Ga naar inhoud
GENEGEERD

Anoniem in het internet surfen met de Brave browser

Rien
 Share

Recommended Posts

De brave browser is de meest anonieme browser die ik ken die ook nog eens tamelijk normaal te gebruiken is.

Hij is beschikbaar voor Linux, MacOS en Windows.

Je kunt hem hier downloaden: https://brave.com/

Voor linux gebruikers: helaas kun je hem niet via "apt" installeren, maar op de website staat welke stappen nodig zijn om ook daar brave te gebruiken. Het is niet moeilijk!

De voordelen van Brave:

- Ingebouwde ad blokker

- blokkeert trackers

- sneller, omdat het bovenstaande rotzooi blokkeert

- gemakkelijk in prive mode te gebruiken

- gemakkelijk om het tor-netwerk te gebruiken

- ingebouwde torrent client

- en natuurlijk zeer goede compatibiliteit met alle platformen en websites.

Het tor-netwerk is een netwerk dat je web address verbergt voor de server waarmee je communiceert. I.e. de website waar je bent kan je internet address niet zien. Gelukkig hoef je niet van de tor-technologie te weten want dat doet Brave wel voor je. Open gewoon een nieuw venster met het menu "New private window with Tor".

Het is niet nodig om altijd Tor te gebruiken. Maar wanneer je het gevoel hebt dat je liever onzichtbaar bent, dan is Tor de juiste keuze.

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Tor is niet zonder problemen, er zijn een paar punten:

1) Je weet van te voren niet in welk land de tor-server staat. Dus het kan gebeuren dat wanneer je naar een Nederlandse website gaat dit via een Zwitserse, Amerikaanse, Vietnamese etc tor server gaat. Dit kan problemen geven met taal of het ontzeggen van toegang. Je kunt dan via het menu een andere (ook willekeurig gekozen) tor server kiezen.

2) Het kan gebeuren dat de tor server het surfen behoorlijk vertraagd, tenslotte zitten er dan meerdere computers tussen jou en de website.

3) Wanneer je via tor inlogt in een website dan is de annonymiteit natuurlijk ten eerste compleet weg, en ten tweede kan dit problemen opleveren omdat tor voortdurend andere tor-servers kan gebruiken waardoor de website denkt dat je tegelijk via een groot aantal browsers probeert in te loggen. Veel websites kunnen daar niet tegen.

4) Tor is ooit ontwikkelt met geld van de CIA (geloof ik), dus er zijn mensen die tor niet vertrouwen. Maar tor is open-source software, en ik ga er van uit dat eventuele problemen inmiddels al lang verholpen zijn.

• Leuk 1
Link naar reactie

Behalve het verbergen van je address heeft Tor heeft ook nog een bijkomend voordeel:

1) Doordat je -soms- via een ander land surft kun je bij websites komen die anders niet voor EU burgers zijn geopend. Mocht je een website in de US willen bezoeken die niet voor EU burgers open is, ga dan via Tor, en probeer net zo lang het menu "New Tor Connection For This Site" tot de verbinding lukt.

Link naar reactie

Om nog anoniemer te zijn, kun je ook nog je MAC address veranderen, voordat je gaat surfen (al dan niet met Tor):

https://www.howtogeek.com/192173/how-and-why-to-change-your-mac-address-on-windows-linux-and-mac/

Ik vind dat niet nodig, maar ik zoek dan ook niet de grenzen van de legaliteit (present or future) op. Mocht je echter iets willen zeggen waarvan je denkt dat dit in de toekomst een probleem zou kunnen worden, wel, de mogelijkheid bestaat...

Link naar reactie

Stel dat je volledig anoniem wilt zijn op je laptop, wat doe je dan?

Mogelijk scenario:

1) Thuis zet je je computer aan, trek de netwerk kabel uit, en schakelt het draadloze netwerk uit.

2) Maak een nieuw (willekeurig) MAC address aan, en noteer het oude oorspronkelijke MAC address.

3) Laat de computer op sleep en ga naar een plaats met gratis wifi.

4) Eenmaal daar aangekomen, haal de computer uit slaap (controleer nog even het mac address)

5) Zet het draadloze netwerk weer aan.

6) Gebruik Brave met Tor privacy.

7) Surf

8) Zet het draadloze netwerk uit.

9) Ga naar huis.

