Ga naar inhoud
GENEGEERD

'We're looking at Billions of People not being able to Survive' | Peter Carter, Expert IPCC Reviewer

wandering neone
 Share

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Tja. Wanneer we niets doen dan krijgen deze mensen gelijk. Het probleem zit hem erin dat de mensen gewend zijn aan situatie A, maar dat we nu toe gaan naar situatie B, en wanneer we geen maatregelen treffen dan zal de impact van situatie B behoorlijk groot zijn. Gaat het hele menselijke ras er aan? Ik denk het niet. Daarvoor zijn we te slim en te goed in aanpassen geworden. Gaan we het moeilijk krijgen als menselijk ras? Tja. De noordelijke hemisfeer is immens qua landoppervlak, en daar komt steeds meer land vrij, en dat land zal niet allemaal onbewoonbaar worden. Integendeel. Gaat het leuk worden? Ik denk het niet. Het gaat echt wel zeer doen.  Overleefd onze huidige beschaving het? Moet ik nog zien. Maar stel je voor dat 95% van de mensen dood gaat. De overige 5% hebben binnen no-time wild om op te jagen, en planten zullen er ook nog wel te eten zijn. Dat overleven we wel, zeker omdat we nog kennis hebben. We zullen niet meer alle gemakken van vroeger hebben, maar met een slimme aanpak zullen we in betrekkelijk comfort kunnen overleven totdat de omstandigheden stabiel genoeg zijn om weer de hele planeet te bevolken, maar dan anders dan de vorige keer. Uitsterven zie ik alleen gebeuren wanneer we een grote brok steen moeten wegkoppen.

Doen we nu genoeg? Nee. Kunnen we genoeg doen? Data suggereert dat dat best moeilijk gaat worden, we hadden dertig jaar terug al de schoppen in de grond moeten steken. Maar we kunnen ons nog aanpassen.

I

• Leuk 1
Link naar reactie

15 uur geleden, Winterslaapisbeter zei:

Wanneer we niets doen dan krijgen deze mensen gelijk.

Dat is niet iedereen met je eens ;-)

15 uur geleden, Winterslaapisbeter zei:

Overleefd onze huidige beschaving het?

Zo wie zo niet. Wat er ook gebeurt. En ja, dat is natuurlijk mijn mening ;-)

16 uur geleden, Winterslaapisbeter zei:

maar dan anders dan de vorige keer

Zo wie zo: alle gemakkelijke resources zijn dan weg. Geen olie meer die uit de grond sijpelt, geen makkelijk bereikbaar steenkool meer, geen meters top soil meer, geen gemakkelijk bereikbaar erts meer etc etc etc

16 uur geleden, Winterslaapisbeter zei:

Uitsterven zie ik alleen gebeuren wanneer

En de grote hoop moet zijn dat we op tijd alle kern centrales uitzetten en het plutonium ergens veilig opbergen..... na ons de zondvloed????

(Wanneer het plutonium in de lucht circulatie raakt -bv door explosie van centrales- dan is het mogelijk dat alle hogere levensvormen van aarde verdwijnen)

Wanneer we onze technologie verliezen dan is er een heel gerede kans dat deze voorgoed verloren gaat. Om nooit meer terug te keren. Zoek maar eens op "fermi filter"

• Leuk 2
Link naar reactie

Ehh ja. Plutonium is een probleempje 🙂. Dat klimaatverandering verregaande impact gaat hebben is overduidelijk, de mensen die denken dat het allemaal wel meevalt hebben niet goed opgelet. Wanneer we de temperatuur met 5 graden laten stijgen dan heeft dat een enorme impact op *alles*, grote delen van de planeet zullen onbewoonbaar worden, en daar wonen nu een heleboel mensen.

