Ga naar inhoud
GENEGEERD

Water destilleren/zuiveren zonder elektra.


Mir

Aanbevolen berichten

32 minuten geleden, Ron sr zei:

Hiermee heb ik een afspraak mee gemaakt, adres was ............een kraakpand. Eigenaar zat in het buitenland. bij de oorspronkelijke website wordt alleen Hongarije gemeld als leverancier. Maar ook die leverancier had n iets op haar webje staan.

Via Eba.nl kon ik wel bestellen , maar dan kom je op 100 euro. Als ik een goedkopere oplossing zie dan meld ik je dat

 

https://www.ebay.com/itm/NEW-Puralytics-SolarBag-Water-Purifier-3L-Backpacking-Camping-gear-Emergency-/401679984944 

 

Gebruik anders lege frisdrank flessen, stuk goedkoper, kijk anders in topic van @vheeswijk die heeft er veel over geschreven, als er iemand is die veel weet dan is hij dat ongetwijveld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
36 minuten geleden, Jaap zei:

 

Ja ik heb er ook 4 bij aliexpress besteld, 2 lijken er heel erg op die sawyer mini...   verschil is dat die van aliexpress een filter heeft van maar liefst 0,01 micron en die sawyer een filter van 0,1.

En die van Ali gaat maar 5000 liter mee waar de sawyer oneindig...  maar ja, dan kies ik er liever 4 van Ali voor dezelfde prijs als 1 sawyer mini die z'n levensduur toch niet volmaakt. 

 

Dus ik heb besteld;

2 van deze:

https://nl.aliexpress.com/item/1005001996992913.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dxk4SXf

 

En 2 van dees;

https://nl.aliexpress.com/item/32909690549.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dxk4SXf

 

Die laatste ook 0,01 micron en die gaat 1000 tot 2000 liter mee (denk eerder 1000)

 

32 euro totaal. 

 

Maar ik wil nog meer.. iets groters, iets beter en het liefst  iets waarmee ik m'n eigen kraanwater ook nog kan doen. En zo'n Solarbag zie ik ook wel zitten. 

aangepast door Mir
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
4 uur geleden, Ron sr zei:

Een van de manieren om eten en water te bewaren is pasteuriseren.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pasteuriseren 

Kort verhitten tot ongeveer 70 graden. (of langer zie wiki)

 

Leuk idee, maar:

 

"Bij pasteuriseren worden, in tegenstelling tot bij steriliseren, niet alle micro-organismen vernietigd. Pasteuriseren heeft tot doel het aantal micro-organismen te verminderen tot een 'veilig' niveau, dit is het niveau waarbij het niet waarschijnlijk is dat ze ziekten kunnen veroorzaken (bij gekoeld bewaren en verbruik voor de vervaldatum)."

 

Wanneer je met "bewaren" bedoeld de houdbaarheid iets verlengen dan ok.

Maar bewaar het niet te lang, want dan is bederf gegarandeerd.

120 graden is de belangrijke temperatuur wanneer het om het doden van micro-organismen gaat, 70 is gewoon niet genoeg.

 

Btw: pasteuriseren is -dacht ik- specifiek voor melk ontwikkeld omdat een hoge verhitting ook de voedingswaarde van melk aantast. Melk blijft -zoals je weet- maar max 2 weken goed in de koelkast.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staat mij bij dat ik op school leerde dat het geheim van pasteuriseren niet zozeer de temperatuur was die het werk deed maar vooral de snelheid van het verhitten en de snelheid van het daarna afkoelen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
11 uur geleden, Jaap zei:

Er staat mij bij dat ik op school leerde dat het geheim van pasteuriseren niet zozeer de temperatuur was die het werk deed maar vooral de snelheid van het verhitten en de snelheid van het daarna afkoelen.

 

Ik geloof dat dit inderdaad de "ontdekking" was van Pasteur.

Het probleem was dat melk met ziekteverwekkers besmet was omdat het van vele koeien samengevoegd werd. Hierdoor ging de kwaliteit verloren. (Rauwe melk heeft zo zijn eigen eigenschappen). Men wist al dat koken de ziekteverwekkers dode, maar helaas ook de voedingswaarde van de melk. Pasteur ontdekte dat door snelle temperatuur verhoging en dan snelle koeling de bacterien grotendeels gedood werden, en de melk het grootste deel van zijn voedingswaarde behield.

