Ga naar inhoud
GENEGEERD

Volledig off-grid in Nederland of Duitsland op budget


Kamo

Aanbevolen berichten

Beste forum, 

 

Inmiddels overweeg ik al een aantal jaar om volledig off-grid te wonen, zonder stromend water en elektriciteit, in een yurt, tiny-house of zelfgemaakte chalet maar vrijwel alle nabije landen lijken de wet zo dichtgemetseld te hebben dat het vrijwel niet te doen is, tenzij men bereid is om te verhuizen naar oost-Europa of zuid-Europa. Een bouwkavel is al snel tientallen duizenden euro's en met bosgrond mag je normaliter niets qua kamperen en bebouwing. Ooit is mij ter oren gekomen dat er juridische mazen zijn waardoor men er toch iets op kan zetten, zonder dat het strafbaar is, hoewel ook die mazen in de loop van de tijd uit de wet lijken te zijn gehaald, en ben momenteel zo goed als ten einde raad. Ik wil nadruk leggen dat ik mij richt op een kluizenaars leven. Is iemand bekend met mogelijkheden die op dit plan aansluiten? Mijn budget ligt momenteel niet (veel) hoger dan 10.000 euro. 

 

Kamo

yurt.jpg

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het is heel simpel:
Baseer je avontuur op de werkelijkheid en niet op: "Ik heb ooit horen zeggen dat, of mij is ten ore gekomen". Op het moment dat de "wet" voor jouw onderkomen staat en vraagt wie je bent en wat je doet op iemands anders zijn/haar grond, heb je niets aan (mondelinge) verhalen.

 

Ik zou willen weten waarom jij denkt te kunnen wonen en leven op en van grond die niet van jou is.

Want daar komt het op neer zonder eigen grond.

 

Land, water en bos hebben een eigenaar en dat betekend dat alles wat er groeit en bloeit van die eigenaar is. Ook sprokkelhout, ook oppervlakte water.
En waar wil jij je ontlasting laten ?
Begraven op andermans grond?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 16-4-2021 om 21:09, Kamo zei:

Beste forum, 

 

Inmiddels overweeg ik al een aantal jaar om volledig off-grid te wonen, zonder stromend water en elektriciteit, in een yurt, tiny-house of zelfgemaakte chalet maar vrijwel alle nabije landen lijken de wet zo dichtgemetseld te hebben dat het vrijwel niet te doen is, tenzij men bereid is om te verhuizen naar oost-Europa of zuid-Europa. Een bouwkavel is al snel tientallen duizenden euro's en met bosgrond mag je normaliter niets qua kamperen en bebouwing. Ooit is mij ter oren gekomen dat er juridische mazen zijn waardoor men er toch iets op kan zetten, zonder dat het strafbaar is, hoewel ook die mazen in de loop van de tijd uit de wet lijken te zijn gehaald, en ben momenteel zo goed als ten einde raad. Ik wil nadruk leggen dat ik mij richt op een kluizenaars leven. Is iemand bekend met mogelijkheden die op dit plan aansluiten? Mijn budget ligt momenteel niet (veel) hoger dan 10.000 euro. 

 

Kamo

yurt.jpg

Ik weet een plak voor je waar je wel met in ieder geval met een tent mag staan, de man staat er al zes jaren, en er is een tentje bij gekomen.

Plek bij het Eemskanaal stad Groningen en te zien vanaf de ringweg, het verhaal van hem heeft hier ook in de krant gestaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je hard zoekt vindt je op het platteland in voormalig Oost-Duitsland nog wel bouwvallen onder de 10K. Je kan voor dat geld ook een vakantiehuisje in het bos kopen in Oost-Duitsland maar ook daar eisen ze dat je een inschrijfadres hebt. Dus ik zou zeggen ga een jaar hard werken en spaar zoveel mogelijk zodat je het alletwee kan kopen.

Eventueel kan je in je huisje een "kamer" verhuren zodat iemand anders in jouw huis woont en je toch een inschrijfadres hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Beste @Kamo

 

Misschien de beste tip.

 

In Ten Boer waar ik ben geboren en op gegroeid kan je van de gemeente een stukje grond pachten (((voor ik geloof €25,- per maand, laat het €100,- zijn wat ik niet denk, dan is het nog niet duur, stel je hebt een uitkering, dan is het heel goed te doen))), daar mag je zelf een bouwsel, Tiny-house, of tent zetten, je kan er helemaal wonen zo als jij aan geeft.

