Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Alice

The Venus Project

Recommended Posts

Ik heb hierover nog niets gezien op het forum. Dat vind ik vreemd. Ik ken dit project al jaren, maar ik heb nooit mijn mening kunnen delen of aan anderen hun mening hierover kunnen vragen, omdat mensen je dan zo raar aankijken. Ik ben benieuwd of jullie dit kennen en wat jullie ervan vinden.

http://www.thevenusproject.com

Deze post delen

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Als ik de website zie dan ik in eerste instantie "Techno grandiosity".

En ik geloof niet dat meer techniek de oplossing is.

Als ik wat verder lees dan zie ik keer op keer: "laten we nu eens goed gaan nadenken en samenwerken"

Ja, duh, alsof we dat nu niet proberen.

Vergeet niet dat de samenleving van vandaag is HET BESTE WAT WE HEBBEN KUNNEN BEREIKEN met de huidige morele waarden.

Het gaat er imo niet om iets aan de resultaten te veranderen of aan de methodes, maar we moeten de morele waardes veranderen. Alleen zo kunnen we ook andere resultaten behalen.

Deze post delen

Zoals ik het zie en begrijp, pleit The Venus Project voor bijvoorbeeld: Het delen van technologie zodat we er allemaal profijt van kunnen hebben. Kan alles in de wereld effectiever zijn als we elkaar de ruimte geven om te leren. Zou bijvoorbeeld wetenschap voor iedereen begrijpbaar moeten zijn en niet voor maar een klein percentage. En zou het monetaire systeem gewoon afgeschaft moeten worden, want dat is helemaal nergens voor nodig.

Deze post delen

Dat is precies wat ik bedoelde met "laten we nu eens goed gaan nadenken en samenwerken".

Ik herinner me nog hoe een vara omroepster ooit wel eens even boze twee buren met elkaar zou verzoenen door te appeleren: "we kunnen ons toch wel even als volwassenen gedragen..." (of iets van die strekking)

Wat daarop volgde was zeer hilarisch. LOL.

Deze post delen

Citaat van het filmpje wat ik aan het kijken ben van Jacque Fresco: "There are no good or bad people. There are people with insufficiënt information to make appropriate decisions"

Dat vind ik gewoon een super uitspraak. Ik vind het gewoon zo jammer dat we gevangen zitten in het oude patroon van macht, geld en propaganda. Ik vind het zo een hopeloze situatie terwijl het allemaal beter zou kunnen zijn.

Deze post delen

Citaat van het filmpje wat ik aan het kijken ben van Jacque Fresco: "There are no good or bad people. There are people with insufficiënt information to make appropriate decisions"

Dat vind ik gewoon een super uitspraak. Ik vind het gewoon zo jammer dat we gevangen zitten in het oude patroon van macht, geld en propaganda. Ik vind het zo een hopeloze situatie terwijl het allemaal beter zou kunnen zijn.

Heb je al een over het NAP gehoord? Het Non-Agressie Principe?

Ik kan het nooit nalaten om dan even dit linkje te plaatsen: http://www.anarchiel.com/downloads/On_Truth_The_Tyranny_Of_Illusion_FINAL_Dutch_Version_1_02_Novel_Size.pdf

Een echte aanrader voor nieuwkomers op dit thema.

Deze post delen

Praktisch het enige positieve van "The Venus Project" is de resource based economy, oftewel een sturend managementsysteem die uitgaat van de (toekomstige) beschikbaarheid van grondstoffen en energie, in plaats van het huidige kapitaal. Normaal gesproken wordt een resource based economy enkel toegepast in tijden van oorlog.

Voor wat betreft de rest vind ik het magalomaan en collectivistisch. Er wordt een nog grotere afhankelijkheid van technologie gecreëerd, zo wil men een boel zaken aansturen door kunstmatig intelligente computeralgoritmen.