 

Pasteuriseren is dan ook vooral voor melk bedoeld, niet om water bacterie-vrij te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Op 14-5-2021 om 13:00, Rien zei:

 

Ja maar... 😉https://www.medicalnewstoday.com/articles/317698#is-it-safe

 

Je kunt wel gedistilleerd water drinken, je gaat er niet direct dood aan. Maar dit is voor mij zo'n geval waar je dit niet zonder meer kunt aanraden. Er zijn een paar kanttekeningen die -mij in ieder geval- verhinderen om volmondig gedistilleerd water aan te beven. Bij een goed dieet, en wanneer je ook ander water af en toe drinkt, dan is het volkomen veilig wanneer je bij goede gezondheid bent. Heb je geen goed dieet, drink je uitsluitend gedistilleerd water en ben je ook nog ziek of kampt met chronische problemen... dan is terughoudendheid aanbevolen.

Beste @Rien

Dit is geen vorm van kritiek, maar ik kwam door dit op de gedachte, regen is toch ook ontstaan door een vorm van distillatie,  😀 en in de atmosfeer worden er misschien ook geen mineralen aan het regenwater toe gevoegd, dacht ik, wat is dan  echt het wezenlijk verschil??

Misschien kan de heer @vheeswijk hier meer over vertellen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, Rien zei:

 

Je drinkt nooit regenwater, tenminste nooit meer dan enkele druppels... als je met je mond open fietst :classic_biggrin:

Ik dronk het vroeger als kleine jongen nog wel eens bij kennissen van mijn ouders die hadden een regenput (zacht water) op het platteland dacht er niet bij na dronk het als of het de normaal was.

Later toen ik met mijn gezin in Leeuwarden woonde had ik een paar aquariums mocht ik regen water halen uit een regen put van oudere mensen die hadden nog geen aansluiting op het net je kan wel zeggen geheel zelfredzaam geen stroom Tv gas riool de mensen hadden altijd zo geleefd.

 

Maar ik bedoel meer gedestilleerd water zou niet goed zijn, maar dat is regenwater eigenlijk ook,,, toch???

Is het één dan ongezond en het ander niet??? waar zit hem dan in???

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uur geleden, JJ&A zei:

Dit is geen vorm van kritiek, maar ik kwam door dit op de gedachte, regen is toch ook ontstaan door een vorm van distillatie,  😀 en in de atmosfeer worden er misschien ook geen mineralen aan het regenwater toe gevoegd, dacht ik, wat is dan  echt het wezenlijk verschil??

Misschien kan de heer @vheeswijk hier meer over vertellen.

Regenwater is gedestilleerd water. Het bevat normaliter geen mineralen. Maar regenwater kan vervuild zijn door chemtrails en deze bevatten doorgaans Barium, Aluminium en sinds kort ook grafeen. Dit zijn vergiften. In het amazone-gebied zou ik zéker regenwater drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden, vheeswijk zei:

Regenwater is gedestilleerd water. Het bevat normaliter geen mineralen. Maar regenwater kan vervuild zijn door chemtrails en deze bevatten doorgaans Barium, Aluminium en sinds kort ook grafeen. Dit zijn vergiften. In het amazone-gebied zou ik zéker regenwater drinken.

Er word wel geschreven dat gedistilleerd water schadelijk zou zijn voor de gezondheid, dan zou je zeggen dat schoon regenwater ook schadelijk is, of zit daar toch nog verschil tussen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-4-2021 om 08:28, Rien zei:

 

Destilleren levert nooit een 100% resultaat. Grotere (complexere) distillatie apparaten komen wel tot 99% of hoger, maar nooit 100%.

Distillatie verwijdert ook positieve elementen uit water, zoals mineralen. Zonder mineralen heeft water een "giftige werking" op het lichaam. (Het onttrekt mineralen)

 

Op zich wel een goede oefening om eens water te drinken uit een sloot die je zelf gefilterd hebt! (Gebruik hiervoor een sloot met regenwater in een natuur gebied)

 

Dan zou regenwater het zelfde doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 minuten geleden, JJ&A zei:

Dan zou regenwater het zelfde doen?

