Ga naar inhoud
GENEGEERD

JJ's survival draadje


JJ&A

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
12 uur geleden, JJ&A zei:

En met een goede kaart dan @Rien

Ha ik weet wat je dan gaat zeggen, dan moet je ook een goed kompas kopen, maar uit de zee van kompassen welke is dan echt het beste en beslist zijn geld waard, is de beste ook meteen de duurste???

 

Een goede kaart is 100 kompassen waard.

De waarde van een kompas wordt erg overschat. Mogelijke door onze historie op zee, daar werkt zo'n ding voortreffelijk.

Op het land is een kompas (imo!) voor navigatie bijna waardeloos.

 

De dingen die je in sommige cursussen worden aangeleerd zijn leuk om te weten, maar onmogelijk IRL te gebruiken.

 

Asbest pak aan... brand maar los...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25-9-2021 om 10:37, Rien zei:

 

Een goede kaart is 100 kompassen waard.

De waarde van een kompas wordt erg overschat. Mogelijke door onze historie op zee, daar werkt zo'n ding voortreffelijk.

Op het land is een kompas (imo!) voor navigatie bijna waardeloos.

 

De dingen die je in sommige cursussen worden aangeleerd zijn leuk om te weten, maar onmogelijk IRL te gebruiken.

 

Asbest pak aan... brand maar los...

Ja en nee....

In ons kleine landje waar om de 100 meter wel bebouwing is en/of een wegwijzer, heb ik idd liever een goede landkaart dan een kompas.

Op zee, dan wel in uitgestreken natuurgebieden in andere delen van de wereld, is een kompas (het liefst in samenwerking met een goede kaart) zijn waarde meer dan waard.

Dat mensen kunnen verdwalen in NL heb ik nooit begrepen. Hooguit dat je 'effe de weg kwijt bent'.

Wel heb ik een keer midden in de nacht toen een maatje van mij ziek werd in een ons welbekend bos, rondjes gelopen in het donker omdat de zaklamp het begeven was en de hoofdlampjes er alleen voor zorgde dat we niet over takken vielen.

Dat was wel een kompas momentje waardig geweest, zeker toen we in struikgewas aan het worstelen waren. Onbewust wijk je toch van de route af, ook al ken je je omgeving nog zo goed....

Link naar reactie
Delen op andere sites

8 uur geleden, Blauwbaard zei:

Zeker toen we in struikgewas aan het worstelen waren. Onbewust wijk je toch van de route af, ook al ken je je omgeving nog zo goed....

Beste @Blauwbaard dat was dan geen geschikt moment om te worstelen.😂

Voor de andere lezer want ik weet het natuurlijk😉, waar haal je een goede kaart die ook geschikt is bij een langdurige SHTF waar veel verwoest is en borden zijn weg gehaald of mee geknoeid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 maanden later...

Om sneetjes te laten stoppen met bloeden, doe ik er wel een stukje schoon dubbel gevouwen keukenpapier op druk het even aan, de bloeding stopt vrij snel, als het droog is knip ik het witte papier weg zodat er alleen nog het rode stukje over blijft na een paar dagen kan je het inweken met water en valt het er zo af, heel anders dan dat je later een pleister er af trekt en het wondje weer open gaat en weer bloed, en kan het als nog gaan ontsteken.

753131059_Bloedingstoppen(2).thumb.JPG.5cbe23c8273a2388f194fb629c44900b.JPG

 

Hier is het tweede laagje er af.

486665055_Bloedingstoppen.thumb.JPG.f69b1bdb0a5f270dc61b50d0c7495cc7.JPG

 

Ik heb ook altijd Cayennepeper/Chilipoeder in mijn tas het zit vol met vitamine K in, wat snel een uitwendige bloeiding kan stoppen.

 

Je zou het ook in de wond kunnen strooien is wel geschreven, je zou dan niets merken van de scherpte, maar het bloeden stopt we heel snel.

Ook met innemen met water om inwendige bloedingen te stoppen, ik zou het droog achter om mijn tong doen en dat snel met water door spoelen.

