Ga naar inhoud
GENEGEERD

Scenario: Complete blackout in Europa door gekoppeld Energienetwerk?

Recommended Posts

Ik heb laatst een artikel gelezen dat me wel aan het denken heeft gezet (hierbij de link https://reitschuster.de/post/interview-blackout/)

Het komt er in het kort op neer dat, doordat we massaal overgaan op (qua levering soms onbetrouwbare) groene stroom, het terugvallen op buurlanden bij gebrek aan stroom en het uitschakelen van allerlei kern- en krachtcentrales, we binnen nu en een aantal jaar in (een groot deel van) Europa, heel goed met een totale 'grid-down/ black out' situatie te maken kunnen krijgen.

8 januari jl. was het zelfs bijna zover: we zijn maar nipt aan een complete black-out ontsnapt.

Een complete blackout is een periode van enkele dagen tot zelfs weken en maanden, waar we geen stroom (en dus ook geen internet, telefoon etc.) zullen hebben.

Ook al duurt de black-out maar even, er wordt in een dergelijke situatie zo ontzettend veel (micro) techniek beschadigd dat het maanden kan duren voor alles is hersteld. Omdat we qua stroomnetwerk in Europa zo ontzettend met elkaar verknoopt zijn is een dergelijke Blackout dan ook iets wat zich over het gehele continent zal kunnen verspreiden. Stel je eens voor wat de gevolgen zullen zijn als die techniek in (bijna) heel Europa verwoest is en hersteld moet worden. Deze herstelwerkzaamheden kunnen maanden of zelfs jaren duren.

Dat zijn maanden waarin:

Je niet elektronisch kunt betalen. En zelfs als je contant geld hebt, doen de kassa's in veel winkels het niet meer.

Winkels en bedrijven kunnen niet worden bevoorraad omdat de vrachtwagen niet kunnen tanken en de overslagbedrijven digitaal / elektronisch werken.

Er geen internet en dus ook moeizame communicatie tussen mensen, overheden en (nuts) bedrijven is.

Er al snel geen waterdruk meer is. Je hebt dus geen stromend water meer in huis (en je kunt dus ook je wc niet meer doorspoelen). 

Er wellicht geen verwarming meer is en veel huishoudens niet eens meer kunnen koken (huizen moeten immers massaal van het gas af, dus veel huishoudens koken elektrisch)

Je je auto niet meer kunt volgooien omdat het tankstation nu eenmaal stroom nodig heeft om de brandstof op te pompen. 

Ziekenhuizen zijn aangewezen op noodstroom aggregaten en ontzettend veel medische zorg zal uitvallen

en ga zo maar door

Dat wil zeggen dat we in het ergste geval voor weken of maanden op onszelf zijn aangewezen en dat de pleuris in alle hevigheid zal uitbreken. 

Persoonlijk denk ik dat de winkels binnen de kortste tijd zijn leeggeplunderd en je een zwaar probleem hebt als je je zaken niet voor elkaar hebt.

Brandstof dat nog voorradig is zal worden toegewezen aan de ziekenhuizen, de politie en het leger. 

Er zullen ziekten kunnen uitbreken door een gebrek aan persoonlijke hygiëne, voedsel dat bederft en het tekort aan (stromend) water. 

Vele onbehandelde wonden door onervaren mensen die met handgereedschap moeten werken en zichzelf verwonden met alle gevolgen van dien

Plunderende groepen mensen als de voorraadkast leeg is en er geen boodschappen gedaan kunnen worden 

Mensen die zijn toegewezen aan elektronische medische hulpmiddelen zullen hoogstwaarschijnlijk sterven (dialyse apparaten, insuline die gekoeld bewaard moet worden, beademingsapparatuur etc.)

De gevolgen zijn enorm als je erover begint na te denken. Je zult waarschijnlijk maandenlang in je eigen levensbehoeften moeten kunnen voorzien.

De overheid heeft misschien een beperkte voorraad aan humanitaire hulp / water / voedsel dat ze aan een beperkt deel van de bevolking kunnen uitdelen. (Hoewel mijn hoop daarop niet groot is gezien de bezuinigingen op alles wat maar mogelijk is de afgelopen jaren.) Maar die voorraden raken op, als ze er al zijn, zeker als het een Europese blackout is en we geen hulp hoeven te verwachten van de rest van Europa.

Dit is geen sprookje, het is een heel reëel scenario dat kan gebeuren. Denk er dus eens goed over na in hoeverre kunnen jullie jezelf redden als ineens de stroom uitvalt.

