Ga naar inhoud
GENEGEERD

knoflook


Jaap

Aanbevolen berichten

Heb een zonnig muurtje over in de tuin en wil daar knoflook gaan telen.

Leerzaam filmpje gezien op YT van een man met zelfgemaakte bakken van steigerhout.

Wat ik me afvraag en wat ik me wel vaker afvraag, moeten die bakken nou in de bodem doorboord worden voor overtollig water?

Zo ja, loopt het water dan niet weg en wordt het dan niet te snel droog?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Planten moeten over het algemeen niet in water-aarde staan maar in vochtige aarde.

Houten bakken krijg je zo wie zo niet waterdicht, maar plastiek bakken zul je toch moeten boren. Evt niet in de bodem, maar misschien een cm daar boven.

Wel worden bakken die aan een warme muur hangen zo wie zo droog wanneer er wat zon op staat. Dus dagelijks gieten zul je niet aan ontkomen (denk ook even aan vakantie).

Ik heb knoflook in verhoogde bedden staan, en ook daar moet ik in de zomer elke twee a drie dagen gieten.

Knoflook is overigens wel een heel robuuste plant die zich niet zo snel klein laat krijgen 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zorg er ook vooral voor dat de bakken diep genoeg zijn. De knoflookbol vormt ondergronds en heeft ook nog eens ruimte voor wortels nodig.

Ook bemesting is belangrijk, doordat je in bakken kweekt spoelen de voedingsstoffen weg en kan de plant die dus niet meer opnemen.

 

Het beste moment om knoflook te poten is ongeveer in oktober. Er zijn ook soorten die in het voorjaar gepoot kunnen worden, zoals het soort Flavor.

 

Persoonlijk ben ik geen fan van knoflook in bakken. Geef de voorkeur aan volle grond zodat ze naar believen water en voedingsstoffen kunnen opnemen en in de winter ook beschermd zijn tegen de kou.

Zou je niet beter andere dingen bij dat zonnige muurtje kunnen verbouwen? In het voorjaar peultjes en daarna tomaten en komkommers oid? Mijn vermoeden is dat je dan meer opbrengst zult hebben.

Vergeet niet dat knoflook ongeveer 10 maanden nodig heeft van poten tot oogst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 minuut geleden, Erny zei:

Vergeet niet dat knoflook ongeveer 10 maanden nodig heeft van poten tot oogst.

 

De mijne poot ik in okt/nov en oogst ik (einde) mei of in juni, ongeveer een mand of 8. Maar dat is dan wel in een boogtunnel in een verhoogd bed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uur geleden, Erny zei:

Het beste moment om knoflook te poten is ongeveer in oktober. Er zijn ook soorten die in het voorjaar gepoot kunnen worden, zoals het soort Flavor.

 

 

Ik vergeet het altijd in oktober, dus ben aangewezen op de voorjaarsteelt van knoflook. Ik heb daar wel eens een heel goede oogst mee gehad, maar vaker is het niet zo heel best geweest (veel komt niet op, bolletjes worden niet zo groot, etc). Aangezien ik de oktober teelt nog niet heb geprobeerd, kan ik niet vergelijken, maar ik heb gelezen dat dit betere resultaten geeft. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

39 minuten geleden, MamaM zei:

 

Ik vergeet het altijd in oktober, dus ben aangewezen op de voorjaarsteelt van knoflook. Ik heb daar wel eens een heel goede oogst mee gehad, maar vaker is het niet zo heel best geweest (veel komt niet op, bolletjes worden niet zo groot, etc). Aangezien ik de oktober teelt nog niet heb geprobeerd, kan ik niet vergelijken, maar ik heb gelezen dat dit betere resultaten geeft. 

 

Je moet wel de goede soort hebben ;-)

Ik heb 1 jaar beide varianten gehad, voorjaar en najaar teelt. Beide lukten goed.

Maar het jaar daarop plantte ik de najaar bollen ook in het voorjaar en dat ging helemaal verkeerd, nauwelijks opbrengst. Maar in de herfst begonnen de bolletjes die nog in de grond zaten opeens uit te lopen en die heb ik het daaropvolgende jaar prima kunnen oogsten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uur geleden, OBL-Rien zei:

 

Je moet wel de goede soort hebben 😉

 

Toch het gevoel hebbende me te moeten verantwoorden/bewijzen 🤪: alle jaren dezelfde soort bij hetzelfde bedrijf besteld. Dus daar zat het verschil niet in. Een analyse van evt andere factoren die verschillend waren, laat ik voor nu even zitten ☺️

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...