Ga naar inhoud
GENEGEERD

Ontruiming wijk - ben jij er klaar voor?


Gast

Aanbevolen berichten

Hebben jullie geprept voor deze situatie?

 

Hier staat een paniektas in de hal, maar als ze zouden gillen "NÚ door lopen naar buiten !!!!" i.p.v. "u heeft 2 minuten" dan heb ik wel een probleem 😒

Alles ligt klaar (map met documenten, medicijnen enz.) maar dan heb ik wel 2 minuten nodig.....of iig de mogelijkheid om me om te draaien en het te grijpen....

 

We hebben hier 1x ontruiming gehad, en dat was echt.... DDOOOORRRRLLLLOOOPPPPPENNN 🥴 

20210509_112217.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Wel, niet echt eigenlijk.

Doet er me aan denken. Ik heb ooit dat bug out bag concept eens uitgetest, maar ik eindig altijd met teveel, en een te zware last/zak/uitkomst.

Het blijft evenwel een relevant concept hoor, en goeie denkoefening, voor dergelijke situaties.

Ook een oefening in nederigheid, van wat een mens echt nodig heeft, ivm wat je allemaal is aangepraat ...

Ik ga deze tas nog eens bovenhalen, en her-evalueren denk ik.

ps doet me denken aan Carlin sketch hier rond 
 

 

🤣

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja wij hebben ook twee rugzakken in de slaapkamer klaar staan en twee tassen in de kamer.

Ik zal vandaag nog even kijken of er ook iets over-datum is.

Toch zou ik nog de Tablett mee graaien, daar zit het simkaartje in waar ik mee internet.

 

Nee je bent nooit goed genoeg voorbereid.

 

Maar ook dit vind ik weer heel goed voor onze nieuwelingen, waarvan vele denk ik niet scherp zijn en goed voorbereid, we zullen de reacties misschien zien als ze dit leven en zo vrijmoedig zijn hier echt een eerlijk antwoord op willen geven.

Haha het is wel in alle belang dat we goed zijn voorbereid, het is goed dat je ons weer even wakker schud beste @Info_junky.

 

Gezellig bij ons koffie drinken is leuk, en heel goed, maar vergeet niet dat we streven ook naar een andere doel.

Voor allen blijf alert en goed voorbereid.

Onze @Info_junky geeft hier weer een mooi voorbeeld van hoe het kan gaan.

Dan hebben we het nog niet eens over:

Brand.

Overstromingen.

Aardbevingen.

Gas explosie gevaar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Aalawok hier was het gaslucht en nee... schoenen aan trekken mocht niet "dan ligt u in stukjes met schoenen aan in de hal,  als de boel ontploft"... duzzzz 🙄🥴 

Ook baby pakken doen zij...

Een brandweerman waar ik (later) mee sprak zei dat ze je niet terug laten gaan omdat mensen in paniek rare dingen doen, teveel treuzelen of gewoon bevriezen...en dus b.v. wel naar boven lopen maar dan niet de baby pakken en terug lopen, maar eerst een tas vol gaan staan proppen of alleen maar huilen/schreeuwen en "niks" doen... ze werken je er dus uit en zij doen de rest...

Schoenen vraag je maar aan de buren....

 

In de zomer is het tot daar aan toe (behalve 's-nachts, injenakie 😅😏) maar in de winter is dat toch wel een dingetje zeg maar 🥶 

 

@wandering neone heb hier zo'n grote tas met wieltjes. Selectie "handig maar niet nodig to survive" in 3 stapjes. 

Alle niet dringende zaken, grote(re) /zware dingen zitten daar in.

Medicijnen etc. zitten in een doosje.

Ook staat er een rugzak. Dat is vol met "handig".

Mijn systeem is: doosje grijpen bij ultieme paniek, rugzak bij ìets meer tijd ook, roltas als het lukt.

 

Denk dat ik een duplicaat van mijn medicijnen doosje op een andere lokatie ga stallen. Just in case...

 

@JJ&A * je laat me blozen*

Maar je hebt wel gelijk, ik had vanalles geprept op basis wel/niet BUG out/ bug in, maar toen ik, terecht,+ totaal onverwacht, m'n huis uit werd getettert heb ik een half uur aan 1 stuk lopen vloeken....àlles wat ik nodig had lag binnen... toen dus de 3-deling verzonnen.  Mijn medicijnen zijn als-het-er-op-aan-komt het énige wat ik écht nodig heb, de rest scharrel je buiten de deur wel bij elkaar. 

