Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hart medicatie


Aanbevolen berichten

Begin me nou af te vragen of ik wel zou moeten preppen of dat ik redelijk snel het loodje ga leggen bij SHTF.

Een toelichting, ik ben hartpatiënt, (heb een mechanische klep omdat ik die miste en een band om mijn aorta die bleef groeien), slik acenocoumarol (bloedverdunner) en bloeddruk verlagers.  Meestal heb ik voor anderhalve maand in huis, maar daarna? Prikken doe ik thuis voor bloeddikte meten en geef ik digitaal door aan de trombosedienst.

Tuurlijk weet ik van de wonderwerking van o.a. bleekselderij peren kamille knoflook en kurkuma, en look zonder look in de wilde natuur vind ik nog lekker ook.

Ga ik het lang uit houden en wat zouden jullie in zo'n geval doen? Ben gewoon benieuwd naar jullie mening. 

Ik ben dus ook al een tijdje medisch aan het preppen, naast de standaard voedsel en water enzo.

 

Groeten,

Dragongirl

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast anoniem
9 uur geleden, Prepperdragongirl zei:

Ga ik het lang uit houden en wat zouden jullie in zo'n geval doen? Ben gewoon benieuwd naar jullie mening. 

Ik zou je voorraad acenocoumarol proberen uit te breiden tot minimaal 3 maanden. Los hiervan zou ik navragen of je ooit zou mogen overstappen op aspirine als alternatief (aspirine werkt ook bloedverdunnend maar wel in mindere mate).

Ik weet niet in hoeverre alternatieven als bleekselderij/kamille/knoflook/kurkuma iets kunnen betekenen maar ik zou dan een stuk meer vertrouwen hebben in 12 maanden aspirine dan in kurkuma die je in een echt SHTF situatie vermoedelijk niet zal kunnen krijgen.

 

M.b.t. bloeddrukverlagers is het afhankelijk welke soort je gebruikt.

 

p.s. Dit is geen medische forum en alles wat men hier post mag je niet zien als advies maar een mogelijk persoonlijke mening.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, martin zei:

Ik zou je voorraad acenocoumarol proberen uit te breiden tot minimaal 3 maanden. Los hiervan zou ik navragen of je ooit zou mogen overstappen op aspirine als alternatief (aspirine werkt ook bloedverdunnend maar wel in mindere mate).

Ik weet niet in hoeverre alternatieven als bleekselderij/kamille/knoflook/kurkuma iets kunnen betekenen maar ik zou dan een stuk meer vertrouwen hebben in 12 maanden aspirine dan in kurkuma die je in een echt SHTF situatie vermoedelijk niet zal kunnen krijgen.

 

M.b.t. bloeddrukverlagers is het afhankelijk welke soort je gebruikt.

 

p.s. Dit is geen medische forum en alles wat men hier post mag je niet zien als advies maar een mogelijk persoonlijke mening.

 

Dankjewel Martin,

 

Ja klopt ik vraag ook puur om meningen of ik überhaupt zou moeten preppen. Ik slik idd meestal paracetamol omdat die geen gekke dingen doen met mijn bloedwaarden, dus is inderdaad nog een goed idee om naar te kijken.

Spinazie en groene bladgroenten zit veel vitamine k in, dat heeft ook een verdunnende werking. Dus er zijn goede alternatieven maar of dat gaat werken?...

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast anoniem
45 minuten geleden, Prepperdragongirl zei:

Dus er zijn goede alternatieven maar of dat gaat werken?..

