Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hoe preppen voor: HET ONTBIJT ?


Preppah

Aanbevolen berichten

Beste Preppers,

 

Het is misschien handig om een beetje thematisch te werk gaan, waarbij we ideeën verzamelen voor de drie belangrijkste maaltijden van de dag: ontbijt, lunch en diner (hahaha "diner" tijdens een shtf :D)

 

Ik heb mijn voedselvoorraad voor het avondeten redelijk op orde. Ik vermoed dat dit voor de meesten geldt, dat je voornamelijk voor het avondeten prept. Tenslotte kun je bij -ik noem maar iets- de LIDL heel veel houdbaar eten kopen, waardoor je daar het makkelijkste mee begint.

 

Desalniettemin is het ontbijt eigenlijk het belangrijkste eten van de dag. Toch vind ik daar wat minder info over. Komt dat omdat het doorgaans brood betreft, wat toch relatief vers moet zijn? Ingeblikt brood heb ik althans nog nooit gezien.

 

Ik wil graag ideeën verzamelen voor het ontbijt. Doen jullie mee?

 

- Preppah

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 80
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

En om dan maar het spits af te bijten:

 

Ik overweeg om een pak of 50-100 broodmixen te kopen (en te rouleren) voor in de broodbakmachine. Zo ben je niet afhankelijk van een bakker en heb je toch voor een maand of 2-3 ontbijtbrood in huis. Daarbij ga ik er dus wel vanuit dat er elektriciteit zal blijven bestaan tijdens de shtf. Of dat ook zo is bevalt natuurlijk te bediscussiëren. Toch is het ook interessant om te horen wat voor ideeën jullie hebben over het voorzien van ontbijt wanneer er ook geen elektriciteit en gas meer is.

 

Broodmixen zijn vaak ruim een jaar houdbaar. In de praktijk waarschijnlijk nog wel wat langer.

 

- Preppah

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik heb over de mogelijkheden voor ontbijt na zitten denken en kwam op pap uit (7 granen pap). dit is in poeder vorm, maar probleem is dat je dan eigenlijk ook weer melk nodig hebt, omdat het dan lekkerder is dan bereid met water. Havermout, kan wel met water worden bereid. Granen ontbijt is ook nog een optie (ook het lekkerste met melk) maar kan ook droog worden gegeten. ook ik ben er nog niet uit... Ben benieuwd naar jullie ideeën en aanvullingen.

 

groetjes, Bob de Prepper

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontbijt lekker,

 

Verse croissant, keizer bolletjes, nee geen KS bolletjes :p, notenkaasje, verse jus de orange, warm eitje, hmmmm.

 

Na shtf:

De restjes van het avond eten, denk dat die er niet zijn...

Wat in water gewelde granen of rijst, met daardoor de olie van het blikje makreel dat is over gebleven van de vorige avond maaltijd.

Een a twee keer per week een brood bakken, daar gaat dan een a twee keer per maand een potje jam bij open die dan binnen een paar dagen op moet, dat zal wel lukken..

Elke week een boterham met honing.

Een tot twee keer per maand gaat een blik boterhamworst open die dan ook op gaat.

Twee keer per maand een boterham met 'gebakken ei' heb geen idee of dat kan met eipoeder dat is aangemaakt met water?

Nu nog ingeblikte kaas vinden en mijn ontbijt schema is af.......

 

Wat een luxe he voor tshtf.....

 

Grt

Kans

Link naar reactie
Delen op andere sites

ontbijt 3 wit brood en 3 bruin brood van 800 gram gebakken van roomboter/gist/water/bloem/suiker/zout en meel gebakken in oven die draait op kolen

 

meel/bloem van molenaar en zeker 120 kilo in diepvries

roomboter voorraad 80 keer 250 gram

 

Groet jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Papkindje hier. 7 granen pap (Bambix) en melkpoeder (in de super nog geen volwassen versie tegengekomen dus voorlopig Nutrilon 6) aan te maken met water. Beiden houdbaar tot 2 jaar na aankoop.

 

Als het goed is hebben ze in de supers bij de houdbare melkpakken doosjes met melkpoeder staan.

Bij ons bij de jumbo en appie wel in iedigeval, succes met zoeken en anders even vragen aan het personeel in de super had ik ook gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het goed is hebben ze in de supers bij de houdbare melkpakken doosjes met melkpoeder staan.

Bij ons bij de jumbo en appie wel in iedigeval, succes met zoeken en anders even vragen aan het personeel in de super had ik ook gedaan.

