Ga naar inhoud
GENEGEERD

Water destilleren/zuiveren zonder elektra.


Mir

Aanbevolen berichten

Ben al een tijd op zoek naar iets dat water finaal zuivert en dan kom je toch bij destilleren uit.  maar dan ook het liefst dat het kan zonder elektra. Nou dat was bijna niet te vinden TOT ik tegen dit ding aanliep ....  volgens mij lukt dat ook zonder elektra want het zou werken op alle warmtebronnen. 

 

Ik ben helemaal nieuw in dit dus misschien zie ik iets over het hoofd. Het is ook goed betaalbaar en het wordt zelfs gratis vanaf Belgie verstuurd dus extra kosten voor ontvangst van buiten de EU is ook geen issue. 

 

En ook geen filters heb je bij deze nodig als ik het goed begrijp. 

 

Dus, alle voordelen op een rijtje:

- kan zonder elektra (op mijn nieuwe kookkachel die er zo'n beetje exact op past - die van 12 liter dan)

- zuivert water supergoed (beter kan je niet treffen)

- zeer betaalbaar 

- geen filters nodig

 

Correct me if I'm wrong. 

 

Wat denk jij hiervan @JJ&A?

 

 

https://nl.aliexpress.com/item/1005001757510848.html?spm=a2g0o.productlist.0.0.30a57b3eS8izJr&algo_pvid=95443c33-8b37-4fb2-809f-fb7a2fa5464a&algo_expid=95443c33-8b37-4fb2-809f-fb7a2fa5464a-0&btsid=2100bde716192202839468881e0430&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

 

PS:

Nu maak ik me ineens zorgen... want ik lees dit ergens:

 

Destillatie – Meestal POU; Verwijdert een zeer breed spectrum van verontreinigingen wanneer dit wordt gedaan in combinatie met actieve koolfilters. De energiekosten, schoonmaken en het ongemak van plaatsing van de meeste van deze systemen hebben voorkomen dat dit een veel gebruikte methode werd. Hoge kwaliteit destillators zijn vooral goed wanneer de onzuiverheden onbekend zijn en wanneer er microbiologische vervuiling aanwezig is.

 

Dus omdat er geen actief kool-fliter bij dat apparaat zit....    is dat zorgwekkend?

 

aangepast door Mir
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast OBL-Rien
4 uur geleden, Mir zei:

zuivert water supergoed (beter kan je niet treffen)

 

Destilleren levert nooit een 100% resultaat. Grotere (complexere) distillatie apparaten komen wel tot 99% of hoger, maar nooit 100%.

Distillatie verwijdert ook positieve elementen uit water, zoals mineralen. Zonder mineralen heeft water een "giftige werking" op het lichaam. (Het onttrekt mineralen)

 

T'is helemaal persoonlijk hoor, maar ik zou gewoon een filter gebruiken. Eventueel een zelfgemaakte met o.a. houtskool.

 

Op zich wel een goede oefening om eens water te drinken uit een sloot die je zelf gefilterd hebt! (Gebruik hiervoor een sloot met regenwater in een natuur gebied)

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, OBL-Rien zei:

Destilleren levert nooit een 100% resultaat. Grotere (complexere) distillatie apparaten komen wel tot 99% of hoger, maar nooit 100%.

 

Ok ja, dan had ik er misschien een te rooskleurig beeld van... 

En die waterdestilleerders van "elixer water" (175 euro) die adverteren met woorden als: "Elixer water destilleerapparaat produceert gedestilleerd water dat voor 99,8% zuiver is. Puur zuiver water dat volkomen veilig is om te drinken. Dit water is geheel vrij van microplastics, medicijnresten, bestrijdingsmiddelen, chemicaliën, zware metalen, chloor, fluoride, parasieten, bacteriën en ziektekiemen."  Is dat een beetje teveel eer? Ja ik zat ook serieus over deze te denken als het me even lukte om los te komen van toekomstige doembeelden. 