Ik zeg niet dat er in jouw situatie goede alternatieven zijn. Voor sommige situaties kan aspirine een alternatief zijn voor bijvoorbeeld fenprocoumon, maar dat is echt afhankelijk van de persoon en afhankelijk hoe je er op reageer. Dat kan een art prima bepalen. De reden om een alternatief te zoeken is omdat op termijn de bijwerkingen van bloedverdunners best wel heftig kunnen zijn.

m.b.t. alternatieve medicijnen zou ik zeer terughoudend zijn. Als het nu zou gaan om het behandelen van eczeem dan zie ik het anders. Als je verkeerd gokt met bloedverdunners dan is een TIA een mogelijk risico. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja klopt de vader van een kennis is overleden omdat iemand zei waarom slik je die hart medicatie dat heb je niet nodig. Ik ben meer de mogelijkheden aan het bekijken om te minderen. Bewegen en afvallen is natuurlijk een goede eerste. En ik kan op papier zetten bij welke bloeddikte hoeveel medicatie ik toegewezen kreeg. Voor als er geen internet is. Een andere pil dan acenocoumarol schijnt niet te kunnen omdat ik een van de eerste ben met een hartklep en een titanium versie heb. Dat ik door de controle bij het vliegveld kwam verbaas ik me nog over haha

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even Off topic.

 

Beste @Prepperdragongirl,

 

Met het voorstellen zal je nog meer verwelkomt worden, haha maar ik loop even vooruit.

Hartelijk welkom op ons fijn forum waar heel veel goede kennis is opgeslagen, en er komt steeds meer bij doe je tegoed aan wat je kan vinden, er is vast best veel waar je wat aan hebt.

Preppen heeft vele voordelen dat zal je gauw merken als je het forum doorspit.

 

En wij denken graag mee in je wensen, en staan je ook als menslievende personen bij.

 

Onze heer @vheeswijk heeft hier gelukkig ook veel info geplaatst waar ook jij van mee mag profiteren.

 

Kruiden en wilde groenten in de natuur, geven inderdaad een booster waar het lichaam veel aan kan hebben.

Vitamine K waar je het ook over had, heeft mijn vrouw onder ander het leven gered, waar een ziekenhuis ernstig in gebreken bleef, daarom kennis opdoen, en op de juiste manier toe passen kan levensreddend zijn.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

@JJ&Adankjewel voor je reply. Ben nog erg zoekende op dit forum, maar komt vast helemaal goed.

Ben inmiddels wel iets verder aan het denken want denk dat ik eerste paar maanden zeker kan overleven. Als daarna geen ziekenhuizen werken word het een ander verhaal, maar denk dat het niet gauw zover komt. En voor de caafjes gras en paardenbloem blad e.d. dus komt met hun wel in orde. Neus dus lekker verder op dit forum. De Youtubers zijn voornamelijk op Amerika en Canada gericht, dus fijn dat dit er in Nederland ook is 🙂🙃

Vitamine K (spinazie en groene bladgroenten) is een stoller, vitamine E is een verdunner en zit veel in noten en pitten, dus redelijk houdbare producten

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

welkom @Prepperdragongirl 🙂 

heel herkenbaar wat jij schetst... heb zelf bij apotheek geprobeerd om meer pillen te krijgen, als voorraad, maar helaas lukte dat niet... als hier de pillen op raken heb ik nog max 78 uur of zo... als het mee zit... 

Alternatieven & aanvullingen zie ik langzaam uit de markt verdwijnen en/of de dosering per pil wordt heel erg verlaagd... dus dan wordt het een dure grap om aan de benodigde dosis te komen... en de dosis die nodig is uit voedsel halen is haast onmogelijk qua hoeveelheden die je dan moet eten...

Ik heb me er bij het scenario "pillen op" neergelegd en mij en m'n omgeving er op voorbereid, net als voor b.v. een plotseling ongeluk: dikke pech... testament op orde enz. Of bij shtf dat dan wordt uitgevoerd is natuurlijk niet in te schatten. 

