Ga naar inhoud
GENEGEERD

Solar installatie off grid halen


Raff445

Aanbevolen berichten

De afgelopen maand hebben we een aantal zonnepanelen op ons dak laten zetten. Hier hebben we bewust gekozen om het een reguliere installatie te laten zijn omdat de teruglevering nog wel even loopt. We hebben uitgerekend dat we in een goede maand genoeg over houden en in de slechte maanden (uiteraard wil ik haast zeggen) iets te kort komen. 

 

Nu heb ik gehoord dat als de tegendruk van het GRID wegvalt en er dus geen stroom beschikbaar is (SHTF situatie / of gewoon een stroomstoring) dat de zonnepanelen ook niks meer doen omdat dit een soort beveiliging is. Weten jullie of dit in een standaard situatie klopt en of dit anders in te regelen is met stroom accu's of iets dergelijks. 

Weten jullie ook bedrijven die een soortgelijke installatie neer kunnen zetten en de huidige installatie dus omvormen. 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
19 minuten geleden, Raff445 zei:

Weten jullie of dit in een standaard situatie klopt en of dit anders in te regelen is met stroom accu's of iets dergelijks. 

Ja dat klopt

Zonder stroom werkt het systeem niet.

 

Een offgrid situatie is anders opgebouwd dan een ongrid situatie.

Er zijn wel systemen waar het technisch gezien mogelijk zou zijn om zowel ongrid als offgrid te werken maar er zal geen bedrijf zijn die dit gaat installeren want het is levensgevaarlijk als je dit niet goed aansluit.

Het probleem zit hem voornamelijk in het gegeven dat je bij on offgrid situatie de verbinding met het grid zal moeten afkoppelen.

 

Maar wat wil je eigenlijk voor elkaar krijgen?

Wil je standaard terugleveren en naar een offgrid kunnen omschakelen indien je de indruk hebt dat we een langdurige storing gaan krijgen?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
8 uur geleden, Raff445 zei:

Weten jullie ook bedrijven die een soortgelijke installatie neer kunnen zetten en de huidige installatie dus omvormen. 

 

Bij Victron Energy kun (kon?) je dat soort dingen krijgen.

Ik heb er over geschreven op zonnestroomvoorthuis.nl wees er wel snel bij want ik heb het domain niet verlengt en het gaat dus binnenkort uit de lucht.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
8 uur geleden, martin zei:

Er zijn wel systemen waar het technisch gezien mogelijk zou zijn om zowel ongrid als offgrid te werken maar er zal geen bedrijf zijn die dit gaat installeren want het is levensgevaarlijk als je dit niet goed aansluit.

 

 

Inderdaad, maar er is een sector waar dit vrij normaal is: de scheepvaart. Wal-stroom en generator/zonnepaneel stroom. Victron Energy komt uit die sector.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
9 uur geleden, Raff445 zei:

en of dit anders in te regelen is

 

Zoals Martin al aangaf, weet waar je mee bezig bent, anders gaan er gegarandeerd dingen stuk (of doen 'au' en erger)

 

Edit: Het grote probleem wordt veroorzaakt doordat een netinverter een stroombron is, geen spanningsbron. Iedereen is wel bekend met een spanningsbron, maar een stroombron is een heel ander ding. Hierdoor gaan er vaak dingen stuk, want wanneer mensen met hun kennis van spanningsbronnen een stroombron willen gaan aansluiten.... dan 'boem'...

 

Edit 2: Overigens, omdat stroombronnen zo zeldzaam zijn, zullen zelfs elektro-installateurs er geen ervaring mee hebben. Je hebt er echt wel een electronica ontwikkelaar voor nodig. (PS: Aangezien het lichtnet als een oneindige stroom-consument kan worden gezien, kunnen elektro installateurs, en ook amateurs, wel een netinverter op het lichtnet aansluiten. De isolatie schakeling -die verplicht is- zorgt dan voor de veiligheid)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kortom het kan dus gewoon niet voor de geschetste situatie.


