Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Vrijdag 8 januari, 14:05: alarmfase 3 in Europese stroomnet (blackout=fase 4)

Recommended Posts

Ter info (ik ga dit draadje verder niet beheren, maar zag het hier nog niet langskomen).

Afgelopen vrijdag een zeer grote dip in de stroomvoorziening.

Volgens berichten waarschijnlijk ontstaan in Roemenië, met impact over heel Europa. Niet direct reden voor complotdenken. Crisisexpert Andrea Walraven geeft aan dat er vanwege de energietransitie serieuze kans is dat het de komende jaren een keer echt mis gaat. Vooral in de winter op windstille dagen zonder zon, en met grote energievraag.

Meer info ook in het draadje van Andrea Walraven:

• Leuk 5
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Interessant.... ik begin me ineens te realiseren hoeveel ik eigenlijk via het internet doe... griezelig je dat te realiseren...

Op zich probeer ik altijd wel dingen lokaal te doen, maar als ik bedenk hoeveel ik ook dan toch nog snel even opzoek.

Toch nog eens over nadenken of dat niet anders kan.

tja, moest er een keer van komen, hopelijk is dit een wake up call.

en ook, nu persoonlijk proefondervindelijk ondervonden, zonnepanelen werken met dit huidige weer nauwelijks tot niet.

Redelijk normaal, ergens, maar ik heb wat zonnepanelen en hun verbruik wat kunnen registreren, en het is een bedroevend resultaat.

Ik had ergens wat meer verwacht, weet je? Dat het rendement ging kelderen wist ik wel, maar dat ze bijna nutteloos worden ...phoe 😕

8 uur geleden, wandering neone zei:

Ik had ergens wat meer verwacht, weet je? Dat het rendement ging kelderen wist ik wel, maar dat ze bijna nutteloos worden ...phoe 😕

De drie wintermaanden samen zijn "goed" voor 10% van de jaaropbrengst... dus treurig, inderdaad.

Opslag uit zomeroverschot is ook niet kostengunstig mogelijk.

Blijft nog de generator.......

te kort door de bocht, maar ergens correct.

Ik kan nu spreken van klimaatsneutraliteit op jaarbasis (min of meer), maar wat heb je met overschotten, die niet kunnen opgeslagen worden, voor juist deze wintertijden, waar de opbrengst keldert en meer nodig hebt.

Alleen een algemene versobering in verbruik kan nog helpen, misschien... en ook daar heb ik mijn twijfels ...

• Leuk 1
10 minuten geleden, wandering neone zei:

te kort door de bocht, maar ergens correct.

Ga er rustig van uit dat je over niet al te lange tijd mag gaan betalen voor de "opslag" van je zomeroverschot in het net.

Dit kost de energie leveranciers en de netbeheerders geld, dat ze op dit moment niet in rekening brengen. Maar ik verwacht dat ze dit binnen een jaar of 10 wel gaan doen. Het aandeel dat zonnepanelen in het net brengen wordt gewoon te groot, en daarmee ook de problemen die dat veroorzaakt.

• Leuk 1
4 minuten geleden, mevr.Grijpstra zei:

hoi,

Zeker , maar ook alleen zolang we de beschikking blijven/mogen houden over fossiele brandstoffen...

Als die ooit in de ban gaan , zijn we bij storingen als deze zwaar de klos.

groet m.G.

Daarom adviseer ik diesel generatoren, liefst oude diesels die zo ongeveer elke soort olie kunnen verbranden.

Plantaardige olie zal altijd beschikbaar blijven, cq kun je zelf maken.

Let wel, wanneer het zo erg geworden is dat je zelf je olie zou moeten maken, dan heb je waarschijnlijk geen behoefte meer aan elektriciteit. Dan heb je betere dingen te doen dan je iPhone opladen :classic_wacko:

• Leuk 1
2 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Dan heb je betere dingen te doen dan je iPhone opladen

Ja ja , natuurlijk! (Heb ik nu trouwens ook al, hoor)

En die plantaardige olie , ja dat is goed dat je dat aanstipt.

