Ga naar inhoud
GENEGEERD

Hypertheory Land: Massa-evacuatie West Nederland

Tyler Durden
 Share

Recommended Posts

Vandaag in Louisiana kregen duizenden mensen te horen dat ze binnen 90 minuten moesten evacueren vanwege een mogelijke dambreuk met grote kans op overstroming. Kan zomaar gebeuren, ook in Nederland.

Hypertheory Land:

Een stormvloed treft in de herfst van 2012 de Nederlandse kust. Een dag eerder al geeft het KNMI een weeralarm af waarin mensen worden geadviseerd thuis te blijven vanwege het slechte weer. Een groot deel gaat, zoals gebruikelijk, de volgende ochtend toch te werk.

Op twitter verschijnen de eerste berichten dat de landmacht in grote aantallen op verschillende plekken in Noord- en Zuid-Holland is gesignaleerd. Volgens de autoriteiten zouden deze ter preventie voor 'locale overstromingen' zijn ingezet.

Bewoners rond vliegbasissen in Nederland, België en Duitsland melden ongekend veel activiteiten. Aan de kust worden extreme vloedgolven waargenomen, evenals een groot aantal Nederlandse en Engelse marineschepen.

Achter de schermen staat de overheid op het punt om die middag een massa-evacuatie uit te roepen die de hele nacht al is voorbereid. Geruchten hierover verschijnen op internet. De meeste mensen doen er lacherig over en gaan door met hun werk.

Als een enorme hoeveelheid helicopters in formatie overvliegen richting het westen, beginnen veel mensen zich toch wel zorgen te maken. Sommige nemen de middag vrij en vetrekken vroegtijdig naar huis.

Dan het moment, Premier Rutte roept om 15:30 de noodtoestand uit en kondigt een massa-evacuatie aan. Dijken staan op verschillende punten onder druk en kunnen bezwijken. Men wordt opgeroepen om zich naar het oosten te verplaatsen. Daarbij dient men de instructies van politie, brandweer en leger op te volgen. Mensen die niet zelf weg kunnen komen worden naar luchtbruggen begeleidt. De locaties hiervan worden op TV en internet bekend gemaakt.

Binnen no-time ligt het Nederlandse wegennet volledig lam. De ANWB meet een absoluut record van in totaal 2500 km file. Treinen zitten stampvol en kampen met minimaal een uur vertraging.

Wat de overheid overigens niet verteld is dat je slechts 90 minuten hebt om nog met droge voeten weg te komen.

------------------------

Tot zover de situatie.

De vraag is, in hoeverre ben je voorbereid op een dergelijk scenario?

Waar bevindt je je op dat moment?

Hoe kom je thuis?

Hoe breng je jezelf en je familie/gezin in veiligheid?

Ben ook benieuwd naar de reacties van mensen die boven NAP wonen. Wat ga je doen?

Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Griezelig....vooral dat na de verkiezingen van 12 sept Rutte weer premier is....

Ik heb even geen idee wat voor mij het beste is; ik woon aan de kust op een duinenrij ruim boven NAP. Ga ik dan in de file staan, of blijf ik thuis, of pak ik de LaRo en stuif ik door het open veld langs de files? Water, en dan met name dit scenario, houdt mij al langer bezig. Goede 'what if' Geruisloos!

Link naar reactie

Ik zit net droog wanneer de dijken door zouden breken. Toch zou ik ervoor kiezen om belangrijke zaken naar mijn bovenverdieping te verplaatsen. verder blijf ik zitten waar ik zit en hou er ernstig rekening mee dat de overheid gaat verwachten dat ik mensen onderdak bied. Ik ga iig nog wat extra inslaan, want je weet niet hoelang de ellende duurt wanneer het werkelijk onderloopt.

Link naar reactie

Ik zit net droog wanneer de dijken door zouden breken. Toch zou ik ervoor kiezen om belangrijke zaken naar mijn bovenverdieping te verplaatsen. verder blijf ik zitten waar ik zit en hou er ernstig rekening mee dat de overheid gaat verwachten dat ik mensen onderdak bied. Ik ga iig nog wat extra inslaan, want je weet niet hoelang de ellende duurt wanneer het werkelijk onderloopt.

