Ga naar inhoud
GENEGEERD

Communicatie tot 50km bij stroomuitval


Aanbevolen berichten

Wie kan mij advies geven?

 

Ik wil bij een stroomuitval kunnen communiceren met diverse vrienden en familieleden tot 50km afstand of liever nog verder.

Een accu en zonnepaneel is aanwezig.

 

Als voor langere tijd de stroom is uitgevallen dan is een vergunning van ondergeschikt belang.

Dus daar kijk ik niet naar.

 

Een zwaar opgevoerd bakkie?

Een zwaar opgevoerde walkietalkie?

Of een radio zoals de zendamateurs gebruiken om duizenden kilometers ver te kunnen communiceren?

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Met een 4watt 27mc en een hoge antenne haal je tussen de 3 en 30km.

Vooral de antennehoogte en bebouwing is belangrijk.

 

Ik kwam ook nog dit stuk tegen op een forum.

 

 

Uitgangsvermogen ( watt ) van een 27 mc linear 


1 omgeving variabelen spelen een rol. Staat de antenne hoog en redelijkerwijs vrij of laag tussen hoogbouw 
2 Hoe langer hoe beter.
3 vermogen verhoud zich logaritmisch t.o.v. het signaal ( 2, 4 8, 16 ,32, 64 watt )
4 berekenen zal dan ook een zeer complex verhaal worden, zo complex als je alle factoren mee wilt nemen (zelfs atmosferische condities)

Zoals het beste resultaat tegen zonsondergang (ik had toen met een mini boemerang antenne op 4 meter hoogte op Fm contact met Whale (Verenigd Koninkrijk) vanuit Burgh Haamstede op de camping met 8 watt

Conclusie :Stap van het ingewikkelde gedoe af en af en een lineair van een watje of 35 tot 60 watt zal het meeste effect sorteren. (al dan niet met een lange antenne )

Een beetje leuke bak kan dit vermogen al leveren tegenwoordig dus ik zou daar voor gaan i.p.v. een losse lineair.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb net een radio en antenne aangeschaft (https://qrznow.com/superstar-crt-ss-6900n-28-and-27-mhz/).

op 12V, dus ook op accu of in de auto bruikbaar.

 

Ik zat vorige week te luisteren naar een gesprek en hoorde zowel de achterhoek als Limburg (overstromingen) langskomen, terwijl ik zelf in regio Den Haag zit.

Kan natuurlijk via een repeater zijn geweest.

 

Is er een community van preppers op een bepaalde frequentie of kanaal bekend?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt een goede antenne nodig.

 

ik zweer bij deze

 

https://www.truckerswereld.nl/wilson-5000-magneetvoet-antenne/

 

de 1000 kan trouwens ook.

 

Een vaste antenne is lastig als je eventueel wil verkassen dus ik zou altijd een mobiele nemen en deze is goed.

als vergunning niet van belang is zou ik voor een “export” model gaan met meer kanalen op de zender.

ben zelf altijd fan geweest van President en midland zenders

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden, George Holland zei:

Ik heb net een radio en antenne aangeschaft (https://qrznow.com/superstar-crt-ss-6900n-28-and-27-mhz/).

op 12V, dus ook op accu of in de auto bruikbaar.

 

Ik zat vorige week te luisteren naar een gesprek en hoorde zowel de achterhoek als Limburg (overstromingen) langskomen, terwijl ik zelf in regio Den Haag zit.

Kan natuurlijk via een repeater zijn geweest.

 

Is er een community van preppers op een bepaalde frequentie of kanaal bekend?

 

Kan je ook met een groep je radio als repeater laten werken?

Ik heb deze op het oog.

https://www.marktplaats.nl/a/telecommunicatie/zenders-en-ontvangers/m1727528573-k-po-dx-5000-v6-0.html?previousPage=lr

Link naar reactie
Delen op andere sites

18 uur geleden, Madeliefje zei:

Kan je ook met een groep je radio als repeater laten werken?

Ik heb deze op het oog.

https://www.marktplaats.nl/a/telecommunicatie/zenders-en-ontvangers/m1727528573-k-po-dx-5000-v6-0.html?previousPage=lr


niks mis mee maar kan niet in de schaduw staan van de president Lincoln plus.

Die dan ook weer iets duurder is.

 

verre afstanden zijn afhankelijk van de gebruikte zender en antenne combinatie en de juiste afstelling van de antenne op de zender zelf.

de scheiding van de kanalen/frequenties bepaald hoe zuiver je anderen kan verstaan.

Als de scheiding slecht is loop je een groot risico dat je gesprekken van de omliggende kanalen deels mee krijgt. Ga je echt helemaal gek van worden.

 

ik weet vd President dat hij helemaal top is op alle fronten, midland ook alleen heeft die minder keus in goede top zenders.

van voornoemde weet ik dat @Communicator het ook een topper vindt dan zal er weinig mis mee zijn.

 

Edit.

specs van voornoemde bekeken en zien er oke uit.

nadeel vd president is dat het geen DIN frame formaat heeft.

aangepast door Hermanusb
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Communicatie via de Korte golf.

Het heeft een mooie eigenschap, de draaggolf gaat mee met de bolling van de aarde, en je hebt niet zo veel vermogen nodig om toch aardig ver te komen.

Ook de antenne hoeft niet zo hoog.

 

Dit is even een beetje kennis wat ik meer dan vijftig heb op gedaan.

Heeft iemand er wat aan ik weet het niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, JJ&A zei:

Communicatie via de Korte golf.

Het heeft een mooie eigenschap, de draaggolf gaat mee met de bolling van de aarde, en je hebt niet zo veel vermogen nodig om toch aardig ver te komen.

Ook de antenne hoeft niet zo hoog.

 

Dit is even een beetje kennis wat ik meer dan vijftig heb op gedaan.

Heeft iemand er wat aan ik weet het niet.

Heb ik geen verstand van, korte of lange golf.

Ik wil via een goedkope manier bij een stroomuitval contact kunnen houden met vrienden en familie.

Stroom via een zonnepaneel en accu.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-8-2021 om 22:18, Madeliefje zei:

Heb ik geen verstand van, korte of lange golf.

Ik via een goedkope manier bij een stroomuitval contact kunnen houden met vrienden en familie.

Stroom via een zonnepaneel en accu.

Beste @Madeliefje

 

Ik zit ook al een paar jaar te denk op twee krachtige portofoons aan te schaffen.

Een prepper op een ander forum koopt vaak wat bij https://www.wish.com/search/walkitalkis

 

Daar laten ze ook vaak krachtige setjes zien, hij is heel tevreden over de webshop.

Heeft zelf ook kort geleden een gekocht maar moet het nog niet programmeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...