 

 

1 uur terug, OBL-Rien zei:

Distillatie verwijdert ook positieve elementen uit water, zoals mineralen. Zonder mineralen heeft water een "giftige werking" op het lichaam. (Het onttrekt mineralen)

 

Ja daar zijn de meningen over verdeeld. Ik was net weer even overtuigd geraakt van "de onzin" van benodigde mineralen in water na wat woorden online die me goed vielen (geen onderzoeken). Maar ik zou weer kunnen wankelen nu. 

 

 

1 uur terug, OBL-Rien zei:

T'is helemaal persoonlijk hoor, maar ik zou gewoon een filter gebruiken. Eventueel een zelfgemaakte met o.a. houtskool.

 

Ja weet je..  ik lees over zelfs de beste waterfilters negatieve reviews en dan ben je snel genezen en blijft er niks meer over. En het liefst heb ik er gewoon eentje die alles eruit haalt, zware metalen, chemicaliën, microplastics ... en dan denk je iets gevonden te hebben en dan blijkt het niks volgens een zeer oprecht lijkende review. Alles gaat kapot binnen no-time of werkt gewoon niet naar behoren. 

 

1 uur terug, OBL-Rien zei:

Op zich wel een goede oefening om eens water te drinken uit een sloot die je zelf gefilterd hebt! (Gebruik hiervoor een sloot met regenwater in een natuur gebied)

 

Ja zou wel grappig zijn om dat eens voor het eerst te beleven... 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

53 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Op zich wel een goede oefening om eens water te drinken uit een sloot die je zelf gefilterd hebt! (

 

Dat doet me denken aan deze review.

 

Dit is een echt praktijk review en niet ene copy/paste van de fabrikant.

 

Nu ben ik bang dat de TS eigenlijk iets teveel links heeft gehad op de site die ze bezoekt naar artikelen dat ons drinkwater vergiftigt is met diverse rommel zoals microplastic en dat is gedeeltelijk nog waar ook.

Maar.....

Met 1 stukje microplastic op 70 liter water (in Nederland) zou je eigenlijk moeten gaan relativeren wat het effect is van microplastic in het lichaam.

En hoewel het idee van plastic in ons drinkwater best wel zorgelijk is zouden we ons beter kunnen focussen op zaken die een veel hogere factor zullen hebben op ons lichaam zoals alle rommel die we ongevraagd binnen krijgen via voorverpakte rommel uit de supermarkt.

 

Uiteraard is dat geen vrijbrief om onze planeet te vervuilen met plastic en gelukkig dat we wat bewuster omgaan met onzinnige plastic verpakkingen. Maar ik maak me liever druk over zaken die 10.000 keer meer impact hebben op mijn gezondheid (zoals roken/luchtverontreiniging/ voedsel) dan 1 stukje microplastic op 70 liter water wat ik na consumptie gewoon als onverteerbaar in het toilet zal achterlaten.

 

p.s. ik heb ooit eens een interesant gesprek gehad met iemand over schadelijke stoffen in het drinkwater. (waaronder ook resten van medicijnen , chloor, nitraat, etc) en ik was echt voldoende getiggerd om hierna mezelf flink in te lezen in deze materie. Maar ik moest na het gesprek bijna huilen toen deze persoon een sigaret opstak.

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
15 minuten geleden, martin zei:

een sigaret opstak

 

Wat dacht je van microplastic in drinkwater en vervolgens je tanden poetsen of de wasdroger leegmaken of ... er is letterlijk zo veel waarbij we microplastics binnenkrijgen dat het gewoon niet leuk is om daarover te diep na te denken... zucht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, Mir zei:

En die waterdestilleerders van "elixer water" (175 euro) die adverteren met woorden als

Ik zou wat terughoudend zijn aangezien het moederbedrijf van dit product nou niet echt bezig is met gezondheid.

 

https://refreshmarketing.nl/

 

Hun verdienmodel is om producten te verkopen door zoveel mogelijk mensen via socialmedia en websites te overtuigen van het nut.