In een gerecht kan je meer Cayennepeper/Chilipoeder verdragen, ik eet het haast elke dag preventief.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Je kent de cayennepeper ongetwijfeld als een echte smaakmaker in de keuken. Ideaal om veel gerechten nét die boost te geven die ze nodig hebben. Wat veel minder bekend is, is dat de cayennepepers ook gezond zijn. De cayennepeper is rijk aan een vitamine die een belangrijke rol speelt in ons lichaam: vitamine C. Maar er zijn nog veel meer vitaminesoorten die je niet mag missen. Minder bekende als vitamine K bijvoorbeeld, die je ook terugvindt in je EAT ME cayennepeper.

 

Cayennepeper bevat veel gezonde vitamines

De vitamine C die je in cayennepeper aantreft, is een gezonde bouwsteen voor je lichaam. Misschien ken je vitamine C wel als oppepper in de winter, om griepjes en verkoudheidjes tegen te gaan. Maar wist je ook dat het een vitamine is die heel goed is voor je concentratievermogen?

Vitamine K is veel minder bekend. Toch heeft elke vitaminesoort wel zijn eigen goede eigenschappen. In het geval van vitamine K: cayennepeper eten helpt je botten om hun stevigheid te behouden. Van de mineralen die je in een EAT ME cayennepeper aantreft is kalium een belangrijke. Je helpt je spierwerking ermee. En mocht je alleen bij een groente als spinazie denken aan ijzer: ook cayennepeper bevat veel ijzer.

https://explore.eatme.eu/nl/blog/is-cayennepeper-gezond

------------------------------------------------------------

 

Vitamine K druppels en bietensap heeft al een keer mijn vrouw het leven gered,

Bij een zeer hele heftige bloeding, dat het ziekenhuis had gezegd dat er maar een hele kleine kans in zat dat mijn vrouw het zou redden, de slagers hebben haar gecuretteerd zonder narcose of verdoving dat zou ze niet mee kunnen verdragen.

De slager heef dertig keer links om gesneden en dertig keer rechts, de assistente riep dokter moet dat nu zo heftig, het bloed spoot er uit de slager zij ja dat moet.

Hij had nog nooit zo'n ernstige bloedig mee gemaakt.

 

We hebben thuis zelf de bloeding moeten stoppen, met de vitamine K en lopen om zuurstof sneller in het bloed te krijgen, en veel bietensap drinken waar door het ijzer gehalte sneller werd aan gemaakt, en aardig wat water drinken.

 

 

Mijn vrouw heeft vele jaren geleden aan bloedarmoede artsen hebben er nooit wat aan gedaan, tot we zelf achter de bietensap kwamen en het was steeds een succes, later hebben we het onderhouden met de bietensap.

Het werk veel sneller dan staal tabletten en is niet schadelijk voor de gezondheid, dan de staal tabletten.

Maar ik raad het wel aan om staal tabletten in je Bob te doen, want tijden een SHTF heb je geen bietensap tot je beschikking.

Bietenzaad in je bob meenemen.

 

Een gebrek aan ijzer in het lichaam is vaak te zien aan hele bleke oogleden.

Wat merkt u bij bloedarmoede?

een moe en zwak gevoel.

snel kortademig worden bij inspanning.

duizeligheid.

het gevoel flauw te vallen.

hartkloppingen.

zweten.

hoofdpijn.

oorsuizen.

 

De vrouw heeft er vaker last van dan de man, vooral één keer in de maand.

En de vrouw heeft ook vaker last van ernstige bod ontkalking, de heer @vheeswijk heeft daar uitzonderlijke goede tips voor, zelfs een zeer ernstige botontkalking genezende tips heeft, waar mijn vrouw ook van is genezen door zijn tips.

 

Ook in dit geval hadden we niets aan het ziekenhuis, die ging keer op keer door de rug, heeft er een paar fracturen aan over gehouden die nu waarschijnlijk door de tips van de heer @vheeswijk zijn genezen.

 

Ook haar onder kaak had een zeer ernstige botontkalking dat een professor er zelf van schrok.

