Ga naar inhoud
GENEGEERD

Fm stopt allemaal over op DAB +


Perry

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast OBL-Rien

Ik meen me te herinneren dat men ooit eens gezegd heeft dat analoog blijft voor noodsituaties. Maar ik ben me hiervan niet meer zo zeker.

DAB voor noodsituaties lijkt me tamelijk onzinnig, er is namelijk een hele collectie lokale zenders voor nodig om heel nederland te kunnen bereiken. En juist in noodsituaties vallen die waarschijnlijk bij bosjes uit. Een flinke AM zender kan in zijn eentje heel NL (en meer) bereiken.

 

Ik zou dan ook vooral een AM ontvanger voor noodsituaties bij de hand houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Paratoi zei:

Ik hoop dat FM voorlopig nog in de lucht blijft. Heb 2 jaar geleden nog een opwind/zonne-energie radio gekocht voor noodsituaties. 

Die heb ik ook is idd zonde als dat gedeelte niet meer werkt. Kan je hem nog gebruiken als zaklamp en powerbank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wanneer dab er dan door gedrukt is zouden de zend restricties van een amateur zender niet worden verruimd omdat DAB daar geen hinder van ondervindt.

 

Bron wiki:DAB werkt bovendien met een Single-Frequency Network waardoor meerdere zendantennes in een land dezelfde frequentie gebruiken voor dezelfde multiplex, zonder last te hebben van interferentie bij overlappende signalen. Bij FM moeten sommige regio's bepaalde frequenties vrij houden omdat een zender in een naburige regio deze al gebruikt. Bij DAB is overlappende ontvangst juist een voordeel. Een radio kan een zwak signaal van meerdere verschillende zendantennes ontvangen en daar een beter signaal uit samenstellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...
Op 30-3-2021 om 22:30, Perry zei:

Heb een noodradio enorm mooi ding maar geen dab +.

Nu vernam ik dat het binnenkort zover is dat ze met FM gaan stoppen.

Hoe doen jullie dit hebben jullie al een dab gekocht en de buizenradio opgeborgen.

 

https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hulpartikelen/item/stoppen-fm-radio-is-kwestie-van-tijd-digitale-radio-bezig-aan-opmars/

Haha,,, dus we doen de buizenradio mooi niet weg, dan komen er misschien wel heel wat etherpiraten in de lucht en zullen rijkelijk over de FM band zijn verspreid, daar mee ook info over plaatselijke over toestanden.

Wie weet.😁

Ik hoor het al,,, hier radioprepper, met de nieuwste info over . . . . . . .

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Zeker bij langdurige calamiteiten zijn FM zenders snel op te tuigen, zou zeker de mogelijkheid voor ontvangst van FM niet opgeven. Verder is de Middengolf ook nog steeds interessant, ik verwacht in zo'n situatie zeker nog wel uitzendingen van de overheid (al staat de betrouwbaarheid van info bij mij niet zo hoog aangeschreven).

Ineens worden alle oude banden (dus ook korte golf) weer interessant.

Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden, Ratman zei:

Zeker bij langdurige calamiteiten zijn FM zenders snel op te tuigen, zou zeker de mogelijkheid voor ontvangst van FM niet opgeven. Verder is de Middengolf ook nog steeds interessant, ik verwacht in zo'n situatie zeker nog wel uitzendingen van de overheid (al staat de betrouwbaarheid van info bij mij niet zo hoog aangeschreven).

Ineens worden alle oude banden (dus ook korte golf) weer interessant.

Het grote voordeel van kortegolfzenders is dat met minder vermogen je behoorlijke afstanden kan overbruggen.

Het signaal van een FM zender gaat in een rechte lijn, het signaal van een korte golf signaal gaat mee met de ronding van de aardbol en zo zou het wereldwijd te ontvangen zijn.

En dan heb je nog SSB zenden die gaat nog verder.

Maar ik heb nog nooit een compacte korte golfzender gezien, kan best bestaan, maar daar heb ik me nog niet in verdiept.

 

De mooie kant van het stoppen van uitzendingen van de FM is dat de etherpiraten dan misschien meer vrijheid heeft, haha is zie er al naar uit, het had wel wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Ik ben volledig nieuw op dit forum en ben me aan het oriënteren qua mogelijkheden voor een noodradio.

Ik heb er geen. 

Alleen een 'gewone' oude fm radio/cd-speler.

Ik neem aan dat DAB niet meer werkt bij een SHTF (:)) en dat ik aangewezen ben op FM, maar hoe krijg ik die opgeladen want hij heeft geen usb-poort?

Mijn moeder heeft, geloof ik, een combi DAB/FM en die is wel oplaadbaar met usb. Ik veronderstel dat dat de beste optie is of zijn er nog andere, betere ideeën?

 

Alvast bedankt voor jullie reacties en excuses voor enige onwetendheid/naïviteit mijnentwege maar ik leer snel.

 

Gr,

Een nieuwe prepper 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 11-11-2021 om 23:13, Ratman zei:

Zeker bij langdurige calamiteiten zijn FM zenders snel op te tuigen, zou zeker de mogelijkheid voor ontvangst van FM niet opgeven. Verder is de Middengolf ook nog steeds interessant, ik verwacht in zo'n situatie zeker nog wel uitzendingen van de overheid (al staat de betrouwbaarheid van info bij mij niet zo hoog aangeschreven).

Ineens worden alle oude banden (dus ook korte golf) weer interessant.

 

Precies. Bij een major calamiteit (betreft het hele land, en daarbuiten) verwacht ik dat er snel AM middengolf zenders verschijnen. Gemakkelijk te maken, en met 1 zender bedek je heel nederland. DAB zal -al naar calamiteit- wel eens zeer onbetrouwbaar kunnen blijken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 jaren later...

Wij gaan bij een uitval van alle, of i.i.g. de meeste, nutsvoorzieningen uit van het ergste.

D.w.z. we gaan in de overlevingsmodus en trekken ons weinig meer aan van wat er evt. door overheden of anderen wordt verteld.

Het is tegenwoordig bijna niet meer uit te vinden of iets al dan niet nepnieuws is.

Dus ga uit van het ergste en wees voorbereid. (prepared) Hé, waar ken ik die kreet van? 😂

Alle info die van buiten komt, beter wantrouwen, of het moet al van je naaste buren zijn.

Trek je plan en ga uit van eigen kracht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

21 minuten geleden, Roel22 zei:

Wij gaan bij een uitval van alle, of i.i.g. de meeste, nutsvoorzieningen uit van het ergste.

D.w.z. we gaan in de overlevingsmodus en trekken ons weinig meer aan van wat er evt. door overheden of anderen wordt verteld.

Het is tegenwoordig bijna niet meer uit te vinden of iets al dan niet nepnieuws is.

Dus ga uit van het ergste en wees voorbereid. (prepared) Hé, waar ken ik die kreet van? 😂

Alle info die van buiten komt, beter wantrouwen, of het moet al van je naaste buren zijn.

Trek je plan en ga uit van eigen kracht.

Ik denk dat u vooral uw eigen overheid moet wantrouwen. Het is hier duidelijk de overheid die alle controle over radio uitzendingen naar zich toe trekt zodat het verzet niet meer kan communiceren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...