Wat @Raff445 ook moet nakijken is wat zijn netbeheerder hierover schrijft in het contract dat ondertekend is.
Het kan zo maar zijn dat je zwaar in overtreding bent als de geschetste situatie aangelegd wordt (stel dat). Vroeg of laat komt het uit en dan ben je vaak de klos.

 

De enige oplossing zou zijn dat je een installatiebureau opdracht geeft om een schakelaar/schakeling te laten ontwerpen en goedkeuren door je netbeheerder om een scheiding te maken tussen jouw huisinstallatie en het (buiten)net.

Plus  daarnaast moet je dus een PV installatie hebben die dus zonder net kan functioneren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik alle opmerkingen lees is het dus eigenlijk gewoon verstandig om het huidige geheel lekker te laten liggen en mijn voornemen om onafhankelijk te zijn van de stroomleverancier te laten varen. 

 

In principe is het ook niet zo'n probleem, alleen ik hoopte dat na een stroomuitval (om wat voor reden dan ook) een makkelijke mogelijkheid was om een schakelaar te hebben die de zonnepanelen weer online kon krijgen met een soort van accupakket wat voldoende zou zijn voor het benodigde stroom in de wintermaanden. Dan heb je bij een SHTF situatie een mogelijkheid om jezelf van stroom te voorzien. 

 

Uiteraard heb je de goalzero producten die je kunt opladen met zonnepanelen, maar dit is niet snel voldoende voor een aantal dagen aan stroom dat je nodig hebt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

32 minuten geleden, Raff445 zei:

Als ik alle opmerkingen lees is het dus eigenlijk gewoon verstandig om het huidige geheel lekker te laten liggen en mijn voornemen om onafhankelijk te zijn van de stroomleverancier te laten varen. 

 

In principe is het ook niet zo'n probleem, alleen ik hoopte dat na een stroomuitval (om wat voor reden dan ook) een makkelijke mogelijkheid was om een schakelaar te hebben die de zonnepanelen weer online kon krijgen met een soort van accupakket wat voldoende zou zijn voor het benodigde stroom in de wintermaanden. Dan heb je bij een SHTF situatie een mogelijkheid om jezelf van stroom te voorzien. 

 

Uiteraard heb je de goalzero producten die je kunt opladen met zonnepanelen, maar dit is niet snel voldoende voor een aantal dagen aan stroom dat je nodig hebt.


het kan wel.

maar het is niet zo simpel.

nagenoeg elke camper kan wel zonder net functioneren.

 

je hebt gewoon een paar zaken nodig.

voldoende litium accu’s voor opslag capaciteit voor de benodigde panelen.

een aggregaat om de zaak te kunnen laden als er geen zon is.

 

een verbruik wat zo laag mogelijk is.

 

ik zou eens zoeken op camperforum.nl

 

daar komt alles langs.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
48 minuten geleden, Raff445 zei:

Als ik alle opmerkingen lees is het dus eigenlijk gewoon verstandig om het huidige geheel lekker te laten liggen en mijn voornemen om onafhankelijk te zijn van de stroomleverancier te laten varen. 

 

Nee, dat zou ik zo niet gezegd willen hebben.

 

Als je onafhankelijk van het lichtnet wil zijn, dan zul je zelf je energie moeten opslaan. Direct voeden vanuit zonnepanelen is voor de meeste producten onmogelijk gezien de enorme variatie in energie productie. Enkel voor zoiets als water verwarmen zou het wel gaan, maar dat is -vanuit energie perspectief- gezien tamelijk onzinnig. (Je kunt dan beter collectors nemen)

 

Opslag betekend accu's, en dat betekend (veel) geld.

 

In feite moet je bij zelfvoorziening beginnen met het verbruik, en van daar uit omhoog werken naar de zonnepanelen.

