Ga naar inhoud
GENEGEERD

[Review] van Meerdere Firesteels en bijgeleverde producten [survivalwebshop.nl]


CGPrepper

Aanbevolen berichten

Goeie avond allemaal, dit zijn mijn eerste reviews op dit forum dus ik zal mijn best doen and please be gentle met het geven van commentaar haha :o Ik zal het kort maar krachtig houden want niemand houd er van om grote lappen tekst te lezen. Voor verdere vragen over de producten kan je me altijd een berichtje sturen. Mocht één van de producten wat gaan mankeren na verloop van tijd zal ik dit erbij schrijven.

 

Met dank aan survivalwebshop.nl voor het beschikbaar stellen van de besproken artikelen.

 

Fosco Survival Knife.

BILD1082.jpg.464b488dbd49d9aeeef8487c9edea56d.jpg

Prijs: 17,95

Gewicht: 123 gram

Geproduceerd in: China

Lengte Lemmet: 9 cm

Totale lengte: 20,5 cm

Materiaal handvat: Kunststof

Kleur: Zwart

Soort staal: 440 stainless steel

Batterijen: Knoopcel, AG5

 

Het eerste wat ik dacht toen ik het mes zag was: “niet weer zo’n goedkoop chinees ding”. Het lampje wat er op zit zat los en de batterijen waren bijna leeg, heb ze vervangen en zoals ik al verwachtte was het lampje drie keer niks. Het lampje ging ook aan als hij in mijn zak zat, en vervolgens toen ik het lampje nodig had waren de batterijen bijna leeg. Ook het clipje waarmee je hem aan je broek/BOB bevestigd zat los en heb ik moeten vast schroeven. En zoals bij de meeste goedkope messen zat er een heel hinderlijk veiligheids touwtje aan zodat je hem niet kwijt raakt.. deze heb ik er meteen afgehaald omdat hij alleen maar in de weg zit.

 

Het eerste wat me opviel wat niet negatief was, was het liner-lock systeem, werkt goed en is heel erg stevig. Heb het mes vastgedraaid in de bankschroef en hem een paar klappen gegeven met een hamer en hij heeft de test doorstaan! De lemmetrug is dik en zeer stevig, maar helaas kan je geen vonken hiermee creeren met je firesteel omdat de rug niet scherp genoeg hiervoor is, waardoor je dus genoodzaakt bent om het snijvlak te gebruiken. Zo word je mes dus sneller bot en in een survival situatie zal je niet altijd je mes kunnen slijpen. Gelukkig is het mes al heel erg scherp als het uit de verpakking komt dat scheelde weer wat slijp werk voor mij :o Je kan je er bijna mee scheren en snijd zonder moeite door papier heen. De ergonomie is heel goed, het mes ligt heel fijn in de hand. En zoals elk goed prep item, is dit mes multifunctioneel, je hebt een firesteel,mes en lamp in één.

 

De firesteel produceert behoorlijk veel vonken en is goed voor ongeveer 2000 á 3000 vuurtjes, de tondel ging al aan na 1 keertje strijken over het firesteel.

 

Dus mijn conclusie is, het is een goed mes voor de prijs, sterk,scherp en betrouwbaar, maar alle toeters en bellen er op verpesten het, keep it simple. Zorg wel dat je een slijpsteen bij je hebt want het is en blijf stainless steel, na een middagje flink uitleven is het duidelijk te zien aan dit mes! Dus voor die 17,95 zou ik beter een mora clipper kopen.