Deze post delen

Praktisch het enige positieve van "The Venus Project" is de resource based economy, oftewel een sturend managementsysteem die uitgaat van de (toekomstige) beschikbaarheid van grondstoffen en energie, in plaats van het huidige kapitaal. Normaal gesproken wordt een resource based economy enkel toegepast in tijden van oorlog.

De informatie van de beschikbaarheid van grondstoffen en energie wordt meegenomen in hun prijs, en als we de rantsoenering en verslechterende civiele economie ten tijde van oorlog als voorbeeld moeten nemen dan weet ik eigenlijk niet wat de toegevoegde waarde van RBE is;

Figure2.png

Government and private components of real gross domestic product

(billions of chained 2000 US dollars, bron: U.S. Bureau of Economic Analysis)

Voor wat betreft de rest vind ik het magalomaan en collectivistisch.

+1 :)

Deze post delen

De Belgische pater en schrijver Phil Bosmans heeft een hele reeks boeken geschreven met korte uitspraken die elk individu kunnen aanzetten zelf te veranderen om een betere wereld te creeren.

En betreft het onderwerp van deze draad: naar mijn mening zal techniek de mens nog meer van zichzelf en zodoende van elkaar vervreemden. meer menselijkheid (en/of zoals Rien schreef: veranderen van morele waarden) is de beste oplossing om uit de huidige impasse te komen.

Deze post delen

Er gaat natuurlijk nog wel wat vooraf aan dat citaat ;) Maar bedankt voor de tip, ik zal eens kijken of ik wat van hem kan vinden.

En over de techniek. Voor zover ik begrijp gaat het Venus Project niet over het aanbrengen van meer techniek in de maatschappij maar over het efficiënter gebruiken hiervan. In de docu kom ik ook uitspraken tegen zoals: Laat niet computers het werk doen wat mensen zelf kunnen doen. Laat techniek/computers het werk doen wat mensen niet zelf kunnen.

Klinkt erg logisch allemaal.

Deze post delen

Hoi,

Het 'Venus project' heb ik een tijdje terug bekeken, en dit lijken grootse plan-economische systemen te zijn waarin het individu dus weggedrukt wordt. Het wordt vooral emotioneel gebracht en niet rationeel. Ik zie het dus als fout en gevaarlijk, mogelijk opgezet door de heersende klasse om hun macht uit te breiden via een totalitaire economie (plan-economie versus handelseconomie centraliseerd de macht.) groeten

Deze post delen

Dit project ken ik ook al wat jaren en het zit altijd in mijn achterhoofd. Zou dit kunnen werken? Het gaat er van uit dat iedereen kan voorzien in zijn behoefte zonder dat er geld aan te pas komt. Iedereen kan de primaire levensbehoeften verkrijgen via geautomatiseerde processen waar geen mens meer aan te pas komt.

Ik zie het alleen spaak lopen zodra menselijke eigenschappen naar boven komen als hebzucht, macht en jaloezie. Het idee is briljant en misschien dat ze er mee op mars kunnen beginnen wanneer de eerste mensen daar naar toe gaan.

Deze post delen

Mensen zijn hele rare wezens, kunnen tevreden zijn met wat ze hebben, totdat ze weten dat er meer is en dus er meer te krijgen is. (De ik wil dat ook-principe)

Aan de andere kant, als mensen weten dat ze iets mogen hebben als ze het alleen maar hoeven te halen, dan neigt dat ook vaak naar "Dat komt morgen wel".

Kortom de behoefte om iets daadwerkelijk te hebben wordt lager op het moment dat de garantie er is dat ze het elk moment zelf kunnen/mogen pakken. Dit zou dus dan de redding zijn van het idee, want hebzucht en jaloezie is op materiële zaken in ieder geval niet meer nodig. En mensen stouwen niet hun huis vol met van alles en nog wat omdat ze het OOK willen, want morgen kunnen ze het ook gewoon nog halen.