Ik kom wel naar jou toe, check de PM

Link naar reactie

Ik woon in Noord-Holland achter een flinke duinenrij, 3 meter boven NAP. Ik blijf zitten en verhuis de paar essentiële zaken die nog niet boven staan alsnog naar de tweede verdieping. In de file aansluiten op weg naar Gelderland of de Achterhoek? Zinloos. De trein? Die laat het afweten zo gauw het spannend wordt en bovendien: wat kan ik meenemen? Nee, mijn BOL is mijn huis!

Link naar reactie

Griezelig....vooral dat na de verkiezingen van 12 sept Rutte weer premier is....

Ik heb even geen idee wat voor mij het beste is; ik woon aan de kust op een duinenrij ruim boven NAP. Ga ik dan in de file staan, of blijf ik thuis, of pak ik de LaRo en stuif ik door het open veld langs de files? Water, en dan met name dit scenario, houdt mij al langer bezig. Goede 'what if' Geruisloos!

SHTF gezien zou roemer beter premier kunnen worden. Dan weet je zeker dat iedereen die werkt het land reeds heeft verlaten VOOR de SHTF :)

Link naar reactie

Rutte zal tot ver in 2013 premier blijven van een demissionair kabinet. Je denkt toch niet dat met de te verwachten chaotische verkiezingsuitslag snel een kabinet geformeerd gaat worden. We ga het record van Belgie nog eens verbreken.

Juist, Nederland is te verdeeld hier kan bijna geen kabinet uitkomen. En als die er komt dan is 49% van het land tegen.

Link naar reactie

Mooi scenario,

Ik zou dan aan de lange termijn gaan denken.

Ik zit hoog en maak me dus niet direct druk om dat water.

Maar de gevolgen zullen alsnog enorm door denderen.

Is er kans op grote onrust, waar gaan die mensen heen en wat is dan de impact op mij, ga ik mensen opnemen en hulp aanbieden of denk ik dat het zo ernstig wordt dat het eigen familie eerst wordt om te overleven?

Denk dat het nog niet eenvoudig zal zijn om de juiste afwegingen te maken.

Wel frapant ik weet sites waar ik 'inside' informatie uit Amerika kan krijgen Japan enz enz , maar als ik ander nieuws wil dan het journaal in Nederland hmm dan is dat heel beperkt....

Dus dat moet ik maar eens beter op orde krijgen, de alternative informatie sites van Nederland..

Grt

Kans

Link naar reactie

Jolanda ik heb met mijn 10cm boven NAP minder geluk. Om 15:30 ben ik aan het werk. PAk direct mn tas jump in mn auto en hoop dat ik de file voor ben. Normale rit (120km per uur) is ene half uurtje. Maar goed auto kan makkelijk 180 dus hoop daarmee helemaal de drukte voor te zijn, dan ben ik de snelweg al weer af als bij eidereen het kwartje valt. - hopen dat niemand voor mij net zo denkt en met 200 een giga ongeluk veroorzaakt.

Dr vanuitgaand dat ik thuis optijd haal, alle spullen naar de zolder sjouwen (EN de beestjes!! zeer belangrijk)

Tegen die tijd proberen om naar het westen te trekken heeft geen nut, dus erbij gaan zitten op de zolder kan ik het wel een tijd uithouden hoor ;) en na de zooi flink dweilen :p

T is wel 1 van de realistische en voor mij beangsitigende shtf's..

Link naar reactie

Zit nu op 600 meter hoogte, ongeveer 600 km naar het oosten, maar wat een drukte op de autobahn dus onder normale omstandigheden ongeveer 1 uur stilgestaan in weg omleggingen

Dus in tijden van crisis is een evacuatie naar hoger gelegen gebied geen optie, wel als je op voorhand er tussen uit kunt ( de gouden uren) maar nu dus 6 uur onderweg om 600 km naar het oosten te rijden

En echt wel snelle stukken bij met 180 km per uur maar dat kan maar effe.

In een SHTF situatie zal ik hier dus niet voor kiezen.