Maar ja, het is inderdaad heel wat, je realiseren hoe kwetsbaar je bent in shtf. Ik hoop dat je wat kan met de ideeën van hier 🙂

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Info_junkyohh nee dat is nog veel heftiger dan die 1,5 a 2 maanden die ik heb. Laten we er dan maar gewoon van uitgaan dat het niet zo erg word als de bekende youtubers lijken te denken. Hoort bij Amerika denk ik dan maar 😜

bij mij is het met bloeddruk verlagers het geval van afvallen, dan krijg ik einde van het jaar hopelijk minder medicatie, mijn arts was vorige maand super positief. En voor mijn bloedverdunners is dat ook goed want met meer beweging krijg ik minder medicatie toegedeeld. Daarom stoken ze zoveel in de bejaardencentra. 

heel veel sterkte dan met jouw situatie. Waar prep jij dan voor als ik vragen mag? Is puur nieuwsgierigheid hoor, dus je hoeft niet te antwoorden

Link naar reactie
Delen op andere sites

😁 @Prepperdragongirl oh dat gaat heel breed.... van kunnen doen, tot hebben, tot onderzoeken tot weten

... je komt me wel tegen op het forum en iedereen hier weet wel iets van iets 🙂 1 tip: wees niet té open over wat je hebt enz.... dat is beter voor je eigen veiligheid... als shtf komen ze dan niet als eerste bij jou je boeltje plunderen 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast anoniem
7 uur geleden, Info_junky zei:

heb zelf bij apotheek geprobeerd om meer pillen te krijgen, als voorraad, maar helaas lukte dat niet... als hier de pillen op raken heb ik nog max 78 uur of zo... als het mee zit... 

Dat vind ik nogal verontrustend.

Ik heb het al vaker gepost in diverse draadjes maar er zijn wel een paar methodes om extra voorraad te scoren.

Je kan een recept bij meerdere apothekers proberen in te leveren. Je kunt op vakantie met een recept binnenwandelen (liefst Frankrijk of Spanje)

Of je kunt bellen met de apotheek of je die pillen die in je jas zaten en in de wasmachine is mee gewassen nog te gebruiken zijn.

In dat laatste geval heb je soms alsnog de pech dat ze het doosje op vragen maar dan kan je dit afdoen met de melding dat je partner/huisgenoot het doosje heeft weggegooid omdat het allemaal aan elkaar geplakt zat.

Het is mij in ieder geval diverse malen gelukt waardoor een gezinslid ruim 3 maanden extra voorraad heeft.

Moet je uiteraard alsnog goed opletten met het bijbestellen van je medicijnen en niet de fout maken om je voorraad op te gebruiken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@martin Dank voor je bezorgdheid 🙂en yup, heb ik ook geprobeerd...zelfs eerlijk geweest over voorraad willen toen medicijnen aan begin van corona moeilijk(er) leverbaar leken... maar nope... onverbiddelijk....  ik heb een jaar-recept die van het ziekenhuis naar de apotheek gaat,  dus een extra recept scoren gaat (helaas) niet, want dat wordt keurig bijgehouden. Op vakantie wel eens een week extra kunnen ritselen "ben mijn pillen vergeten" en dat was het dan. Het enige wat ooit "lukte" was van dosering in mg wisselen en de hogere mg pillen kon ik houden. Toch een paar jaar houdbaar. Als shtf ga ik er van uit dat ze niet onbruikbaar zijn maar dat ze minder sterk zijn. Dat zou dan in mijn voordeel werken lol.... enige is dat ze time-release zijn dus misschien dat dát laagje instabiel wordt 🤔 dan is over datum gebruik niet handig 🤪 

Dat van die wasmachine, of kwijt.... ach...ik slik deze pillen al 20+ jaar, ze kennen mij daar bij de apotheek te goed voor... die doorzien mijn geschooier meteen...😅 

Online bestellen gaat ook niet zonder recept (waar ik dus niet aan kan komen) en de kans dat de post ze er tussenuit vist is groot... heel misschien wordt het zonder recept verkocht in Duitsland of België maar dat heb ik niet uitgezocht.  

De apotheek zei heel droog "van uw pillen hebben we áltijd voorraad, gebruiken er niet veel".... en als die extra voorraad op is, is het alsnog 'afgelopen' ... ach ja...het is wat het is.... klinkt raar, maar that's me... 

 

Edit: ik heb ff zitten googlen.  Online is er via vage websites aan te komen maar of de pillen dan veilig zijn??? Zijn ze goed bewaard, goed vervoerd en van dezelfde samenstelling? Ik durf het niet aan..

