Ga naar inhoud
GENEGEERD

have a think: vertical farming


Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hoi @wandering neone

Wel , ms goede optie voor de toekomst , ik weet het niet...

Ik vind de groentetjes er toch maar wat bleekjes uitzien eerlijk gezegd.

Nodigen mij niet uit om er eens lekker de tanden in te zetten.

Maar als voedselvoorziening ooit heel moeilijk wordt is het ms een goed systeem.

Voorlopig vind ik de spruiten zoals ze hier bij mij aan de overkant op het land groeien

er heel wat smakelijker uitzien , maar dat komt ms ook omdat ik die kan ruiken !

Bedankt voor de toch altijd weer informatieve bijdrage

groet.m.G.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Planten hebben het volgende nodig in de gegeven volgorde:

 

1) Zonlicht.

2) Water.

3) Mineralen en organische stoffen.

 

Maar eigenlijk zou ik dat zo moeten zeggen:

 

1) Zon

2-

3-

4-

5) Water

6-

7) Mineralen en organische stoffen

 

Punt 1 is het probleem in vertical farming. Dat kun je natuurlijk verhelpen door artificiële zon (i.e. grow lights) maar dan zet je energie om in voedsel op een vrij inefficiënte manier. Zeker niet duurzaam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

12 uur geleden, OBL-Rien zei:

 

1) Zonlicht.

 

Punt 1 is het probleem in vertical farming. Dat kun je natuurlijk verhelpen door artificiële zon (i.e. grow lights) maar dan zet je energie om in voedsel op een vrij inefficiënte manier. Zeker niet duurzaam.

 

In de video wordt dit gecounterd met de opmerking dat hiervoor energie uit zonnepanelen/windmolens kan worden gebruikt. Aangezien ik nog geen studie heb gemaakt van de milieubelasting van de productie en het onderhoud van zonnepanelen/windmolens, kan ik over de echte duurzaamheid daarvan niet veel zeggen.

Wat ik echter wel miste (of even niet in me heb opgenomen) was het gebruik van mineralen/organische stoffen d.m.v. kunstmest-achtigen (ja, absolute vaktaal dit). Vanzelfsprekend wordt dit ook in de reguliere akker-, land- en tuinbouw veelvuldig gebruikt, waardoor het niet per definitie slechter is om dit nu in deze 'groente-flats' te gebruiken. Alleen; om zoveel groen te kunnen produceren op zo'n kleine oppervlakte is er veel voeding nodig. Die voeding komt ergens vandaan. In de 'normale' kringloop nemen planten voeding uit de grond op, en geven ook weer terug; bijvoorbeeld door het wortelgestel dat de grond luchtiger maakt en/of door de ontelbaar minuscule bacteriën die rond het wortelstelsel in symbiose samenleven met de plant, maar ook door evt blad dat weer afvalt, of restanten die weer worden opgenomen in de grond. Vervolgens is dit deels weer voeding voor nieuwe planten op die plek. Wij  mensen hoeven daar niet veel voor te doen en het hele systeem is sterk en krachtig om verstoringen (ziektes, te nat, te droog) op te vangen. Nogmaals; in onze reguliere groenvoorziening gaat dit niet zo. Het land wordt omgewoeld, de bovenste lagen met onkruiden, beestjes, bacteriën etc worden als het ware gesteriliseerd. Daarna wordt daar een fijne mix aan de juiste voeding doorheen gewoeld, zodat het land weer vruchtbaar is om een seizoen lang een bepaald gewas op te kunnen verbouwen. De grond is uitgeput, klinkt in, neemt minder goed water op. Dus: omwoelen die hap, lucht erin brengen en kunstmest erop. 

Mijn punt; kijkend naar de reguliere manier van gewas verbouw, zouden deze 'flats' best een goed alternatief kunnen zijn, omdat het zo veel minder horizontale oppervlakte inneemt.
Echter: kijkend naar een gezond ecosysteem, dan is er een gezonde grond nodig en daarvoor is een andere manier van land/grondbewerking nodig. Zie hiervoor ideeën over biologisch-dynamische landbouw of permacultuur. En vanuit die visie(s) zie ik deze sla-fabriekjes nog niet direct als goed alternatief. 