Tenzij je dus iedereen voor bent

Bent dus nu op vakantie, zeg niet waar, maar binnen 4 km zit ik op 1000 meter hoogte via een kronkelweg.

Was in de oosblok jaren een russische radarpost ga er morgen kijken.

Link naar reactie

haha best grappig om te zien dat iedereen het over z'n/haar handelen heeft. Volgens mij ging 'hypertheorie-land' over het feit dat we het verhaal zouden (be) discussiëren of de-bunken :p? Mening geven/aanvullen/verbeteren? Dit 'realistische' scenario wordt dusver gewoon voor waar genomen en men heeft het over zijn/haar handelen haha. (http://preppers.nl/forum/threads/1314-Hypertheory-Land-Of-wat-als?p=22790&viewfull=1#post22790)

Ik moet eerlijk bekennen dat dit ook een zeer realistisch scenario is in mijn ogen gezien de gegevens. Persoonlijk zou ik me BOB pakken, ik hou het namelijk niet droog, en vanuit het Noorden op m'n motor tussen de file's doorrijden richting het Oosten (ouders) en daar heft in handen nemen en familie aansturen op voorbereidingen voor een worst-case-scenario. Dusver boven gemiddelde voorbereiding ten aanzien van een normaal NL gezin maar in mijn ogen niet dusdanig dat ik 'zekerheid' heb of het vertrouwen dat ik zoiets redelijk zou kunnen uitzitten.

Overigens 2500km file...wat is de normale file stand zo'n beetje rond de vakantie? Zou 2500km file haalbaar zijn(gelet op de hoofd-aders/(auto)snelwegen?) bij dit of een soortgelijke ramp? Zo niet wat zou dan een goede indicator zijn?

Link naar reactie

haha best grappig om te zien dat iedereen het over z'n/haar handelen heeft. Volgens mij ging 'hypertheorie-land' over het feit dat we het verhaal zouden (be) discussiëren of de-bunken :p? Mening geven/aanvullen/verbeteren? Dit 'realistische' scenario wordt dusver gewoon voor waar genomen en men heeft het over zijn/haar handelen haha. (http://preppers.nl/forum/threads/1314-Hypertheory-Land-Of-wat-als?p=22790&viewfull=1#post22790)

Ik moet eerlijk bekennen dat dit ook een zeer realistisch scenario is in mijn ogen gezien de gegevens. Persoonlijk zou ik me BOB pakken, ik hou het namelijk niet droog, en vanuit het Noorden op m'n motor tussen de file's doorrijden richting het Oosten (ouders) en daar heft in handen nemen en familie aansturen op voorbereidingen voor een worst-case-scenario. Dusver boven gemiddelde voorbereiding ten aanzien van een normaal NL gezin maar in mijn ogen niet dusdanig dat ik 'zekerheid' heb of het vertrouwen dat ik zoiets redelijk zou kunnen uitzitten.

Overigens 2500km file...wat is de normale file stand zo'n beetje rond de vakantie? Zou 2500km file haalbaar zijn(gelet op de hoofd-aders/(auto)snelwegen?) bij dit of een soortgelijke ramp? Zo niet wat zou dan een goede indicator zijn?

Haha ok. Het gaat er dus om of het een denkbaar scenario is. :o

Neemt niet weg dat het ook interessant is om na te gaan op welk moment je als prepper daadwerkelijk actie zult ondernemen. Neem je het zekere voor het onzekere en zorg je bij een weeralarm al dat je je zaken voor elkaar hebt? Zijn het opmerkelijke berichtgevingen zoals het signalement van de land/luchtmacht die je doen overtuigen om je noodplan in gang te zetten?

Het is voor een prepper denk ik erg belangrijk om vroegtijdig SHTF situaties in te kunnen schatten. En als ze je op je werk bijvoorbeeld vragen om nog even iets af te ronden, maar je gevoel zegt dat je zo snel mogelijk weg moet wezen, wat ga je dan doen? Zet je je baan op het spel voor een mogelijk vals alarm?

Wat de files betreft is de drukste spits tot nu toe bijna 1000 km geweest (zware sneeuwval). Bij een noodscenario kan dit wel eens twee tot drie keer zoveel zijn was mijn schatting.