 

Edit 2: Mijn pillen staan bij Farmaco op de moeilijk leverbaar lijst zie ik nu, met een 'verwacht' + weeknummer.... *zucht* en de alternatieven, die niet mijn voorkeur hebben/waar ik niet (goed) op reageer staan er ook tussen 🙄 heb nét voor 3 maanden meegekregen...duzzzzz ff in de gaten houden 🥴🧐

 

Edit: eigen voorraad 'rekken' door bv om-de-dag te slikken geeft een te instabiele spiegel met alle gevaren van dien... dus ook geen optie...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast anoniem
5 uur geleden, Info_junky zei:

zelfs eerlijk geweest over voorraad willen toen medicijnen aan begin van corona moeilijk(er) leverbaar leken... maar nope... onverbiddelijk....

Ik ben eigenlijk altijd eerlijk maar als het om de gezondheid gaat van iemand die me dierbaar is dan wil ik die eerlijkheid wel even in de koelkast parkeren.

(mijn dochter is me dierbaar, en ik voel me niet schuldig om 3 maanden extra pillen te hebben geregeld)

 

Houdbaarheid is afhankelijk van het soort medicijn. Bloedverdunners kunnen makkelijk 3 jaar over de datum zonder ook maar iets van hun werking te verliezen.

Stuur anders eens een PM met het soort medicijn waar het om gaat. Ik zit binnenkort 5 weken in Spanje en hier kan ik meestal heel eenvoudig medicijnen scoren bij de diverse farmacias. Spanje heeft de meeste apothekers van alle EU landen en een recept meenemen gaat me wel lukken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

🥰 voor je dochter

 

voel(de) me niet schuldig, maar omdat schooien en "liegen" geen optie was dacht ik.. nou dan maar eerlijk zijn, als laatste poging... wie weet werkt dat ... maar... nope.

 

Ik stuur je een bericht 🙂

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Info_junkyOf gewoon bestellen op het moment dat het kan en eerlijk zeggen dat je graag wat voorraad wilt bij vriend of vriendin ofzo voor als je daar blijft logeren en medicijnen vergeet, wat mij dus gebeurde? Is mij gelukt, wilde voorraad bij mijn ouders en toenmalige vriend hebben,doosje extra om daartussen te verdelen. En gewoon elke x dat het kan doosje bestellen, ik hou altijd over, dat schuif ik door (fifo manier) en op die manier heb ik over 4 maanden ook 2 maandjes extra 😊

Ik slik op zijn hoogst 6 per avond als het winter is, dat is 180 per maand, elke maand doosje van 200= juist, overvoorraad. 

Ja sommige medicijnen doen ze enorm moeilijk over, of je moet een andere apotheker zoeken, in mijn oude woonplaats altijd gedoe, nu is alles met een belletje of 1 druk op de knop geregeld en zijn mijn ouders lichtelijk jaloers op de service die ik krijg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
15 uur geleden, martin zei:

eerlijk

 

Eerlijk zijn tegenover mensen waarvan je mag aannemen dat zij ook eerlijk zijn tegenover jou is een goede zaak.

Eerlijk zijn tegenover een systeem dat jou beliegt/bedriegt is eigenlijk een zwakte. (Lijd ik ook aan, maar probeer me te beteren)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus een automatisch verdeel systeem of systeem dat de verdeling van jouw medicijnen bijhoud, LIEGT en BEDRIEGT omdat het niet doet wat jij wil, namelijk de regels ombuigen of overtreden?

 

LET OP: ik zit ook "vast" in zo'n systeem maar ik ga noch de apotheker noch het systeem/software de schuld geven als ik niet een doosje extra krijg.

 

Als jij, wij, gullie, als prepper MEER willen van het systeem en dat systeem buigt niet mee, zoek dan een andere oplossing maar ga nu niet het systeem en Den Haag uiteindelijk de schuld geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast anoniem
1 uur terug, -geanonimiseerd- zei:

Als jij, wij, gullie, als prepper MEER willen van het systeem en dat systeem buigt niet mee, zoek dan een andere oplossing maar ga nu niet het systeem en Den Haag uiteindelijk de schuld geven.

