Ga naar inhoud
GENEGEERD

PITEBA - universele noten en zaden pers


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb ook al eens zitten kijken naar koude-olie persen, en had deze ook al gezien. Erg mooi ding, en Nederlandse makelij.

Ander kom ik toch weer in China uit. Die persen veel olie uit (hennep)zaad.

Misschien toch maar 1 bestellen binnenkort, als de financiën het toelaat.

 

(Ik ben ook van mening dat de manna machine uit oude teksten ook een oliepers was. 6 dagen in de week persen, waarvan1 dag dubbel, en de dag erop schoonmaken.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 jaar later...

Hier een verslagje van het gebruik van de Piteba, in dit geval het maken van walnootolie.

 

Allereerst kan je het best een paar preppers uitnodigen om de grote hoeveelheden noten te kraken ( @Raycoupe @Heksenboot @Highway )

 

 

 

DSC04751.jpg.771adbd72a0c759a5686463e684ddebf.jpg

 

Vervolgens crush je de noten wat met een vijzel.

 

DSC04745.jpg.1fbda2a28d8e3a0ee258c5e9807b6fe9.jpg

 

Alles klaarzetten op tafel, wij hebben de pitebak op een dikke plank geschroefd zodat hij stevig staat. Alle onderdelen worden ingevet met plantaardige olie, daarna wordt hij inelkaar gezet.

 

DSC04746.jpg.9102489b1a1e2cc4b9fad8830dbe99ec.jpg

 

Op de vulopening hebben wij een afgesneden plastic fles gezet. Hierin gooien we langzaam wat noten tijdens het draaien. De fles helemaal vullen met noten en dan draaien werkt niet vanwege de grilige vormen van de noten, het loopt niet door dan. Je kan het dus het best met zijn 2 doen onder het genot van een goed glas wijn ofzo.

In het flesje in het midden zit lampolie met een lontje, dit verwarmt het apparaat zodat de olie makkelijker vrijkomt. De temperatuur van de olie zelfs blijft vrij laag waardoor het nog een koude persing is.

 

DSC04748.jpg.f29d471ffed59ca28e78de7590a0ed9f.jpg

 

Als je na enig prutsen de stelknop goed afgesteld hebt en de juiste draaisnelheid hebt loopt het als een trein.

De olie loopt in het glaasje en de droge koek komt er aan de achterkant als een worstje uit. Wij gieten het glas leeg in een fles en schrapen het residu van de bodem van het glas uit en dat gaat in een oude honingpot. Hier gaat wat honing nog bij en je hebt een heerlijk broodbeleg.

 

DSC04813.jpg.dfbf7b077f15864aee8514a0028bea90.jpg

 

De volgende dag ziet de fles met olie er zo uit, de olie is helder geworden en onder zit wat residu, je kan hem nu overhevelen zodat je een fles met heldere olie hebt maar wij laten het zo. Het restje uit de fles is heerlijk in de sla.

 

DSC04815.jpg.76a8de12f30e62d425a348c9c2c5ab4a.jpg

 

Het droge residu, de worst, bewaren we in een pot. Dit wordt gebuikt in cakes, broden, taarten, toetjes en op de sla.

 

De notendopppen en tussenschotten worden bewaard en die worden gebruikt om de kachel aan te steken. Er gaat dus 0% verloren van de walnoot, alles wordt gebruikt!

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Piroska, bedankt voor dit mooie verslag! Ik vroeg me al die tijd al af hoe dat zat met dat verwarmen en of het dan nog wel koude persing zou zijn. Ook goed dat je meteen een idee geeft wat te doen met het overblijfsel. Ik eet ook graag notenpasta met honing (maar dan zit de olie van de noten er dus nog bij). Als topic-starter geneer ik me een beetje dat ik nog geen piteba heb, maar dit inspirerende verslag zou daar weleens verandering in kunnen brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Piroska, bedankt voor dit mooie verslag! Ik vroeg me al die tijd al af hoe dat zat met dat verwarmen en of het dan nog wel koude persing zou zijn. Ook goed dat je meteen een idee geeft wat te doen met het overblijfsel. Ik eet ook graag notenpasta met honing (maar dan zit de olie van de noten er dus nog bij). Als topic-starter geneer ik me een beetje dat ik nog geen piteba heb, maar dit inspirerende verslag zou daar weleens verandering in kunnen brengen.

 

het residu uit het eerste glaasje wat in de honing gaat is notenpasta met ook nog veel olie erdoor dus hetzelfde denk ik wat jij eet, erg lekker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super om nu een echt onafhankelijke praktijk test te hebben.

 

De Piteba doet dus precies wat er belooft is en dat is best een hele prestatie voor zo'n simpel apparaat.

 

Leuk om te horen dat het tikken en kraken van al die walnoten nu resulteert in walnoten olie en pasta. :cool:

'k Geloof dat je nog wel een hele jute zak walnoten hebt te gaan, heb je met dit natte rotweer in Hongarije ook binnenshuis nog wat te doen. :p :rolleyes: ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super om nu een echt onafhankelijke praktijk test te hebben.