De vraag is of het een probleem is dat we onze technologie niet meer op hetzelfde niveau terug krijgen. Hier is wel een leuk artikeltje.

http://www.bbc.co.uk/earth/story/20150323-how-long-will-life-on-earth-last

Zonder geavanceerde technologie zijn we natuurlijk overgeleverd aan de grillen van de planeet en het universum. Het is goed mogelijk dat we als mensen het 500 miljoen jaar volhouden, we zijn slimme wezentjes, en erg veel meer dan zeg, technologie gelijk aan die van 2000 jaar geleden heb je niet nodig om je te verzekeren van overleven van de Noordpool tot aan Kaap de Goede Hoorn en alle klimaten ertussen, en cultuurtechnische artefacten te produceren die de moeite waard zijn. Er is een goede filosofische discussie te voeren over het potentiele nut van het opbouwen van een beschaving die tussen de sterren kan reizen

M.b.t. het Fermi filter, dit is gebaseerd op een aantal aannames die direct vol met gaten te prikken zijn. De belangrijskte aanname is dat we binnen de beperkte tijd dat wij observaties doen ( laten we het voor het gemak eens stellen op 100 jaar) we ook een andere beschaving kunnen vinden. Gegeven dat ruimte vierdimensionaal is kijken we naar een snee van 100 jaar in de tijd, ongeacht waarheen we kijken, en specifiek in die snee van 100 jaar moet er een voor ons waarneembare beschaving zijn. Omdat we niet goed ver kunnen kijken kunnen we een aarde-achtige beschaving niet tot nauwelijks waarnemen, onze eigen radiosignalen zijn nog niet zo krachtig dat je ze op zeg 50 lichtjaar makkelijk kunt vinden, en dus zoeken we naar mega-schaal constructielementen zoals Dyson Spheres of sterverplaatsingen. Maar wat als er nooit een noodzaak komt om dat te doen? Soortspecifiek overleven kan misschien inhouden dat we alles en iedereen omzetten naar geavanceerde simulaties die draaien op grafeenchips, en dat we die hele computerbende vervolgens ergens ingraven in een boel rostjes in de Oortwolk. Zie je niks van, en je kunt het vrolijk volhouden tot het eind van het universum.

• Leuk 1
Link naar reactie

8 uur geleden, Winterslaapisbeter zei:

beperkte tijd dat wij observaties doen

Leven vermeerdert -wanneer er geen limits zijn- exponentieel. Wanneer het mogelijk zou zijn om een interstellaire beschaving te vormen dan vallen limits weg. En dat zou betekenen dat het hele heelal op dit moment eigenlijk vol met leven zou moeten zitten. Overal waar je maar kijkt. Echter we zien niets.

• Leuk 1
Link naar reactie

Beetje snel geredeneerd dat er "geen limits" zijn in de ruimte. Tijd en ruimte zullen altijd een probleem zijn, zelfs al verspreid je je over een miljard sterrenstelsels (wat dus niets is).

Tja klimaat. Wat mensen vooral vergeten is de chaos die gaat ontstaan. Alleen al Nederland als voorbeeld: stel we overstromen tot Utrecht. Het wegvallen van voorzieningen, vluchtende en plunderende mensen... Mensen lijken dat te vergeten en denken dat de zee vredig opschuift en we vervolgens weer alles gezellig verder regelen.

• Leuk 1
Link naar reactie

• 2 weeks later...
Op 11-5-2021 om 22:19, DrSnuffelbips zei:

Beetje snel geredeneerd dat er "geen limits" zijn in de ruimte. Tijd en ruimte zullen altijd een probleem zijn, zelfs al verspreid je je over een miljard sterrenstelsels (wat dus niets is).

Tja klimaat. Wat mensen vooral vergeten is de chaos die gaat ontstaan. Alleen al Nederland als voorbeeld: stel we overstromen tot Utrecht. Het wegvallen van voorzieningen, vluchtende en plunderende mensen... Mensen lijken dat te vergeten en denken dat de zee vredig opschuift en we vervolgens weer alles gezellig verder regelen.

Dat is erg afhankelijk van de snelheid. Schuift de zee in 100 jaar op dan gaat het vredig, maar verdrietig en kostbaar. Schuift de zee in een maand op... chaos. Op het ogenblik lijkt het er vooral op dat de zee langzaam schuift. Deltares houd de zeespiegel voor ons land in de gaten. Wat ik nog niet wist, maar wat daarin vermeld staat, is dat door het afsmelten van het ijs in Groenland kennelijk Engeland omhoog gaat. Mocht ik tijd overhouden dan zal ik dat artikel eens gaan lezen.

https://www.clo.nl/indicatoren/nl0229-zeespiegelstand-nederland-en-mondiaal

Dit is een overview van de situatie van de ijskappen op de planeet.

http://www.antarcticglaciers.org/glaciers-and-climate/what-is-the-global-volume-of-land-ice-and-how-is-it-changing/

• Leuk 2
Link naar reactie

• 2 months later...

