Ga naar inhoud
GENEGEERD

Welk voedsel te maken zonder warm water


Solonl

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik ben sinds enkele weken bezig met preppen van o.a. macaroni, ingeblikte groenten, proteine poeder en water. Echter kom ik tot de conclusie dat macaroni niet te bereiden is zonder warm water.  Wat nu als de stroom/gas voor langere tijd uitvalt, op welk eten kan ik dan op terugvallen? Ik heb beperkte ruimte voor opslag en plan graag voor lange termijn en zo goedkoop mogelijk. Het aanschaffen van gasflessen/ en van bijv. nrg5 noodrantsoen zie ik daarom niet als een optie, misschien voor korte termijn, maar niet om bijv. 2-3 jaar vooruit te kunnen.

Graag hoor ik van mensen die hiermee wat meer ervaring hebben...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

In een situatie dat je 2-3 jaar vooruit bent gekomen, is het je vast wel gelukt om vuur te maken om je water en ander eten aan de kook te brengen.

Dus voor de korte termijn een campingkookstel en dan op de langere termijn vuurskills?

En anders geeft vlees uit blik vaak relatief veel calorieën.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Solonl,

 

Uhm, groentes uit blik/pot kán je ook koud eten, als het moet

vis uit blik ook, als je een viseter bent.....

Petroleumstelletje kopen? Kringloopwinkels hebben die nog wel es staan....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties. Kwam Esbit kookstel tegen, waarvan de brandstof redelijk goedkoop en klein zijn, waardoor dit kookstel wellicht toch een optie is.
Update: achteraf gezien zijn die blokjes toch wel prijzig als ik voor 2-3 jaar wil inslaan 😕 

 

aangepast door Solonl
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een vraag, Heb je al voor 2-3 jaar aan eten staan? Want waarom zou je voor 3 jaar gas of esbit kopen als je niets te verwarmen hebt. Daar komt bij dat dit wel een hele lange tijd is. In die tijd heb je al lang een alternatief gevonden. 

Geen gas? 1 pits kookplaatje? (kringloop), magnetron. elekro-oven.

Geen stroom? Gas, gas-oven.

Geen van bijde? Met een camping gaspit kom je een heel eind. En het is meestal maar voor "even". Als je de eerste uren/dagen kan overbruggen is het vaak al voldoende. Meestal is het probleem lokaal en wordt het snel verholpen.

En als heel Europa of de wereld zonder zit, dan heb je wel andere zorgen dan een warme maaltijd iedere dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om eerlijk te zijn ik heb nog niet voor 3 jaar ingeslagen. Eerder voor 3 maanden. Maar het is wel mijn doel. Daarnaast heb ik thuis een elektrische kookplaat, dus het moet raar lopen als de stroom er bijv. 2 maanden af gaat, dat de stroom er af is zal geen jaren duren. Ik denk dat ik onderscheid moet maken tussen een tijdelijke ramp, bijvoorbeeld stroomuitval, dat ik dan die macaroni kan koken (met esbit setje). Als ik me hiervoor een paar maanden voorbereid dan is het prima. Daarnaast wil ik me voorbereiden op een ander soort ramp, waarbij bevoorrading van supermarkten niet goed gaat verlopen, denk aan het schip dat het kanaal blokkeerde of een hack waarbij de aanvoer van voedsel op z'n reet ligt en ik wil me voorbereiden op een soort hongersnood (wat de oorzaak hiervan ook moge zijn, bijv. hyperinflatie / financiële crisis). In dat geval zullen er waarschijnlijk wel lokale producten beschikbaar zijn en burgerinitiatieven, maar toch wil ik geen risico nemen. Ik ga er vanuit dat tijdens een stroomstoring er uiteindelijk chaos ontstaat. Dat betekend dat ik uiteindelijk toch niet m'n voorraad eten kan verdedigen als dat nodig zou moeten zijn. Dus ik moet dan de aanname doen dat er tijdens een ander soort ramp waarbij er geen eten is, er toch elektriciteit is en de maatschappij in dat opzicht gewoon doordraait.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Sorry voor de late reactie @Solonl

 

Voedsel gaar krijgen zonder water is veel lekkerder en gezonder, water is een smaak verdunner, als men dan ook nog het water na het koken weggooit is het helemaal jammer je gooit juist de belangrijke stoffen weg.