Daarnaast; weersinvloeden doen ook wat met een plant. Volledig eigen observatie; basilicumplantje van de AH, groot blad, best goede smaak; heb ik op mijn balkon in een bak potgrond gezet. Een maand of 3 (en flink wat wind, regen, te? veel zon, bijna uitdroging) later heeft datzelfde basilicumplantje veel kleiner blad, maar wat een pittige smaak hebben die blaadjes! Ik was echt verbaasd. Heb het in de jaren daarna nog vaker gemerkt, ook met andere plantjes op datzelfde balkon. Dat gaat niet lukken in zo'n flatje lijkt me.

Dan heb je de factor 'gezond', en daar wordt het lastig. Er is vaker geprobeerd aan te tonen dat biologisch voedsel gezonder is. Ik heb even geen fut om het op te zoeken, maar er is een metastudie naar geweest en daar bleek uit dat het niet echt direct aantoonbaar is dat er altijd beter of meer voedingsstoffen in biologisch voedsel zit. Uit mijn hoofd gezegd kwam dit alleen echt overtuigend naar voren bij biologische melk en aanverwante producten. Wellicht is er inmiddels al meer onderzoek naar gedaan; ik meen mij te herinneren dat het vaak ook een probleem was dat het onderzoek niet zo goed uitgevoerd was, waardoor je niet veel aan de resultaten had. 
 

Tja, en dan kunnen we het nog gaan hebben over bestrijdingsmiddelen; die worden gebruikt en onduidelijk is wat wij precies binnenkrijgen met ons voedsel en ook onduidelijk is wat het met ons doet op de kortere en langere termijn. Als het kweken van ons blaadje groen in die flats zonder bestrijdingsmiddelen kan, is dat natuurlijk positief. Wat ook positief is, is dat er in zo'n gecontroleerde omgeving geen vieze vogel-griep-poepjes van overvliegende vogels op terecht komen, of toxoplasma-deeltjes op je wortel uit eigen tuin, omdat daar ook weleens een kat in heeft gepoept, of nare stofjes uit het grondwater, omdat elders mensen het niet zo nauw nemen met de onkruidbestrijdingsmiddelen, etc etc.

En zo is het voor ons gewone mensen vrijwel onmogelijk om 'de juiste keuze' te maken. Eerst is een batterij onderzoekers nodig die werkelijk alle facetten gaan onderzoeken, uittesten en doorrekenen. Daarna moet dat onderzoek weer worden onderzocht, of alles wel echt goed gedaan is. En het liefst wordt het nog eens herhaald en nog eens. En dan, in metastudie nummer 4, kunnen we eindelijk enigszins onderbouwd iets zeggen over of iets wel of niet goed is. Behalve dat de data verouderd is en er nu nieuwe technieken zijn 🤐

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uur geleden, MamaM zei:

In de video wordt dit gecounterd met de opmerking dat hiervoor energie uit zonnepanelen/windmolens kan worden gebruikt.

Hey, ik weet wat: laten we alle planten op een kluitje in de schaduw zetten en dan zonnepanelen gebruiken op het open land zodat we de planten in de schaduw kunnen verlichten... IK BEN EEN GENIE!!!!!

 

Rendement van een plant: ca 2% van het invallende licht wordt in bruikbaar voedsel omgezet.

Rendement van een paneel: ca 20% (ruim genomen!!) van het invallende licht wordt in elektriciteit omgezet.

 

Rendement van paneel - growlights - plant: Ca 0.4% van het invallende licht wordt in voedsel omgezet.

 

Zoals gezegd, IK BEN EEN GENIE!!! OVERHEID GEEF MIJ GELD!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4-1-2021 om 21:46, wandering neone zei:

over vertical farming:

Ik dacht dat je dit bedoelde ...

Quote

afbeelding.png.ebf4fa2581b4eac4aeb6332314954d62.png afbeelding.png.ecb24b994d79d028a8a3eb7f72d8448b.png afbeelding.png.97be7c5eac3928a1e83bdab9e62d8519.png

Plaatjes van meerdere bronnen. Zoekopdracht: balkon tuinieren met verticale zakken.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...