Waar zitten de gaten in je voorbereidingen en wat zijn de laatste dingen die je nog zou kunnen doen?

Heb je voldoende voedsel, water, EHBO artikelen, waterzuiveringsmethoden, kaarsen / zaklampen en batterijen, zeep en persoonlijke hygiëne producten, kun je koken als de stroom uitvalt, heb je handgereedschap dat niet elektrisch is, tuingereedschap en zaden om een moestuin aan te leggen, kun je jezelf verdedigen, heb je een voorraadje diesel / benzine (tip; tank altijd als je tank halfvol is), een voorraad van je noodzakelijke medicijnen, kun je voedsel voor een langere tijd houdbaar maken (drogen, wecken, zouten),  kun je je huis en gezin warm houden in de winter, heb je voldoende te eten voor je huisdieren etc.

En denk ook verder: gebrek aan hygiëne kan allerlei ongemak met zich meebrengen. Denk aan voedselvergiftiging, Ecoli, aarsmaden, luizen, uitdroging etc. 

Ben je eventueel bereid om je voorraden en kennis te delen met je buren en heb je dan wel voldoende voor jezelf?

Stel dat het morgen zover is, wat kun je op het allerlaatste moment, als het gros van de bevolking het nog niet in de gaten heeft, nog snel realiseren? 

Volgens de auteur van dit artikel kan het al in de eerste maand(en) van 2022 een echt gevaar worden:

De elektriciteitsnetwerken van heel Europa zijn aan elkaar gekoppeld en vangen zodoende de pieken en dalen met elkaar op. Dat verloopt nu al stroef en ging 8 januari jl dus bijna faliekant fout.

Houdt dat in je achterhoofd en bedenk dat einde komende jaar rond 20 Gigawatt aan atoom- en kolenkrachtwerken in Duitsland van het net gekoppeld gaan worden. (even ter referentie: om 1 gigawatt stroom te realiseren heb ongeveer 400 windmolens nodig)

In Frankrijk gaan vanaf februari dit jaar 13 van de 56 Atoomcentrales van het net voor onderhoud. In Frankrijk is er al jaar en dag een tekort aan stroom in de winter. Dat kan komende winter wel eens helemaal fout gaan, en niet alleen voor Frankrijk.

Denk dus even goed na wat je nu nog kunt doen. Een voorbereid mens telt voor twee.

Gelukkig zijn we preppers en zijn we al beter voorbereid dan wie dan ook.

Ik vind het persoonlijk prettig om een scenario voor ogen te hebben en dit lijkt me heel realistisch.

(Overigens: een paar mooie boeken over dit topic zijn: een seconde later van Willian R. Forschen en Blackout van Marc Elsberg)

• Leuk 4
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
1 uur geleden, Cardhu zei:

Dat zijn maanden waarin:

Nope. Veel te optimistisch imo.

Het is op zich wel een interessante vraag hoe lang de stroom kan uitvallen voor de schade onomkeerbaar is.

Onomkeerbaar leg ik daarbij als volgt uit: de economische schade is dan zo groot dat we niet langer kunnen terugkeren naar de wereld zoals die was voor de uitval.

Het idee is dat de samenleving van vandaag in overshoot is en een lange stroomstoring onherroepelijk de overshoot zal ombuigen in een undershoot.

Overigens: De stroomnetten zijn europa wijd samen geschakeld omdat dit zinvol is (schijnt): tenslotte kun je dan als land altijd uit het buitenland inkopen als het nodig is. De gok is/was dat er altijd wel iemand wat teveel heeft en dit kan verkopen. Probleem is dat dit structureel wordt. I.e. men bouwt geen capaciteit bij, want het is goedkoper om in te kopen. Dit doen alle landen, dus de overcapaciteit verdwijnt langzaam, het net loopt bijna altijd (gemiddeld) op volle capaciteit. En dat betekend dat de tijd waarin het gemakkelijk tot een blackout kan komen van slechts een paar uur per jaar al snel oploopt tot een flink deel van het jaar. Een blackout is daarmee zo goed als zeker geworden.

• Leuk 5
Link naar reactie

@OBL-Rien Ik denk dat dat heel erg van de situatie afhangt en in hoeverre het een Europees of een 'lokale' blackout.

Lokaal is al erg genoeg, maar kan er nog vrij snel hulp van elders ingeroepen worden en het lokale probleem worden opgelost. Is het veel groter (meerdere landen) dan is er echt poep aan de knikker.