Roerbakken kennen we toch dat is toch veel lekkerder en je kookt het voedsel ook niet dood.

Roefbakken schroei je heel snel het heen fijn gesneden voedsel net gaar, met behoud van veel voedingstoffen.

Je kan voedsel ook garen tijden of als het vuur is gedoofd van een kampvuur.

Ja kan ook stenen in het vuur leggen om daar mee het voedsel gaar te maken of er brood mee te bakken.

 

Tijden een SHTF zullen er veel mensen sterven, en rijden dan niet meer in hun auto, de brandstof kan je er uithalen en gebruiken om de koken of te verwarmen.

Daar heb je wel spullen voor nodig en die kan je nu aanschaffen, dat is ook een bron van energie.

Je bent er jerrycans, kannen, containers en bussen voor nodig, een brander, een kachel en een slang om de brandstof uit de achter gebleven wagens te halen, maar wees er wel snel bij, de brandstof is roofgoed.

 

Hout zal veel uit huizen worden gebroken, hekken schuurtjes alles zal worden weg geroofd.

 

Een ‎Dutch-oven‎ is best handig.

https://www.prepshop.nl/kamperen/buiten-koken/detail/441/petromax-dutch-oven-gietijzeren-potten.html

 

De pannen zijn ook stapelbaar dat schep nog meer mogelijkheden, je kan het hout er bij omhoog zetten, maar daar is wel ervaring bij nodig.

Koken kan zo best voordeling zijn met hout wat je uit de natuur haalt en het is tegelijk verwarming.

 

Je zou in een eigenhuis een soort open haard kunnen maken en een **metalen systeem** om het hout er in omhoog te zetten en de druk van het hout niet op de pannen komt.

Je hebt voor elke pan de juiste hoogte en plateau, de pannen kunnen er ook tussen uit worden gehaald voor controle, maar dan moet je wel aan die kant het brandend hout weg halen, na controle kan je het er weer inzetten.

Ook is het metalen systeem handig te gebruiken in de natuur, het systeem blijft behoorlijk op zijn plek staan door het gewicht van de pannen en het voedsel, je kan er ook met gemak hout bij zetten of juist weer weg halen.

**Uitvinding van @JJ&A**

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Solonl
 

Je kunt met elke pan die je al in huis hebt water koken op een klein houtvuurtje.

Ik heb zelf de kelly kettle.

Niet de meest uitgebreide set maar ik kan water koken en eten maken zonder gas of elektra en je kunt er koken mbv denneappels eikels enz klein hout en je hebt bizar weinig nodig,

 

https://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-kelly-kettle-ultimate-scout-kit-1-2l-stainless-ult-scout.htm?gclid=Cj0KCQjwl_SHBhCQARIsAFIFRVWDyMCGWMnQ_dlzG_luU6m8_Qdk48VuT-TO-z8zDvH24FXqkGcOljgaAhwlEALw_wcB

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later...
16 uur geleden, Solonl zei:

Terugkomend op dit topic, ik lees zojuist het boek "Hoe overleef ik een crisis?" (aanrader). Daarin wordt beweerd dat bijv. macaroni ongekookt te eten is nadat het een nachtje heeft geweekt in water. 

 

Ik heb dit ooit eens geprobeerd, maar de elboogjes vielen uiteen tot een brei na een uur of 6.

Waarschijnlijk moet je er bij blijven zodat je op het juiste moment kunt ingrijpen.

Ook kan ik me voorstellen dat dit flink kan verschillen per type (fabrikant).

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Op 17-1-2022 om 11:52, Gast Rien zei:

 

Ik heb dit ooit eens geprobeerd, maar de elboogjes vielen uiteen tot een brei na een uur of 6.

Waarschijnlijk moet je er bij blijven zodat je op het juiste moment kunt ingrijpen.

Ook kan ik me voorstellen dat dit flink kan verschillen per type (fabrikant).

 

Ik heb het met rijst, pasta, hardtack en erwten geprobeerd te "wellen", het resultaat zit ergens tussen "net zo goed rauw" en "iets beter dan rauw" te eten in. Koken van veel van deze producten is belangrijk om de zetmelen of andere stoffen makkelijk af te breken te maken voor je lichaam. 

