Ga naar inhoud
GENEGEERD

Last call for alcohol...


Gast OBL-Rien

Aanbevolen berichten

Gast OBL-Rien

Ken je deze spreuk?

Er wordt van gezegd dat deze in de UK gebruikt wordt (werd) voor de bar gaat sluiten.

 

Wel, dit is mijn "last call for preps".

 

Ik zie een aantal ontwikkelingen gaan die mij zeer doen ... well, hoe zal ik het zeggen... twijfelen aan de nabije toekomst. (Dat klinkt toch lekker pc?)

 

Ik weet bijna zeker dat ik hierin niet alleen sta, maar soms kom je toch in een soort stramien terecht waar het leven zo voortkabbelt. Je blijft druk met je gezin, je baan, je hypotheek etc.

 

Voor die mensen (inclusief mijzelf): LAST CALL

 

Heb je nog een prep die je per se wilt doen voor TSHTF?

Wel, dit jaar is je (mogelijk laatste) kans. Grijp hem.

 

PS: Ik verwacht geen kantelpunt a la 'waterval', maar wel een stroomversnelling die ons onverbiddelijk zal meesleuren wanneer we er eenmaal in geraken. Nog is het water rustig, maar dat geluid wat je hoort...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

In mijn jaren op dit en andere forums heb ik voorgevoelens/oproepen/waarschuwingen zoals deze vaker gelezen. Tot nu toe zijn alle rampen echter beheersbaar gebleken en het lijkt er niet op dat de rek er uit is. Wat maakt dat je deze 'last call' nu plaatst, @OBL-Rien?

Klimaatverandering? Ongetwijfeld maar dat gaat met horten en stoten en de versteviging van de Afsluitdijk is aardig op schema 😁. Het wereldwijde financiële systeem dat meer en meer op een Ponzi-scheme begint te lijken? Zeker, maar zo lang iedereen blijft geloven in de waarde van het geld hobbelen we lekker door. Nieuwe, besmettelijkere en dodelijkere corona-varianten? Zou kunnen, maar met die nieuwe mRNA-techniek kunnen we daar nog lang strijd tegen voeren.

Het is waarschijnlijk op de lange termijn allemaal niet vol te houden maar mijn indruk is dat we zo nog wel een tijdje door kunnen hobbelen.

 

Wat hoor en zie jij? Je maakt me nieuwsgierig.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij zit het een beetje in de genen denk ik.

Mn ouders hadden een grote voorraadkast vol met eten just in case.

Die hadden de honger van de oorlog meegemaakt. Preppen geeft me een fijn gevoel van een stukje meer zekerheid.

Mocht de shit werkelijk uitbreken dan denk ik dat je met je voorraad niet noodzakelijk in die lange rij bij de winkel hoeft te gaan staan.

Wat werkelijk zoden aan de dijk zet is zelf voorzienbaarheid in de vorm van groente verbouwen en wat vee. Daar moet je woonlocatie zich wel voor lenen.

Denk dat het allemaal wel mee zal vallen en dat er in iedere generatie dit soort oergevoelens leven.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
12 uur geleden, Pathfinder zei:

In mijn jaren op dit en andere forums heb ik voorgevoelens/oproepen/waarschuwingen zoals deze vaker gelezen. Tot nu toe zijn alle rampen echter beheersbaar gebleken en het lijkt er niet op dat de rek er uit is. Wat maakt dat je deze 'last call' nu plaatst, @OBL-Rien?

Klimaatverandering? Ongetwijfeld maar dat gaat met horten en stoten en de versteviging van de Afsluitdijk is aardig op schema 😁. Het wereldwijde financiële systeem dat meer en meer op een Ponzi-scheme begint te lijken? Zeker, maar zo lang iedereen blijft geloven in de waarde van het geld hobbelen we lekker door. Nieuwe, besmettelijkere en dodelijkere corona-varianten? Zou kunnen, maar met die nieuwe mRNA-techniek kunnen we daar nog lang strijd tegen voeren.

Het is waarschijnlijk op de lange termijn allemaal niet vol te houden maar mijn indruk is dat we zo nog wel een tijdje door kunnen hobbelen.

 

Wat hoor en zie jij? Je maakt me nieuwsgierig.

 

Er zijn vele factoren, maar er is er 1 die nu de kop opsteekt en alle andere kan "activeren": de economie.

En dan met name het inflatie spook.