 

 

 

Nood Capsule

BILD1083.jpg.0543062e43a2170cf19fe8b3f5f8d3d2.jpg

 

Prijs: 2,95

Gewicht: 33 Gram

Geproduceerd in: China

Materiaal: Kunststof

Kleur: Oranje

 

Als je alleen al naar de foto kijkt weet je al waar dit naartoe gaat, het is een leuk hebbedingetje voor je zoontje of dochtertje die jij hebt aangestoken met het prep virus. Het fluitje is wel vrij luid, dus denk even goed na voordat je hem aan je kind geeft want anders gaat dat gefluit de hele dag door…

 

De capsule is 5 in 1, heel erg multifunctioneel dus, helaas is de kwaliteit niet erg goed, dus waarschijnlijk zal je niet veel hebben in een survivalsituatie aan je fluitje/spiegeltje/mini firesteel/kompas/opbergcapsule. Het fluitje zal je alleen redden als je verdwaalt bent en er word naar je gezocht, helaas kan het ook nieuwsgierige roofdieren aantrekken… Het mini firesteel wat er op zit, met de nadruk op mini, is waardeloos, je creëert nauwelijks vonken en ze komen niet aan bij je brandstof. Het spiegeltje reflecteert goed, en is een goed middel om de aandacht mee te trekken van vliegtuigen,schepen etc. Het kompas was ook waardeloos, hij week af met ongeveer 15 graden van het noorden.

 

Dus niet echt een aanrader, als “nood capsule” kan je beter een oud doosje van een fotorolletje gebruiken.

 

Fosco Firestarter kit

BILD1081.jpg.ad916523b79f1b2fd32d3d833021d233.jpg

 

Prijs: Varieert van 7,95 tot 10,95 op verschillende webshops

Gewicht: 118 gram

Geproduceerd in: Waarschijnlijk China

Materiaal: Metaal

Afmetingen: Lengte: 10,4 cm

Breedte: 8,2 cm

Hoogte: 2,2 cm

 

Deze kit bevat 3 items, een firesteel met striker, watjes (tondel) verpakt in een ziplock zakje, en 2 esbit blokjes ook in een ziplock zakje.

 

Ik ben enorm tevreden over het metalen doosje waar het allemaal in zit, zeer stevig en genoeg ruimte om nog wat zelf verzameld tondel in te doen, helaas niet water dicht. De firesteel is stevig,dik en produceert veel vonken, alleen de striker is bagger! De watjes waren met 1 keer strijken over de firesteel al aan, en het esbit blokje bleef 12 minuten lang branden. Ook deed een beetje wind het blokje geen kwaad. Ik steek normaal liever vuurtjes aan op de primitievere manier maar deze kit zou ik zeker weten in mijn bug out bag doen! Een echte aanrader.

 

Firesteel Army

BILD1084.jpg.715ef826d984ae3cbc6514420fcda6ee.jpg

 

Prijs: 5,95

Gewicht: 54 gram

Geproduceerd in: Waarschijnlijk China

Materiaal handvat: Kunststof

Goed voor ongeveer 12.000 vuurtjes

 

Dit is nu de Firesteel die in mijn standaard uitrusting zit. Hij is groot, stevig en produceert een zee van vonkjes die je tondel binnen no-time in vuur en vlam hebben staan. In tegenstelling tot de meeste firesteels zit hier wel een wat langer touwtje aan waar de striker aan zit, helaas produceert de striker niet heel veel vonken. Met de rug van je mes ben je beter af, maar als het moet zal de striker de klus ook klaren. Ook vind ik hem fijn in de hand liggen, hij heeft niet zo’n klein handvat als andere firesteels. Dit is zeker het beste firesteel dat ik tot nu toe in mijn bezit heb gehad, een aanrader voor elke prepper vanwege de prijs en kwaliteit!

Survival kit van M.F.H.

BILD1087.jpg.6ffbbb56630fe9722769c3cbd5249c02.jpg

 

Prijs: 13,95

Gewicht: 161 gram

Geproduceerd in: China

Materiaal: Kunststof

Afmetingen: Lengte: 11,9 cm

Breedte: 10,3 cm

Hoogte: 3,4 cm

 

Deze survival kit bestaat uit maar liefst 16 items! 1. Survival instructies. 2. Spiegel. 3. Evaluatie rapport voor ongevallen. 4. Waxine lichtje. 5. Draad voor vallen. 6. Draadzaag. 7. Lucifers. 8. Fluitje. 9. Firesteel. 10. Zakmesje. 11. Watjes. 12. Garen en naalden. 13. Veiligheidsspelden. 14. Mini kompas. 15. Vis benodigdheden. 16. Potlood