Heb wel geen oude generator, maar kan voor andere dingen goed alternatief zijn.

Heb ook site hoogspanningsnet.com gelezen , moet nog een keer doen,want is voor

mij pittige informatie (!), maar zeker interessant.

He , ik heb het maar druk met al die mannen hier op het forum, ha ha!

Groet,m.G.

1 uur terug, wandering neone zei:

Alleen een algemene versobering in verbruik kan nog helpen, misschien... en ook daar heb ik mijn twijfels ...

Hoi Neone,

Versobering in gebruik zie ik niet zo snel gebeuren...

Houd eerder mijn hart vast , vanwege alleen al het promoten van elektrisch autorijden.

Bedenk wat dat voor het stroomnet zal doen.

Voeg daarbij het steeds meer toepassen van allerlei zaken die stroom verbruiken ipv op fossiele brandstof werken.

groet,m.G

• Leuk 1
17 uur geleden, OBL-Rien zei:

Interessant.... ik begin me ineens te realiseren hoeveel ik eigenlijk via het internet doe... griezelig je dat te realiseren...

Het is ook verstandig om eens na te gaan wat er op lokaal gebied allemaal omvalt zodra er geen stroom meer zou zijn. (voor langere tijd, bijvoorbeeld 3 dagen)

Dat je internet het niet ga doen lijkt me logisch. (want de wijkverdeelkasten hebben ook stroom nodig). Maar dat je (niet persoonlijk, maar gemiddeld) hierna nog heel wat zaken over het hoofd zie is menselijk.

Denk aan:

Geen vaste telefoon (ok, die heeft vrijwel niemand meer)

Geen GSM want die masten werken ook maar 12 uur op een UPS

Geen tv want geen internet/kabel dus geen ontvangst.

-> actiepunt: Doe toch maar een satellietschotel want dan blijf je in ieder geval nog een beetje geïnformeerd.

beperkte radio (korte golf gaat redelijk ver, er zullen nog wel wat radiostations uitzenden zoals BBC want die hebben een redelijke noodstroomvoorziening)

Ik heb een CV dus ik ga het niet koud krijgen blijkt onjuist want geen stroom is geen CV die zal starten met gebrek aan de aansturing elektronica en de pomp.

-> actiepunt: toch maar een 1600VA UPS voor de CV. Warmte is geen noodzaak maar wel fijn als er een storing is tijdens een zeer koude wintermaand

-> actiepunt: toch maar die 2e hands Zibro aanschaffen een 20 liter petroleum achter de hand.

->actiepunt

Toch maar de offline Wikipedia op een SSD kaartje beschikbaar zodat je zaken kunt opzoeken. En doen dan gelijk de compacte versie en zet deze op een phone/tablet ipv op een PC want een phone/tablet kan je makkelijk van stroom voorzien met zonnepaneel of accupack. Een pc is een stuk lastiger.

Hoe ga je koken?

-> actiepunt, toch maar dat kookstel op gas met 12 gasbusjes aanschaffen.

Hoe ga je communiceren met je buurman 5 KM verderop?

-> actiepunt, toch maar dat 27MC bakkie van de kringloop operationeel krijgen en vooraf testen of dat goed gaat

En zo zullen er nog flink wat zaken zijn waar je pas tegen aanloop als het zover zou zijn.

• Leuk 2
7 minuten geleden, martin zei:

Het is ook verstandig om eens na te gaan wat er op lokaal gebied allemaal omvalt zodra er geen stroom meer zou zijn. (voor langere tijd, bijvoorbeeld 3 dagen)

Goede adviezen. Maar daarop ben ik eigenlijk wel voorbereid.

Het punt dat ik probeerde te maken is dat je ongemerkt toch een soort van afhankelijkheid opbouwt van het inet. Ten minste als je doet wat ik doe (zo ben ik nu aan het werken in een cloud gebaseerde applicatie). Maar ook wanneer ik daar niet in werk, dan zoek ik dingen op, bereid zaken voor met info uit het net, luiste muziek/podcasts... de tentakels van net zitten inmiddels werkelijk overal in.

