Ga naar inhoud
GENEGEERD

Benodigdheden voor in de auto


MariaM

Aanbevolen berichten

Hoi allen, 

 

Ik weet niet of dit hier de juiste plek is. Ik heb sinds een paar weken mijn eigen en eerste auto gekocht. Ik gebruik de auto voornamelijk voor woon-werkverkeer en het halen van boodschappen of andere afspraken. Ik ga ongeveer 15.000 tot 20.000 kilometer per jaar rijden waarvan het grootste deel op de snelweg. 

 

In de auto is al een thuiskomertje aanwezig, een hesje, een gevarendriehoek, een basis EHBO set met een kleine brandblusser en twee hamertjes voor het intikken van de ramen. Nu heb ik er zelf nog een flesje water ingelegd met een mueslireep, een portemonnee met wat muntgeld en wat briefgeld. Zelf dacht ik eraan om het thuiskomertje in te wisselen voor een volwaardig reservewiel wegens mijn vele snelwegkilometers en een thuiskomertje je snelheid beperkt. Ik ben handig genoeg om het wiel zelf te verwisselen en heb daar ervaring mee. 

 

Maar wat zijn nou echt essentiële dingen die nodig zijn in een auto? Ik heb geen ruime auto maar wel een dubbele bodem in de kofferbak waar ik het een en ander in kan leggen.

 

Groet Maria 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast OBL-Rien

Leg er een paar schoenen in waarin je goed kunt wandelen als je niet in wandelschoenen rijdt. Mogen oudjes zijn.

Misschien een landkaart dat het gebied thuis-bestemming omvat, schaal 1:50.000 als het gaat. (En leren kaart lezen?)

Kleding voor slecht weer (eventueel aanpassen per seizoen) en eventueel een bivakzak voor het overnachten wanneer de afstand groter is dan een kilometer of 30.

 

Mijn criterium is "thuis kunnen komen in elk geval".

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, MariaM zei:

Maar wat zijn nou echt essentiële dingen die nodig zijn in een auto?

Ik vind dat je al heel goed bezig bent met je huidige zaken.

Ik zou iets meer water meenemen (minimaal 1,5 liter oftewel 3 flesjes van 0,5) een deken, een LED lamp die je makkelijk kunt opladen met USB, een powerbank.

En ik heb een kleine bijl onder mijn stoel liggen en die heb ik tijdens een controle al 1 keer moeten toelichten aan de politie.

(oeps, die ben ik al 6 maanden kwijt, en had ik meegenomen voor een weekendje Ardennen was een prima antwoord)

 

Ik heb een pomp om mijn banden op spanning te krijgen.

afbeelding.thumb.png.da018fc12417bc90513963cfeba53737.png

 

Het is maar iets van ali en heb het alleen nog maar in de praktijk gebruikt om iemand te helpen met het oppompen van een bal.

 

Een noodreparatie bandenset

 

afbeelding.thumb.png.87c62df89761625165fa1a835fb26b4c.png

 

Dit heeft me ooit een doosje wijn als dank opgeleverd toen ik iemand met een spijker in zijn band zijn vakantie een beetje beter heb kunnen maken.

(dat was op de snelweg in Frankrijk en de eerste keer dat ik een fransman tegenkwam die sympathiek op me overkwam)

 

Ik heb nog bierworstjes en noodles als noodvoedsel maar die rouleer ik zodat ik altijd wat van voedsel bij me heb.

En ik heb nog een oude iPhone als backup indien mijn telefoon in duigen valt.

 

De laatste aanvulling was een extra paar schoenen. Ik heb ooit eens meegemaakt dat mijn zool van mijn schoen losliet en dan kom je tot de ontdekking dat je zonder schoenen een flink probleem hebt. Dus ik kan die tip van @OBL-Rienzeker onderschrijven.

 

Ik heb uiteraard ook nog startkabels en sleepkabel liggen. Vooral die startkabels heb ik al een stuk of 4 keer nodig gehad (1 keer voor mezelf, 3 keer om een ander te helpen).

En last but not least natuurlijk een spuitbusje met een kruidig mengsel volgens het recept van @vheeswijk

Je kunt altijd een PM sturen voor de ingrediënten. Er staat op vermeld "nasi-kruidenmengsel"  en je moet dit nooit per ongeluk in iemand zijn ogen spuiten want het is nog erger dan pepperspray. En dat is verboden om in je bezit te hebben.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

48 minuten geleden, martin zei:
2 uur geleden, MariaM zei:

Maar wat zijn nou echt essentiële dingen die nodig zijn in een auto?