 

Zoals gezegd, dit is geen kwestie van vandaag op morgen, maar wanneer de inflatie inderdaad naar hogere nummers gaat (zeg 7% plus) dan: it giet oan.

 

En omdat inflatie voor velen van ons zal betekenen dat er financiële stress ontstaat, is het nu tijd om die laatste prep te plannen. Na twee of drie jaar met hoge inflatie zullen de meeste van ons geen vrij kapitaal hiervoor meer over hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, Ron sr zei:

Hierop voorbereiden kan geen kwaad.

Hoi Ron, herkenbare argumenten noem je, en Jaap trouwens ook.

Het veilige gevoel ervaren van een beetje voorbereid zijn zit mij ook in de genen denk ik. Altijd zo mee gekregen : voorraad hebben, zorgen dat je jezelf kunt redden onder slechtere omstandigheden, je aanpassen als je leven of omstandigheden veranderen.

Ik onderzoek mijn familiegeschiedenis en dit herken ik uit de levensloop van zeker wel 7 generaties terug ! Ik vond dat een fantastische ontdekking, dat ook zoveel voorouders deze instelling gehad moeten hebben.

 

In deze tijden je wat voorbereiden op crowd-control en social creditsysteem lijkt mij ook zeker niet verkeerd.

Afgezien van dat je er ooit de financiële ruimte misschien niet meer voor zal hebben zoals OBL-Rien ook zegt , je krijgt dan ook niet meer de mogelijkheid.

Aankopen worden misschien aan banden gelegd of in ieder geval gecontroleerd. 

Dergelijke systemen zouden best weleens op niet al te lange termijn kunnen worden ingevoerd.

Hangen voor mijn gevoel zelfs al een beetje in de lucht.

Dan is het handig om wat achter de hand te hebben om een wellicht schamel rantsoen wat aan te vullen.

Of gewoon alvast de dingen te hebben die je graag wilt hebben of nodig hebt.

En een paar blikken gedroogde bonen kunnen bij geen kwaad, daar kan ik wel afblijven, maar een grote doos chocolade , oh no dat moet ik maar niet doen hoor ,  die gaat het bij mij niet lang redden !!

 

Gelukkig blijven genoeg dingen over die wel heel goed kunnen, en daarin voorzien is zeker nooit verkeerd.

(Btw mijn zakmes heb ik inmiddels binnen en heb het al een paar keer ook gebruikt. Leuk he?)

groet,m.G.

  • Leuk 3
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden, Ron sr zei:

 

Voorzichtig, als je geen scherp mes gewend bent, ze zijn bijzonder scherp

 

- Dat kun je wel merken ja in het gebruik en dan is het natuurlijk een voordeel.

Maar met terug inklappen moet ik idd heel goed opletten dat heb ik al wel gemerkt.

Goed oefenen maar en ik zal wat extra pleisters in tas erbij stoppen !

Ik draag het mes overigens aan een kettinkje in een voorvak van mijn tas,daar overheen valt de klep van mijn tas dan weer.

Dus snel te pakken , maar wel uit het zicht. En kettinkje is lang genoeg om het mes meestal aan de ketting te kunnen gebruiken.- 

(Oeps , dit was ff off topic!! )

dank voor weer je goeie raad!

groet,m.G.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast anoniem
Op 6-6-2021 om 11:04, OBL-Rien zei:

Heb je nog een prep die je per se wilt doen voor TSHTF?

Wel, dit jaar is je (mogelijk laatste) kans. Grijp hem.

 

Toen ik me hier 10 jaar geleden inschreef (op 23 dagen na) was ik ervan overtuigd dat we binnen maximaal 2 jaar tegen een economische meltdown zouden aanlopen.

Ik denk nu nog steeds hetzelfde. Ik ben begonnen met ieder jaar maximaal af te lossen totdat de hypotheek vrijwel was afgelost. Een voorraad aangelegd waar de lokale supermarkt een voorbeeld aan kon nemen, me verdiept in tuinieren, het opbouwen van een sociaal netwerk bij de lokale boeren, het spreiden van financiële risico's (goud/zilver/crypto) en zelfvoorzienend leven zover dit mogelijk is (zonnepanelen/waterbron)

 

Waar ik achteraf heel blij om ben is dat ik er vanuit ging dat er een reële kans zou zijn dat die meltdown niet plaats zou gaan vinden. Dus alles wat ik heb gedaan had een dubbel doel.

