Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

  • 2 weken later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
Gast gerbewoner

Geef iets meer geld uit en koop twee Chinese porto's. Heb je voor 150 euro een set stevige portofoons met 5 watt vermogen. Daar haal je betrouwbaar een kilometer of drie mee en onder wat gunstiger omstandigheden tot 10 kilometer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Let wel op dat je die Chinese 5W porto's dus NIET mag gebruiken zonder HAM licentie. Heb je die niet, zet ze dan op low power (vaak 1W) en gebruik uitsluitend de officiele PMR channels, dan is de kans klein dat iemand gaat zeuren. Ga je zitten etteren buiten de PMR channels met teveel vermogen en stoor je een HAM, is de kans groot dat je bezoek krijgt van zo'n zeurpiet van 't agentschap telecom :p

 

Na de SHTF boeit het uiteraard niet dat je geen licentie hebt...

 

En zoals altijd, eerst denken, dan pas zenden. Hou het kort, zend niet onnodig en zend nooit met meer vermogen dan nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Teumaat inderdaad zijn ze daar goedkoper. Ben benieuwd of je er ook spareparts voor te pakken kan krijgen (extra accu's AA pack, antenne, etc etc) ik hoop dat die baofeng goed werkt, anders kan je 'm weer terugsturen en dat gaat weer weken duren dan.

niets mis met DX :)

 

Ik heb zo'n quansheng tg-uv2, super apparaat!

heb daarnaast 2 cobra port's met 0.5 watt en 8 PMR kanalen maar daarmee kun je al geen gesprek meer mee voeren als je achter elkaar rijd in 2 auto's.

 

In de zomer vanaf een hoog punt naar wegrijdende auto haalde ik daarmee 600 meter..

 

heb ook een danita 640 met little will, als er nog zo'n set bij kan krijgen en die hoog op mijn vakantiehuis zet kom ik vast een stuk verder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je vanuit de auto wilt zenden is het verstandig om een antenne op je dak te plakken. Het staal van je auto houdt een deel van het signaal tegen.

 

Wanneer je op de portofoonfrequenties zit (446 MHz), zijn de radiogolven 68CM groot. Dat past niet door je raampjes ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je vanuit de auto wilt zenden is het verstandig om een antenne op je dak te plakken. Het staal van je auto houdt een deel van het signaal tegen.

 

Wanneer je op de portofoonfrequenties zit (446 MHz), zijn de radiogolven 68CM groot. Dat past niet door je raampjes ;)

 

op pmr porto's mogen geen externe antennes ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Portofoons met 15 kilometer bereik?????? trap er niet in !

Deze porto's kunnen hooguit 10 kilometer halen als je in de bergen zit. 1kilometer of zelfs minder in de bebouwde kom. (ligt eraan hoeveel beton, huizen of bomen er in de buurt staan)

In het open veld kunnen porto's waarschijnlijk wel 3 kilometer halen, maar dan houd het ook wel op.

 

Hoe duurder de porto of walkie talkie hoe beter de accu en levensduur van het apparaat is, ook zijn de duurdere modellen vaak uitgerust met meer optie's. (bekende merken). Op uitzonderingen na.

Zoek even op mijn naam naar een bericht over een ''portofoon'' die ik nu hebt besteld Midland Basecamp.

 

De Midland alan 42 multi is een 27mc portofoon en kan idd verrekte handig zijn. Alleen deze heeft dus stroom nodig. Mocht de porto leeg zijn moet je baterrijen of de accu vervangen/opladen.

De Midland basecamp is een handige PMR (Private Mobile Radio) portofoon. Je kunt deze zelf opladen d.m.v. een slinger. Er zitten een hoop optie's op. Ik heb hem besteld, en zodra deze binnen is komt er een revieuw.

 

Het belangrijkste van het communiceren met deze apparaten is: Iedereen die een groep vormt zal het zelfde soort apparaat moeten hebben. 27mc is niet te ontvangen op de PMR. en vica verca.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Bunkerprepper
Portofoons met 15 kilometer bereik?????? trap er niet in !

