Ga naar inhoud
GENEGEERD

Taxus boog


JohnVonSchutz

Aanbevolen berichten

Voor komend jaar heb ik weer een nieuw taxus boog project op de agenda staan.

 

De vorige was van een taxus stammetje maar hoe dat afliep weten we. 

 

Dus dit keer maar een wat dikkere stam gevonden. Omdat zuinige ik toch het maximale aan bogen eruit wil halen vroeg dit om de stam eerst in te zagen en daarna te splijten.

20200302_095939.thumb.jpg.ec6f114cd7aeee34e3d64d8cf32ec79e.jpg

 

20200302_153443.thumb.jpg.e35820a2c435d4ef6d28344eef10b059.jpg20200302_110811.thumb.jpg.d4bea195abb37c766d0d18e16d285d45.jpg20200302_114659.thumb.jpg.4133213ac510b27917b3793cb95b6c03.jpg20200302_121815.thumb.jpg.b05d30e3a65348fce735bd855fe30547.jpg

 

Het hout is ruim een jaar geleden gekapt en bijna een jaar geleden en gespleten. Omdat het dunne stukken zijn verwacht ik dat ze deze zomer wel droog genoeg zijn om verder te gebruiken. 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

@JohnVonSchutzIk zou zorgen om er lichte bogen van te maken, de kans op breuk wordt anders te groot.

De verhouding kern-spinthout is bij de meeste stukken een beetje zoek.

Dat is niet erg zolang je het hout niet teveel gaat belasten.

Volgende keer gewoon proberen om iets minder bogen uit één stuk hout te halen....

Ben benieuwd naar het resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Roel zei:

@JohnVonSchutzIk zou zorgen om er lichte bogen van te maken, de kans op breuk wordt anders te groot.

De verhouding kern-spinthout is bij de meeste stukken een beetje zoek.

Dat is niet erg zolang je het hout niet teveel gaat belasten.

Volgende keer gewoon proberen om iets minder bogen uit één stuk hout te halen....

Ben benieuwd naar het resultaat.

Zal we heel bewerkelijk zijn kan je het ook zo maken dat je dunne lagen krijgt niet wat dikker als mutiplex en dan onder hoge druk verlijmen, ik denk dat het dan niet zo gouw zal breken maar of de kracht er dan nog wel is weet ik natuurlijk niet, zal wel van de totale dikte afhangen, @Roel weet dat uiteraard veel beter dan mij.

Kan er ook glasvezel in verwerkt worden???

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het de bedoeling van @JohnVonSchutzis om er langbogen van te maken.

Daar is taxus uitermate geschikt voor. Het fijne van dat hout is de eigenschap dat het spint zich goed laat rekken en het kernhout goed samengedrukt kan worden.

Nog afgezien van het feit dat het erg mooi hout is om te zien.

Zoals ik al zei, ik ben benieuwd wat er voor leuks uit tevoorschijn gaat komen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het moeten idd long bows worden. 

Bij ander hout blijf ik van de buitenkant  af maar bij taxus zal ik een paar groeiringen eraf schrapen om van teveel spinthout af te komen.

 

Wat pijlen betreft; ik denk dat ik veilig blijf met een paar rondhout stukken van de bouwmarkt. Het ligt nog wel in mn planning om de pijl met een stenen pijlpunt te maken met hars enzo maar eerst maar eens de boog maken.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@JohnVonSchutz. Jan van der Veen heeft een heel goed boek geschreven over bogen bouwen.

"Houtkoorts" is de titel. Er staat alles in wat je zou moeten weten op dit gebied.

Wat betreft pijlen maken, van bv hazelaar kun je heel goed pijlen maken. 

Ze zijn sterk en als je ze een beetje selectief uit een hazelaar zaagt/knipt, hoef je er nauwelijks iets aan te doen wat betreft rechtmaken.

En als je dan een stenen pijlpunt maakt kun je meteen vuursteen leren bewerken, tenminste mocht je dat nog niet kunnen.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, JohnVonSchutz zei:

Ja dat boek heb ik natuurlijk al😀.

Inderdaad mooi boek.

Ik zal eens kijken of ik de yt filmpjes kan vinden waardoor ik ben begonnen.

Die wil ik ook! Hoe kom je er aan? 😛

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...