Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Recommended Posts

Ik heb totaal geen verstand van kerncentrales maar als er een een paar weken geleden stilgelegd werd vanwege scheurtjes in het reactorbad en er vandaag erosie in de buitenste beschermingslaag gemeld worden dan denk ik toch niet echt direct aan "geen zorgen voor de omwonenden". Wat mis ik hier?

128-01.jpg.48fa0111767d5b8c1915116711b3f176.jpg

Deze post delen

Op zoek naar waterfilters, branders, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga snel naar www.prepshop.nl!

Een kerncentrale bevat o.a. een reactorvat van staal (reactor vessel) met daaromheen een betonnen wand (containment vessel). Het nieuwsbericht is niet volledig, deze betonnen wand is óók bestemd om bij een ongeluk met het reactorvat de straling en radioactief besmet materiaal binnen te houden. Daarnaast heeft de het reactorvat van Tihange, net als de kerncentrale bij Doel, óók nog eens lasfouten in het reactorvat zélf.

Bij langdurig gebruik wordt dit metaal van het reactorvat doorlopend blootgesteld aan een neutronenbombardement die dit staal verzwakt (wordt broos), zeker op de lasnaden. Hoe zwakker het reactorvat, hoe belangrijker de betonnen wand wordt.

Er wordt nu gesteld dat er geen gevaar is omdat de reactor stilligt. Ook onder normale (in) bedrijfsomstandigheden is er niks aan de hand, echter bij een lek of meltdown kan de druk dusdanig hoog oplopen dat deze betonnen wand bezwijkt. Lees over Fukushima en Tsjernobyl voor de effecten.

Deze post delen

Bedankt voor de uitleg Bushtucker. Ik zat me dus af te vragen wat het gevaar kon zijn geweest omdat beide defecten niet spontaan zullen zijn opgetreden en de boel lang gedraaid zal hebben met beide defecten aan boord...

Deze post delen

Bij Fukushima was de evakuatiezone 80 km, Ikzelf woon ongeveer 40km van Luik af (Tihange) Ik vraag mij af, als er iets gebeurt aldaar, waar gaan ze dan met al die mensen heen.. of stoppen ze het in de doofpot. ik las zelf al in de krant dat als er iets gebeurt je veilig zit met 40 km zone, maar daar geloof ik niets in.

laten we hopen dat dit niet gebeurt.

Deze post delen

Gast ancestral-viking

ik heb dit zitten lezen en wil jullie wat vertellen .....

iedereen kent de ramp in chernobil wel.....

mijn oom in finland heeft na die ramp als zijn koeien moeten laten afmaken omdat het gras radioactief geworden was en de melk niet meer te gebruiken was

voor de duidelijkheid mijn oom leeft in het zuiden van finland 3 uur rijden van de rusische grens....

wat is de dichtbijzijnde reactor voor ons in nederland??? in duitsland in belgie???

als we praten over actieve fallout???

over shtf gesproken......

keep on prepping

Deze post delen

Gast der_obergefreiter
Bij Fukushima was de evakuatiezone 80 km, Ikzelf woon ongeveer 40km van Luik af (Tihange) Ik vraag mij af, als er iets gebeurt aldaar, waar gaan ze dan met al die mensen heen.. of stoppen ze het in de doofpot. ik las zelf al in de krant dat als er iets gebeurt je veilig zit met 40 km zone, maar daar geloof ik niets in.

Ik ook niet , als ik iets hoor over dat lekke ding ben ik zo op weg naar koelere oorden .

Deze post delen

Daar geloof ik ook niet in. En dan ook nog: het ligt eraan hoe de wind staat.

Deze post delen

de mensen die in het waasland wonen die gaan er het eerste aan, maar ik geloof dat het niet zo'n vaart zal lopen.

je kan altijd gratis jodiumtabletten gaan halen bij de apotheker ;)

Deze post delen

En er zijn waarschijnlijk meer doden te betreuren door de evacuatie dan er te betreuren zouden zijn geweest zonder evacuatie.

http://www.groenerekenkamer.nl/node/1757

Deze post delen

We houden de situatie scherp in de gaten;

De BOV staat klaar!

De kerncentrale Doel 4 is deze voormiddag onverwacht stilgelegd. Dat heeft GDF Suez gemeld op zijn website.