 

Thanks \, zal het idd eens vragen, mijn jumbo en appie filialen hebben het niet in het gangbare assortiment. Tsja, kleine stadsgebeuren hier he? Gelukkig valt het ook te webwinkelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf gemaakt brood van onze eigen granen die ik zelf maal. ( ik,gebruik het zelfde recept als van jolanda) als beleg jam,appelstroop, hagelslag,smeerworst eieren van onze kippen en sandwichspread. Alles is erg lang houdbaar. Tevens hebben wij allerlei soorten crackers op voorraad die wij steeds door wisselen, blijft alles vers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontbijtgranen zoals sugarpops vd Lidll. Musli, volkorenpap produkten, havermout. Roggebrood in blik. Griesmeel met gewelde pruimen of abrikozen, diverse crackers. E.e.a kan ik aanmaken met gecondenseerde blikjes melk. Ook melkpoeder aanwezig, dit is beter verkrijgbaar in de landen om ons heen.Als beleg pindakaas, jam en eieren van onze kippen.

Als advies zou ik echt blikjes condensmelk doen en musli.

persoonlijk wil ik nog graan op gaan slaan om in een later stadium zelf brood te gaan bakken.

voor de middag het meeste blikprodukten zoals diverse vis en ham of corned beef.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals Robbie al aangaf hebben wij als prep graan ingeslagen om dit te malen en brood te bakken. Verder hebben we crackers, brinta en beschuit. Vele soorten redelijk lang houdbaar beleg hebben we ook ingeslagen en elke dag 2 verse eieren krijgen we van de kippen.

 

Stel de SHTF en ik zie nog de kans om wat dozen eieren mee te nemen doe ik dit ook. Bij de serie doomsday preppers smeerde een vrouw de eieren in met olijfolie (of andere olie) waardoor de eieren goed worden afgesloten en ze vele maanden houdbaar bleven (normaliter laat de eierschaal lucht door waardoor ze bederven)..

 

Wat ook belangrijk is en de reden dat wij overgestapt zijn op graan is dat pakken broodmix etc. niet goed verpakt zijn en besmet kunnen raken met stofmijt en andere beestjes. Wij hadden gelukkig nog maar een kleine voorraad broodmix en andere mixen met bloem etc. op voorraad maar ze zijn allemaal besmet geraakt met de mijten. Na onderzoek op internet bleek dat de eitjes van deze beestjes vaak al in de bloem / meel zitten en uitkomen wanneer het wat vochtig is rond kamertemperatuur. Controleer maar eens wat pakken mix van bijvoorbeeld koopmans en je ziet dat de zakken vaak niet goed dicht zijn en dat er wat poeder rondom zit. Al zijn de pakken wel dicht kunnen de mijten zich alsnog door het papier heen vreten. Zo kan je gehel voorraad tijdens een shtf dus in 1x besmet zijn. Vacumeren of in glazen potten inpakken kan al helpen. Zelf vers graan maken is nog beter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik maakt zelf ook beschuit :rolleyes:

 

het is wel een klus *daarom doen vele bakkers het niet meer*

 

nu heb ik net ei koeken gemaakt:cool:

 

belang voor recept dan hoor ik het wel

 

groet jolanda

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier de mogelijkheid om zelf brood te bakken. Mijn man is nu bezig brood te bakken met 10 waxinelichtjes. (Als warmtebron, niet als ingrediënt ;-))

En qua beleg: pasta, jam, kaas (zo'n grote hele kaas waar we steeds een stuk af snijden).

In ons volgende huis, waar we nog naar zoeken, willen we kippen voor inderdaad dat eitje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook hier de mogelijkheid om zelf brood te bakken. Mijn man is nu bezig brood te bakken met 10 waxinelichtjes. (Als warmtebron, niet als ingrediënt ;-))

En qua beleg: pasta, jam, kaas (zo'n grote hele kaas waar we steeds een stuk af snijden).

In ons volgende huis, waar we nog naar zoeken, willen we kippen voor inderdaad dat eitje...

 

hier heb ik nog nooit van gehoort, laat het even weten als het werk ben erg benieuwt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie niet in staat is brood te bakken kan preppen bij IKEA: daar hebben ze op de voedselafdeling zakjes met iets wat qua smaak het midden houdt tussen beschuit en toast (geroosterd brood dus). Het lijkt op een soort schuitjes, heel voedzaam, lang houdbaar. heb er een paar zakjes van in huis, en al een paar geprobeerd. Goed te doen dus. En ook altijd handig: knackebrot. Kun je nooit teveel van hebben. Wat ik zelf wel wilde maar wat niet meer verkrijgbaar is om onduidelijke redenen is campingboter. Zeer lang houdbaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...