 

Het eerste wat me opviel was de rubberen rand van het doosje zelf, ik ging er dus van uit dat hij waterdicht was. Wat niet zo bleek te zijn na een hem ondergedompeld te hebben

 

1 t/m 3

De survival instructies staan vol met handige tips over eerste hulp,locatie,morse code,vuur maken, signalen maken, onderdak,voedsel,water en navigatie. In een survival situatie zal dit zeker weten je leven kunnen redden. Het spiegeltje is natuurlijk bedoelt om te signaleren voor hulp. Het evaluatie rapport voor ongevallen is handig om achter te laten bij je kamp als er wat gebeurt is. Dan kunnen de reddingstroepen meteen zien wat er aan de hand is.

4 t/m 6

Waxine lichtjes, handig om een klein vuurtje op gang te houden, het kan je verbazen wat je wel niet allemaal met een waxine lichtje kan. Het draad voor vallen is redelijk stevig, en je kan er zeker wel een konijn mee vangen. Van de draadzaag verwachtte ik niet veel, maar hij bleek redelijk goed te zagen, je moet er natuurlijk geen gigantische bomen mee gaan omzagen, maar een kleine boom, of wat grote tak van een boom moet lukken.

7 t/m 9

De lucifers zijn niet van hout maar van een soort karton, waardoor ze makkelijk afbreken/buigen als je ze langs het strijkvlak haalt. Het fluitje is luid en duidelijk en van ver af goed te horen. De firesteel is veelste dun en is bij mij na een paar keer al gebroken, ook zat er geen striker bij en met de achterkant van het bijgeleverde mesje lukte het ook niet om vonkjes te creëren, nutteloos dus!

10 t/m 12

Het zakmesje is redelijk scherp en heeft een deels gekarteld snijvlak, het lemmet is maar 4 cm lang. En het is duidelijk te zien dat het goedkope Chinese troep is. De watjes staan binnen no-time te gloeien en je krijgt je vuurtje er snel mee aan de gang. De naald en garen waren ook redelijk stevig, helaas zat er maar 1 naald bij… en als je je survival kit aan het testen bent in het bos en je raakt je naald kwijt… dan is het echt zoeken naar een naald in een hooiberg, heb hem niet meer terug kunnen vinden :o

13 t/m 16

De veiligheidsspelden komen van pas als je iets bij elkaar moet houden, een geïmproviseerde mitella bijvoorbeeld. Of om kleding te repareren, maar nogal onnodig want ik zie niet hoe ze je leven kunnen redden. Het mini kompasje was verbazingwekkend precies. Je moet niet verwachten dat je een snoek kan vangen van een meter met de vis spullen maar een kleine vis moet lukken. Het visdraad is stevig en de haakje ook, helaas bleven de loodjes er steeds af glijden. En ja wat moet ik zeggen over het potlood? Hij schrijft goed? Lol. Wel een handige extra om notities te maken.

 

Al met al, een leuk survival kitje, maar ik zou toch liever gaan voor een iets duurdere zelf samengestelde survival kit, en deze als back up bij je hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Ik ben de eigenaar van survivalwebshop.nl en ben aanwezig op het forum om eventuele vragen te beantwoorden.

 

Hoi meneer survivalwebshop.nl, natuurlijk kunnen weer naar de webshop, maar het is hier gebruikelijk om je even voorstellen. Misschien in het kort het doel van je webshop, de drijfveer hier achter, of je zelf ook prept misschien. Zozo leuk dat je de moeite neemt eventuele vragen te beantwoorden.

 

Groet Simurgh

 

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Survivalwebshop. Denkt u ook dat de maatschappij gaat instorten als gevolg van de bankencrisis? Zo ja, wat voor voorbereidingen heeft u prive getroffen? Als de euro instort en iedereen rent met zijn waardeloos wordende bankbiljetten nog even pijlsnel naar de Survivalwebshop, wat doen u dan? Hoe heeft u uw winkel tegen plunderingen beschermd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Simurgh en Dirck Berts,

 

Ik zal mijzelf binnenkort voorstellen en uitgebreid antwoord op jullie vragen geven.

