30, Paratoi zei:

Yo, is het iemand opgevallen dat er wat gaande is in Zuid-Limburg? Evacuaties, stroomuitval, huizen die vollopen, mogelijk doorbraak van een waterbuffer. Of heeft dit niets met preppen te maken? Vind het gewoon eng stil.

Ja, dat vond ik eigenlijk ook al...   Maar hoog en droog hier in Groningen vond ik het niet aan mij om hier een topic over te openen. Had het bijna gedaan vannacht. 😉

Als ik nu bij Maas, Waal, Lek, Rijn zou wonen zou ik mn rugzakje zeker inpakken, just in case. En snel een goedkoop opblaasbootje kopen.

Al dat water moet toch ook nog door nederlandse rivieren afgevoerd worden?

En dat met al die volgebouwde uiterwaarden...?

(Zag afg. week toevallig beelden van Culemborg, aan de Lek, van naast de spoorbrug. Toen ik daar opgroeide (70'ties) werd er niet gebouwd naast de Lek, nu zag ik een complete woonwijk waar vroeger weiland was en waar toen water heen kon.

Op het journaal werd net getoond dat het evacueren van steden erg langzaam gaat, dat er zo af en toe een autootje doorheen mag, dat klinkt niet echt praktisch.

Hopelijk is overheid beter op overstromingen voorbereid als op virussen.

Vannacht naar WDR gekeken, dat waren behoorlijk heftige beelden.

• Leuk 2
Link naar reactie

Wij wonen niet bij grote rivieren, maar niet zo ver van de Urenco Almelo de kerncentrale in Lingen is hemelsbreed ook niet zo ver, mijn rugzak hangt altijd klaar, net als die van mijn zoon, kan uit de kinderjaren nog herinneren dat er oefeningen waren bij ons in de buurt door het rode kruis, brandweer en bb , nu je volwassen bent weet je waarom die daar waren.

Link naar reactie

In Duitsland is een bruinkoolmijn aan het vollopen na dijkbreuk van een nabij gelegen rivier.
Ook enorme aardverschuiving geweest waardoor dodental daar al op 700+ staat.

En die video van die dam in Wuppertal ziet er ook niet goed uit.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...