Link naar reactie

Gast Dick Berts

Interessant. Een onderwerp om nog eens uitgebreid op terug te komen. Wat me opvalt, is dat er zoveel defensie activiteiten in het scenario staan. Veel landmacht, veel luchtmacht, zwermen helikopters en veel marine schepen voor de kust. Maar we hebben bijna geen krijgsmacht meer. Allemaal wegbezuinigd en het wordt nog veel erger.... Bovendien is het zo, dat als wij een giga watersnood krijgen, ook andere landen zoals Engeland, Belgie en Duitsland forse overstromingsproblemen zullen hebben. De kans is dan groot, dat het ieder voor zich is en God voor ons allen.

Link naar reactie

Meest belabberd is een tsunami in navolging van vulkaan uitbarsting op IJsland aan de zuidoostzijde met tectonische activiteit aldaar; de aldus op gang gebrachte vloedgolf duikt dan in de trechter tussen Schotland en Noorwegen, vervolgens wordt het steeds nauwer, met als gevolg dat de vloedgolf steeds hoger wordt; op de lijn Midden-Engeland en Midden-Nederland wordt het al erg krap, ter hoogte van het Kanaal is het een mega golf. Tegen die tijd is half Engeland en dito Nederland al volledig onder water verdwenen....Engeland heeft nog steile rotskusten, Nederland is foetsie (inclusief waar ik woon....). Enige wat zou kunnen werken is een bunker die hermetisch kan worden gesloten. Dit is één van de redenen dat als ik mij zou verplaatsen binnen Europa, dat ik dan een kilometer of tien-twintig vanaf de kust zou willen zitten in Noorwegen. Daar verdwijnen dergelijke tsunami's waarschijnlijk tussen de fjorden en hebben al deel kracht verloren.

Een stijgende waterspiegel die min of meer te verwachten valt, zal langzamer verlopen uiteraard. Opvallend is dat er momenteel nog nimmer zo weinig ijs op de Noordpool is geweest....wellicht de gedachte achter deze "what if..." ? Maar ja, om in de woorden van Kans te spreken: er is niets aan de hand mensen, allemaal geleuter van bomenknuffelaars en walvisliefhebbers die CO2 hoax, broeikaseffect en nieuwe ijstijd? Whahaha...dan zouden ze met al die wetenschap toch echt wel wat meer aan het klimaat doen....? Flauwekul mensen....vanavond is er weer Voice of Holland...en de appeltaart is in de aanbieding bij C1000....

Link naar reactie

Haha ok. Het gaat er dus om of het een denkbaar scenario is. :o

Neemt niet weg dat het ook interessant is om na te gaan op welk moment je als prepper daadwerkelijk actie zult ondernemen. Neem je het zekere voor het onzekere en zorg je bij een weeralarm al dat je je zaken voor elkaar hebt? Zijn het opmerkelijke berichtgevingen zoals het signalement van de land/luchtmacht die je doen overtuigen om je noodplan in gang te zetten?

Het is voor een prepper denk ik erg belangrijk om vroegtijdig SHTF situaties in te kunnen schatten. En als ze je op je werk bijvoorbeeld vragen om nog even iets af te ronden, maar je gevoel zegt dat je zo snel mogelijk weg moet wezen, wat ga je dan doen? Zet je je baan op het spel voor een mogelijk vals alarm?

Wat de files betreft is de drukste spits tot nu toe bijna 1000 km geweest (zware sneeuwval). Bij een noodscenario kan dit wel eens twee tot drie keer zoveel zijn was mijn schatting.

Daar geef ik je gelijk in Geruisloos ;). Het is zeker niet verkeerd dit soort zaken ook mee te nemen in een Hypertheory-topic.

Wat betreft je schatting over de file (waar ik niet echt bekend mee ben) lijkt het me inderdaad dat je wel een redelijke goede schatting hebt zo, als je kijkt naar waar je het op hebt gebaseerd. Een echte SHTF zal groter uitpakken dan men denkt en vaak gaan rampen gepaard met diverse scenario's/ongelukken dus..

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...