 

Dus idd: ff weer een wake-up call 🙂

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden, OBL-Rien zei:

Hmm, ik denk dat wij ook wel een stief kwartierke nodig zouden hebben....

Dus wat gaan we deze week nog doen.🤔

Ja we gaan onze nieuwelingen een heeeeel goed voorbeeld geven.

 

Geef aan hoe jij dat aanpakt.?????????????

 

Na dit schrijven ga ik direct de rugzakken heel goed bekijken, en breng jullie op de hoogte.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

In ieder rugzak hebben we aan voedingstoffen:

Een jaar over datum.

Paranoten een paar zakken, á Twee per dag om de schildklier beter te laten fungeren (genezen).

Kauwgum om de zuurbranden onder controle te brengen, dat help mijn vrouw en niet te vergeten de zuiveringszout Natriumbicarbonaat, is veel beter dan zuurremmers.

Twee ENERGY BAR.

Twee keer, á drie DEXTROSE.

 

Dat is even het begin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het Teletekst bericht lees betreft het een zeer lokaal incidentje. Waarom dan meteen in de Amerikaanse bugout modus schieten en gaan lopen slepen met rugzakken. Hallo zijn hier nog nuchtere Hollanders aanwezig? Maak er een leuk uitje van naar familie of vrienden. Of duik lekker in een hotel en laat elkaar weer eens alle hoeken van het bed zien. Zoveel heb je dan niet nodig. Wat plastic en contante betaalmiddelen, je ID, telefoon en eventueel medicijnen. Past allemaal in je zakken. Wedden dat je de ontruiming gaat overleven. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, Paratoi zei:

Als ik het Teletekst bericht lees betreft het een zeer lokaal incidentje. Waarom dan meteen in de Amerikaanse bugout modus schieten en gaan lopen slepen met rugzakken. Hallo zijn hier nog nuchtere Hollanders aanwezig? Maak er een leuk uitje van naar familie of vrienden.

Of duik lekker in een hotel en laat elkaar weer eens alle hoeken van het bed zien. Zoveel heb je dan niet nodig. Wat plastic en contante betaalmiddelen, je ID, telefoon en eventueel medicijnen. Past allemaal in je zakken. Wedden dat je de ontruiming gaat overleven. 

Ja en over negen maanden krijg je de top beloning er overheen. 😇

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden, wandering neone zei:

rofl  @Paratoi heeft zeker een punt,

 

maar @JJ&A ook,

 

dus, als synthese:

 

 

🤣

Beste @wandering neone,

 

Je zal maar een zootje van die kinderen hebben, en je moet stilletjes nachts maken dat je wegkomt en je bent op weg en de kinderen hebben hun fen dierbare speelgoed niet mee genomen, dan heb je een echt probleem.

Ze gooien al de spullen uit de rugzakken het diepe kanaal in, haha hoe zouden jullie daar mee omgaan, hoe kan je je met zo'n gezin goed voorbereiden.

 

Laat een ieder zijn ideeën daar maar over gaan, haha zet het maar niet hier neer.

Misschien een praat in de koffie kamer.

https://forum.preppers.nl/forum/7-koffiecorner/

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uur geleden, Hermanusb zei:

Als we per direct weg moeten zijn we met 5 minuten klaar.

haak de caravan aan de auto en het stikt hier van de campings waar ik me wel kan redden,

Heb je het wel eens geoefend, hoe ging dat.

Als je het nog nooit heb gedaan doe het en vertel ons hoe dat ging.

Waar bestaat je gezin uit, en de leeftijden.

 

Dan moet je caravan wel goed zijn voorzien van alles. 

Wil je ons schrijven hoe goed je bent voorbereid???

Hoe komt het zo dat jullie het zo goed voor elkaar hebben, heeft opleiding of werk daar zijn goed invloed op???.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-5-2021 om 08:21, OBL-Rien zei:

Hmm, ik denk dat wij ook wel een stief kwartierke nodig zouden hebben....

Dat stief kwartiertje zou iedereen wel nodig hebben.

Lelystad....mijn home town. Gebeurtenis slechts een paar wijken van mij vandaan.

Bug in of bug Out, al jaren voorbereid op worst case scenario en alles klaarstaan ter voorbereiding op. Maar hoe en wat in dit geval? Wat heb ik aan firesteels en lang houdbaar voedsel in mijn tas in een scenario als dit?

Met een vrouw en 4 kiddoos, heb ik in dit geval meer aan koffers met kleding, knuffels en tablets om familie en/of vrienden te laten weten dat ik even bij hen ga logeren....