 

De kleinste woning die we er hebben gezien was een aanhangwagentje met een platte puntdak en een ronde gat er in, het geheel was net groot genoeg dat er één persoon in kan liggen, en ook hij had er een brievenbus, dus woonrecht.

 

Mocht je toch gebruik willen maken van de voorzieningen die je in de eerste plaats aan geef kan dat ook, in het begin of later geheel zoals je wilt.

Een mooiere tip kan ik je niet geven, het zou wel zo leuk voor ons zijn als je meer reageert op de ideeën die hier worden gegeven, probeer je hier in te nestelen je kan er heel veel aan hebben.

Worden er tips gegeven of opmerkingen waar je niet aan denk te hebben, laat het dan maar even voor wat het is, en groei door en wen aan ons.

Ik hoop dat je ideeën niet zijn gebaseerd op problematiek of teleurstellingen, dan zou jammer zijn dan is je basis wat schraal.

Wij hebben ook ontzetten veel teleurstelling het hooft moeten bieden, maar we teeren op een overleving humor en genieten van dit forum waar we lekker in zijn gegroeid en kan wel zeggen vrienden hebben gemaakt, wat buiten het forum niet zo lukt, daarom willen wij vertrekken uit NL maar nemen het forum mee.😃😉

 

 

https://www.tinyfindy.com/woldwijk-alle-ruimte-in-ten-boer/

 

 

Tiny House Woldwijk Ten Boer

hppt:www.tinyhousewoldwijk.nl

Wij zijn een woonwijk van Tiny Houses in Ten Boer. Lees hier meer over onze bijzondere manier van wonen en leven.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwixjuz9je7wAhUqA2MBHTbUCU8QFnoECAMQAA&url=https%3A%2F%2Fwww.tinyhousewoldwijk.nl%2F&usg=AOvVaw00xFtKsK4WLqbzvHSB8ED4

 

 

 

 

Zoek ook even op het internet: Tiny houses en nomadische tenten in Ten Boer (facebook.com)

 

Dit filmpje moet je echt even bekijken, er komt een leuk stukje na.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...
  • 2 weken later...

Helaas, mij nog steeds te noordelijk!

 

Leuk aanbod, als je verstand hebt van hoe een bos gebied te onderhouden....Een prachtige uitdaging, voor mensen die wat kluizenaar achtige aard hebben? 🙂

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13-7-2021 om 19:03, Kciroj zei:

https://hollandstadt.nl/property/groot-stuk-grond-1-ha-midden-in-bos-2/

 

Alleen 'mag' je er niks op bouwen dan wat er is.

 

Wie gaat met me mee?

Als ik Duitsland in mag zonder vaccinatie :classic_ninja:

 

Leuk verhaal van Hollandstadt maar als je in Thuringen in de kadasterdata gaat kijken is dat stuk ingegeven als boomgaard (streuobstwiese) en staat de bebouwing niet ingetekend in het kadaster. Dit betekent dat de bebouwing illegaal is en ze je in het ergste geval verplichten om het, inclusief fundament, af te breken.
(Heringen FL13, 216/78)

Ik zou eerst even gaan praten met de gemeente Heringen/Helme voor je zoiets koopt.

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...
Op 20-7-2021 om 22:32, Sjuul zei:

Helaas, mij nog steeds te noordelijk!

 

Leuk aanbod, als je verstand hebt van hoe een bos gebied te onderhouden....Een prachtige uitdaging, voor mensen die wat kluizenaar achtige aard hebben? 🙂

 

 

Wilde je in de stad zitten na een SHTF?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik woon in een gehucht.... 

Volgens mij maakt het niet veel uit, waar jij zit, in een shtf situatie.

Zolang jij maar weet wie je vrienden zijn, hoe te overleven op wat de natuur ons bied, een low profile hanteert, etc... 

 

De meute gaat toch eerst grote verdeelcentra/ winkels, moestuin complexen, MEDIA MARKETS, etc aanvallen...

Maar, -de powers that be- hebben geen belang bij zulke situaties...

"Zij" zullen er heel veel aan doen, om dat niet te laten gebeuren... 

 

We hebben hier (nog?) niet zo'n psychopaat als the US had, met oranje head... 

 

Kost te veel om dat te proberen te controleren.....

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...