 

Je moet voor je gezondheid zelf aan de slag, preppen op je gezondheid is de beste basis wat je kan doen.

 

Door de kennis van de laatste jaren in praktijk toe te passen, komen er steeds beter voor te staan.

(( ondanks dat we al zeventig zijn )).

Begin al als je zwanger bent, het komt jou en je kindje ten goede het geeft een fundament voor het leven.

 

  • Leuk 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
1 minuut geleden, mevr.Grijpstra zei:

Dank hiervoor ,JJ!

Heb het meteen op mijn phone opgeslagen.

Wat draag ik zo altijd met me mee?: het Bushcraftboek van JJ!! 😄

 

Haha prachtig, heb jij ook kennis van Bushcraft kan je dat ook in mijn draadje zetten, buscraft is zo waardevol, en ook het beheren van de natuur waar het mogelijk is

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

ATTENTIE

Om te beginnen iets heel belangrijks, wees er heel goed van bewust dat je geen vuur start op bosgrond waar het vuur door kan branden tot in onderliggende lagen, wat zelfs met grondig blussen toch weer kan doen oplaaien, zo brandbaar kan bos grond zijn.   Vooral met een  Commando- of dakotavuur  en het Kuilvuur / Polynesisch vuur.

 

Ook kan brandend materiaal opstijgen en iets verder een brand veroorzaken, het kan soms aardig ver mee gevoerd worden door de wind.

 

((Pompoen kleur)).

 

Je kan het wel bosgrond met veel zand bosgrond gaan afdekken, maar het is geen garantie dat het niet door gaat branden tot in de onderste lagen bosgrond, waar het kan blijven smeulen, tot het pas veel later weer ontbrand.

 

Boreale bosbranden houden ook een winterslaap.                             20 mei 2021

https://www.nwo.nl/nieuws/boreale-bosbranden-houden-ook-een-winterslaap

Klimaatwetenschappers van de VU hebben voor het eerst het fenomeen van ‘overwinterende branden’ in Alaska en andere noordelijke gebieden geanalyseerd. Door klimaatverandering lijkt dit bizarre fenomeen van zombiebosbranden steeds vaker voor te komen.

De studie is vandaag gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Nature. De onderzoekers tonen aan dat sommige branden, na intens branden in hete zomers, onder de grond door kunnen smeulen tijdens de winter, onder een dik pak sneeuw, in een laagje veen. En dat terwijl het wel 40 graden Celsius onder nul kan worden in de winter! Als er in het voorjaar weer warm en droog weer komt, dan vlammen deze branden opnieuw op. Door dit ‘opstaan uit de dood’ worden deze branden ook wel ‘zombiebranden’ genoemd. Afgelopen zomer trad dit fenomeen op grote schaal ook op in de uitgestrekte Siberische taiga.

 

De onderzoekers ontdekten dat overwinterende branden vooral voorkomen in koolstofrijke bodems die diep verbrand zijn. 

 

Een dikke sneeuwlaag is ook niet bedrijfszeker.

Ook als je een behoorlijk vuur aan legt op een dikke laag sneeuw, dan nog kan vuur door branden tot een diepere bosgrondlaag, vooral als je het vuur dagen blijft voeden met nieuw hout.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Best wel handig.

Verschillende vuren om de beste resultaat te verkregen.

 

Er zijn verschillende soorten vuur te maken, afhankelijk van wat je met dat vuur precies wilt doen. Wanneer je het vuur gebruikt om jezelf aan te warmen, kun je een ander soort vuur maken dan wanneer je het gebruikt om je eten op te koken. Hieronder staan een aantal mogelijkheden op een rijtje.

 

Een uitgebreide uitleg is te vinden op: https://nl.scoutwiki.org/Soorten_vuur

 

 

 

450px-Camp_Hunters_Fire.svg.png4.png

Jagersvuur
Bij een jagersvuur leg je twee dikke balken langs de piramide. Aan de kant waar de wind vandaan komt moeten de balken iets verder uit elkaar liggen. Over de balken leg je een kleine laag zand, zodat deze niet zo snel vlam vatten. Over de balken kun je nu een rooster leggen waarop je pannen kunt zetten of vlees kunt roosteren.