 

Het zijn goede bronnen van energie, makkelijk houdbaar en goedkoop, maar ik heb liever koud blikvoer dan koken in lastige situaties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

Op 21-6-2021 om 21:25, Solonl zei:

Hallo,

Ik ben sinds enkele weken bezig met preppen van o.a. macaroni, ingeblikte groenten, proteine poeder en water. Echter kom ik tot de conclusie dat macaroni niet te bereiden is zonder warm water.  Wat nu als de stroom/gas voor langere tijd uitvalt, op welk eten kan ik dan op terugvallen? Ik heb beperkte ruimte voor opslag en plan graag voor lange termijn en zo goedkoop mogelijk. Het aanschaffen van gasflessen/ en van bijv. nrg5 noodrantsoen zie ik daarom niet als een optie, misschien voor korte termijn, maar niet om bijv. 2-3 jaar vooruit te kunnen.

Graag hoor ik van mensen die hiermee wat meer ervaring hebben...

Er zijn genoeg dingen die je kan preppen die zonder warm water gegeten kunnen worden. Die dingen zijn natuurlijk niet gedroogd, maar zitten in potjes en blikken en hebben vaak een THT van enkele jaren. Je kan kijken naar blikken Bami en Nasi bijvoorbeeld, maar ook potjes/blikjes met groente of vlees. Deze zijn vaak kort voorgekookt en worden op die wijze houdbaar gemaakt, het voordeel hier van is ook nog eens dat bij groenten er ook nog eens vocht in de blikken en potjes zitten die je natuurlijk gewoon kan drinken.

 

Ik heb zelf jarenlang in een appartement gewoond, ruimte had ik daar maar weinig en dan moet je creatief zijn.

 

Waar veel mensen niet aan denken is dat bij een langdurige stroom/gas uitval ook uiteindelijk het water, verwarming zal uitvallen en waterzuiveringsvoorzieningen ook.

 

Om terug te komen op het topic, zou ik adviseren een campinggas stove aan te schaffen. Gewoon een vlakke met spuitbusjes gas, niet met potjes.

 

Waarom deze? 

  1. De stove is veiliger, je stoot het minder snel om.
  2. De spuitbusjes zijn goedkoop te kopen.
  3. De spuitbusjes kan je uit de stove halen en gebruiken voor andere dingen.

Punt 3 is belangrijk, want bij beperkte ruimte moeten spullen multi functioneel zijn net als dat je bepaalde spullen aanschaft die op dezelfde batterijen werken. 

Bij uitval van stroom/gas/water zal ook de verwarming/cv-installatie uitvallen, bij sommige kampeerwinkels, sportvisshops kan je een klein straalkacheltje kopen die op dezelfde gasbusjes werken als de camping stove... ideaal dus voor als het gebeurd in de koudere perioden van het jaar.

 

We zeggen hier allemaal wel dat je dit moet halen en dat je dat moet halen, maar weinig zeggen waarom je het echt moet halen, tenslotte kan je leven op alleen koud eten. Maar er zit ook een beetje geestelijk ondersteuning bij, want een warme maaltijd, een warme beker koffie/thee/boullion dat doet wonderen voor je geestelijke gesteldheid tijden zo een situatie.

 

Maar dat is korte termijn 1 a 2 weken misschien een maand.

 

Bereid jij je echt voor op jaren zonder gas en stroom, dan zou ik gaan kijken naar een houtkachel/allesbrander.

Vooral in de huidige situatie in Europa is dat een goed plan.

Op een houtkachel/allesbrander kan je water koken voor drinkwater en je eten en het houd tenminste een deel van je huis warm. Brandstof kan alles zijn wat brandbaar is van pallets, meubels tot tuinschuttingen, mits je afvoer maar goed is.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Soms is hooikist koken ook een heel goed alternatief:

 

https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://allardpierson.nl/blog/crisiskoken-de-hooikist/%23:~:text%3DHet%20idee%20van%20een%20hooikist,in%20de%20pan%20rustig%20doorgaart.&ved=2ahUKEwjap8vy2Yv3AhWH_6QKHaWADbUQFnoECAUQBQ&usg=AOvVaw0gvF3lzCQ1tUQMUXemE0SI

(Sorry voor de lange link!)

 

 "Het idee van een hooikist is heel simpel. Je brengt een pan groenten, rijst of peulvruchten aan de kook op een fornuis en plaatst die vervolgens in een geïsoleerde omgeving – een kist met hooi, een dikke stapel kranten, een slaapzak – waar hij zo langzaam afkoelt, dat het eten in de pan rustig doorgaart."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...