Ga naar inhoud
GENEGEERD

buizenradio


Ivan

Aanbevolen berichten

Ik wil hier een onderwerp starten over een buizenradio. Ik heb diverse buizenradio's. Het voordeel van deze is dat ze emp proof zijn. In de koude oorlog werd aangeraden een buizenradio achter de hand te houden.

Andere voordelen zijn.

-een prachtig geluid. Kenners zijn het er over eens, een buizenversterker geeft het beste geluid.

- ze zijn nog altijd voor een paar tientjes te koop.

- een groot aantal banden met over het algemeen een hele goede ontvangst.

-begrijpelijke techniek. Ze zijn zelf te repareren.

 

Nadeel Verbruik..Tenminste dat werd mij gezegd...en inderdaad. Ik heb een aantal philipsradio's B3x92a van 52 Watt een B4x89A van 50 watt een B5x23 a van 75 watt.

Een eenvoudige transistorradio is een watt of 7.

Maar dat is even een kromme vergelijking. Je hebt dan een radio van een paar euro met een waardeloos geluid en dito ontvangst.

 

De B3x92A koste in 1959 fl 350,-

Je kan er randapparatuur op aansluiten en je hebt korte golf midden golf en lange golf De FM is wel korter. tot 101 Mhz. Daarboven was in die tijd voor militair gebruik.

Mijn B5 heeft een langere FM. Ook duitse radio's hebben vaker een langere fm. Maar van FM moet je het niet hebben in een SHTF situatie.

 

Mijn B4x89A 1958 is een zogenaamde tropenradio zonder FM maar met 2 korte golfbanden van 16 to 50 meter en van 60 tot 180 meter en midden golf van 90 tot 550 meter en lange golf van 750 tot 2000 Meter. Tenminste op de schaal. Je kan hem nog een stuk verder naar boven en naar beneden draaien.

De afstemcondensator heeft een groter bereik dan de schaal verdeling. Praktisch kom je dan uit op een radio die traploos overgaat van de ene band naar de andere. Het geluid en de ontvangst is vele male beter dan een prutsradio van een paar tientjes.

 

Vergelijkbaar in geluid..helaas niet in ontvangst moeten we dan kijken naar recievers. Wat schets mijn verbazing.. 200 Watt is een heel normaal verbruik. Voor een pioneer VSX300 zelfs 415 watt. (een betaalbare reciever zonder poespas)

 

Hier een nog cursus om buizenradio's te repareren..

Ik luister nu naar de Andrew Sisters op mijn buizenradio. Drinking rum and coca cola..Jeam Beam vinden de dames ook vast ok...Geweldig!

Ik schenk mij nu even een glas in!

http://www.philipsradios.nl/tips-en-trucs/theorie/cursus1.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoi Ivan

Ik heb een mini radio met kortegolf in een blikje zitten

En deze heb ik in een metalen buis gedaan.

Volgens mijn gegevens zou dit ruim voldoende moeten zijn om voor die radio een EMP te overleven.

 

Ik heb ook nog wat andere elektronica zoals een oude Windows Phone (voor het Windows mobile besturingssysteem) en een goedkope android phone (voor de offline wikipedia)

Ik ben van mening dat ik meer gemak zal hebben van elektronica die minimale energie verbruikt, dan een buizenradio van 60 watt.

 

Volgens mij zijn buizenradio's niet 100% EMP proof, maar de elektronica is een stuk minder geminiaturiseerd waardoor de kans dat ze een EMP overleven een stuk groter zal zijn.

De kans dat mijn metalen buis met ingeblikte radio een EMP zal overleven is volgens mij nog een stuk groter.

Los hiervan denk ik dat de kans op een EMP verwaarloosbaar zal zijn, maar ik neem graag het zekere voor het onzekere :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk idee, een buizenradio.

Maar heb je dan een oude buizenradio of een nieuwe?

 

 

PS: Bedenk ook dat een buizenradio alleen een hogere weerstand heeft tegen een emp. In het centrum van een EMP aanval is waarschijnlijk elke elektronica defect. Ook een buizenradio.

 

 

Ik heb oude buizenradio's. Condensatoren slaan wel door maar dat duurt wel iets langer dan 15 jaar. Meestal is dat het probleem bij radio's die het niet meer doen. de 2 condensatoren Elco's vervangen en je kan weer 40 jaar verder.

 

Een nieuwe buizenradio is héél duur. zoals ik al schreef betaalde je in 1959 rond de 350 gulden. daar komt nu een factor 6 bij. De nieuw buizenradio's gebruiken alleen buizen voor de versterkings trappen. de techniek verder is wel modern. IC etc. Dit maakt ze weer ongeschikt. een goed spelend (gerestaureerd) is voor een paar tientjes te koop. Er zijn behoorlijk wat mensen die deze radio's als hobby restaureren.