Over ander leven "vinden", in het universum.

Ik vind die "discussie" altijd zo grappig, 

alsof wij zo`n Hooge vorm van "beschaving" hebben?

Met al onze oorlogen, geweld tegen 'het vreemde' van die ander,

of dat nu huidskleur, of sexuele orientatie, of andere sexe is.....?!

Misschien willen die andere beschavingen niet gevonden worden door ons?

Daar al es over nagedacht?

Wij wonen hier, hier moeten wij de problemen aanpakken.

Helaas, de powers that be, hebben daar totaal geen belang bij

"kost te duur!"🙃

Kijk naar hoe shell zich gedraagt in Afrika, dat de plaatselijke bevolking -gewoon- vermoord worden

als ze protesteren.

De grond van de boeren daar worden totaal onbruikbaar, door alle olie lekken.. van die buizen.....

Profit maken is het enige wat hun drive is, en ons de kosten laten betalen

met al dat plastic en al die andere mega vervuilende industrieen.

Ik vermoed dat de veranderingen, in golfbewegingen zal gaan.

Nu al dat water in Limburg, Brabant en andere plaatsen.

het zeer ongeregelmatige klimaat, 

De Oceaan stromen zijn van de leg, dat heeft invloed op álle weersbeelden.

Het ontdooien van de permafrost in Rusland, Siberie zal op de duur ook grote invloed hebben

op wat er verder op, op de planeet gebeurd.

Koop alvast maar een bootje en reddingsvesten, za ik zeggen

• Leuk 1
Link naar reactie

Zolang de zee niet meer dan 120 meter stijgt hou ik thuis droge voeten.

Daarna kan ik met de rest van onze groep altijd nog naar de bunker, op ruim 200 meter boven zeenivo. Dat bootje en reddingsvesten heb ik dus niet nodig 😉

Daarnaast denk ik dat het erg positief zou zijn als we eenmaal zo ver zijn dat we serieus multi-planetary zijn. Mars en de maan bewonen. Ruimtestations (en dan niet van het formaat koektrommel zoals het ISS maar groot genoeg voor 100.000en mensen). De technologie die nodig is om dat mogelijk te maken, zal deels ook zeer nuttig zijn om onze puinbende hier op aarde op te ruimen. Het "laten we eerst hier op aarde alle problemen oplossen" gezeur is imho gewoon echt dom. We zullen nooit alle problemen oplossen, maar door niet aan 1 planeet gebonden te zijn, zullen we wel een hele hoop nieuwe technologie uitvinden die ons absoluut verder kan helpen.

Link naar reactie

@Enki .... dream on....pfffff....

Hier ligt het probleem en hier zullen we het moeten oplossen.

Weglopen doen er al genoeg.

Laat de aarde maar de aarde, wij gaan ergens anders heen?

Met als resultaat?

Een vervuilde maan.

Een vervuild Mars.

Een vervuilde....wat dan ook.

Het zit nu eenmaal in onze genen, laat het afval maar liggen, volgend jaar is het weg.

Klopt precies, maar nog uit de tijd dat we als jagers-verzamelaars over onze aardkloot liepen.

Toen kon dat, nu niet meer.

Maar probeer dát de goegemeente maar eens duidelijk te maken.

• Leuk 1
Link naar reactie

Het hele klimaatgebeuren zie eigenlijk meer als iets om de schouders over op te halen. De planeet zou naar de kloten gaan door de Co2.

Goed, in het Krijt, dinotijd, lage het Co2  gehalte ergens tussen de 4000 en 5000 ppm. Nu ruim 400. De natuur ging toen helemaal uit haar dak!