 

 

 

450px-Camp_Reflector_Fire.svg.png2.png

Reflectorvuur
Bij een reflectorvuur maak je van stevige natte blokken hout een reflector. De reflector zet je naar de wind toegekeerd zodat de hitte van het vuur word teruggekaatst. Een reflector vuur is heel geschikt om jezelf warm te houden, maar je kunt het ook gebruiken om hout te drogen, vis en vlees te roosteren of een plat brood te bakken.

 

450px-Camp_Star_Fire.svg.png3.png

Stervuur
Bij een stervuur leg je verschillende dikke, droge balken met de punt in de brandende piramide en schuift ze als ze opbranden steeds verder naar het midden. Hierdoor blijft het vuur heel lang branden. Gebruik voor een stervuur niet te veel hout, er moet namelijk nog wel lucht bij kunnen komen. Als de balken die je gebruikt allemaal ongeveer de zelfde dikte hebben, kun je in het midden van een stervuur makkelijk een pan zetten om in te koken.

 

450px-Camp_Trench_Fire.svg.png8.png

 

Greppelvuur / grachtvuur
Graaf een greppel in stevige grond. De pannen steunen op de rand van de greppel of op een rooster. Let erop dat de wind in het vuur blaast. Bij draaiende wind kun je ook een tweede greppel graven zodat je de vorm van een T krijgt.

 

528px-Campfire5_mgx.svg.png5.png

 

Commando- of dakotavuur
Een commando- of dakotavuur is een vuur welke je in een tunnel aanstookt. De opstijgende warme lucht van het vuur uit de ene opening van de tunnel zal koude lucht uit de andere kant van de tunnel aanzuigen. Een commandovuur kun je heel heet stoken, waardoor het heel geschikt is om op te koken en zelfs te frituren.

 

Feu_polynesien.jpg6.thumb.jpg.641e63186cb5a4df6887d6ca2688c387.jpg

 

Kuilvuur / Polynesisch vuur
Geschikt voor koken, straalt warmte naar boven. Rond gat graven, plaats stammetjes dicht naast elkaar tegen de wand. Op de bodem van de kuil ontsteekt men een fel vuur. Vuur brandt de stammetjes langzaam op.

 

 

545px-Rakovalkea_Nying_mgx.svg.png13.png

 

Fins/Zweeds houthakkersvuur
Een Nying (Zweeds) of Rakovalkea (Fins) is een vuur wat vroeger vaak gebruikt werd gebruikt door houthakkers en jagers die onder de blote hemel de nacht moesten doorbrengen of als baken voor zeelieden.

De meest voorkomende manier om een Fins/Zweeds houthakkersvuur te maken is om twee stammetjes op elkaar te leggen. Tussen deze worden spaanders en droge stokken gestoken die vervolgens aan gestoken worden. Het beste is om de stammetjes zo te leggen dat de wind langs de stammetjes gaat. De gloed van de stammen zorgt een lange tijd voor een zachte gelijkmatige warmte. Een vuistregel voor brandtijd is de lengte van de steel van een bijl per persoon en een cm dikte per uur.

 

1200px-Snow_fire2.svg.png1.png

Isolatievuur
Als je de grond niet wilt beschadigen kun je een isolatievuur aanleggen. Dit doe je door een aantal stammen naast elkaar op de grond te leggen en deze met een laag zand te bedekken. Bovenop deze laag zand kun je vervolgens bijvoorbeeld een stervuur of een jagersvuur aanleggen.

 

 

Kribbevuur.png7.png

Kribbevuur
Een hele luxe manier om op houtvuur te koken. Maak twee X-vormige constructies van elk twee palen. Zet ze op een meter uit elkaar in de grond. Maak tussen de twee een bed van palen wat je bedekt met zand, omgekeerde grasplaggen en/of stenen. Leg aan de zijkanten een balk waar het rooster op kan steunen. Je kan nu bij goed en bij slecht weer prachtig stoken.