 

In een goede SHTF situatie reken ik alleen nog eventueel op CW. Zeker niet op alles dat Windows heeft. CW is het morse. De idioten die dit een aantal jaren geleden hebben afgeschaft moeten ze direct tegen de muur zetten. Het is zender aan signaal zender uit geen signaal. Met de methode van Koch kan je dit redelijk snel leren. Morse heeft onder slechte omstandigheden de grootste neembaarheid. Valt het signaal even weg door ruis of storing mis je misschien een paar letters. Het woort en de sin blijft dan toch leesbaar ( zoals mijn zin duidelijk maakt);)

Met morse kan je met weinig vermogen ver komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...
Hoi Ivan

Ik heb een mini radio met kortegolf in een blikje zitten

En deze heb ik in een metalen buis gedaan.

Volgens mijn gegevens zou dit ruim voldoende moeten zijn om voor die radio een EMP te overleven.

 

Ik heb ook nog wat andere elektronica zoals een oude Windows Phone (voor het Windows mobile besturingssysteem) en een goedkope android phone (voor de offline wikipedia)

Ik ben van mening dat ik meer gemak zal hebben van elektronica die minimale energie verbruikt, dan een buizenradio van 60 watt.

 

Volgens mij zijn buizenradio's niet 100% EMP proof, maar de elektronica is een stuk minder geminiaturiseerd waardoor de kans dat ze een EMP overleven een stuk groter zal zijn.

De kans dat mijn metalen buis met ingeblikte radio een EMP zal overleven is volgens mij nog een stuk groter.

Los hiervan denk ik dat de kans op een EMP verwaarloosbaar zal zijn, maar ik neem graag het zekere voor het onzekere :)

 

Hoe voorkom je dat een EMP je elektrische apparatuur verwoest?

In principe brengt een kooi van Faraday, dat is een afgesloten en (uiterst belangrijk) geaarde (dat is: elektrisch met de aarde verbonden) elektrisch geleidende kooi of doos. Kleinere voorwerpen hoeven niet te worden geaard.Aardingskabels kunnen zelfs werken als antenne.

 

Metalen zijn zeer goede stroomgeleiders, die alles binnen de kooi beschermen. Dat is helaas niet het gehele verhaal. Een sterke stroom, zoals door de Kooi van Faraday, wekt op zijn beurt een magnetisch veld op. Ook binnen de kooi. Dat op zijn beurt wekt weer een elektrisch veld op, waardoor je kostbare chips alsnog doorbranden. Er is dus dubbele ‘shielding’ nodig. Voor echt zware EMP-aanvallen (de nieuwste EMP-wapens) moet zelfs een driedubbele laag aangebracht worden. De geleider mag uiteraard de elektronica niet raken. De elektronica moet geheel ingekapseld liggen in de geleider, elke opening biedt een plek waar de EMP-puls kan (en zal) toeslaan. De isolerende laag moet minimaal tweetiende millimeter dik zijn (zwaar plastic is in principe voldoende).

 

Een eenvoudiger oplossing: leg je telefoon en andere kleine elektronica in een magnetron: dit is een kooi van Faraday. Een magnetron is zo ontworpen dat deze radiostraling binnenhoudt. Om precies die reden houdt de metalen kooi van een magnetron radiostraling ook buiten.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 jaren later...

Als een buizen toestel stoort hoeft er niet altijd iets kapot zijn.

Het kan een slecht contact zijn, met goed contact spray kan je veel storingen verhelpen en preventief gebruiken.

Waar de meeste contact storingen plaats kunnen vinden, in de buizenvoetjes volume en toon regeling, verder kun je andere contacten er mee inspuiten.

 

Jammer genoeg hebben mensen het ouderlijkhuis leeg geroofd, na dat de laatste ouder mijn vader was overleden, daar bij ook een hele goede buizenradio waar je ook goede boxen op kon aansluiten en daar mee het prachtige buizen geluid goed mee kon weer geven.

Ik heb nog als werk elektronica bouw en reparatie gedaan en zo nog de buizen tijd mee gemaakt.

Ja dat waren nog eens tijden.😇

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

5 uur geleden, JJ&A zei:

contact spray kan je veel storingen verhelpen

 

Lol, inderdaad. Ik had vroeger op school een klasgenoot die TVs en radio's repareerde met alleen contact spray en een doos oude gebruikte buizen. Lukte niet altijd, maar wel vaak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog een oude Bernau staan, Oostblokkertje, die tot voor kort een prachtig geluid produceerde.

Staat nu in de schuur niks te doen, ontvangst is bagger geworden en ik heb tot op heden nog niemand gevonden die me er mee kan helpen.

Eigenlijk wel zonde, want het geeft i.d.d. het allermooiste geluid dat je kan bedenken.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...