 

Ik zit op dit moment vast op de Dominicaanse Republiek, en het internet is beperkt, duur en langzaam. Door een oorontsteking mag ik niet meer vliegen, gelukkig denkt de dokter dat ik maandag weer mag vliegen (zit hier nu al een week langer dan de bedoeling was). Zodra ik weer in Nederland ben, zal ik wat uitgebreider posten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Survivalwebshop. Denkt u ook dat de maatschappij gaat instorten als gevolg van de bankencrisis? Zo ja, wat voor voorbereidingen heeft u prive getroffen? Als de euro instort en iedereen rent met zijn waardeloos wordende bankbiljetten nog even pijlsnel naar de Survivalwebshop, wat doen u dan? Hoe heeft u uw winkel tegen plunderingen beschermd?

 

Ik denk niet dat de maatschappij gaat instorten door een bankencrisis, het lijkt mij wel mogelijk dat de euro waardeloos wordt. Ik heb geen ''stenen'' winkel die ik hoef te beschermen. De verkoop zal via markten etc. wel doorgaan met een vervangende valuta / zilver of goud / ruilhandel. De webwinkel kan ik altijd met 1 druk op de knop offline halen. Ik maak me daar ook geen zorgen om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Survivalwebshop. Bedankt voor de eerlijke en open antwoorden. Ik zal uw voorbeeld volgen. Ik dacht eerst, wat zullen we nu krijgen, een slimmerik die helemaal geen prepper is, maar goedkoop reclame gaat maken op deze site??? Daarom heb ik u een beetje lopen stangen met wat kritische vragen. Daarmee ben ik eigenlijk mijn boekje te buiten gegaan, want het is niet aan mij als gebruiker, maar aan de beheerders van deze site om daar gepast op te reageren. Af Berts! Terug in je hok. Fijn dat u ook een echte prepper bent, en alsnog welgemeend van harte welkom op deze site!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi meneer survivalwebshop.nl, natuurlijk kunnen weer naar de webshop, maar het is hier gebruikelijk om je even voorstellen. Misschien in het kort het doel van je webshop, de drijfveer hier achter, of je zelf ook prept misschien. Zozo leuk dat je de moeite neemt eventuele vragen te beantwoorden.

 

Groet Simurgh

 

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk

 

Ik ben weer terug in Nederland dus hierbij het beloofde voorstel topic: http://preppers.nl/forum/threads/1618-Even-voorstellen?p=28918#post28918

 

De webshop ben ik ooit begonnen door mijn interesse in survival en later ook het preppen. Sommige artikelen / merken waren destijds lastig of te duur te krijgen. Hier wil ik langzaam verandering in brengen.

 

Zelf prep ik wel. Ik heb natuurlijk een flinke voorraad van alles wat ik in mijn webwinkel verkoop, wat ik in geval van nood zeker zelf zal gebruiken. Verder leer ik zoveel mogelijk handige skills zoals het slijpen van messen, smeden, waterzuiveren etc. Ik ben doe ook actief aan Krav Maga (hobby, maar voor sommige noodgevallen ook erg handig).

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Survivalwebshop. Bedankt voor de eerlijke en open antwoorden. Ik zal uw voorbeeld volgen. Ik dacht eerst, wat zullen we nu krijgen, een slimmerik die helemaal geen prepper is, maar goedkoop reclame gaat maken op deze site??? Daarom heb ik u een beetje lopen stangen met wat kritische vragen. Daarmee ben ik eigenlijk mijn boekje te buiten gegaan, want het is niet aan mij als gebruiker, maar aan de beheerders van deze site om daar gepast op te reageren. Af Berts! Terug in je hok. Fijn dat u ook een echte prepper bent, en alsnog welgemeend van harte welkom op deze site!

 

Geen probleem hoor, ik zal proberen ook actief mee te posten in de andere topics. Ik ben vanuit mezelf meer een meelezer dan een meeposter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...