Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Zijn er tekorten aan het ontstaan (in NL/op de wereldmarkt)?

Recommended Posts

Toevallig zag ik gisteren in een biologische winkel een leeg schap kokosmelk met de mededeling dat ivm Covid er in Sri Lanka nu problemen zijn met de productie en/of levering (sorry, niet helemaal in me opgenomen) van de kokosmelk. Vervolgens zag ik vandaag een Facebook bericht dat een specifieke leverancier van bijenwaskaarsen een beetje aan het eind van de voorraad is gekomen omdat door Covid veel werkzaamheden niet hebben kunnen plaatsvinden.
Bij een korte google search en Preppers forum search kon ik eigenlijk niet direct veel vinden (kennelijk worden seksspeeltjes en condooms schaars? en iets over containers, maar ik zag niet direct iets over kokosmelk of kaarsen of andere producten). Nu zijn er hier mensen met absoluut heel veel meer kennis en kunde in de wereld van informatie verzameling, dus wellicht heb ik een grote informatiebron hierover over het hoofd gezien. Dus ik ben benieuwd: hebben jullie een idee of er tekorten aan het ontstaan zijn en in welke branches of over welke producten dat dan vooral gaat?

• Leuk 1
  • 2 weeks later...
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Het is inmiddels wel bekend, dat er in de USA problemen zijn met de aanvoer van vlees en vleesproducten. Maar dat heeft volgens mijn bronnen (nog) niet tot echte tekorten geleid.

Ik zie zelf hier in de supermarkten af en toe wel schappen die leger lijken te zijn, zoals meel. Dat schijnt dan weer te maken te hebben met productieprocessen die door Covid her en der stil lagen. 

Wat ik wel weet is dat echte grote tekorten hier niet snel zullen gebeuren omdat we ‘pakhuizen vol’ (lees distributiecentra) hebben met goederen. 

Maar een voorraadje inslaan van bepaalde producten kan nooit kwaad natuurlijk ;)

• Leuk 1

Ik vraag me af of de distributiecentra echt genoeg hebben om een import stop (van het e.a.a.) op te vangen. Ik gok, dat als die een week kunnen blijven distribueren (zonder beperkingen op verkoop) zit je aardig aan de max voor de meeste producten als de toevoer volledig stopt. Er zit zo'n grote doorstroom in. 

Dit zal misschien voor producten met langere houdbaarheid wat langer zijn. Maar ga er maar niet vanuit dat men van de meeste tzt/tht producten een overschot van meer dan een maand heeft staan. 

Dat de meeste schappen leeg waren lag er inderdaad vooral aan dat de vraag (hamsteraars) hoger was dan de aanvoer (productieproces of logistiek) en daarin zie je ook dat er geen grote reserves waren. 

• Leuk 2

Bedankt voor jullie reacties! Eigenlijk is dat nog niet veel dus op dit moment, goed nieuws?

Volgens mij is er ook een tekort aan vlas (strooisel/bodembedekking, wordt met name gebruikt bij bv paarden). Een boerenwinkel die ik ken, heeft na uitgebreide zoektocht (ik ga er even vanuit dat dit waar is, heb geen eigen onderzoek gedaan) moeten uitwijken naar Russisch vlas. Vanwege het weer dit seizoen + Covid zijn er tekorten in heel Europa noemde ze in de winkel als reden.

@MamaM:

Op deze blog : http://www.rural-revolution.com/2020/11/garden-seeds-in-november.html las ik over de verkrijgbaarheid

van groentezaden  ( USA ).

Niet zozeer tekort dan wel mindere varieteiten leverbaar .

Bij een rondje internetten langs nederlandse zaadhandels kon ik hier echter niks over vinden.

Maar het gebeurt natuurlijk wel vaker dat je na bestelling pas te horen krijgt dat iets toch niet leverbaar is,

zeker bij grotere vraag.

Misschien toch even in de gaten houden / op tijd bestellen ?

groet,mevr.Grijpstra

aangepast door mevr.Grijpstra

Bedankt @mevr.Grijpstra
Zoals ik het las, lijken mensen te denken dat dit in de USA m.n. komt doordat veel meer mensen zaden zijn gaan bestellen. Dat zou  natuurlijk in NL ook nog wel kunnen gebeuren.

Overigens, in dit kader las ik nog iets anders: https://www.mooiemoestuin.nl/brexit-en-zaden-kopen/ Door Brexit kunnen we straks geen zaden meer kopen in het VK door allerlei invoerheffingen e.d. Niet direct interessant voor iemand die gewoon eetbare bonen wil kweken en alles hier in NL koopt, maar voor de doorgewinterde (moes)tuinier zijn er dus geen speciale zaden meer te krijgen vanuit het VK.

13 minuten geleden, MamaM zei:

Zoals ik het las, lijken mensen te denken dat dit in de USA m.n. komt doordat veel meer mensen zaden zijn gaan bestellen.

@MamaM ,

Ja , klopt, zo had ik het ook begrepen. Niet zozeer feitelijk tekort maar door grotere vraag minder varieteiten leverbaar.

Daardoor kun je er toch net " naast " grijpen natuurlijk!

En Brexit , ja dat zou idd ook kunnen zorgen voor mindere verkrijgbaarheid / keuze .En waarschijnlijk niet alleen op het gebied van

tuinzaden.