Moet me er nog verder in verdiepen hoor, heb het globaal een beetje gelezen en er staat inderdaad heel eerlijk en netjes dat criminaliteit niet geheel zal verdwijnen er zullen nog steeds mensen zijn die vermoorden of verkrachten.

Macht is wel een probleemfactor, de mens die macht wil uitoefenen over een ander. Hoe hou je zoiets tegen?

Deze post delen

Ik ken the venus project al een aantal jaren. Ik vind het een prachtig idee, omdat het de mens zou bevrijden van ongezonde en onnodige stress. Stress van honger lijden, oorlog enzovoorts maar ook de stress van moeten werken en geld verdienen om je huur/hypotheek te kunnen betalen en zo je waarde als mens te bewijzen, de stress die komt van de angst om je baan te verliezen, arbeidsongeschikt te raken of welke andere reden dan ook die verlies van inkomen veroorzaakt. Het is een soort 'basisinkomen+'.

Het idee dat gebruiksvoorwerpen gemaakt worden om lang mee te gaan i.p.v. vlak na de garantieperiode stuk te gaan en zo gemaakt worden dat ze ofwel simpel gerepareerd en ge-update kunnen worden ofwel geheel gerecycled kunnen worden spreekt me ook erg aan. Daarbij worden er dan niet minieme veranderingen in het zelfde product aangebracht om ze onder een ander merk of 'nieuwe lijn' te kunnen verkopen. Het scheelt een enorme berg grondstoffen als producten op die manier geproduceerd worden. Plus dat die voorwerpen dan verkrijgbaar zijn zoals bibliotheekboeken (maar dan zonder pasje :) )

Maar in mijn ogen draait the venus project uiteindelijk meer om die morele waarden: Ieder mens heeft recht op huisvesting (naar eigen keuze), gezond voedsel (geen ggo troep of fast food), schoon drinkwater, schone lucht, onbegrensde gezondheidszorg en vrij onderwijs, omdat ze als mens geboren zijn. De planeet is ons thuis, onze voedingsbodem en onze bron van bestaan, zorgdragen voor het welzijn van de planeet (en wat daarop leeft) is cruciaal omdat wij afhankelijk zijn van wat de planeet ons bied.

Onderwijs is één van de belangrijkste onderdelen van het gedachtegoed. Het principe dat onderwijs vrij moet zijn, zowel gratis en overal toegankelijk als vrij van gestandaardiseerde testen, maakt dat iedereen kan leren waar hij of zij interesse in heeft.

Als psycholoog en vrijdenker ben ik ook erg gecharmeerd en geïntrigeerd door de manier waarop er gesproken wordt over de menselijke aard. Er wordt ons nu zo veel onzin geleerd over wat 'onze menselijke aard' allemaal zou zijn (zogenaamd van nature); gewelddadig, jaloers, haatdragend, bekrompen, noem het maar op. Als het negatief is zal je altijd instemmende geluiden horen "ja, dat zit nu eenmaal in de aard van het beestje" of "zo zitten wij mensen nu eenmaal in elkaar". Maar als je oppert dat de menselijke natuur liefdevol, zorgzaam, conflict-vermijdend en/of samenwerkingsgericht is, dan voel je de weerstand bij mensen groeien. We worden opgevoed met ideeën dat we van nature 'slecht' zijn en alleen bij gratie van ons intellect en controle (door anderen) ons goed kunnen gedragen. Het is bevrijdend om de hoeveelheid onderzoeken te zien die laten zien dat dat onzin is :)

Ik kan uren en uren praten en speculeren over de implicaties van het sociale systeem zoals door the venus project is voorgesteld. Ik heb mijn brein getergd om er achter te komen waar het systeem zou falen, maar kom elke keer weer tot de conclusie dat het (als je werkelijk het héle systeem in acht neemt) alleen kan falen omdat mensen er bang voor zijn. Bang dat ze zelf niet genoeg zouden hebben omdat ze denken vanuit het idee van schaarste, bang dat ze vast zouden komen te zitten in een controlestaat (omdat ze dat nu zitten en niet kunnen zien hoe ze zonder zouden kunnen), bang voor verandering en bang voor andere mensen en bang gemaakt door andere mensen. Zonder die angst leven, kennen de meeste mensen niet omdat het met de paplepel wordt ingegoten.