10) Verander het MAC address terug naar je oude mac address (dan weet niemand dat je iets veranderd hebt)

11) Zet het draadloze netwerk weer aan, sluit de netwerk kabel weer aan.

• Leuk 1
Link naar reactie

Hoi @OBL-Rien,

Bedankt voor het maken van dit draadje.

Super, wat een input !

Heb zojuist (na het wandelen!), even wat reviews gelezen over Brave browser. 

Zijn redelijk positief.

Aantal punten spreken me wel aan: snelheid , ingebouwde  ad-blocker , blokkeren van trackers etc.

Gebruik nu Edge , na problemen met Mozilla. (Kon e-mail niet meer openen en heb bij probl analyse Mozilla

verwijderd , e-mail probleem opgelost.) Maar ik vind Edge langzaam starten al kan dat ook te maken hebben

met dat ik pc eens moet opschonen.

Maar nog wel een vraag over dat Tor-netwerk. Moet je dat installeren / gebruiken als je de Brave browser wilt

gaan gebruiken? Want dat Tor voelt niet zo safe aan.

(Ik ga al je input nog eens rustig doorlezen!)

groet,m.G

Link naar reactie

5 minuten geleden, mevr.Grijpstra zei:

Want dat Tor voelt niet zo safe aan

Onbekend maakt onbemind ;-)

Maar je moet Tor zo wie zo niet gebruiken als je ergens moet inloggen. Dat is niet alleen zinloos, maar voorkomt ook problemen tijdens het surfen op die site.

Kortom, je gebruikt Tor alleen als je anoniem wilt zijn, en dan bestaat er natuurlijk ook geen risico meer dat men iets van je te weten komt.

Tor verhindert dat sites als google en facebook een profiel van je kunnen maken.

Zoals elders geschreven, zowel google als facebook maken profielen van je aan, ook als je geen account bij hun hebt.

Link naar reactie

3 minuten geleden, OBL-Rien zei:

zowel google als facebook maken profielen van je aan, ook als je geen account bij hun hebt.

Oo, dit is even nieuw voor mij..

Ja, van google wist ik , maar facebook ook , zonder een account te hebben ?

Ach ja, natuurlijk het simpele feit dat je internet gebruikt, had ik zelf wel kunnen bedenken !

Nog even Brave : je kiest dus tijdens het werken in die browser of je tor- wel of niet gebruikt.

Begrijp ik dat zo goed?

m.G.

Link naar reactie

2 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Uit-de-doos gebruik je Tor niet.

Duidelijk!

Nogmaals , ga alles nog eens rustig doorlezen , er even over denken of ik ga installeren.

Klinkt wel aantrekkelijk.

Nou, @OBL-Rien, wat denk je ervan na stuk of zeven /acht postjes ,zou het wat worden met 

de digitale bijspijker cursus ? Aan mijn leermeester ligt het iig niet !!!

Heel erg bedankt tot zover en mag ik aan blijven kloppen met evt.vragen ?

groet,m.G

Link naar reactie

2 minuten geleden, mevr.Grijpstra zei:

Heel erg bedankt tot zover en mag ik aan blijven kloppen met evt.vragen ?

Vragen mag altijd. Ik ben er overigens van overtuigd dat er hier nog meer mensen rondlopen die kunnen bijspringen indien nodig.

Ook hoop ik dat men mij corrigeert waar nodig: niets is zo erg als denken dat je veilig bent wanneer je in feite de deur open hebt staan.

• Leuk 2
Link naar reactie

6 minuten geleden, OBL-Rien zei:

niets is zo erg als denken dat je veilig bent wanneer je in feite de deur open hebt staan.

Wees niet bang. Ik zal je nergens voor aansprakelijk stellen !

Ik realiseer me heel goed dat zodra je welke browser- dan- ook start en het net opgaat je in feite altijd

je deur een stukje openzet , ook met het beste anti-virus programma nog wel. Hooguit is de/het een 

een beetje minder onveilig dan de/het andere.

Daar hebben we het vanmiddag toch ook al eerder over gehad ?

Internet en veiligheid gaan m.i. niet samen.....

groet,m.G.

• Leuk 2
Link naar reactie

Beste mensen,

Anonimiteit op het internet is een illusie ! 

"Ze" weten precies welke computer waar gebruikt wordt, voor hoe lang en o.a. door muisbewegingen en type gedrag ook door wie.