Daar zou ik wel even een kwartiertje voor nodig hebben!

Geen USB sticks met belangrijke info, geen slaapzakken en BOB's, geen waterfilters en dergelijke, neem, slechts koffers met kledij, knuffels en tablets/telefoons/opladers 

Shit... Geen messen, EHBO sets en Survival skills. Simply plane koffers met kledij en een achterban om bij te logeren. Heb dat kwartiertje even nodig hoor....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
9 uur geleden, Blauwbaard zei:

Heb dat kwartiertje even nodig hoor....

 

Ja, ik heb hier nog wat over lopendenken, maar eigenlijk gaat het er in dit geval niet om of je "voorbereid" bent. Dit geval is geschetst als "Nu Weg". Niet over een minuut, over twee minuten, maar NU!.

 

Er is geen bag die hier helpt.

 

Het enige dat wel telt is een alternative locatie, maar geen bug-out in de zin van een bunker in het bos, maar gewoon een tweede locatie waar je even heen kunt gaan, bv een tweede (vakantie/we) woning.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een ontruiming volgt altijd na overleg na onderzoek ter plaatse. 

 

Dus ik kijk steeds op P2000 als ik een ambulance of brandweer hoor die de wijk in komt, om te kijken wat de melding is.

Bij brandgerucht en gaslucht oid begin ik in m'n achterhoofd na te denken.

Als er dan meerdere meldingen komen, meer sirenes en opschaling, dan prop ik m'n portemonnee in m'n broekzak enz.

Just in case.

 

Heb m'n doosje medicijnen onder de kapstok weggehaald en in hoek bij voordeur gezet.

Hoef ik me niet om te draaien maar alleen maar te bukken. 

 

*grinniktnogsteedsomdiehotelgymnastiek* 😆

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
20 uur geleden, OBL-Rien zei:

"Nu Weg"

 

Ook heel belangrijk: Het gaat hier om een GEDWONGEN evacuatie.

Je kunt je niet voorbereiden op een gedwongen evacuatie. Per definitie. Wanneer je gedwongen wordt ben je overgeleverd aan de man achter het pistool.

 

Wel interessant: Mogen hulpdiensten je DWINGEN je huis te verlaten? Wat zegt het wetboek hierover?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12-5-2021 om 10:59, OBL-Rien zei:

 

Ja, ik heb hier nog wat over lopendenken, maar eigenlijk gaat het er in dit geval niet om of je "voorbereid" bent. Dit geval is geschetst als "Nu Weg". Niet over een minuut, over twee minuten, maar NU!.

 

Er is geen bag die hier helpt.

 

Het enige dat wel telt is een alternative locatie, maar geen bug-out in de zin van een bunker in het bos, maar gewoon een tweede locatie waar je even heen kunt gaan, bv een tweede (vakantie/we) woning.

Ook even over nagedacht. Net jarig geweest. Kadootje van mijn vrouw en een weekendje weg in Scheveningen. Wat neem ik mee? Heb mijn Paracord armband met firesteels. Goed horloge, zaklamp, tactical pen, Paracord 3 meter en een goed degelijk mes als gereedschap. Heb ik meer nodig om in de eerste Survival items te kunnen voorzien in geval van nood? Ik ben van mening van niet, maar ik kan van alles onderweg gevonden wel wat maken.

Wat heeft de gemiddelde Prepper nodig als hij het huis met spel en sprong moet verlaten? Wat heb je echt nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uur geleden, Blauwbaard zei:

Ook even over nagedacht. Net jarig geweest. Kadootje van mijn vrouw en een weekendje weg in Scheveningen. Wat neem ik mee? Heb mijn Paracord armband met firesteels. Goed horloge, zaklamp, tactical pen, Paracord 3 meter en een goed degelijk mes als gereedschap. Heb ik meer nodig om in de eerste Survival items te kunnen voorzien in geval van nood? Ik ben van mening van niet, maar ik kan van alles onderweg gevonden wel wat maken.

Wat heeft de gemiddelde Prepper nodig als hij het huis met spel en sprong moet verlaten? Wat heb je echt nodig?

Misschien zeer naïef, maar ik denk dat je met jezelf, een goed paar schoenen en een mes toch wel the bare basics gecoverd hebt. De rest is totaal afhankelijk van de situatie, maar met deze items kan je je meestal een eind verplaatsen en andere werktuigen vinden/maken/loskrijgen

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
1 uur geleden, Aalawok zei:

met jezelf, een goed paar schoenen en een mes toch wel the bare basics gecoverd hebt

 

Leren hoe je iets doet/maakt/verkrijgt is inderdaad wellicht de meest nuttige prep die je kunt hebben.