Ik vind dat je al heel goed bezig bent met je huidige zaken.

Ik zou iets meer water meenemen (minimaal 1,5 liter oftewel 3 flesjes van 0,5)

Over dat water in de auto; ik kon het niet vinden via de zoekfunctie of hier al iets over geschreven is. Hoe werkt het met je plastic flesje met water in de zomer in je loeihete auto? Hoe lang blijft dat dan goed? 

Gevoelsmatig niet lang, alsin; beter niet meer drinken als het zo heet is geworden. Maar dan moet je elke dag nieuw water meenemen (ik wen mezelf er nu al aan altijd een half liter flesje mee te nemen, zodat de gewoonte erin zit. Maar een halve liter is natuurlijk wat weinig). 

Hetzelfde met voedsel overigens; een 'lekker' worstje dat uren in een auto van XGraden heeft gelegen lijkt me niet zo veilig. 

En waxinelichtjes; ik heb eens de gesmolten was van een briefje van 10 af moeten halen (niet heel handig in hetzelfde zakje gestopt). 

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast OBL-Rien

Ik had dit eigenlijk eerst moeten vragen, maar wat is het doel van de spullen in je auto?

Mogelijkheden:

- Altijd thuis kunnen komen, ook in het geval van TEOTWAWKI (mijn geval)

- Mobiliteit handhaven

- Comfort wanneer je moet wachten op hulp

- Hulp verkrijgen

- Noodgeval Bug-out (niet terug naar huis)

- andere?

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

35 minuten geleden, MamaM zei:

Over dat water in de auto; ik kon het niet vinden via de zoekfunctie of hier al iets over geschreven is. Hoe werkt het met je plastic flesje met water in de zomer in je loeihete auto? Hoe lang blijft dat dan goed? 

Gevoelsmatig niet lang, alsin; beter niet meer drinken als het zo heet is geworden. Maar dan moet je elke dag nieuw water meenemen (ik wen mezelf er nu al aan altijd een half liter flesje mee te nemen, zodat de gewoonte erin zit. Maar een halve liter is natuurlijk wat weinig). 

Hetzelfde met voedsel overigens; een 'lekker' worstje dat uren in een auto van XGraden heeft gelegen lijkt me niet zo veilig. 

Ik heb altijd iets van 4 tot 6 flesjes water in mijn middelconsole. Maar deze flesjes rouleren best wel snel en er gaat er minimaal 1 per week doorheen. Ook al zou het opwarmen dan nog kan je het hierna prima opdrinken zolang je het maar dicht laat. Als je het 1 keer openmaakt dan uiteraard opdrinken. Zodra je met je mond uit een flesje drink moet je het altijd compleet leegdrinken.

Die bierworstjes gaan ook prima. Ze zijn verpakt in folie en blijven 3 maanden goed. Maar ik heb ze wel eens 3 maanden over de datum gegeten en ik leef nog.

Als de verpakking eenmaal open is dan uiteraard gelijk opeten. Je kan ook een paar blikjes knakworst en/of smack in je auto meenemen als je voor 100% veiligheid wil gaan. Een blik blijft minimaal 5 jaar goed zolang het blik niet beschadigd is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, martin zei:

Ook al zou het opwarmen dan nog kan je het hierna prima opdrinken zolang je het maar dicht laat.

Dank! Ik heb zelf nog wat gezocht en inderdaad; zelfs bij zeer hoge temperaturen (er is onderzoek gedaan waarin flesjes van diverse merken 4 weken lang op 70 graden zijn verwarmd/verhit) gaan de meeste plastic flesjes geen stoffen 'lekken' in het water. Soms gebeurt dat dus wel, maar dat zijn wel uitzonderingen.  https://www.nationalgeographic.com/environment/article/exposed-to-extreme-heat-plastic-bottles-may-become-unsafe-over-time

 

Overigens is een reeds geopend flesje wel een groot probleem; in hogere temperaturen gaat de ontwikkeling van bacteriën heel snel:

 

 

Wat heel gevaarlijk is en je dus nooit moet doen: flesje of zonnebril in de auto laten liggen waar de zon bij kan:

 

 

Ik las ook nog iets over hoe heet het in de auto kan worden

https://www.veiligheids-trainingen.nl/nieuws/hoe-snel-wordt-het-te-heet-in-de-auto/

438739585_Knipseltempauto.thumb.JPG.b4a699b81b15f810c76c1e30ef8ed6e4.JPG

 

 "Het dashboard absorbeert warmte. Bij 31°C kan de contacttemperatuur op het dashboard oplopen tot 92°C. Leg daarom steeds een afscherming op de voorruit. Heb je geen zonnescherm, neem dan een handdoek of een deken." https://www.rijschoolvandaag.nl/nieuwsarchief/hoe-warm-kan-het-worden-in-een-auto/

aangepast door MamaM
juiste link toegevoegd
  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Al eens nagedacht over het onderstaande? Niet Prepper minded / minder avontuurlijk maar zeker een betrouwbaar alternatief als je woon-werkverkeer niet tussen bijvoorbeeld Otjiwarongo en Windhoek is.

