Ga naar inhoud
GENEGEERD

meditatie en (mentale) gezondheid?


Aanbevolen berichten

Hey,

 

voor alle, meer rusteloze, gekwelde zielen hier,

heeft er hier toevallig iemand ervaring met meditatie/technieken?

Ik doe dit eigenlijk al jaren, in zekere zin, een beetje op mijn eigen manier, maar ietwat gereserveerd/kritisch ook (ik dacht altijd een beetje dat dit meer new age verkoopspraat/bs was)

en ik moet zeggen ...wow!
Die boeddhisten hebben zeker een punt hoor... je hoeft er zelfs niet in te geloven, en boeddhist te worden ...


Je hebt eigenlijk niets nodig, gewoon wat tijd.
en het doel: het meer intern observeren van alle gedachtesprongen (die soms héél intens kunnen worden ...echt niet voor doetjes!).

Ter illustratie: ik snap nu maar pas dat deze scene echt niet overdreven is:
 

 

Na een tijd zie je steeds weerkerende verbanden, en merk je wat een drama queen/monkey brain je gedachten wel zijn, en hoe je een slaaf bent van diezelfde rusteloze gedachtesprongen.

Daarna, als je deze verbanden meer en meer kunt plaatsen, met inzichten,

kan je inderdaad momenten van verlichting terugvinden.

En deze verlichting is niet wat je denkt, het is geen spectaculaire parade, of feestelijkheden, verafgoding, geldgewin, en alle problemen zijn opgelost...

Eerder een moment van, een (meer) volle ervaring van het "nu", en bijhorende momenten van "vrede", "stilte", "rust".
 

 

't is eigenlijk bijna onbeschrijfelijk ...en ik ben zo gelukkig, een paar keren deze momenten te kunnen hebben beleven tijdens mijn bestaan ... het is moeilijk om er niet emotioneel van te worden.

 

En hopelijk kan deze ervaringen ook anderen helpen.

 

ps: maar als ik je een mogelijke tip kan geven: het doel mag nooit zijn die "verlichting". Dit om krampachtige specifieke doelvorming te vermijden,

en daarbij, deze komt slechts met momenten voor.

Het doel moet gewoon zijn; het observeren van alles, en je zult hopelijk, en mogelijk, merken, dat die verlichting "slechts" de vrucht is, resultaat, van deze observaties.

 

 

 

 

  • Leuk 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hey wandering neone,

 

Leuk dat je hier mee bezig bent ik herken veel van wat je zegt.

Ik was zelf ook wat huiverig en had genoeg vooroordelen zoals net wat je zegt over vaag, raar of new age.

Maar ik mediteer nu al jaren en het heeft mij echt veranderd.

Vaak was ik wat verkrampt en gestrest in mijn gedachten en buik.

Door meditatie leer ik veel meer gevoelens toe te laten en steeds vaker in een staat van rust te zijn.

Ook als ik dat niet ben, ben ik mij daar heel snel bewust van in plaats van dat ik maar dom door ga en kan ik ook veel makkelijker weer terug gaan naar rust en ontspanning.

Meditatie heeft veel voordelen. Het helpt mij ook om eerder in slaap te komen en veel dieper te slapen waardoor ik veel meer uitgerust ben en soms zelfs wat minder slaap nodig te hebben.

Daarnaast kan het inderdaad hemels voelen om ergens te zweven tussen hemel en aarde.

Ik snap mensen dat ze dan allerlei religies en vage bovennatuurlijke new age shit hier aan gaan koppelen.

Terwijl ik juist geloof dat deze meditatie gewoon een natuurlijk techniek is en een truck om je hoofd meer en meer op stil te zetten.

Yoga, mindfulness en meditatie is al veel verweven in HBO en universitaire opleidingen, het zakenleven, fysiotherapie en zelf militairen gebruiken tips en trucks om in allerlei omstandigheden beter en sneller te kunnen slapen en stress makkelijker los te kunnen laten.

 

Goed bezig man!

Groet,

David.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

@wandering neone mooi omschreven 🤗 

 

neem het ajb niet persoonlijk dat ik dit hier neer zet, want ik plaats het puur als 'andere kant' , als 'dit kan ook gebeuren', niet ter correctie maar als aanvulling.

Vanuit mijn praktijk geef ik altijd mensen deze link mee. Niet ter promotie van haar maar gewoon omdat ze het zo duidelijk beschrijft.

Misschien is het herkenbaar,  misschien niet, maar ik vind een kanttekening bij de positieve berichten altijd belangrijk, omdat niet iedereen dezelfde ervaring heeft na/bij meditatie en zich dan vaak alleen of 'gek' of 'dat doe ik het zeker verkeerd' voelt.

 

https://growingmindfulness.nl/pas-op-voor-de-5-gevaren-van-meditatie/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat je ook een tegengeluid laat horen Info_Junky.

Ik ben mij inderdaad ook bewust dat meditatie voor iedereen weer anders kan werken. Zowel positief als negatief.

Het helpt mij wel echt om mijn hoofd en gedachten uit te zetten en ik voel vaak een enorm prettig gevoel.

Maar ik moet ook zegen dat ik ook wel eens heb gehad dat ik mij geweldig voelde tijdens het mediteren en toen ik er mee stopte flink sjacherijnig was.

Dus ook voor mij werkt het niet altijd perfect. Wel eigenlijk altijd op het moment zelf.

Los van het mediteren heeft meer bewustzijn van mijn denken en gevoel, verleden en heden mij wel sterker gemaakt en heb ik veel meer inzichten gekregen.

 

Ieder geval bedankt voor je bericht! Mag ook zeker gehoord worden.😄

aangepast door David
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...