 

Het klinkt misschien een beetje arrogant maar op dit moment zou ik echt niet weten een nuttige prepaanschaf zou zijn.

 

Maar iedere dag is er een kans dat ik denk "oeps, dat had ik niet voorzien, dat moet ik anders doen"

Op 6-6-2021 om 20:50, Ron sr zei:

Zoek eens in de database van oude kranten naar : De jeugd van tegenwoordig. Een artikel van 1920 is zo te kopieren naar heden.

Ik kan me daar helemaal in vinden. Ik denk dat dit komt omdat men altijd de situatie zal afzetten tegen de situatie waar je je bevind.

Voorbeeld:

Als je lekker in de tuin wil relaxen dan zal de radio van de buurman een flinke irritatiefactor zijn die je als "het ergste wat je zou kunnen overkomen" zal inschalen.

Als je in je krotwoning bij het Jemen woont en je moet rennen voor je leven omdat er weer "onlusten" zijn dan zou je graag willen ruilen met de bovenste irritatie.

afbeelding.thumb.png.1ac83063dbb02dcf666c4bb10b1ba7dc.png

Dus het is allemaal flink relatief.

 

17 uur geleden, OBL-Rien zei:

Er zijn vele factoren, maar er is er 1 die nu de kop opsteekt en alle andere kan "activeren": de economie.

En dan met name het inflatie spook.

 

Zoals gezegd, dit is geen kwestie van vandaag op morgen, maar wanneer de inflatie inderdaad naar hogere nummers gaat (zeg 7% plus) dan: it giet oan.

 

Ik acht die kans ook reëel. Er is op dit moment zo extreem veel geld in omloop wat alleen mogelijk is met extreem lage rente. Nu snap ik niet veel van economische modellen, maar je kan niet tot in het oneindige blijven groeien en op een gegeven moment (na een periode van inflatie/hyperinflatie)  implodeert het systeem.

 

We gaan zien hoe het zich gaat ontwikkelen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
10 uur geleden, martin zei:

economische meltdown

 

Ik moet het ze nageven, maar de machthebbers hebben de economie en vooral de geldvoorziening goed onder controle. Een meltdown acht ik dan ook onwaarschijnlijk. De vroegere meltdowns waren bijna zonder uitzondering veroorzaakt door misinvesteringen die vervolgens niet terugbetaald konden worden en zo de neergang in gang zetten.

Tegenwoordig is geld zo goed als gratis, en worden dit soort spiralen voorkomen. Tegelijk zorgt de immigranten stroom en globalisering voor loondruk zodat de prijzen niet hoeven te stijgen. Het resultaat is dat je de inflatie alleen in de financiële (en onroerend goed) markten ziet.

 

Covid heeft imo een monkeywrench in het wiel gestoken. De misallocatie resulteert nu wel degelijk in tekorten en daardoor hogere prijzen. Dit is gevaarlijk omdat hogere prijzen (van A) tot hogere prijzen (van B) leiden, en er kan gemakkelijk een spiraal werking ontstaan. Dat is wat ik nu aan de horizon denk te zien. Tel daar bij op dat vele bedrijven hebben moeten sluiten en dus de overblijvende bedrijven meer ruimte hebben om prijzen te verhogen. Bovendien zijn ze gemotiveerd om de prijzen te verhogen om de magere (covid) tijden te compenseren.

 

Stijgende prijzen zijn imo gegarandeerd, wat ik echter niet goed kan inschatten is de inflatie spiraal. Gaat deze ontstaan of niet? dat is de ham vraag. Zonder inflatie spiraal loopt alles met een sisser af (imo), maar enkele jaren met hoge inflatie (ik verwacht geen hyper inflatie) kunnen sociale spanningen doen ontploffen. Dat is het doem scenario.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...
Gast OBL-Rien

https://www.zerohedge.com/markets/bofa-crashes-transitory-party-sees-4-years-hyperinflation

 

BofA Crashes The "Transitory" Party: Sees Up To 4 Years Of "Hyperinflation"

 

Observing that US inflation averaged 3% in the past 100 years, 2% in 2010s, 1% in 2020, and is "annualizing 8% thus far in 2021", Hartnett writes that it is " so fascinating so many deem inflation as transitory when stimulus, economic growth, asset/commodity/housing inflations (are) deemed permanent."

 

As a result, Bank of America sees "US inflation firmly in 2-4% range next 2-4 years" consisting of "asset, commodity, and housing inflation."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...