Ik denk niet dat iemand op zoek is naar een schuldige maar dat we best wel mogen stellen dat we met de jaren steeds meer tot de conclusie komen dat er vaak met 2 maten word gemeten. Dit bedoel ik niet verbitterd maar is meer een gevolg van mijn ervaringen. Als ik mijn toezegging niet nakom dan moet ik me verantwoorden (volkomen  terecht). Als ik om me heen kijk dan zie ik nogal wat voorbeelden van personen/bedrijven die zich niet moeten verantwoorden.

(teveel voorbeelden om ze te benoemen dus ik sla de voorbeelden maar over)

 

Terug OT.

Een extra voorraad scoren van medicijnen waar je van afhankelijk ben is denk ik de eerste prio die je als prepper geregeld wil/moet hebben. Ik heb 3 jaar geleden ooit een situatie meegemaakt van een kennis/vriend die 100% afhankelijk was van medicijnen na het gedeeltelijk verwijderen van zijn hypofyse . De medicijnen werden speciaal gefabriceerd en ik heb er op gehamerd dat hij minimaal 8 weken extra voorraad moest regelen omdat hij zonder die medicijnen niet kon blijven leven. De arts was hier niet voor te porren want "Deze medicijnen zijn prima te leveren" Maar na 6 maanden blijven zeuren was het geregeld.

Ik heb het krantenartikel helaas niet paraat waar je in kan lezen dat er een flink productieprobleem was van dit specifieke medicijn en die arts was na dit voorval in ieder geval compleet bijgedraaid. Zonder die voorraad had mijn vriend het niet overleeft.

 

Natuurlijk ga je eerst voor de nette manier en vraag je er om. Als dat niet werkt dan zou ik altijd op zoek gaan naar alternatieven. Als de apotheker niet meewerkt dan heb ik daar alle begrip voor en zal hem proberen te overtuigen. En als dat niet lukt dan probeer ik een andere te overtuigen totdat het me gelukt is.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden, OBL-Rien zei:

Eerlijk zijn tegenover een systeem dat jou beliegt/bedriegt is eigenlijk een zwakte.

 

@martin, dit is de reden waarom ik reageerde.
 

Voor de rest ben ik het 100% met je eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om ff op de oorspronkelijke vraag terug te komen.

Het heeft natuurlijk altijd zin om te preppen, en bovendien ben je al best goed bezig lees ik.

Het heeft zin om te preppen, omdat mensen zo onstabiel zijn, kijk maar naar begin corona tijdperk. Nee het was geen End of the world scenario, maar ik was toch wat blij dat ik gewoon bepaalde artikelen in huis had en me geen seconde druk heb gemaakt om de lege schappen in de supermarkt. Juist omdat preppen zo breed is en je het eerder zal doen voor een niet TEOTWAWKI scenario, heeft het dus zin om te preppen.

Je weet zelfs ook niet hoe lang je het zal redden zonder medicatie, of je misschien nog een apotheek zou kunnen roven van de juiste medicatie en qua kennis voor de langere termijn waar geen voorraad tegenaan te preppen is, die kun je ook weer delen met andere mensen in je omgeving die je lief zijn.

Dus imo zijn er weinig redenen om niet te preppen.

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel @Sterredagen @-geanonimiseerd-voor jullie mening, en ook @martin en @OBL-Rien , @JJ&A en @Info_junky 😊😘

 

Ik ga dus vrolijk verder met preppen en zorgen dat ik ongeveer 2 a 3 maanden tot een half jaar medicijnen en andere voorraad op orde krijg. Verbanddoos en brandblusser+ deken heb ik al dus dat komt wel goed. Dan blijft er nog de jaarlijkse controle van mijn rikketik in UMC over, maar ach dat zien we dan wel weer, eerst maar zien wat er gebeurt 🤔

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...