Co2 is namelijk dé groeistof voor planten. Niet dat ik naar zo'n situatie verlang, maar enkel even om aan te geven dat de aarde dit al eens heeft mee gemaakt.

Zeespiegelstijging? Straks ligt Amersfoort aan zee! Foute boel, weg met die Co2! Maar 120.000 jaar geleden lág Amersfoort aan zee....Als je gaat graven in Amersfoort kom je de kokkels tegen die aan het strand lagen.

De zeespiegel was toen zes meter hoger dan nu en dat zonder ook maar een greintje menselijk ingrijpen. Doodnormale Co2 gehalte van 280 ppm.

Dat betekend dus dat als we vanaf vandaag zouden stoppen met C02 uit te stoten er geen enkele garantie is dat de zeespiegel niet toch zes meter zal stijgen.

Dat heeft het namelijk in het verleden ook al eens gedaan. Ik ben van mening dat we ons aan de omstandigheden moeten aanpassen. Nu doen we het tegenovergestelde. We bouwen enorme data centers, waar? Op de laagste plekken van Nederland. Proficiat! Goed over nagedacht...:classic_wink:

• Leuk 2
Link naar reactie

@Roel,

Yep, kan mij wel vinden in jouw verhaal.

Vooral dat *wij* ons moeten aanpassen aan het veranderende systeem en niet anders om.

Iets van 35 jaar geleden, was er de éérste klimaat verhuizing van een gezin, die gingen 

ergens "hoger" wonen, in Drenthe... ahum,...

Nou weet ik niet of dat nu zo`n slimme daad was, ik weet wel dat mensen daar erg lacherig over deden..

Als ze hier - de drie noordelijke provincies  - ergens een beetje diep gaan graven, ruik je de zeelucht.

Hóe ken dat nou? 

Zo schijnen wegenbouw bedrijven ook verzot te zijn om tunnels! 

Hoe meer, hoe beter!

Duh!

en straks maar emmeren dat alles onderloopt! Hóe ken dat nou??? 

Ook veel fietsenstallingen, zijn ondergronds!

Zó ontzettend goed en diep over nagedacht he?

Zelfs in dit gehucht - tunnels! 

Computer back up systemen, in ziekenhuizen bijv?

Allemaal in de kelder geplaatst! 

Lachen!🤪

De menselijke soort gaat (bijna) aan zijn eigen stupiditeitt / kortzichtigheid /superieuriteitsdrang ten onder......

• Leuk 2
Link naar reactie

Op 4-8-2021 om 17:16, Roel zei:

@Enki .... dream on....pfffff....

Hier ligt het probleem en hier zullen we het moeten oplossen.

Weglopen doen er al genoeg.

Laat de aarde maar de aarde, wij gaan ergens anders heen?

Met als resultaat?

Een vervuilde maan.

Een vervuild Mars.

Een vervuilde....wat dan ook.

Het zit nu eenmaal in onze genen, laat het afval maar liggen, volgend jaar is het weg.

Klopt precies, maar nog uit de tijd dat we als jagers-verzamelaars over onze aardkloot liepen.

Toen kon dat, nu niet meer.

Maar probeer dát de goegemeente maar eens duidelijk te maken.

Natuurlijk moeten we 't hier oplossen, maar dat betekent niet dat de oplossingen op zich ook per se hier moeten worden ontwikkeld. Dat kan prima in de ruimte, op de maan, op Mars of voor andere ruimtevaart technologie. Heel veel van onze technologie is voortgekomen uit ontwikkelingen die een heel ander doel voor ogen hadden maar die later net zo goed of (veel) beter voor andere doelen gebruikt kon worden.

Weglopen heb ik 't helemaal niet over gehad, dat maak jij er van en dat is complete onzin. Net als dat irritante depressieve gejank dat we alles maar vervuilen en dat we dus niet van de Aarde af zouden mogen gaan. Ruimtevaart biedt enorme mogelijkheden en is essentieel voor de toekomst van de mensheid en de Aarde. Zeer zeker ook voor het veel beter recyclen van ons afval. Iets wat absoluut essentieel is voor ruimtevaart en waar dus tech voor ontwikkeld moet worden die daarna ook weer op Aarde bruikbaar is en voor minder vervuiling (of zelfs grootschalige schoonmaak van de huidige afvalbergen) zal zorgen.