 

Instap pechhulp in Nederland van de ANWB (exclusief woonplaats) voor € 5,45 p/m

Pechhulp Nederland van Allianz voor € 3,75 p/m inclusief transport naar huis.

Contant geld in je auto voor een traditionele taxi of een Uber.

Lijstje met telefoonnummers van vrienden, kennissen, collega's of familie die nabij je woon-werkverkeer route wonen en die je kunt vragen voor een lift.

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik mis een leuke lijst van spullen die handig zijn om in de auto te hebben.

 

Auto-oplader voor je mobiele telefoon.

(1).  Een extra grote nooddeken bescherm tegen hitte en koude.

(2).  Een goed stevig mes en een Zwitser mes met verschillende dingen er aan, zeker een schaartje.

(3).  Startkabels, sleepkabel, een goed stuk touw Paracord.

(4).  Een goede EHBO set, een reflectie hesje, steriele handschoenen.

(5).  Een dikste mulitplex plank niet splijt als de krik er op gebruikt word op een zachte ondergrond om de wagen op te krikken.

(6).  Extra warm kleding, sokken, schoenen, Warme / isolerende dekens winter ligt onderkoeling op de loer, en je moet misschien een afstand afleggen.

(7).  Een kleine goede waterfilter, Nederland is een waterrijk land. Plak dit in Google: Sawyer Mini SP128 waterfilter - Prepshop.nl

(8).  Een banden reparatie set lijm,

plus een goede pomp met drukmeter.

(9).  Goede werkhandschoenen.

(10) Hele goede Merk plakband Om van alles - al dan niet tijdelijk - mee af te sluiten of te 'repareren'..

(11) viruspreventie.

(12) Een paar zilveren munten, militairen hadden het vroeger zij zich om drinkwater te desinfecteren en een RVS waterflesje.

(13) Handige documenten. 

(14) Gevarendriehoek.

(15) Gebruiksaanwijzing van je auto.

(16) Veiligheids- of noodhamer.

(17) 2 Liter Brandblusser.

(18) Auto-oplader voor je mobiele telefoon.

(19) Een goede opwindbare ledlamp met krachtige accu.

(20) Reserve bril en veiligheidsbril.

(21) Alcoholtesters.

(22) Pechhulppasje

(23) Schadeformulieren in verschillende talen.

(24) Pen en papier. Bijvoorbeeld om een kenteken te noteren of een briefje achter te laten in het geval van schade.

(25) Waxinelichtjes en een aansteker of lucifers. Zorgen voor een beetje warmte wanneer je kachel het niet meer doet.

(26) Spuitbus om je lekke band tijdelijk mee te repareren en op te blazen. Voor als je geen reservewiel (meer) hebt

(27) Vuilniszak(ken). Behalve voor het verzamelen van rommel zijn afvalzakken ook handig voor onder je knieën, als je bijvoorbeeld een band moet verwisselen. Zo voorkom je dat je broek vies wordt.

(28) IJskrabber, ruitenontdooier, slotontdooier, Koelvloeistof, ruitenwisservloeistof.

(29) Energiesnacks

(30) Stevige papier (Wc-papier) ook om de handen schoon te maken.

(31) Papiergeld Voor als je pinpas weg is of niet meer werkt en je eten, benzine of een treinkaartje moet kopen.

 

Verschillende dingen kan je mooi in een rugzak doen, ga je met de auto weg neem je het mee, verlaat je de auto neem het mee uit de hete auto.

 

Plak dit in Google: Wat moet er mee in de auto in het buitenland? - ANWB Vakantie.

@martin zie update.

 

Wie wil het lijstje aanvullen???

 

 

 

  • Leuk 5
Link naar reactie
Delen op andere sites

4 uur geleden, JJ&A zei:

(2).  Een goed mes.

(3).  .. een goed stuk touw Paracord.

(9).  Goede werkhandschoenen.

Bedankt voor de aanvulling, ik wist dat ik een paar zaken vergeten was.