Ik denk alleen wel dat dit systeem moeilijk te bevatten is. Het heeft mij maanden van 'studie' gekost om het te begrijpen en ik heb zeeën van tijd en een eindeloze drost naar informatie. Voor een ander zou het misschien wel jaren kosten om alle informatie te zien/lezen/horen en te verwerken tot het samenhangende beeld van een nieuwe wereld. De kritieken die ik veel zie van mensen, zijn kritieken die voortkomen uit een korte blik op één of twee stukjes tekst/video. Ik vind het jammer dat ik niet zo goed weet hoe ik mijn begrip kan overdragen aan andere mensen, voornamelijk omdat het zo ontzettend veel tijd vraagt om zo'n holistisch systeem uit te leggen. Ik ben benieuwd waar dit draadje heen gaat :) Ik vind het sowieso erg leuk om een aantal mensen hier te zien die het idee al kennen :)

Deze post delen

Mensen zijn hele rare wezens, kunnen tevreden zijn met wat ze hebben, totdat ze weten dat er meer is en dus er meer te krijgen is. (De ik wil dat ook-principe)

Aan de andere kant, als mensen weten dat ze iets mogen hebben als ze het alleen maar hoeven te halen, dan neigt dat ook vaak naar "Dat komt morgen wel".

Kortom de behoefte om iets daadwerkelijk te hebben wordt lager op het moment dat de garantie er is dat ze het elk moment zelf kunnen/mogen pakken. Dit zou dus dan de redding zijn van het idee, want hebzucht en jaloezie is op materiële zaken in ieder geval niet meer nodig. En mensen stouwen niet hun huis vol met van alles en nog wat omdat ze het OOK willen, want morgen kunnen ze het ook gewoon nog halen.

Moet me er nog verder in verdiepen hoor, heb het globaal een beetje gelezen en er staat inderdaad heel eerlijk en netjes dat criminaliteit niet geheel zal verdwijnen er zullen nog steeds mensen zijn die vermoorden of verkrachten.

Macht is wel een probleemfactor, de mens die macht wil uitoefenen over een ander. Hoe hou je zoiets tegen?

Even los een poging tot een kort antwoord op je laatste vraag.

Macht is een positie die mensen verleend wordt door anderen. Iemand kan alleen macht hebben als anderen diegene die macht toekennen. Dat is makkelijker voor elkaar te krijgen als je grote hoeveelheden chantagemateriaal hebt, zoals geld, goederen of diensten waar anderen van afhankelijk zijn. Wanneer ieder mens voorzien is in zijn/haar basisbehoeften en er niet zoiets bestaat als 'eigendom', is macht bijna niet te krijgen. Persoonlijk denk ik ook dat de behoefte aan macht langzaam zal verdwijnen of omvormen tot behoefte aan respect of waardering. Het zal wel een tijd duren voordat mensen beseffen dat hun drang naar macht eigenlijk overbodig is :p. Maar wanneer mensen niet meer afhankelijk zijn van anderen in hun basisbehoeften, hoe meer mensen zullen weten dat macht eigenlijk een vorm van dwang is en dat er zonder dwangmiddelen geen macht uitgeoefend kan worden. Je kan geen zand verkopen in de woestijn :)

Als je geïnteresseerd bent in de concepten van the venus project, dan denk ik dat 'schaarste' een goed onderwerp is om mee te beginnen. Kijk eens wat de implicaties van schaarste zijn en hoever die gevolgen strekken. Kijk dan eens vanaf de andere kant en beredeneer wat er zou veranderen als er overvloed is. Voor mij zijn dat soort gedachten-experimenten altijd erg leuk geweest :) Het is natuurlijk wel belangrijk om eerst genoeg informatie te hebben over een onderwerp voordat je dat doet, anders loop je direct vast en dan is het niet meer leuk :)