Aan een ieder: bedenk eens hoe je dag er uit zou zien als je geen internet access zou hebben. Meer dan 50% van mijn dag zouden er heel anders uitzien!

• Leuk 2
1 uur geleden, OBL-Rien zei:

Maar daarop ben ik eigenlijk wel voorbereid.

Het punt dat ik probeerde te maken is dat je ongemerkt toch een soort van afhankelijkheid opbouwt van het inet.

Het punt wat ik probeer te maken is dat ondanks dat we denken goed voorbereid te zijn we alsnog bij een storing er achter gaan komen van "shit, dat had ik kunnen voorzien en heb ik alsnog gemist"

Afhankelijkheid inet is iets wat ik bedrijfsmatig zowat iedere dag tegenkom. Vroeger reageerde men met "Oeps, we hebben een plan B nodig in geval van een storing/probleem"

Nu reageren ze met "Je moet maar zorgen dat het niet stuk kan gaan" en dat laatste is dus onmogelijk omdat er altijd schakels zijn waar je geen controle over hebt.

Enkele dagen geleden nog iemand huilend aan de lijn omdat ze een verslag waar 1 jaar werk in zat structureel had opgeslagen op de lokale schijf met de overtuiging dat ze het allemaal opsloeg "in de cloud"

Afdeling IT had echter een nieuwe image uitgerold en ze wipen/wissen de complete disc voordat ze de image uitrollen (via een PXE boot).

Ik zou dan als gebruiker denken van "Waarom ben ik zo dom geweest om ondanks de diverse adviezen alsnog data lokaal op te slaan"

En ook nog te bedenken dat dit soort figuren uitgebreid zijn geïnformeerd over de noodzaak m.b.t. AVG wetgeving dit niet zo te doen.

En dan krijg je als reactie "ja maar waarom kan ik het dan op de verkeerde plek opslaan, IT had het zo moeten instellen dat het automatisch goed gaat"

Zucht.

Maar goed, ik dwaal af.

Ook wij preppers denken dat we alles wel redelijk voorzien hebben. Ik toets mezelf 1 keer per jaar om opnieuw de zaken door te nemen wat er mogelijk anders kan zijn dan een jaar geleden. Ik betrap me er iedere keer weer op van "oeps, dat moet ik anders doen"

Want als ik nu kijk naar mijn offline wikipedia verzie op mijn oude Samsung tablet dan is deze ook alweer 4 jaar geleden voor het laatst geupdate :)

https://wiki.kiwix.org/wiki/Software/nl

Ik kan het iedereen aanraden.

En uiteraard altijd zorgen voor een backup van zaken die je niet kwijt wil spelen. Niet blind vertrouwen op cloudstorage maar een duplicaat op een laptop/pc die je afhankelijk van het soort data ook nog zal moeten voorzien van een juiste manier van versleuteling. (ik zou nog steeds voor truecrypt gaan ipv veracrypt, maar dat is weer een andere discussie)

• Leuk 3

Jawel mede preppers, wanneer de stroom uitvalt raakt de bevolking in paniek, zeker wanneer het meerdere dagen gaat duren, daarom gaat de houtkachel niet de deur uit, warmte en koken kan dan altijd, om accu's of batterijen te kunnen opladen hebben we zonnepaneel, waar nu de verlichting in de tuin en de serre op draait, tevens zit er in de serre een usb aansluiting, omvormer 220 volt, als het niet anders kan maken we gebruiken we het aggregaat,

• Leuk 3

Maar nog los van je prive voorzieningen. Hoe zit het met drinkwatervoorziening en met riolering? En je mag maar hopen dat de Hoogheemraadschappen een goede backup hebben geregeld voor sluizen en gemalen. Bruggen worden centraal via internet bediend. Etc etc. Eerder al wel gebleken dat noodaggregaten bij veel organisaties ook niet altijd blijken te werken of dat ze maar voor 8 uur brandstof hebben. De thriller 'Blackout' van Marc Elsberg geeft een interessant inzicht in de impact van zo'n situatie.