Vooral die werkhandschoenen heb ik gemist toen ik ooit mijn reserveband moest monteren in Spanje en ik 1 uur bezig ben geweest om mijn handen schoon te krijgen.

Maar ze liggen er ondertussen in.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, martin zei:

Bedankt voor de aanvulling, ik wist dat ik een paar zaken vergeten was.

Vooral die werkhandschoenen heb ik gemist toen ik ooit mijn reserveband moest monteren in Spanje en ik 1 uur bezig ben geweest om mijn handen schoon te krijgen.

Maar ze liggen er ondertussen in.

 

 

Graag gedaan beste @martin,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26-3-2021 om 20:05, martin zei:

Ik vind dat je al heel goed bezig bent met je huidige zaken.

Ik zou iets meer water meenemen (minimaal 1,5 liter oftewel 3 flesjes van 0,5) een deken, een LED lamp die je makkelijk kunt opladen met USB, een power-bank.

En ik heb een kleine bijl onder mijn stoel liggen en die heb ik tijdens een controle al 1 keer moeten toelichten aan de politie.

(oeps, die ben ik al 6 maanden kwijt, en had ik meegenomen voor een weekendje Ardennen was een prima antwoord)

 

Ik heb een pomp om mijn banden op spanning te krijgen.

afbeelding.thumb.png.da018fc12417bc90513963cfeba53737.png

 

Het is maar iets van ali en heb het alleen nog maar in de praktijk gebruikt om iemand te helpen met het oppompen van een bal.

 

Plak dit in Google:

6000Mah 25 / Min Luchtcompressor 12V 150 Psi Tire Inflator Elektrische Auto Pomp Voor Auto Motor Fiets met Digitale Lcd Led Light|Opblaasbare Pompen| - AliExpress

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

20 uur geleden, JJ&A zei:

Ik mis een leuke lijst van spullen die handig zijn om in de auto te hebben.

 

Auto-oplader voor je mobiele telefoon.

(1).  Een extra grote nooddeken bescherm tegen hitte en koude.

(2).  Een goed stevig mes en een Zwitser mes met verschillende dingen er aan, zeker een schaartje.

(3).  Startkabels, sleepkabel, een goed stuk touw Paracord.

(4).  Een goede EHBO set, een reflectie hesje, steriele handschoenen.

(5).  Een dikste mulitplex plank niet splijt als de krik er op gebruikt word op een zachte ondergrond om de wagen op te krikken.

(6).  Extra warm kleding, sokken, schoenen, Warme / isolerende dekens winter ligt onderkoeling op de loer, en je moet misschien een afstand afleggen.

(7).  Een kleine goede waterfilter, Nederland is een waterrijk land. Plak dit in Google: Sawyer Mini SP128 waterfilter - Prepshop.nl

(8).  Een banden reparatie set lijm,

plus een goede pomp met drukmeter.

(9).  Goede werkhandschoenen.

(10) Hele goede Merk plakband Om van alles - al dan niet tijdelijk - mee af te sluiten of te 'repareren'..

(11) viruspreventie.

(12) Een paar zilveren munten, militairen hadden het vroeger zij zich om drinkwater te desinfecteren en een RVS waterflesje.

(13) Handige documenten. 

(14) Gevarendriehoek.

(15) Gebruiksaanwijzing van je auto.

(16) Veiligheids- of noodhamer.

(17) 2 Liter Brandblusser.

(18) Auto-oplader voor je mobiele telefoon.

(19) Een goede opwindbare ledlamp met krachtige accu.

(20) Reserve bril en veiligheidsbril.

(21) Alcoholtesters.

(22) Pechhulppasje

(23) Schadeformulieren in verschillende talen.

(24) Pen en papier. Bijvoorbeeld om een kenteken te noteren of een briefje achter te laten in het geval van schade.

(25) Waxinelichtjes en een aansteker of lucifers. Zorgen voor een beetje warmte wanneer je kachel het niet meer doet.

(26) Spuitbus om je lekke band tijdelijk mee te repareren en op te blazen. Voor als je geen reservewiel (meer) hebt

(27) Vuilniszak(ken). Behalve voor het verzamelen van rommel zijn afvalzakken ook handig voor onder je knieën, als je bijvoorbeeld een band moet verwisselen. Zo voorkom je dat je broek vies wordt.

(28) IJskrabber, ruitenontdooier, slotontdooier, Koelvloeistof, ruitenwisservloeistof.

(29) Energiesnacks

(30) Stevige papier (Wc-papier) ook om de handen schoon te maken.

(31) Papiergeld Voor als je pinpas weg is of niet meer werkt en je eten, benzine of een treinkaartje moet kopen.