 

Ik geef daar in mijn boekje wel de nodige informatie over. (zonnestroomvoorthuis.nl - zolang het nog duurt)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@OBL-Rien

 

in de camper wereld zijn er steeds meer mensen die hun eigen Lithium accu’s maken.

die bestellen in China de Lithium cellen combineren deze cellen zelf, zorgen voor het gebalanceerd opladen.

dan kosten die accu’s een fractie van wat ze in NL kant en klaar kosten.

 

ben het met je eens dat je eerst moet kijken hoeveel stroom je verbruikt.

en daar je solar systeem op samenstellen.

 

in de winterperiode zou een kleine windmolen ook kunnen helpen om wat extra energie te vinden,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
2 uur geleden, Hermanusb zei:

die bestellen in China de Lithium cellen combineren deze cellen zelf, zorgen voor het gebalanceerd opladen.

 

Hm, interresant. Had ik nog niet gezien. Ik ben zelf ietwat "bang" van lithium, is een tamelijk moeilijk te blussen brand als er wat gebeurt.

 

Mijn voorkeur gaat uit naar FeNi accu's, die gaan ook nog eens veel langer mee (feitelijk gaan ze nooit "af", je moet ze alleen schoonmaken en hervullen).

 

Maar die hebben een aparte lader nodig, en je moet voor goede ventilatie zorgen (knalgas).

 

2 uur geleden, Hermanusb zei:

in de winterperiode zou een kleine windmolen ook kunnen helpen om wat extra energie te vinden,

 

Als je een flink stuk grond hebt ;-)

Kleine windmolens zijn nogal inefficient, dus je moet gelijk zo groot mogelijk.

Als ik ooit mij idee kan verwezelijken dan worden het zonnepanelen, FeNi accu's, Victron charger/omvormer en een diesel generator. Dan kan ik m'n netaansluiting wegdoen ;-)  (Totale kosten ca 15.000-20.000 euro dus dat gaat voorlopig niet gebeuren)

 

PS: Ik heb het nog niet doorgerekend, maar ik begin te vermoeden dat elektriciteit inmiddels zo duur geworden is dat opwekking met een diesel generatortje al renderend zou kunnen zijn. Eventueel met teruglevering! (dus zonder accu's!)

 

Ok, laat ik even de rekenmachine er bij halen:

 

1 liter diesel levert 10 kWh (100% rendement)

Gaan we uit van 50% rendement, dan is dat 1,5 euro per 5 kWh => 30 cent/kWh

Dat is duurder dan uit het net (20..25 Cent/KWh).

Maar wanneer je goedkopere diesel kun krijgen, bv stookolie voor huis verwarming kost ongeveer 0,6 euro/l

Dan zit je op 12 cent /KWh en dat is zo goedkoop, dat je daarvoor geen zonnepanelen kunt leggen.

(Een zelfgebouwde generator kost ca 1500-3000, maar kun je over heel veel KWh uitsmeren)

 

Ik weet niet of het legaal is, maar je zou teruglevering kunnen aanvragen bij de leverancier, en dan een generator aanzetten voor volledige compensatie van je eigen verbruik. Kun je je E-kosten met misschien wel 50% verlagen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat windmolens nog onderschat worden.


het grote voordeel van in de winter een windmolentje van 2 meter hoog te gebruiken betekend dat je minder diesel verstookt.

 

hij hoeft geen 30 Kwh op te wekken,

een windmolen die met wat geluk 4 kwh opwekt kan misschien in een offgrid situatie net genoeg zijn.

 

Zoiets is als aanvulling naast de panelen.

Daarnaast heeft een oud collega van mij zijn zonnepanelen zo gemonteerd datin de winter ze meer rechtop staan omdat de zon lager is. Dat geeft meer rendement, en het mooiste.

dat gaat helemaal vanzelf.

 

primair.

 

zo min mogelijk stroom verbruiken.

voldoende accu’s en panelen.

een generator als nood voorziening.

 

en indien er ruimte is een windmolentje erbij.