• Leuk 3
16 minuten geleden, Haskap zei:

Maar nog los van je prive voorzieningen.

Ik bedenk me net ,hoe zit het met communicatie ? Beschikken hulpdiensten eigenlijk "al " over een netwerk dat ook onder deze omstandigheden goed

functioneert ? Weet iemand daar iets meer van ?

groet,mevr.Grijpstra

10 uur geleden, mevr.Grijpstra zei:

Ik bedenk me net ,hoe zit het met communicatie ? Beschikken hulpdiensten eigenlijk "al " over een netwerk dat ook onder deze omstandigheden goed

groet,mevr.Grijpstra

Tot op zekere hoogte is er backup... maarrrrr is er backup voor de brug die half open staat? is er backup voor de stoplichten? de stilgevallen trein op de overweg, etc etc

Kort gezegd, wanneer de stroom uitvalt start de chaos. Niet onmiddellijk, maar geleidelijk... in het begin nauwelijks, dan steeds meer, en naarmate de uitval langer duurt zal het catastrofale vormen aannemen. Na een week zonder stroom zijn binnensteden onherkenbaar geworden.

• Leuk 3

Twee, mijns inziens, zeer interessante gedramatiseerde documentaires/films over een meerdaagse stroomuitval in Amerika en het Verenigd Koninkrijk gemaakt door National Geographic. Stukje beeldvorming wat er zou kunnen gebeuren. 
Ook preppers komen aan bod en zie hoe het hun vergaat. 🤣

Link naar Britain Black-out.

Link naar American Black-out.

Wellicht is dit al eerder gepost op het forum maar ik vind het wel passend in dit topic.

• Leuk 1

@mevr.Grijpstra De hulp diensten hebben voor 4 uur een noodoplossing bij de c2000 masten, staat hier,  https://nl.wikipedia.org/wiki/C2000#Noodvoorzieningen , zelf heb ik meerdere portofoons en 27 mc, wat drinkwater betreft de hottub, en de regenton, plus een aantal filters. Om onze behoefte kwijt te kunnen tja gaatje graven in de tuin, misschien wel een goede meststof. 😁

Op 12-1-2021 om 10:24, OBL-Rien zei:

Ga er rustig van uit dat je over niet al te lange tijd mag gaan betalen voor de "opslag" van je zomeroverschot in het net.

Dit kost de energie leveranciers en de netbeheerders geld, dat ze op dit moment niet in rekening brengen. Maar ik verwacht dat ze dit binnen een jaar of 10 wel gaan doen. Het aandeel dat zonnepanelen in het net brengen wordt gewoon te groot, en daarmee ook de problemen die dat veroorzaakt.

'tis misschien al zover, in mini België land.

https://www.hln.be/geld/zal-rekening-voor-eigenaars-van-zonnepanelen-serieus-oplopen-grondwettelijk-hof-buigt-zich-over-terugdraaiende-teller~a8c8e664/

Op 12-1-2021 om 11:24, mevr.Grijpstra zei:

Hoi Neone,

Versobering in gebruik zie ik niet zo snel gebeuren...

Houd eerder mijn hart vast , vanwege alleen al het promoten van elektrisch autorijden.

Bedenk wat dat voor het stroomnet zal doen.

Voeg daarbij het steeds meer toepassen van allerlei zaken die stroom verbruiken ipv op fossiele brandstof werken.

groet,m.G

In algemene termen, zie ik het idd ook niet gebeuren, omdat ze nu eigenlijk het huidig systeem willen kopiëren, en zo verder evolueren, alsof er niets aan de hand is, maar met alternatieve energie. (een onhaalbare droom momenteel)

Kijk inderdaad bvb maar naar de promotie van het autorijden, of elektrisch gebruik van zovele toestellen ...

Maar, proefondervindelijk ondervonden, is enkel een versobering/reductie van al deze werkelijk relevant, vanuit mijn eigen micro ondervindingen.