 

Verschillende dingen kan je mooi in een rugzak doen, ga je met de auto weg neem je het mee, verlaat je de auto neem het mee uit de hete auto.

 

Plak dit in Google: Wat moet er mee in de auto in het buitenland? - ANWB Vakantie.

@martin zie update.

 

Wie wil het lijstje aanvullen???

 

 

 

 

Zoals @Raycoupe al schreef er is veel info te vinden.

Beste @MariaMen @martin Ik heb nog wat voor jullie gevonden, waar je spulletjes uit kan kiezen:

 

Lid @f150 schreef

 4696

2586 berichten

Geplaatst: 23 februari 2020

Vette bak @Johnny Doe. Krachtig blok, en goed getuned met BOV-preps.

 

Wat kun je verwachten van @f150.. een F150! Wel wat minder wendbaar dan je Volvo, maar even in een notendop de 'extra's' en een paar overwegingen:

de Ford heeft 7 driepuntsgordels (3 voor, 4 achter); met een gezin best handig

vermogen en koppel zijn niet echt een issue (370pk, ~500Nm koppel)

verbruikt wel wat (18l/100km) maar slikt veel (LPG, benzine, ethanol en alle mengsels)

actieradius: met 135l benzine en 130l LPG rij je zonder te tanken naar Spanje

4x4, skidplates, all season tyres etc

extra 180 Ah AGM accu ingebouwd (voor compressor koelkast, maar kan ook als starter worden ingezet met accukabel)

flinke afsluitbare bak en volwaardig reservewiel

goed trekvermogen voor een caravan (op de planning in de loop van dit jaar, uiterlijk 2021)

De benzinetank hou ik altijd voor meer dan 3/4 vol. Maar ICE staat er een voorraadje peut klaar dat netjes elke 6-9 maanden worden ververst:

 

 

En met een kleine moeite gaan er 5 fietsen mee:

 

Standaard ligt er in de Ford een Zarges kist en zit er nog een flink compartiment achter de bank. Dus zeult de Ford altijd het volgende mee:

* drie fleecedekens 

* compleet gereedschapset (alle gangbare maten schroevendraaiers, inbus/ring/steeksleutels, handschoenen, duct tape, tie wraps enzovoort)

* 6mm2 draad ca 20m, div laadsnoeren en adaptors

230V / 600W continu aansluiting

* ca. 40 maaltijden MRE maaltijden

* waterfilter + ca. 25liter water; in winter uitsluitend petflesjes in de cabine

* Gerber shovel

* Fiscar bijl

* trechters

* alcoholtester

* brandblusser (schuim, geen poeder!)

* banden reparatie-set

* waterdichte zakken

* aanmaakblokken

* 5 kg aanmaakhout

* verlengsnoer

* compressor

* 5 liter ruitenwissenvloeistof

* startkabels

* kinetisch sleepkabel 2800 kg, breeksterkte 14 ton

* sleeplint 21 ton

* D-sluitingen, 5 ton

* krachtverdelers

* div handschoenen

* aantal vluchtmaskers

* in de zomermaanden: 45l compressor koelbox

* bij strenge kou: een houtkacheltje en sneeuwkettingen

* manuals

* routekaarten europa 

* gasbranders, waterfilters, lucifers, paracord

* nachtkijker

* pakken Duracell batterijen

* bekers/bestek

* allerlei standaard spullen (EHBO set), ijskrabbers, rubberen matten, krik, reserve onderdelen, zekeringen, 8 gele hesjes, poetsdoeken, toiletpapier, life hammers, vuilniszakken)

* mag-lite, stevig formaat

* prezl hoofdlamp

* brandstofpomp, handbediend

* buff, muts, Goretex jas, liners, waterdichte handschoenen (standaard mee)

* een handtakel

* portofoons

* en een klein gaskacheltje

 

Niet onbelangrijk bij een BOV: zorg voor BOB's. Deze liggen klaar, inclusief een 7-persoons tipi tent. Het is dus inpakken en wegwezen binnen 15-30 minuten indien nodig.

Maar omdat de Ford inmiddels niet meer voorziet in het vervoer van ons gezin (er zijn kleine kinderen/kleinkinderen bijgekomen), staat er binnen nu en een jaar nog een caravan en camper op het programma.  De camper staat in bestelling (wordt een aparte post). 

 

We hebben deze afweging gemaakt omdat we voorlopig besloten hebben niet te investeren in een BOL op een vaste locatie, maar te kiezen voor de flexibiliteit van eigen vervoer met een eigen dak en voorzieningen. Dus de BOV wordt de BOL:, 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...