 

De Piteba doet dus precies wat er belooft is en dat is best een hele prestatie voor zo'n simpel apparaat.

 

Leuk om te horen dat het tikken en kraken van al die walnoten nu resulteert in walnoten olie en pasta. :cool:

'k Geloof dat je nog wel een hele jute zak walnoten hebt te gaan, heb je met dit natte rotweer in Hongarije ook binnenshuis nog wat te doen. :p :rolleyes: ;)

 

Ja en inmiddels vallen de nieuwe noten ook alweer die we verwoed verzamelen. Zo komt er nooit een einde aan.. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi @Piroska, bedankt voor dit mooie verslag! Ik vroeg me al die tijd al af hoe dat zat met dat verwarmen en of het dan nog wel koude persing zou zijn. Ook goed dat je meteen een idee geeft wat te doen met het overblijfsel. Ik eet ook graag notenpasta met honing (maar dan zit de olie van de noten er dus nog bij). Als topic-starter geneer ik me een beetje dat ik nog geen piteba heb, maar dit inspirerende verslag zou daar weleens verandering in kunnen brengen.

 

Ik heb er net 1 op Marktplaats gezet, slechts 1 x gebruikt. (walnotenboom gerooid)

 

GRTZ Erik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grappig ding eens kijken hoe ik die zelf ga maken.....

Het enige niet gemakkelijk zelf te maken deel is de schroefvijzel...

Alle andere delen zijn handelsartikelen, vooral fitwerk.

 

Wouter Klootwijk heeft een uitzending over spijsolie. Hierin komt ook de Piteba voor.

Het heeft de uitvinder jaren gekost voordat hij een instelbare persdruk had, waardoor één pers allerlei soorten oliehoudende zaden kon persen.

Geniaal dingetje, vooral de reden waarom wordt duidelijk in deze aflevering. 't Bizarre is natuurlijk dat het ding bedoeld is voor arme landen, maar een verkoop succes is in rijke landen.

 

http://www.npo.nl/de-wilde-keuken/17-02-2011/NPS_1175148

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enige tijd geleden besteedde Wouter Klootwijk in zijn programma 'De Wilde Keuken' aandacht aan een interessante uitvinding; een universele noten en zaden-pers genaamd Piteba. Handgemaakt Nederlands kwaliteitsproduct. Blijkbaar bestond dit nog niet. Misschien is dit interessant voor sommigen hier, het lijkt me handig om zelf plantaardige oliën te kunnen maken (alleen olijven kunnen niet geperst worden met deze Piteba).

 

http://piteba.com/nld/index_nld.htm

 

Overigens kan met deze pers ook biodiesel gemaakt worden. Interessant hiervoor is de Purgeernoot, ook wel schijtnoot genaamd (http://nl.wikipedia.org/wiki/Schijtnoot). Deze laatste term slaat op de laxerende werking, de noot is giftig. Het aardige van deze plant is dat deze op zeer arme grond kan groeien, misschien een handige plant voor permacultuurprojecten, om de grond snel vruchtbaar te maken.

 

De ontwerper van de pers wilde een pers maken voor de derde wereldlanden, daarom is de pers zo ontwikkeld dat deze maximaal 100 dollar zou kosten. Op dit moment is de prijs EUR 89,10 incl. verzending binnen Nederland.

 

@Raycoupe, ja dat zeg ik... Het lijkt wel of we in dit topic in herhaling vallen, zou bijna denken dat je zomaar wat post zonder het topic door te lezen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 6 maanden later...
Zijn er preppers onder ons die er regelmatig gebruik van maken en wat zijn de resultaten?

 

Het lijkt me een oerdegelijk product en met een accutol zou je het draaien toch kunnen automatiseren of zie ik dat verkeerd?

 

Ik heb er een gekocht, maar hij zit nog in de verpakking

Ik kan je over 4 maanden melden of het persen van amandelen een goed resultaat opleverd

Ik heb ook de D2-dop aangeschaft om eventueel olijven te kunnen persen.

Maar dat gaat nog langer duren dan 4 maanden, want volgens mij kan ik pas in januari oogsten.

 

Ik probeer je op de hoogte te houden van het resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er een gekocht, maar hij zit nog in de verpakking

Ik kan je over 4 maanden melden of het persen van amandelen een goed resultaat opleverd

Ik heb ook de D2-dop aangeschaft om eventueel olijven te kunnen persen.

Maar dat gaat nog langer duren dan 4 maanden, want volgens mij kan ik pas in januari oogsten.

 

Ik probeer je op de hoogte te houden van het resultaat.