Hier is uiteraard niks op tegen maar ik zie het toch als een vorm van misleiding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
1 uur terug, Mir zei:

negatieve reviews

 

Tegenwoordig zijn er te veel reviews met secundaire doeleinden.

Geloof je "gezonde verstand" (tja.. wat is dat eigenlijk?) en:

1 - Koop meerdere filters

2 - Leer zelf een filter te maken

 

Persoonlijk heb ik een berkely en weet ik hoe een klassiek filter te maken met doek, zand en houtskool.

De berkely is voor het gemak en korte periodes, voor langdurig uitval maak ik wel een eigen filter.

 

PS: Als het waterleidingnet definitief is uitgevallen... geloof me, dan heb je andere zorgen en is de vraag over wat er al dan niet nog in het drinkwater zit echt secundair geworden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
7 uur geleden, Mir zei:

 

Oh, ik zou persoonlijk NOOIT iets bij ali kopen wat met mijn eten in contact komt (laat staan drinkwater).

En helaas moet je ook voorzichtig zijn bij lokale goedkope aanbieders, want veel van hun spul is ook in china gemaakt.

 

 

 

Q: Maar vertrouw je de chinezen dan niet?

A: Nee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik twijfelde of ik hierover een nieuwe draad moest openen maar doe het maar niet ... (geen idee hoor) EDIT; ik heb de titel aangepast dus staat hier nu prima. 

 

Maar ik denk dus dat ik het perfecte waterfilter heb gevonden inmiddels, zonder elektra, filtert alles zo'n beetje.... tsja, voor nu denk ik: wat wil ik nog meer?!

 

Het is te krijgen bij verschillende webshops onder verschillende namen...    

 

Ik zal er wat foto's van bij doen. Van het apparaat en de filterset (- keramisch filter - 1 PH-ring om water alkalisch te maken -  meerstappenfilter). Filters vervangen na 2000 liter of een jaar. 

 

Dus ja.. zie ik iets over het hoofd, ben ik weer onterecht aan het dromen? Kritiek is welkom!

 

https://dewaterfilter.nl/

 

 

waterf.jpg

waterff.jpg

aangepast door Mir
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Mir wijzigde de titel naar Water destilleren/zuiveren zonder elektra.
17 minuten geleden, Mir zei:

Dus ja.. zie ik iets over het hoofd, ben ik weer onterecht aan het dromen? Kritiek is welkom!

 

Mooi filter zeg !  Mij lijkt er weinig mis mee , behalve dat misschien het tapkraantje wat laag geplaatst is.

Dat kan natuurlijk moeilijk anders , maar om er bv je waterkoker mee te vullen is nu niet makkelijk denk ik.

Dat het een drukkraantje is, ipv een draaiknop is dan wel weer handig. Denk ik. !

Maar over all, mooie filter.

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 24-4-2021 om 09:59, Mir zei:

 

Ja daar zijn de meningen over verdeeld. Ik was net weer even overtuigd geraakt van "de onzin" van benodigde mineralen in water na wat woorden online die me goed vielen (geen onderzoeken). Maar ik zou weer kunnen wankelen nu. 

Moet je in dit geval niet doen. Wanneer je voldoende en met afdoende variatie eet krijg je alle benodigde mineralen binnen, en in geval van nood kun je altijd nog aan een zoutstick likken ;-). Gedestilleerd water is alleen niet heel erg lekker weet ik uit ervaring.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
1 uur geleden, Winterslaapisbeter zei:

Moet je in dit geval niet doen. Wanneer je voldoende en met afdoende variatie eet krijg je alle benodigde mineralen binnen, en in geval van nood kun je altijd nog aan een zoutstick likken ;-). Gedestilleerd water is alleen niet heel erg lekker weet ik uit ervaring.