 

Kruisvuur.png9.png

 

Kruisvuur
Bestaat uit twee greppels die in kruisvorm uitgestoken zijn. Dit vuur biedt het voordeel dat meerdere potten gelijktijdig op het vuur kunnen staan; omdat dit vuur niet overal even hevig brandt, kookt men op de hete plaatsen, terwijl elders andere gerechten kunnen opgewarmd worden.

 

Tafelvuur.png11.png

Tafelvuur
Bouw een verhoging van een laag stammen of stenen (pionieren kan eventueel ook). Hierop leg je zand, omgekeerde grasplaggen en/of stenen. Leg aan de zijkanten een balk waar het rooster op kan steunen. Je kan nu bij goed en bij slecht weer prima stoken. Let heel goed op dat de tafel stevig genoeg is en niet zomaar in kan storten als iemand er per ongeluk tegenaan loopt!

 

Vierkantvuur.png5.png

 

Vierkantvuur
Vier vers-houten stokjes in een vierkant in de grond drukken. Hierin om en om tondel, aanmaakhoutjes en onderaan aansteken. Bovenop kun je een pan of mok zetten om te koken.

 

Pagodevuur.png20.png.c7aa4de670661f9e8e3deb6c6dbabdff.png

 

Pagodevuur
Een pagodevuur is een vuur wat vaak gebruikt word voor grote kampvuren. Bij een pagodevuur maak je met grote dikke stammen trapsgewijs een gebouw rondom de piramide gemaakt. Een pagodevuur brand heel erg goed en geeft heel erg veel licht. Het pagodevuur heeft zijn naam te danken aan de oosterse pagodetempels die dezelfde opbouw hebben als een pagodevuur.

 

Snow_fire2.svg1.svg

Pagodevuur.png20.png

@mevr.Grijpstraik heb het nog wat aangevuld.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kiemen, groenten en gebruikte attributen spoelen met zuiveringszout (natriumbicarbonaat) kan van levensbelang zijn, vooral in tijden van de SHTF.

 

Houd er wel rekening mee dat kiemen heel hygiënisch moet worden gedaan anders kan je salmonella besmetting krijgen, wat jaren terug zijn er mensen aan overleden die besmette taugé hadden gegeten.

Ik zal nog even kijken op het forum of deze waarschuwing er wel bij staat.

 

Je kan de gekiemde groenten achteraf even goed spoelen in een oplossing van zuiveringszout (natriumbicarbonaat) kort spoelen, bij de warme bakker dan je het voordelig kopen een pond voor een €urotje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

TEKEN.

 

Zo klein *drie dagen oud* kunnen die rot dragers van Lyme zijn.🤢

Dus daar maatregelen tegen nemen komt heeeeel precies, één zo'n beestje kan je voor het leven tot een gehandicapte maken.

 

1056809130_LymeF-Gassner-nimf-3-dagen-P1050420.thumb.jpg.db9596cd5a2e3c4924663291f6f0fbc4.jpg

 

 

33258929_LymeF-Gassner-nimf-3-dagen-P1050420(2).jpg.fd9c649a5ec3481aa092463ac0d6033b.jpg

 

 

Pootjes zijn  bijgewerkt.

2139869921_LymeF-Gassner-nimf-3-dagen-P1050420(2)-kopie.jpg.70738852618a03886e9b560371df35a6.jpg

 

 

Je moet er niet aan denken dat je ze in het hooft haar of in je broekje komen, waar je ze zelf niet kan zien en pakken, dan is het misschien ook al te laat en ben je besmet.

 

Weet iemand een nieuw reddend medicijn, of een echt goed preventief werkende vaccin plaats het dan op het forum, en velen kunnen je dankbaar zijn.

 

Ondertussen,,,,,, wees preventief.

 

Wil je toch ook van de natuur blijven genieten, zoek de juiste periodes uit, waarop ze nog niet actief zijn en je geen gevaar kan lopen.