Meer informatie kan men bij Electrabel voorlopig nog niet geven, maar de reden voor de stillegging zou niet in het nucleaire gedeelte liggen. Het bedrijf is bezig met analyse van het probleem

HLN

locatie Antwerpen

https://www.google.nl/maps/place/Kerncentrale+van+Doel/@51.324819,4.258955,10z/data=!4m2!3m1!1s0x47c474c2f1afc8cb:0x41f2449ff2cc3815?hl=nl

Deze post delen

De kerncentrale van Doel ligt (rechte lijn):

15 km van Antwerpen

19 km van Bergen op Zoom

20 km van Sint-Niklaas

26 km van Brecht

27 km van Roosendaal

45 km van Breda

45 km van Aalst

48 km van Gent

49 km van Middelburg

52 km van Brussel

69 km van Rotterdam

73 km van Brugge

80 km van Den Haag

103 km van Utrecht

120 km van Luik(Liège)

Deze post delen

De kerncentrale van Doel ligt (rechte lijn):

15 km van Antwerpen

19 km van Bergen op Zoom

20 km van Sint-Niklaas

26 km van Brecht

27 km van Roosendaal

45 km van Breda

45 km van Aalst

48 km van Gent

49 km van Middelburg

52 km van Brussel

69 km van Rotterdam

73 km van Brugge

80 km van Den Haag

103 km van Utrecht

120 km van Luik(Liège)

waar haal je de rechte lijn afstanden vandaan , bijna alles waar ik kijk rekent de wegen

Deze post delen

Ik voel het al aankomen deze winter. Twee reactoren zowiezo buiten gebruik en als deze ook nog af en toe stil wordt gelegd. Toch maar eens werk maken van vorm van verwarming los van het stroomnet. Warme kleren en self heating maaltijden hebben we al. :-)

Deze post delen

Dat zijn heel wat mensen die je moet evacueren mocht het misgaan.

Die krijg je nooit optijd weg, alleen bij een oosten wind blijft de schade in eerste instantie beperkt en winnen ze genoeg tijd om de dichtstbevolkte gebieden te evacueren.

Hoe is het mogelijk dat in zo een dichtbevolkt gebied letterlijk een tijdbom word geplaatst?

Zouden de verantwoordelijken nog kunnen slapen als het misgaat?

Zelf woon ik ook amper op 40km afstand van zo een Belgische tijdbom waar voortdurend problemen mee zijn.

Deze post delen

Hoe is het mogelijk dat in zo een dichtbevolkt gebied letterlijk een tijdbom word geplaatst?

Zelf woon ik ook amper op 40km afstand van zo een Belgische tijdbom waar voortdurend problemen mee zijn.

Een gedachte die ik wel eens heb gehad: als er niet zoveel competitie tussen de verschillende landen / naties was dan zou je als globaal collectief betonnen eilanden kunnen maken in rustig (meteorologisch en seismisch) relatief ondiep zeewater. Ver weg van bevolkte gebieden en daarop dan kerncentrales bouwen. Verbonden met het vaste land dmv van kabels die de opgewekte stroom naar het vasteland brengen en waar het gedistribueerd wordt over de wereld. Personeel zou wonen op schepen die snel weg kunnen en uiteraard zou er een legertje helikopters gestationeerd zijn. De centrales zouden al standaard omgeven zijn door een betonnen sarcofaag. Een cordon van militaire vaartuigen zou, met ook luchtdoel geschut, beveiligen tegen terroristische aanslagen. In het ideale geval zou om zo'n eiland ook nog eens een ronde betonnen muur staan die volledig van de aangrenzende zee afgesloten zou kunnen worden als er lekkages zijn.

Het is maar een fantasie en beter stappen we helemaal af van kernenergie.

Deze post delen

Ze hebben de olie niet op tijd bijgevuld;)

Tekort aan smeerolie legt Doel 4 plat

De kerncentrale Doel 4 werd dinsdagvoormiddag onverwacht stilgelegd. De oorzaak was een stilgevallen stoomturbine door een gebrek aan smeerolie. De kerncentrale zal nog enkele dagen stil liggen voor verder onderzoek.

De reactor van Doel 4 werd vanmorgen automatisch stilgelegd. Meteen werden de nodige procedures opgestart om te onderzoeken waarom de reactor stilgelegd werd. Dat de reden voor de stillegging niet in het nucleaire gedeelte lag, werd spoedig verzekerd.

http://www.standaard.be/cnt/dmf20140805_01205147

Deze post delen

Gast tom666

Ik lees het ook net..tekort aan smeerolie...

Wat voor een bende achterlijke boerestampers zijn dat daar dan ???? vraag ik mij af..

Bestaan er geen lijsten , bestanden of andere papers van op te volgen zaken voor zo een centrale dat een stoomturbine zonder smeerolie valt??

Amaai zeg das weer typisch hier in den belgique ....

Ik kijk boven in de slaapkamer uit mn raam en ik zie de koeltorens in de verte staan...god mag het weten als er ooit iets gebeurt..

Deze post delen

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...