MAC adres veranderen is een leuk begin maar er zitten veel meer identifiers in je computer/smartphone die uniek zijn en doorgegeven worden bij het surfen.

Over de Brave browser:  ontwikkeld door Mozilla (Firefox) en betrapt op het automatisch invullen van affiliate links bij bepaalde url`s dus echt betrouwbaar lijken ze me niet.

Brave has been quietly redirecting its users from particular cryptocurrency sites, over to affiliate URLs that Brave, in turn, can use to track users and skim off revenue.

Over TOR: Gefinancierd door het Amerikaanse leger dus goed nadenken voordat je daar gekke dingen mee gaat doen hehe...

https://en.wikipedia.org/wiki/Tor_(anonymity_network)#Weaknesses

https://www.rt.com/usa/420219-tor-us-government-funded-bbg/

https://en.wikipedia.org/wiki/Onion_routing

https://pando.com/2014/07/16/tor-spooks/

https://www.onion-router.net/Sponsors.html

En dan hebben we nog het Meltdown-Spectre schandaal met de lekke chips dus daar is weinig tegen te doen ben ik bang..

https://www.techrepublic.com/article/spectre-and-meltdown-explained-a-comprehensive-guide-for-professionals/

En het volgende probleem enz..enz.. :classic_wink:

https://www.zdnet.com/article/beyond-spectre-foreshadow-a-new-intel-security-problem/

• Leuk 2
Link naar reactie

11 uur geleden, Hybrid-AI zei:

"Ze" weten precies welke computer waar gebruikt wordt, voor hoe lang en o.a. door muisbewegingen en type gedrag ook door wie.

Kun je dat bewijzen of is het gewoon je buikgevoel?

Edit: Ik had verkeerd gelezen, ja het is inderdaad mogelijk een ID te achterhalen via typen en muisbewegingen. Maar dat betekend niet dat dit op grote schaal wordt ingezet door bv facebook en google. Zie ook mijn opmerking onderaan ivm informatie vergaren en "dingen doen".

MAC adres veranderen is een leuk begin maar er zitten veel meer identifiers in je computer/smartphone die uniek zijn en doorgegeven worden bij het surfen.

Computers zijn hardware matig beperkt tot MAC nummer en IP address.

Telefoons hebben nog een protocol bovenop (of onder) het IP en je moet er van uitgaan dat de provider alles mee kan krijgen.

Edit: Er is wel zogeheten "meta data" die door browsers worden ingevuld/meegestuurd. Daar is het een kwestie van een goede browser gebruiken die privacy serieus neemt.

Over de Brave browser:  ontwikkeld door Mozilla (Firefox) en betrapt op het automatisch invullen van affiliate links bij bepaalde url`s

Dat klopt, dit voegt echter geen informatie van de gebruiker toe aan het netwerk verkeer, enkel het affiliate nummer van Brave.com

Je kunt het leuk vinden of niet, maar elke onderneming moet geld verdienen, voor niets gaat alleen de zon op.

Over TOR: Gefinancierd door het Amerikaanse leger dus goed nadenken voordat je daar gekke dingen mee gaat doen hehe...

Dat heb ik ook al geschreven. Maar Tor is open source, en er zijn geen lekken bekend die door de financier zijn ingebracht.

Wanneer je illegale dingen wilt doen, dan helpt Tor niet veel. Maar Tor werkt uitstekend om Facebook, Google etc het profileren onmogelijk te maken

En dan hebben we nog het Meltdown-Spectre schandaal met de lekke chips dus daar is weinig tegen te doen ben ik bang..

Dat heeft op zich niets met surfen te maken, behalve dan dat je via het internet wordt aangevallen. Of je anoniem surft of niet staat daar los van.

Er is overigens een duidelijk verschil tussen informatie vergaren en "dingen doen".

Informatie vergaren (consumeren) kun je redelijk anoniem doen.

Voor "dingen doen" is annoniemiteit vaak onmogelijk. Vaak moet je dan namelijk je email address, telefoon nummer of zelfs adres ergens achterlaten.

Discussie forums en sociale media zijn een randgeval. Soms kun je redelijk anoniem blijven, maar vaak zul ja al na vrij korte tijd zoveel geschreven hebben dat het mogelijk wordt om je aan de hand van het gedeelde (text, foto's, filmpjes etc) te identificeren. 