 

Ja maar... ;-) https://www.medicalnewstoday.com/articles/317698#is-it-safe

 

Je kunt wel gedistilleerd water drinken, je gaat er niet direct dood aan. Maar dit is voor mij zo'n geval waar je dit niet zonder meer kunt aanraden. Er zijn een paar kanttekeningen die -mij in ieder geval- verhinderen om volmondig gedistilleerd water aan te beven. Bij een goed dieet, en wanneer je ook ander water af en toe drinkt, dan is het volkomen veilig wanneer je bij goede gezondheid bent. Heb je geen goed dieet, drink je uitsluitend gedistilleerd water en ben je ook nog ziek of kampt met chronische problemen... dan is terughoudenheid aanbevolen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
4 uur geleden, Ron sr zei:

Hoi Hoi

Dit is een mooie oplossing

https://puralytics.com/solarbag 

 

Ron sr

 

Yup, zonlicht... doodt alle bacteriën en virussen.

Laat andere verontreiniging wel gewoon in het water.

Al zou ik dit liever met een (PET of glas) fles doen ipv een waterbag, dit ivm weekmakers die uit het plastiek in het zouden kunnen water belanden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat dat sterk afhangt van de zon intensiteit. Rond de evenaar zal het best werken tegen bacteriën en virussen.

De rest is denk ik niet: lood, arscenicum, petro chemische verbindingen.

 

En dan nog: ik heb altijd begrepen dat stilstaand water in de natuur NIET drinkbaar is. Ook niet in de tropen.

Terwijl de zon daar dan wel de hele dag schijnt.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
1 uur geleden, -geanonimiseerd- zei:

En dan nog: ik heb altijd begrepen dat stilstaand water in de natuur NIET drinkbaar is. Ook niet in de tropen.

 

Heb ik ook an gedacht, maar ik vermoed dat dit te maken heeft met de bodem. Wanneer er water in aan plas staat, dan doodt de zon niet de bacterien in de modder. En wanneer je dat water drinkt verstoor je de modder en krijg je ook van dat water binnen.

 

Ik weet dit niet zeker, het is maar een vermoeden... (natuurlijk nog afgezien van het kadaver dat in grotere plassen te vinden kan zijn...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
5 minuten geleden, Ron sr zei:

en gekookt.

 

Hmm, daar schiet mij het wekken te binnen. Voor het wekken/inblikken gebruik je een druk-koker. En dan verhit je een tijd X tot 120 graden voor maximale bescherming. Misschien nog de beste optie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden, Ron sr zei:

Als ik langdurig in een afgelegen gebied zou vertoeven zou ik er zeker een aanschaffen, zie ook op youtube. 

Zeker in omstandigheden waarbij het maken van vuur onverstandig is , niet opvallen is een survial strategie

NB Ik heb ooit een poging gedaan om dit in Nederland aan te schaffen dit is niet gelukt. 

 

 

Heb even rondgespeurd maar is nergens zichtbaar te krijgen (any Amazon unavailabe) behalve dus bij het bedrijf zelf (geen optie voor ons land en onbetaalbaar vanuit Amerika) en waarschijnlijk dus toch hier in Nederland ook een adresje voor 85 euro maar da's echt het enige dat ik vond, deze site werkt (nu) niet echt naar behoren; http://www.eco-sales.nl/producten/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
15 uur geleden, Ron sr zei:

jaren bewaard

 

Nee, nee, dat bedoel ik niet. Ik bedoel dat water koken met een drukkoker misschien de veiligste methode is, veiliger nog dan gewoon in een open pan koken.

Maar niet om dat water dan op te slaan, maar om direct daarna te consumeren (na afkoeling natuurlijk).

Link naar reactie
Delen op andere sites

25 minuten geleden, -geanonimiseerd- zei:

 

Want, waarom, waar denk je aan dan ?


@-geanonimiseerd-

omdat je water dan gekookt is bij 120 graden ipv bij 100 graden.

om die reden is de all american pressure canner bij uitstek geschikt.

 

als ik de oven gebruik om glaswerk te ontsmetten zet ik mijn glas ook in de oven bij 115 a 120 graden.

dan weet je zeker dat het goed steriel is.

aangepast door Hermanusb
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...