Als je meer breinvoer zoekt/wil hebben dan kan ik je nog wel een paar uur aan you-tube filmpjes aanraden :)

Deze post delen

Als je meer breinvoer zoekt/wil hebben dan kan ik je nog wel een paar uur aan you-tube filmpjes aanraden :)

Ieder mens heeft zijn positieve en negatieve eigenschappen. Bij mij is 1 daarvan (zowel positief als negatief) mijn grote drang naar informatie (en willen leren) dat wordt door veel mensen als positief beschouwd, maar kan ook negatief zijn als daar teveel tijd gaat inzitten.

Kortom, heb zeker wel interesse in een paar uur you-tube filmpjes :)

Verder zal ik je waarschijnlijk binnenkort ontmoeten, dus ruimte voor persoonlijke gesprekken is er ook.

Deze post delen

Ieder mens heeft zijn positieve en negatieve eigenschappen. Bij mij is 1 daarvan (zowel positief als negatief) mijn grote drang naar informatie (en willen leren) dat wordt door veel mensen als positief beschouwd, maar kan ook negatief zijn als daar teveel tijd gaat inzitten.

Kortom, heb zeker wel interesse in een paar uur you-tube filmpjes :)

Verder zal ik je waarschijnlijk binnenkort ontmoeten, dus ruimte voor persoonlijke gesprekken is er ook.

:D Leuk :)

Ik zal je PM sturen met mijn een afspeellijst die ik gemaakt heb in You-tube :)

Tot snel dan :)

• Leuk 1

Deze post delen

Maar wanneer mensen niet meer afhankelijk zijn van anderen in hun basisbehoeften, hoe meer mensen zullen weten dat macht eigenlijk een vorm van dwang is en dat er zonder dwangmiddelen geen macht uitgeoefend kan worden. Je kan geen zand verkopen in de woestijn :)

Zelf ben ik nog helemaal onbekend met the Venus project, heb (tot nu toe!) alleen de berichten van vandaag gelezen. Maar wou hier graag even op reageren, dit vind ik zelf nl een heel interessant punt. 2 jaar geleden heb ik zelf een filosofisch genealogisch onderzoek naar de moraal gedaan voor mijn opleiding. Niet bepaald mijn beste essay ooit, misschien heeft het feit dat ik op de dag dat het ingeleverd moest worden pas begonnen was met schrijven daar iets mee te maken, maar goed. Het gaat dus over de rol van de moraal in de huidige samenleving, bekeken vanuit het ontstaan van de moraal. Ondertussen is mijn visie op moraal sterk veranderd (en heb ik gelukkig veel mogen oefenen op het schrijven van essays ;) ), maar ik denk dat het stuk wel aansluit op wat jij hier zegt. Mijn motivatie om een essay te schrijven over dat onderwerp, was namelijk dat ik denk dat de wil tot macht voortkomt uit een evolutionair principe dat in de huidige tijd zijn functie heeft verloren, en daarom voor zoveel problemen zorgt. Nietzsche was van mening dat moraal voort komt uit de wil tot macht, in mijn essay betoog ik dat de wil tot overleven ten grondslag ligt aan die wil tot macht.

Zal een stukje uit het essay hier plakken, met als disclaimer erbij dat het echt een bout-essay is haha (had overigens wel een ruime voldoende gelukkig ;) )

Inleiding

Als men de krant openslaat of het journaal kijkt wordt men geconfronteerd met vele revoluties en onlusten. Vaak lijken staatshoofden meer bezig te zijn met hun eigen rijkdom vergroten, dan met het welzijn van de onderdanen. Veel berichten gaan over het gebrek aan respect, normen en waarden. Is er nog een rol weggelegd in de huidige samenleving voor moraal?