Deze porto's kunnen hooguit 10 kilometer halen als je in de bergen zit. 1kilometer of zelfs minder in de bebouwde kom. (ligt eraan hoeveel beton, huizen of bomen er in de buurt staan)

In het open veld kunnen porto's waarschijnlijk wel 3 kilometer halen, maar dan houd het ook wel op.

 

Hoe duurder de porto of walkie talkie hoe beter de accu en levensduur van het apparaat is, ook zijn de duurdere modellen vaak uitgerust met meer optie's. (bekende merken). Op uitzonderingen na.

Zoek even op mijn naam naar een bericht over een ''portofoon'' die ik nu hebt besteld Midland Basecamp.

 

De Midland alan 42 multi is een 27mc portofoon en kan idd verrekte handig zijn. Alleen deze heeft dus stroom nodig. Mocht de porto leeg zijn moet je baterrijen of de accu vervangen/opladen.

De Midland basecamp is een handige PMR (Private Mobile Radio) portofoon. Je kunt deze zelf opladen d.m.v. een slinger. Er zitten een hoop optie's op. Ik heb hem besteld, en zodra deze binnen is komt er een revieuw.

 

Het belangrijkste van het communiceren met deze apparaten is: Iedereen die een groep vormt zal het zelfde soort apparaat moeten hebben. 27mc is niet te ontvangen op de PMR. en vica verca.

 

Ik kijk uit naar de review!

 

 

Bunkerprepper

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik zit te kijken naar de Topcom Twintalker 9500 airsoft edition.

 

http://www.walkietalkiestore.nl/product/155833/category-183218-walkie-talkie-aanbieding/topcom-twintalker-9500-airsoft-edition.html

 

Aangezien deze compleet geleverd word met oortje en werkt op 4 aaa batterijen lijkt dit mij wel wat. Het gebruik is niet voor op lange afstanden. Zouden jullie mij dit voor 50 euro (per porto) aanraden?

 

Groetjes,

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit te kijken naar de Topcom Twintalker 9500 airsoft edition.

 

http://www.walkietalkiestore.nl/product/155833/category-183218-walkie-talkie-aanbieding/topcom-twintalker-9500-airsoft-edition.html

 

Aangezien deze compleet geleverd word met oortje en werkt op 4 aaa batterijen lijkt dit mij wel wat. Het gebruik is niet voor op lange afstanden. Zouden jullie mij dit voor 50 euro (per porto) aanraden?

 

Groetjes,

 

Appelflapje

 

nee gewoon lekker een setje bij de gamma halen, die doen hetzelfde voor 30 euro per set

en het bereik is zwaar overdreven 2 km als je geluk hebt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit te kijken naar de Topcom Twintalker 9500 airsoft edition.

 

http://www.walkietalkiestore.nl/product/155833/category-183218-walkie-talkie-aanbieding/topcom-twintalker-9500-airsoft-edition.html

 

Aangezien deze compleet geleverd word met oortje en werkt op 4 aaa batterijen lijkt dit mij wel wat. Het gebruik is niet voor op lange afstanden. Zouden jullie mij dit voor 50 euro (per porto) aanraden?

 

Groetjes,

 

Appelflapje

 

En wat is je exacte doel dan? Geen lange afstanden (wat is kort en wat is lang in jou ogen?), wel zenden/ontvangen tussen bebouwing? Moeten ze tegen een stootje kunnen? Enigzins waterdicht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

kort bereik niet veel verder van 100-200m. Vooral in het bos om onze stem laag te houden en dat we niet heel de tijd naar elkaar toe hoeven te lopen. Ik wil er alleen een headset met push to talk op aansluiten. Vandaar dat ik deze uitgezocht had. Wellicht kan die van de gamma dat ook?

 

Groetjes,

 

Appelflapje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit te kijken naar de Topcom Twintalker 9500 airsoft edition.

 

http://www.walkietalkiestore.nl/product/155833/category-183218-walkie-talkie-aanbieding/topcom-twintalker-9500-airsoft-edition.html

 

Aangezien deze compleet geleverd word met oortje en werkt op 4 aaa batterijen lijkt dit mij wel wat. Het gebruik is niet voor op lange afstanden. Zouden jullie mij dit voor 50 euro (per porto) aanraden?