Alleen zo krijg je werkelijke resultaten.

😕

15 uur geleden, OBL-Rien zei:

Tot op zekere hoogte is er backup... maarrrrr is er backup voor de brug die half open staat? is er backup voor de stoplichten? de stilgevallen trein op de overweg, etc etc

Kort gezegd, wanneer de stroom uitvalt start de chaos. Niet onmiddellijk, maar geleidelijk... in het begin nauwelijks, dan steeds meer, en naarmate de uitval langer duurt zal het catastrofale vormen aannemen. Na een week zonder stroom zijn binnensteden onherkenbaar geworden.

cc @mevr.Grijpstra

yep, als ik me niet vergis heeft city prepping er eens een video over gemaakt, ivm de evolutie betreffende dergelijke noodsituaties.

yep, gevonden:

het geeft je wel een beeld van de verwachtingen, na een noodsituatie.

• Leuk 2
Op 12-1-2021 om 22:18, mevr.Grijpstra zei:

groet,mevr.Grijpstra

zoals ik al eerder heb geindiceert dacht ik, alles is nu meer en meer gedigitaliseerd, met de vlucht vooruit zonder veel nadenken,

en meer stabiele analoge backup systemen afgebroken of achtergelaten om weg te rotten ...

je kunt je zelf wel inbeelden wat de consequenties daarvan zijn in een meer shtf situaties ...niets goed.

17 uur geleden, Yin en yang zei:

Om onze behoefte kwijt te kunnen tja gaatje graven in de tuin, misschien wel een goede meststof. 😁

Hoi Yin en yang,

Tja , zolang de storing niet wordt veroorzaakt door een kernramp is dat mss wel zo. En mocht dat toch het geval zijn , 

ach dan heb je gelijk tuinverlichting moet je maar denken !

Maar ff serieus wat betreft communicatie  "Volgens deskundigen gaat het niet om technisch falen van het systeem, maar om protocolfouten of beleidsproblemen: het systeem wordt niet op de juiste wijze of voor de bedoelde doeleinden gebruikt." 

citaat C2000 Wikipedia.

Met alle respect voor de hulpdiensten , hoor, maar hier zou dan toch wel aan gewerkt moeten worden.

Bedankt voor de link en reactie!

Groet,mevr.Grijpstra

aangepast door mevr.Grijpstra
bron toegevoegd
  • Leuk 2
17 uur geleden, Yin en yang zei:

Om onze behoefte kwijt te kunnen tja gaatje graven in de tuin, misschien wel een goede meststof.

Na ongeveer een jaar, ja dan wel. Niet eerder, mogelijk later.

Even rekenen... pas de getallen gewoon even aan als je het met de aannames niet eens bent.

Ongeveer 500 gr/dag => ongeveer 200kg per jaar => ongeveer 200 liter per jaar => 60 x 60 x 60cm

Aan het einde van het jaar wil je daar ten minste 20cm dek overheen

Ongeveer een gat van 1m x 1m en 1m diep voor een gezin van 4.

Dan na een jaar dichtgooien, en een nieuw gat beginnen.

Na nog een jaar zelfde procedure, maar nu kun je het gat van het eerste jaar openen en gebruiken als meststof.

Persoonlijk zou ik nog een derde gat in dit systeem opnemen en pas na 2 jaar de ontlasting als meststof gebruiken.

• Leuk 2

Wat betreft C2000: "Dit netwerk zal uiteindelijk opgevolgd gaan worden door een nieuw netwerk op basis van LTE / 5G. De tender hiervoor zal leiden tot een operationeel netwerk rond 2025."

Als je denkt dat C2000 4 uur noodvoorziening heeft, het 5G zal -imo- geen noodvoorziening hebben. Maar laten we dat even afwachten, misschien hebben ze hieraan wel gedacht.

Btw: kun je je voorstellen wat een stroomuitval zal bewerken wanneer 5G uitvalt terwijl alle apparaten op de een of andere manier daarmee verbonden zijn?

• Leuk 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...