Link naar reactie

Om anoniem te surfen maak ik gebruik van een VPN verbinding.  De VPN is middels een plug-in ook geïntegreerd in de Mozilla Firefox browser.  De browser heb ik tevens voorzien van diverse add-ons waaronder AdBlocker, Facebook Container en Privacy Badger. Als zoekmachine maak ik zoveel mogelijk gebruik van DuckDuckGo. Verder met enige regelmaat met CCleaner de browser geschiedenis schoonvegen. En uiteraard een goede virusbescherming. 

Oh ja, gratis veilig het internet op is een illusie. Voor bescherming moet je betalen. Wat ik zelf nog overweeg is TOR over VPN.

• Leuk 2
Link naar reactie

2 minuten geleden, Hermanusb zei:

de browser is voor mijn gevoel gewoon sneller.

Hoi Hermanusb,

Ja , vanwege de snelheid wil ik hem denk ik ook wel gaan proberen.

Hoewel ik nu in Edge ook Ad-blocker gebruik en ook (bijna) geen reklame binnenkrijg.

Brave spreekt me dus wel aan , maar dat Tor- gebeuren geeft me niet zo'n goed gevoel.

Dank voor je reactie !

groet,m.G

Link naar reactie

@mevr.Grijpstra. 

Edge zou ik zo snel mogelijk deactiveren/verwijderen ivm windows10 spyware.. Brave kun je ook gebruiken zonder TOR maar toch met een ander ip adres surfen dmv van een plugin.

Helaas komen alle zogenaamde plugin extensies voor Brave uit de Googlewebstore dus...😵 

Ook even goed alle privacy instellingen bekijken in W10 en Brave zoveel mogelijk uitschakelen (staan veel koppelingen standaard op aan )

DNS server veranderen ipv die van je internet service provider gebruiken,

user agent* (browser id die gebruikt wordt) veranderen dan zijn we aardig op weg om semi-anoniem te surfen ? :classic_ninja:

Aanvullend: Checken wat je browser fingerprint is https://coveryourtracks.eff.org

*Keep in mind: Each browser metric is highly connected to other metrics in complex ways.

This is why we don’t recommend:

trying to change a single element of your fingerprint,

striving to get the most common result for any individual metric.

Let’s look at an example of how these metrics are interconnected:

No matter what browser you’re using, you could pretend to be using a more common browser on the web:

You could modify the user-agent string to be seen as Chrome.

You may think this would increase your anonymity and hide your individualized fingerprint among the millions of other Chrome users–but you will actually become more identifiable. How could choosing a more common metric make one stick out more?

Because when considered in combination with other metrics, your browser will be the only one that has a user-agent of Chrome on Windows with a hardware and software profile, fonts, screen size and color depth, and platform string indicative of an iOS device.

En niet vergeten de hele boel om de zoveel sessies te cleanen met de al eerder genoemde CCleaner  

https://www.ccleaner.com/nl-nl

en de zeer grondige BleachBit 

https://www.bleachbit.org/

Beyond simply deleting files, BleachBit includes advanced features such as shredding files to prevent recovery, wiping free disk space to hide traces of files deleted by other applications, and vacuuming Firefox to make it faster.

• Leuk 2
Link naar reactie

14 minuten geleden, Hybrid-AI zei:

de hele boel om de zoveel sessies te cleanen met de al eerder genoemde CCleaner  

Hoi Hybrid-AI,

Ja, CCleaner ken ik van horen zeggen ,positieve ervaring.

Zelf laat ik regelmatig PrivaZer even vegen.

Ook altijd goed resultaat.

Bedankt voor je tips en meedenken , stel ik zeer op prijs!

groet,mevr.Grijpstra

• Leuk 1
Link naar reactie

• 3 months later...

Microsoft gaf met tegenzin toe, toen er in 2015, bij het uitkomen van Windows 10, op werd gewezen. dat er ‘spraakinformatie verzamelt kan worden’ en ook ‘getypte tekens’ van gebruikers, zonder hun medeweten en zonder dat zij daarvoor expliciet of uitdrukkelijke toestemming geven. 

Als u wilt voorkomen dat Windows 10 uw spraak verzamelt, moet je ook naar het gedeelte Spraak, handschrift en typen gaan en klikken op ‘Kennismaken met mij stoppen’. Ditzelfde gebied bevat opties om te voorkomen dat Microsoft gegevens verzamelt van uw camera, microfoon, contacten en agenda.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...