 

Als je echt regenwater zou drinken, ja dan wel.

In realiteit is alle water onzuiver (tenzij je met je mond open de druppels opvangt).

Het water in een put is zeker niet zuiver meer, al kan het mineraal gehalte wel lager zijn dan van het water uit de kraan.

 

Overigens zoals @vheeswijk en ik al eens eerder "uitgevochten" hebben, is 100% zuiver water waarschijnlijk niet direct gevaarlijk, maar het is ook niet aan te bevelen om alleen maar zuiver water te drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 minuten geleden, Rien zei:

 

Als je echt regenwater zou drinken, ja dan wel.

In realiteit is alle water onzuiver (tenzij je met je mond open de druppels opvangt).

Het water in een put is zeker niet zuiver meer, al kan het mineraal gehalte wel lager zijn dan van het water uit de kraan.

 

Overigens zoals @vheeswijk en ik al eens eerder "uitgevochten" hebben, is 100% zuiver water waarschijnlijk niet direct gevaarlijk, maar het is ook niet aan te bevelen om alleen maar zuiver water te drinken.

O dan ga ik dit niet verder uitpluizen wil geen gevecht met jullie aangaan.😵

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nou, ik krijg vandaag een bericht dat mijn nieuwe waterfilter (wat ik op pagina 1 van deze draad op 14 mei deelde) is verstuurd na maanden wachten (door de logistieke chaos wereldwijd). 

 

En dan kom ik toch ineens zojuist iets interessants tegen.......... 

 

Artikel: Waarom je actieve steenkool wilt gebruiken om je water te zuiveren.

 

Ik zit het met open mond te lezen... is het echt zo simpel? je doet een koolstaafje in (een fles) water, laat dat wat uren erin zitten en VOILA je water is flink gezuiverd van zware metalen, pesticiden, chloor etc. Zo'n staafje is ook nog eens 6 maanden te gebruiken!? 

 

Nee, echt? Is het zo simpel? En daarvoor schaf ik dan een duur apparaat van meer dan 300 euro aan? 

 

Hier het artikel: https://www.bedrock.nl/actieve-steenkool/

 

 

----------------------------------------------------

 

 

IPV die koolstaafjes....   kun je natuurlijk ook DIT https://www.stookwinkel.nl/product/prestige-actieve-steenkool-17-liter/ gebruiken? 

 

Zoals bijv: je doet een lading van die kool in een koffiefilter en gooit er wat water over en dan drupt er vanzelf gezuiverd water uit, right? 

 

Wat zou in noodsituaties het beste zijn... die actieve koolstaafjes OF die zak actieve steenkool? 

 

aangepast door Mir
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mir Actieve kool kan een onderdeel van waterfiltratie zijn, maar filtert geen bacteriën. Het kan bepaalde chemicaliën verwijderen, lang niet alle. Als je een heel groot actieve kool filter hebt en daar water op druppelt, vangt het zware metalen op. De meeste koolfilters zijn te klein en de stroomsnelheid te hoog om zware metalen te filteren.

 

Het werkt dus vooral goed om smaak te verwijderen uit water. Nog steeds zul je eerst een deeltjesfilter of chemicaliën moeten gebruiken om van de bacteriën af te komen. Zonder dat wordt zo'n nat actieve koolfilter binnen een paar dagen een broeinest van bacteriën. Schadelijke virussen hebben we hier op het Noordelijk halfrond gelukkig niet in het water.

 

Zie evt deze review eens, eerste deel staan de stappen van filtratie, alsmede technieken zoals zilverionen om het water en het actieve kool filter de filters bacterie vrij te houden.

 

Voor onderweg, tijdens kamperen en voor nood, kan ook alleen een deeltjesfilter volstaan. Makkelijkste blijft dan voor mij toch een Sawyer squeeze en dan liever niet die mini. Die gebruik ik al jaren, ipv liters water meeslepen.

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...