Vergeten doe je zoiets ook niet snel (mits blijven oefenen) en je hebt het altijd bij je!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd wel wat ergens liggen of in de auto's of in mn schuurtje. Bij mn ouders en schoonouders en in het chalet dus zal me er niet heel druk om maken. Denk ook dat het slim is om meerdere tassen te hebben. Heb 1 op zolder thuis mocht de dijken doorbreken. 1 in mn schuur voor mocht mn huis in de fik vliegen of instorten door een aardbeving. En elke tas heeft hierdoor ook weer een andere inhoud. Kleren voor de kids heb ik thuis en in het chalet. Noodzakelijke spullen heb ik ook meestal op zak zoals mes, zaklamp en portomonee.

 

aangepast door Perry
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uur geleden, Blauwbaard zei:

Wat heeft de gemiddelde Prepper nodig als hij het huis met spel en sprong moet verlaten? Wat heb je echt nodig?

 

Interessant draadje. 'De gemiddelde prepper' hmz...bestaat die dan? 😉

Maargoed, 'wat heb je echt nodig' is eigenlijk ook lastig. Eerder noem jij @Blauwbaardzelf volgens mij dat je met kinderen en 'op stel en sprong' weg, toch aan andere dingen denkt (koffers met kleding, knuffels, afleidende schermpjes etc) dan dat je met je mes wat takken van een boom kunt halen voor een beschermend afdakje in het bos. 

 

Ik zie wel wat in het drie(??)slagstelsel van @Info_junky waarbij je afhankelijk van de beschikbare tijd tasje A, A-B, of A-B-C meeneemt. Ik heb nog nooit nagedacht over 'je moet NU weg, of je nu bloot bent of niet'. Ik zag mezelf altijd nog wel schoenen aandoen. En een jas. Ofzo.

Een reserve-iets op andere plekken zoals @Perry noemt, is ook nog niet zo'n gek idee. Ik werd getriggerd door de knuffels voor de kinderen van Blauwbaard. Zoiets dus (jaja, ik weet het, zelfs dezelfde knuffel is niet de eigen knuffel, maar toch. Beter dat je die door je schoonouders/buren/vrienden laat langs brengen voor je kinderen dan dat ze compleet andere knuffels van neefjes moeten knuffelen toch).
En als je het hebt over backups: naar aanleiding hiervan ga ik ook eens nakijken hoe het zit met de backup van alle foto's. Of die toch ook extern worden opgeslagen of alleen op de backup drive in huis 🤔 Heb je die foto's echt nodig? Nee, natuurlijk niet. Heb ik veel te veel foto's waar ik me 'ooit' nog eens doorheen wil werken? Ja. Word ik erg verdrietig als alle visuele herinneringen van de afgelopen X jaar in de fik vliegen terwijl het makkelijk extern opgeslagen had kunnen zijn? Ja.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de mensen met auto: Zorg dat daar standaard een BOB in ligt. Dan hoef je de tas niet te pakken, die ligt gewoon in de auto waarmee je evacueert.

 

Verder heb ik zelf in onze bunker een kast met kleding, beddengoed, hygiene spullen, gereedschap en EHBO spul. Daarnaast de voorraad voedsel in de keuken en alle andere voorzieningen om het zeker wel een paar maanden vol te kunnen houden. Backups van belangrijke data staat al deels op servers in de bunker, alleen nog wat prive zaken niet, dat ga ik binnenkort ook regelen. Paspoort ligt thuis in de brandkast, die zou ik wel graag mee graaien als 't gaat, maar zo niet dan is dat eventueel later nog wel op te halen, eventueel met gasmasker op. Ook de wapenkluis in de kelder kan ik op een later moment nog wel leeghalen als 't nodig mocht zijn.

 

35 km / 30 minuten rijden van huis naar de bunker, meerdere routes (op de laatste km na) en 't ergste wat daar kan gebeuren is dat er een boom over de weg ligt; in de auto heb ik ook een zaag en sleepkabels dus die boom is ook zo uit de weg.

 

Verder was hier een paar jaar terug een enorme bosbrand in de regio; waarbij mensen ook geevacueerd werden, de meeste kregen een uur, het kortste was een kwartier. Meer dan genoeg om m'n belangrijkste spullen in de auto te gooien en om de meeste prep spullen ook uit de kelder in de aanhanger te gooien.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...