 

voldoende accu’s liefst van 24 of 48 volt, hoe lager het voltage hoe dikker de draden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien

@Hermanusb 

Ik denk juist dat windmolens overschat worden :classic_wink:

 

https://www.milieucentraal.nl/klimaat-en-aarde/energiebronnen/kleine-windmolens/

 

"Stroom opgewekt door een kleine windturbine kost tussen de 25 en 35 cent per kWh"

 

Dat is meer dan uit het lichtnet (20-25). En meer dan zonnepanelen (15-20).

 

Ik heb van iemand die zelf al langere tijd met kleine windmolens experimenteerde gehoord dat die dingen een hoop aandacht vragen. Er is voortdurend iets aan de hand dat verholpen moet worden. En als het eens echt hard gaat waaien moet je ze van de mast halen (of de mast plat leggen).

 

Er zijn natuurlijk andere redenen dan kosten die het wel positief kunnen laten uitvallen. Soms is "iets" inderdaad veel beter dan "niets". En je hebt er ten minste geen brandstof voor nodig. Maar voor mij staan ze zo laag op m'n lijstje dat ik nu al vrij zeker ben dat ik er nooit aan toe zal komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@OBL-Rien

 

ik weet de beperkingen wel.

alleen de link heeft het over millieu, uitstoot met productie en dergelijke.

 

al die dingen ben ik niet mee bezig.

 

zonnepanelen leveren in de winter periode niks op.

dan zou een molentje van 600 euro misschien net dat extra kunnen brengen om off grid wat te kunnen doen,

 

het kan een overweging zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

https://www.mcore.cz/?kvalitni-komponenty&utm_source=Facebook&utm_medium=Social&utm_campaign=mcore_kveten_konverze&utm_content=kvalitni_komponenty&Placement=Facebook_Desktop_Feed&fbclid=IwAR0zzw_wUgLn6Lm41vOGgHsJBEAbyt2oGTmwWCQ81AGABehIbHX6-Qi-LTw#

 

Als je deze link een door de vertaling gooit zal je op een aantal vragen antwoord krijgen. Heb een soortgelijke firma niet in Nederland gevonden, maar daar was (voor mij) ook niet de noodzaak voor. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Op 21-4-2021 om 22:28, -geanonimiseerd- zei:

https://www.mcore.cz/?kvalitni-komponenty&utm_source=Facebook&utm_medium=Social&utm_campaign=mcore_kveten_konverze&utm_content=kvalitni_komponenty&Placement=Facebook_Desktop_Feed&fbclid=IwAR0zzw_wUgLn6Lm41vOGgHsJBEAbyt2oGTmwWCQ81AGABehIbHX6-Qi-LTw#

 

Als je deze link een door de vertaling gooit zal je op een aantal vragen antwoord krijgen. Heb een soortgelijke firma niet in Nederland gevonden, maar daar was (voor mij) ook niet de noodzaak voor. 

Dit is inderdaad wat eigenlijk de wens is. Dit is alleen denk ik nog een beetje te kostbaar voor mij prive. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien
Op 21-4-2021 om 22:28, -geanonimiseerd- zei:

Heb een soortgelijke firma niet in Nederland gevonden, maar daar was (voor mij) ook niet de noodzaak voor. 

Victron energy

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uur geleden, OBL-Rien zei:

Victron energy

Er zijn verschillende componenten van Victron. Maar die de hele handel leveren, en of ze dat in Nederland doen is de vraag. Maar een mail in die richting kan die vraag beantwoorden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem een grote heftruck accu, vermogen genoeg, genoeg panelen en omvormer,  anders de ouderwetse edison accu, zijn eigenlijk onverwoestbaar . https://www.wattisduurzaam.nl/15279/energie-opslaan/accus-batterijen/hoe-deze-antieke-accu-uit-delft-oneindig-veel-windenergie-opslaat/  sommige zijn uit elkaar te halen om ze schoon te maken, zoek er maar eens naar op google.

Heb in mijn camper twee deep cycle 260 ah accu's, de besten uitgezocht uit afgedankte accu's, samen met 200 w zonnepanelen en een 20 a regelaar, waar we ons prima mee kunnen redden.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...