Voel je iets ga direct voelen, kijken, of laat je na kijken,

haha nu gaan velen de kriebels krijgen, tot in het broekje.🤣

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor teken is er wel een vaccin tegen TBE, maar niet (meer) voor Borrelia (Lyme).

 

Denk er ook aan om teken netjes te verwijderen met een teken tangetje, geen idiote ongein als watjes met alcohol of de aansteker erbij houden, die dommigheid zorgt er juist voor dat de teek gaat kotsen e.d. en je daardoor juist bijna gegarandeerd besmet. Gewoon netjes het tangetje gebruiken (wat overigens meer op een hele kleine koevoet lijkt dan een tang), netjes er onder schuiven, paar rondjes draaien en de teek is los, meestal zonder enige ellende.

 

Verder helpt DEET goed tegen teken en zijn er ook speciale sokken voor als je veel in 't bos bent en dus veel met teken in contact komt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9-5-2022 om 16:09, Enki zei:

Voor teken is er wel een vaccin tegen TBE, maar niet (meer) voor Borrelia (Lyme).

 

Denk er ook aan om teken netjes te verwijderen met een teken tangetje, geen idiote ongein als watjes met alcohol of de aansteker erbij houden, die dommigheid zorgt er juist voor dat de teek gaat kotsen e.d. en je daardoor juist bijna gegarandeerd besmet. Gewoon netjes het tangetje gebruiken (wat overigens meer op een hele kleine koevoet lijkt dan een tang), netjes er onder schuiven, paar rondjes draaien en de teek is los, meestal zonder enige ellende.

 

Verder helpt DEET goed tegen teken en zijn er ook speciale sokken voor als je veel in 't bos bent en dus veel met teken in contact komt.

Toch mijn favoriet teken precisie instrument van chirurgisch Staal, we hebben het altijd in mijn tast.

enetorpet-tekenverwijderaar-tick-1.thumb.jpg.698fb06fdda264c1c33189e2aad221ad.jpg

 

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Leuk al die mogelijkheden om een vuur te maken, maar je moet het vuur wel starten vandaar het volgende.

Hier staan tal van mogelijkheden in, ga het even lekker door spitten.

https://www.hiking-site.nl/tipsentricks_vuur.php/1

Een voorbeeldje:

Vergrootglas uit ijs

Als je (bij vriestemperaturen) een leeg frisdrank blikje hebt/vindt. Zet het dan op de kop en vul de concave (bolling) op de onderzijde met water.

Zodra dit bevroren is, heb je een perfect vergrootglas. Het is me daadwerkelijk gelukt om daar vuur mee te maken, ondanks dat de zon winters zwakker is.

Het is mooi als je ook een in V vorm takje mee kan laten invriezen dan heb je tegelijk een handvatje, om het loepje vast te houden.

Ik denk als je het gaat proberen dat de platte kant richting de zon moet.

Veel genoegen met het uitspitten en uitproberen van de vele tips.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit lijk mij de beste kompas, met uit leg die er bestaat.

 

Ook wordt er nog even uitgelegd hoe je gebruik kan maken van de zone oriëntatie.

Deze uitleg word gedaan door ons bekende Dave Canterbury in het Engels.

 

Dave Canterbury, David Canterbury, The Pathfinder School,Bush Craft ,Survival skills, Historical Lore, Primitive Skills, Archery, Hunting, Trapping, Fishing, Navigation, Knives, Axes, Fire, Water, Shelter, Search and Rescue

https://www.thepathfinderstore.com

 

Idee van @JJ&A

Met een SHTF is het heel belangrijk dat je je goed weet te oriënteren, want je moet er niet van uitgaan dat je van richting aanwijzer op aan kan, alles kan wel eens na een tijdje heel anders zijn, wees daar terdege van bewust.

Maar blijf met beide benen op de grond staan, houd je zinnen bij elkaar, vertroebel je geest niet door in paniek te geraken.

Paniek ideeën (aanvallen) is zijn slechte raadgevers.

 

Probeer je gevoel goed te ontwikkelen, hoe dat het beste kan doen weet ik niet, ik denk dat wij redelijk ontwikkeld zijn in dat opzicht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...