 

Groetjes,

 

Appelflapje

 

 

Zoals al gevraagd: wat is je doel?

 

Wil je nu alvast wat spelen met en wennen aan radiocommunicatie?

Ga dan, zoals @12gauge voorstelt, voor zo'n 30-Euro-setje van Gamma, Lidl, Aldi, enzovoorts.

 

Wil je iets bruikbaars voor als de nood aan de man is?

Ga dan voor een paar Baofengs of willekeurig welke BamiPorto (zoals ze ook wel liefkozend genoemd worden).

Die hebben iets meer vermogen, namelijk 4 à 5 Watt tegenover 0,5 Watt van die PMR radiootjes.

 

Niet dat ik die PMR radiootjes wil afkraken, ik heb ze met veel plezier tijdens mijn vakanties gebruikt. Met gemak van de ene kant van het dorp waar ik was naar de andere kant.

(Oké, was een Roemeens bergdorpje van maar een paar straten, maar toch... :p )

Nadeel is wel dat de accu's na één dag echt wel opgeladen mogen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kort bereik niet veel verder van 100-200m. Vooral in het bos om onze stem laag te houden en dat we niet heel de tijd naar elkaar toe hoeven te lopen. Ik wil er alleen een headset met push to talk op aansluiten. Vandaar dat ik deze uitgezocht had. Wellicht kan die van de gamma dat ook?

 

Groetjes,

 

Appelflapje

 

De 30-Euro-setjes zijn dacht ik alleen te voorzien van VOX activated headsets, welke niet bijgeleverd worden.

(Althans niet bijgeleverd bij de sets die ik een paar jaar geleden bij de Aldi heb gekocht.)

 

De vraag is, heb je zoveel extra over voor zo'n PTT-knopje?

 

(Overigens, voor zover ik begrepen heb, worden die BamiPorto's over het algemeen met een PTT-headset geleverd.

En aangezien je ze ook op 1Watt kunt zetten, zit je met je bereik toch nog bij het vermogen van een PMR in de buurt.

Officieel niet helemaal netjes, maar ach, als je een lege frequentie zoekt, val je toch niet zoveel mensen lastig, zeker als je uit de buurt van de frequenties van nabij gelegen repeaters blijft. ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

kort bereik niet veel verder van 100-200m. Vooral in het bos om onze stem laag te houden en dat we niet heel de tijd naar elkaar toe hoeven te lopen. Ik wil er alleen een headset met push to talk op aansluiten. Vandaar dat ik deze uitgezocht had. Wellicht kan die van de gamma dat ook?

 

Groetjes,

 

Appelflapje

 

headset met PTT is beetje onzinnig lijkt mij, heb je een handsfree porto moet je je handen gebruiken om te zenden

 

koop een setje van 30 euro of iets,ga daar mee spelen en dan kan je zeggen wat je zoekt ;)

dan heb je gelijk een idee hoe het een beetje werkt, al die porto's zijn even kut, onderdelen of iets kan je later toch niet meer vinden

ik vind het pmr/lpd porto's niet wat, bereik is slecht en de rest ook ;)

 

de eerder genoemde bamiporto's zijn een veel betere optie ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn BamiPorto is binnen. Het is toch een Baofeng UV-5R geworden.

Binnen 15 minuten up and running, geprogrammeerd voor de 8 PMR kanalen en getest met een ander PMR radiootje.

 

Beetje een plastic fantastic ding, maar voelt zeker niet gammel aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wonderland: Klopt, ik heb nog even zitten twijfelen over de Wouxun, maar ben toch maar voor de Baofeng gegaan als eerste "speeltje".

Dan houd ik in ieder geval geld over voor een paar BF-888s'jes als de UV-5R bevalt, om de Aldi PMR's te vervangen. (Voor de niet-techneuten op vakantie is een radio met twee draaiknopjes makkelijker dan één met vijf knopjes. ;) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...