Nietzsche onderzoekt moraal met behulp van de genealogische methode. Om de waarde van de waarden te onderzoeken, gaat hij op zoek naar de oorsprong van de moraal. Hij is van mening dat de wil tot macht ten grondslag ligt aan de moraal, waarbij de moraal als instrument gebruikt wordt door de zwakken om de macht van de sterken te beperken. Hij zegt dat de moraal het individu weg houdt van zijn kracht, en met zijn herwaardering van de waarden wil hij dan ook het individu terugbrengen bij zijn kracht, en die kracht versterken (Nietzsche, 1980, pp 12).

Dit filosofisch onderzoek heeft als doel een alternatieve visie op de oorsprong van de moraal te exploreren. Kan er een andere kracht aangewezen worden die ten grondslag ligt aan het ontstaan van de moraal dan de wil tot macht?

Om dit te onderzoeken zal de genealogische methode van Nietzsche gebruikt worden. Om de krachten achter de moraal te onderzoeken, zullen de wortels hiervan bestudeerd worden. Aan de hand van deze achterliggende krachten zal gekeken worden welke rol deze spelen of hebben gespeeld bij de punten die Nietzsche aanhaalt als belangrijk bij de ontwikkeling van de moraal, te verstaan de wil tot macht en de christelijke moraal van medelijden en zelfopoffering. Vervolgens zal deze ontwikkeling geplaatst worden in de huidige context van de westerse samenleving, en zal gekeken worden welke rol de moraal hierbij speelt. Als laatste zal gepoogd worden een antwoord te geven op de vraag of de achterliggende krachten ons in de huidige tijd handvatten geven voor het creëren van een moraal die constructief is voor de kwaliteit van het leven.

Alternatieve oorsprong van de moraal

>knip

Moraal en macht

>knip

Moraal en religie

>knip

Moraal in de huidige context

Vergeleken met de mensen die leefden ten tijde van de stammensamenleving is voor de Westerse mens veel veranderd. Globalisering en secularisering hebben hun intrede gedaan, en van gemeenschapszin lijkt weinig sprake. Voedseltekort lijkt een onbekend fenomeen, waardoor de drijfveer van voedsel vergaren om te overleven vervallen lijkt te zijn. De invloed van religie op de moraal is in verval, en de meeste mensen hebben geen geloof in een leven na de dood.

>knip

Overleven lijkt nog steeds te draaien om voedsel en geld, terwijl er in de westerse samenleving voldoende voedsel en geld is voor iedereen om te overleven. De noodzaak van het streven naar voedsel om te overleven is dus verdwenen. Is de mens gedoemd tot nihilisme in een leven dat draait om consumeren en persoonlijk gewin?

Slot

Zoals we bij de mensen ten tijde van de stammensamenleving en de christenen zagen was de moraal een secundair gevolg van een primaire kracht: de wil om te overleven. In een samenleving waarbij de wil om te overleven geen noodzakelijke, secundaire voorwaarden oproept vervalt de noodzaak van een gezamenlijk moraal om te overleven. De vraag is echter of het belang van een gezamenlijk moraal eveneens verdwijnt. In mijn ogen is het antwoord op deze vraag nee. De mens is van origine een sociaal wezen, dat zijn leven leidt in relatie tot en met anderen. Doordat overleven voor de westerse mens geen strijd meer is, krijgt de mens een andere optie, namelijk een goed leven leiden. Vanuit de wil om goed te overleven ontstaat wel de noodzaak van een moraal, namelijk onderlinge gedragsregels om dat goede leven voor jezelf en anderen mogelijk te maken. Een gevolg van de wil tot een goed leven is de ontwikkeling van een moraal waarbij waarden als medelijden en zelfopoffering een belangrijke rol kunnen spelen. Nietzsche ziet in de moraal van medeleven, zelfverloochening en zelfopoffering echter een groot kwaad. Hij zegt hierover: “in de moraal van het medelijden, die steeds meer om zich heen grijpt en die zelfs de filosofen heeft besmet en ziek gemaakt, zag ik het griezeligste symptoom van onze griezelig geworden Europese cultuur” (Nietzsche, 1980, pp 12). Hij is van mening dat de moraal het individu weg houdt van zijn kracht, en met zijn herwaardering van de waarden wil hij dan ook het individu terugbrengen bij zijn kracht, en die kracht versterken.