En ik ben het met je eens dat het een probleem is dat elk land weer leunt op een ander om het van de nodige stroom te voorzien in piekuren en er geen sprake is van structurele overcapaciteit. het maakt het net en de mensen die ervan afhankelijk zijn enorm kwetsbaar.

@Madeliefje een virus dat het electriciteitsnetwerk platlegt is ook een bijzonder eng scenario. En inderdaad: zorg dat je je kunt verdedigen. Was ik vergeten te posten in mijn stukje, dank!

• Leuk 1
Link naar reactie

4 uur geleden, Cardhu zei:

8 januari jl. was het zelfs bijna zover: we zijn maar nipt aan een complete black-out ontsnapt.

Je kan het ook omdraaien: het syteem werkt en dus was er geen blackout.
Het fijne van gekoppelde netwerken is dat je de koppelingen ook (automatisch) open kan gooien zodat de schade of sneeuwballen effect gestopt wordt.

• Leuk 2
Link naar reactie

@Madeliefje klopt, helemaal. Een dagje geen stromend water en de supermarkten zijn uitverkocht. 2 uur zonder stroom en de hel breekt los 🤣

@mevr.Grijpstra dank u, soms moeten we weer even horen waar we het allemaal voor doen :) 

@Petroman Ja, dat klopt. Dit keer niet. Maar het genoemde artikel heeft me wel doen realiseren hoe ontzettend afhankelijk we zijn van dat wat er uit het stopcontact komt. Voor mij was dat een reden om eens goed na te denken over wat er mist in onze eigen voorbereiding en waar we tekortschieten. Dat inzicht wilde ik even met jullie delen 😉

• Leuk 4
Link naar reactie

Het stroomnetwerk in Europa is verouderd. Hier wordt al jaren voor gewaarschuwd en is wel degelijk een probleem. Met steeds meer apparaten en auto's in de nabije toekomst die op het netwerk worden aangesloten, is de vraag naar electriciteit eentje die met een reële kans tot een Black Out kan leiden.

Zelf ben ik behoorlijk zelfstandig om dit op te kunnen vangen. De ellende en drama die hier van kan komen echter, dat wordt een spannende situatie indien dit gebeurt....

• Leuk 4
Link naar reactie

3 uur geleden, Ron sr zei:

Dank voor de links. Deels nuttige info.

Men gaat in deze stukken wel uit van een technische oorzaak voor de uitval, i.e. niet voor altijd en alleen zeer lokale schade.

Bij een CME of EMP kunnen deze stukken alleen nog als aanmaak papier worden gebruikt!

Link naar reactie

Het net wordt helaas steeds onstabieler, juist door de vele windmolens en zonne-installaties. Die systemen hebben namelijk geen enkele productie-garantie en zijn instabiel. Het net moet echter 100% in balans zijn wat aanbod en afname betreft. Wordt er meer "groene" energie het net in gepompt, dan moeten andere centrales dus minder produceren. Dat veel centrales hierdoor niet meer rendabel zijn wordt voor het gemak ook maar even vergeten door de groene vrienden.

Het net zal een aantal flinke wijzigingen moeten ondergaan de komende jaren; zo zal er enorme accu-capaciteit (of vliegwiel-capaciteit) moeten komen om de stabiliteit te kunnen garanderen. Ook voor thuis-installaties zal het steeds belangrijker worden dat ze gekoppeld zijn met een accu-systeem om pieken in gebruik/productie lokaal op te kunnen vangen.

Het voordeel van eigen zonnepanelen met accu-systeem is dan natuurlijk ook gelijk weer dat als 't net tijdelijk (of langdurig) wegvalt, je eigen zonnepanelen voor (een deel van) je energiegebruik kunnen zorgen. Door je systeem thuis slimmer te maken kun je zo bijvoorbeeld je koelkast/vriezer/verwarming/kookplaat voorrang geven over minder belangrijke zaken als verlichting, tv, computers e.d. en kun je in zo'n situatie dus ook langer met je eigen accu's doen dan normaal.

Zelf ben ik dus ook aan het uitzoeken hoe ik thuis m'n dak zo efficient mogelijk vol kan plakken met zonnepanelen en een stevige accu installatie erbij.

Het magnetisch veld van de Aarde is al decennia lang aan 't verzwakken; combineer dat met de aankomende zonne-cyclus die wel eens behoorlijk extreem kan worden en het scenario dat het stroomnet wereldwijd onderuit gaat is opeens niet meer zo ver gezocht.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...