Ga naar inhoud
GENEGEERD

Kon het niet laten om hem te kopen. Buck 110


Hermanusb

Aanbevolen berichten

Sinds ik als jochie eens een zwitsers mesje had, zo’n rode en mijn tengels er tussen kreeg omdat hij dubbelklapte en ik hem weggooide heb ik nooit geen klapmes meer gehad. (Ligt al 45 jaar ergens langs de dubbelbeek in apeldoorn)

 

maar door die Ka-Bar topic weer eens gekeken naar een goed klapmes.

dus 1 die je vergrendeld,


het is de buck geworden...

nog een verjaardags presentje dus.

 

 

Nu polijsten....

4D818EF5-45D6-4D25-936F-287B36B05322.jpeg

FADD5ECB-173B-4D51-961D-3FC656AA37EE.jpeg

E308D822-7375-4703-BFBE-4BBF97C95810.jpeg

ACCC362C-4CCB-440E-A9FB-1CBB7487D399.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
50 minuten geleden, kwakster zei:

Waarom polijsten ?

@kwakster
 

Eigenlijk is het de bedoeling om hem wat scherper te maken, de snede is m.i wat aan de ruwe kant, je ziet de slijpsporen duidelijk.

 

dus mijn plan is om in de vrijedagen hem eerst wat gladder re slijpen en dan te polijsten.

Denk jij er soms anders over?

ik probeer op het messenforum meer info te vinden mbt messen maar dat forum is blijkbaar gestopt.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het hangt er een beetje vanaf wat en hoe je er precies mee wilt kunnen snijden.

Vuistregel is eigenlijk: hoe meer dat pushcutting oftewel drukkend snijden is hoe beter en langer het mes dat zal doen met een wat meer gepolijste snede.

Voorbeeld: het snijden van hout.

Maar voor slicen oftewel heen-en-weer gaand snijden werkt een wat grover geslepen snede over het algemeen een stuk beter en ook langer.

Voorbeeld: het snijden van touw.

 

De staalsoort zelf en de hardheid ervan spelen hierbij ook een rol: het 420HC roestvast staal in je Buck is niet heel erg hard (~58 HRC) en ook niet heel slijtvast (weinig tot geen carbides in het staal)

Buck zet er niet voor niets een wat grovere snede met veel bite op, namelijk omdat de meeste kopers meer slicen dan pushcutten, dus daar het langst mee uit de voeten kunnen.

En vergis je niet: ook zo'n wat minder gepolijste snede kan akelig scherp zijn.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...