In mijn ogen levert moraal een belangrijke bijdrage bij het leven van een goed leven, waardoor de mens juist de mogelijkheid krijgt om zijn kracht te ontdekken en te versterken. Als de nadruk in het leven niet meer ligt bij het verkrijgen van voldoende voedsel terwijl er bij voorbaat al voldoende voedsel is om te overleven, maar bij het leven van een goed leven wordt de mens uitgedaagd zijn kwaliteiten te benutten en in te zetten voor zijn eigen leven, maar ook voor dat van anderen.

Het antwoord op de vraag of de wil tot overleven ons in de huidige tijd handvatten kan geven voor het creëren van een moraal die constructief is voor de kwaliteit van het leven is dan ook ja, als men zich zou richten op het leven van een goed leven in relatie met en tot anderen. De tijd van “wij tegen zij” is voorbij, de gedachte “als een ander het heeft heb ik het niet” is niet meer bepalend voor de overlevingskansen van een individu in de westerse samenleving. Doordat de strijd om te overleven is vervallen komt er voor de individu ruimte om aandacht te besteden aan de vormgeving van het leven van zichzelf en van anderen.

Deze post delen

Klinkt leuk dat moralistische hippiegeneuzel, alleen het is natuurlijk niet haalbaar. Zonde van de tijd en energie zeg ik.

• Leuk 1

Deze post delen

Klinkt leuk dat moralistische hippiegeneuzel, alleen het is natuurlijk niet haalbaar. Zonde van de tijd en energie zeg ik.

Ik vraag me af waarom je dat zeg, je komt je korte mening even hier droppen en verder geen onderbouwing of wat dan ook, beetje jammer, dan kan je net zo goed niks zeggen, dan weten we ook dat het je niet interesseert.

Deze post delen

@Loreen

Mijn eerste ingeving bij het lezen van wat jij schrijft wat Nietzsche schrijft (:rolleyes:) is: wat verstaat hij onder 'moraal'? Het lijkt alsof hij het heeft over de gedragsregels van de kerk/staat, niet over een intern besef van 'goed en kwaad'. Een moreel kompas wat opgelegd wordt vanuit een machtspositie werkt inderdaad belemmerend voor het menselijk potentieel, daarin ben ik het met hem eens. Wat jij schrijft over het leven van een goed leven, is in feite meer ingegeven door intrinsieke waarden. Nu zijn die waarden natuurlijk onwijs onderhevig aan culturele waarden en normen. Wat ooit als 'goed en fout' gedrag werd gezien, wordt nu heel anders bekeken. De enige richtlijn die ik heb kunnen destilleren die niet tijds- of plaatsgebonden lijkt te zijn is: Do no Harm. :)

Zover even kort mij overdenkingen wat betreft moraal. Ik hou het expres kort en zeg er maar even bij dat dit natuurlijk niet het hele verhaal is, want moraal, waarden en normen zijn typisch van die dingen waar uren over te praten valt :)

Deze post delen

Gast Heksenboot

Welk gedeelte is in jouw ogen moralistisch? Kan je daar een citaat bij doen?

Wat versta je onder hippie?

Waarom vind je het geneuzel?

Waarom is het volgens jou niet haalbaar?

Wat stel je zelf voor?

Deze post delen

Welk gedeelte is in jouw ogen moralistisch? Kan je daar een citaat bij doen?

Wat versta je onder hippie?

Waarom vind je het geneuzel?

Waarom is het volgens jou niet haalbaar?

Wat stel je zelf voor?

Heksenboot door de bocht! Heerlijk! Dank je :)

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...