We gebruiken reeds dagelijks een hele hoop technologie die voor/door de ruimtevaart is ontwikkeld. Technologie die voor een deel behoorlijk essentieel is, niet op z'n minst voor het klimaat; de isolatie die in de meeste huizen gebruikt wordt is ontwikkeld door NASA voor ruimtevaart. Zonder isolatie zouden we veel meer energie gebruiken voor verwarming (en koeling).

Zie ook onderstaande plaatje voor een lijst met nog meer belangrijke tech die puur voor/door de ruimtevaart ontwikkeld is.

infographicsuploadsinfographicsfull11358

• Leuk 1
Link naar reactie

18 minuten geleden, Enki zei:

Dat kan prima in de ruimte, op de maan, op Mars of voor andere ruimtevaart technologie.

Tijd voor een voorspelling: We gaan nooit een andere planeet bevolken (of in ruimtestations wonen).

Niet omdat dit technisch onmogelijk zou zijn, maar omdat de mens heel veel connecties heeft met de aarde.

We zien ons zelf graag als onafhankelijk van de natuur maar dat is fout op zoveel niveau's.... de huidige mens kan niet buiten deze natuur/aarde landurig overleven. IMO natuurlijk!

(Disclaimer: er zullen best wel mensen zijn die dit gaan proberen, en het ook voor lange tijd volhouden, maar er zullen te veel problemen optreden die zullen verhinderen dat dit op grotere schaal zal gebeuren)

Maar het zal wel zeer interessant zijn om te volgen hoe dit allemaal gaat verlopen, ik ben een grote ruimtevaart fan!

• Leuk 1
Link naar reactie

@Rien,

Ach, denk alleen maar aan wat er allemaal mis kan gaan, op zo`n bemand what ever, op Mars....

of de reis er naartoe....?

En, aangezien de filthy rich zich alleen maar met dat soort speeltjes bezig kunnen houden, omdat ze geen beter doel met hun centen 

kunnen bedenken(?) ,

wens ik die lui een goede reis.. er is nog niet genoeg ruimte afval, zeker! 

Ik denk dat heel wat mensen die daar aan mee gaan doen, het loodje zullen leggen..... onderweg of anderszins,

Link naar reactie

9 uur geleden, Sjuul zei:

@logan 1202,

What een inspirerend filmpje van youtube, george, 

Alles weer in perspectief gezet !

Haha daar ben ik het nou helemaal mee eens. Goed in perspectief gezet. 

En tuurlijk kunnen we als mensen beter leven, meer terug naar de natuur, minder afhankelijk van systemen, minder vervuilen, minder stress opbouwen enz. 

Ik denk zelfs dat dat heel gezond kan zijn aangezien we momenteel in een tijd leven waar we alles van de overheid en de grote bedrijven verwachten en waar de hele maatschappij in een soort "ratrace" aan het rennen is om maar alles te krijgen wat ze denken nodig te hebben.

• Leuk 2
Link naar reactie

@Raff445,

Ja, dan heb je het over persoonlijke ethics, voor het grote goed... etc...

Ik heb zo'n "het licht ging aan" moment gehad, terwijl ik nou niet bepaald een mega consumeerder was, eerder consuminder. 

Ik moet zeggen, waarschijnlijk is mijn manier van leven voor velen, veels te minimalistisch, simpel, - de core - niet de dure manier van minimalistisch...

Stress heb ik bijna niet, door het niet meer 

-moeten hebben/ moeten meedoen- aka the ratcare.

Het is een genot, daarvan verlost te zijn.

Wij mensen hebben zoo weinig nodig, om te kunnen leven... 😊

Juist door dingen NIET te (willen?) hebben... geeft je vrijheid... 

Zoals wel gezegd wordt, als *jij* voor die overgang staat, je leven overziet, is de wens om de laatste, nieuwste...? tv, iphone, magnetron te hebben, ECHT niet waar het omgaat, ook al doen veel mensen alsof het leven daar om draait... 

Ach nou jah... 💁‍♀️🤷‍♂️😉

• Leuk 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...