 

Hahaha, december maar hou de andere "boeren" in de gaten. Ligt een beetje aan hoe hoog je woont ook. Ik hou je verslag in de gaten.;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag voor het eerst olie met de piteba geperst. @Alpacaatje gaat een reveiw schrijven ;)

Na vanmiddag kan ik momenteel even geen hazelnoot meer zien :o

Maar was wel heel erg lekker met een stukje brood dus de Piteba blijft voorlopig nog even op ons verlanglijstje staan :D

Volgend weekend maar aan de walnoten beginnen om daar iets anders lekkers van te maken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na vanmiddag kan ik momenteel even geen hazelnoot meer zien :o

Maar was wel heel erg lekker met een stukje brood dus de Piteba blijft voorlopig nog even op ons verlanglijstje staan :D

Volgend weekend maar aan de walnoten beginnen om daar iets anders lekkers van te maken :)

@Vempain Nog hartstikke bedankt voor je aandeel in het kraken van al die noten:D Tis wel een hoop werk, maar de hazelnootolie is dan ook wel superlekker :D

 

We zijn benieuwd waar de walnoten in gaan verdwijnen :p offff wordt dat ook een workshopje ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Vempain @JamHard @Tanfana @styx @FincaInSpanje

 

Hierbij de review van de PITEBA oliepers :D

 

De pers lag net zoals bij een aantal andere preppers al zeker een jaar ongebruikt boven en vonden het een leuk idee om deze met de paasdagen maar eens te gaan inwijden :D

 

06042015514.jpg.d141017dc29a74bea687045e796f3a6c.jpg

06042015515.jpg.a6120e2d1125a321fa7515ff79d0f5ac.jpg

 

Aangezien we een flinke hoeveelheid noten hadden, werd iedereen aan het werk gezet om die te gaan kraken ;-)

06042015519.jpg.f40e41a186f1457ce9b30cfd46798a5e.jpg

 

Zet de pers echt goed vast !!! Anders kun je bijna niet draaien zonder dat de pers gaat schuiven.

 

06042015517.jpg.0a1355adef19efbc16ac3d46533f4727.jpg

 

Bij onze pers is géén trechter geleverd en hebben we een plastic fles afgesneden om hier de noten in te doen. (check dus of er een trechter bij zit)

 

06042015517.jpg.0a1355adef19efbc16ac3d46533f4727.jpg

 

Ook geen bakje/flesje bijgeleverd om de olie in op te vangen :-( Hiervoor hebben we een klein waterflesje op maat gemaakt.

 

06042015520.jpg.43e739833384854f01c34a57c0a9f72c.jpg

 

Het bijgeleverde olieflesje ( je verwarmd de noten om de olie makkelijker er uit te persen) heeft géén schroefdop maar een platte ring waar de lont door heen moet. Wat een gekloot, valt er iedere keer af, lastig met terug plaatsen, want als je de lont al aan hebt gehad is dat platte ringetje gigantisch heet. Kortom wij gaan op zoek naar een schroefdop (metaal)

 

De pulp moet er aan de voorzijde van de pers uit (zwarte dop op de foto) na verloop van tijd begon er ook olie aan de voorkant uit te komen, dit kwam omdat de pulp van noten blijkbaar zo dik is dat het helemaal ging verstoppen en hebben we de zwarte dop verwijderd.

De beschrijving die er bij zit, is heel summier en je moet dus zelf gaan zitten pielen en uitvogelen.

 

06042015521.jpg.283a4cb8067eb9f9d586095ec1513839.jpg

 

Eerst geprobeerd met hele hazelnoten, maar dat was geen succes.

 

06042015522.jpg.0447c07480a80bef390cdc6583d25dd0.jpg

 

Dus de notenmolen erbij gepakt en ze eerst fijner gemaald , toen ging het aanzienlijk beter.

 

Schoonmaken van de pers is in feite heel makkelijk, echter de dop waar de pulp door heen komt moet je niet koud laten worden, anders moet je de pulp er uit bikken.

Of een hele tijd in warm water laten weken.

 

Zorg dat je product wat je wilt persen klaar staat voor gebruik, zodat je alles in één keer kan doordraaien, anders krijg je dat de pulp hard wordt en verstopt de heleboel.

 

 

Onze conclusie:

 

Leuke pers, voor thuis gebruik prima, maar voor een grote productie zou je een grotere/zwaardere pers moeten aanschaffen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er preppers onder ons die er regelmatig gebruik van maken en wat zijn de resultaten?

 

Het lijkt me een oerdegelijk product en met een accutol zou je het draaien toch kunnen automatiseren of zie ik dat verkeerd?

 

Ik gebruik hem wel regelmatig. Het is wel erg veel werk voor weinig olie maar als je de tijd hebt is het een prima ding. Je zou hem kunnen automatiseren maar je moet uitkijken dat je niet te snel draait, dus alleen automatiseren voor het gemak maar niet voor de snelheid. Punt is wel dat je vaak moet ingrijpen, even wat residu wegkrabben , even wat olie afgieten, ook loopt de doorvoer vooral bij walnoten niet even makkelijk en moet je ook regelmatig even handmatig helpen. Ik zou het persoonlijk gewoon met de hand doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...