Blijven preppen dus maar ,he?!

groet,mevr.Grijpstra

• Leuk 1
  • 4 weeks later...

https://www.theguardian.com/business/2021/jan/15/spanish-snow-storm-uk-salad-shortage-lettuce-tomato

Er valt een tekort aan oogst van o.a. tomaten in bepaalde delen in Spanje te verwachten door de sneeuwval daar. 

Dit hoeft niet in alle delen van het land zo te zijn. 

Het zou kunnen leiden tot tekorten. In dit artikel gericht op het VK, maar NL heeft vaak ook veel vers uit Spanje. 

• Leuk 2
  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

En...wat zijn jullie ervaringen?

Ik merk dat steeds meer voedingsmiddelen een lange of niet te voorspellen levertijd hebben (online). Na veel weken op speciaal snoepje A te hebben gewacht, is nu snoepje B voor onbepaalde tijd niet leverbaar. En mijn absolute favoriete zoetje C is vrijwel overal uitverkocht en ook daar heb ik alweer een week of 2 geleden mijn email achtergelaten om op de hoogte gehouden te worden van de voorraad.
Speciaal vlees voor mijn oude kat-met-aandoeningen is hopelijk einde van de maand pas weer leverbaar (gelukkig heb ik voorraad en ga niet pas bestellen als ik het laatste zakje opentrek). Ik belde met een bedrijf, het meisje keek het even voor me na hoe het stond met de voorraad bij de leverancier 'maar dat zit altijd wel goed hoor'..(...) 'oh, ik zie nu dat de verwachte leverdatum einde van de maand is' zei zij vervolgens heel verrast. 

• Leuk 3
  • Moderator

Mijn favoriete (goedkope) oogdruppels bij apotheek zijn er ruim 8 of 9 weken in backorder...met een grote misschien voor april 😒 

in supermarket nog niet veel gemerkt,  wel dat dingen gewoon totaal uit schap/assortiment zijn gehaald 

• Leuk 2
Op 25-3-2021 om 22:23, nu even niet zei:

gaat dit nog gevolgen krijgen?

blijkbaar wel: From toilet paper to coffee, here are some of the products that could soon be in short supply because of the Suez Canal blockage

"It will affect "basically anything you see in the stores," Lars Jensen, an independent container-shipping expert based in Denmark, told NBC News.

About 12% of global trade moves through the Suez Canal, the Egyptian waterway that connects Europe and Asia. The Ever Given, one of the largest vessels in the canal, has been blocking hundreds of cargo ships from passing through.

Even before the blockage, businesses were struggling with supply shortages because of the coronavirus pandemic. Nike, Costco, Toyota, Honda, and Samsung have recently said supply-chain issues are harming business this quarter and would likely have an impact going forward."

https://www.yahoo.com/news/toilet-paper-coffee-products-could-162850532.html?guccounter=1

• Leuk 2

Zijn er tekorten aan het ontstaan (in NL/op de wereldmarkt)?    EEN GROOTE JA.

Misschien moeten we toch rekening houden met de komende SHTF door deze toestanden, die een grote aanslag doet op het op het voedsel en de daardoor ontstane tekorten.

Mogelijk dat nu de SHTF waar we ons al jaren op aan het voorbereiden zijn dat die nu in aantocht is.

Doe nu wat nodig is om dit te overleven, nu kan het nog, wacht niet te lang.

Maak je niet overmatig bezorgt, we hebben elkaar nog, en samen staan we NOG sterker.

Dus schuif het nu niet meer op de langebaan. 

Heb ik eerder zo geschreven, NEE.

• Leuk 5

Na even wat gesnuffeld te hebben in het www, blijken er nog wat andere tekorten te ontstaan, die bij (kunnen) gaan dragen aan langere levertijden en materiaaltekorten, voedseltekort etc.

Te weinig containers beschikbaar (ook doordat China/Azie schepen vanuit diverse landen nu in quarantaine zet voordat de containers verwerkt mogen gaan worden).

https://www.mhlnews.com/global-supply-chain/article/21126535/there-arent-enough-containers-to-keep-world-trade-flowing

Knipselcontainers.thumb.JPG.928ea7884502f8936d378ef76ce9e5c9.JPG

Staaltekorten.

https://www.metalbulletin.com/Article/3978380/FOCUS-EU-steel-shortage-to-persist-throughout-2021.html

Knipselstaaltekort.thumb.JPG.77c324042735ad0eb39858b18faaeda2.JPG

Tekort aan materialen om plastic te maken zoals verpakkingsmateriaal en onderdelen van auto's 

https://packagingeurope.com/raw-material-shortages-in-europe-impacting-production-of-plastic-products/

Knipselplastictekort.thumb.JPG.ae5ac2acea8000b16d939a8d806e992f.JPG

• Leuk 3

Er is ook een enorm chip te kort zit al een tijd te wachten op de playstation 5 had me ingeschreven bij cool blue met nog 300000 en er waren 1600 beschikbaar. Voor de xbox het zelfde probleem. Tesla idem. Samsung laat geen nieuw toestel uitkomen door tekorten.

https://www.rtlnieuws.nl/tech/artikel/5216573/tesla-model-3-fabriek-stil-tekort-chips-modely

https://nos.nl/l/2372974

Heb me net van alles besteld bij ali dus ben benieuwd wanneer dat aankomt. Ook bij ali merk ik dat de prijzen wat hoger worden.

Had firestarters vorig jaar gehaald voor nog geen euro nu zijn ze al 1 euro duurder.

• Leuk 2
  • 3 weeks later...

Grondstoftekorten drijven de prijs op. Goederen zijn schaarser.

Ik ben benieuwd hoe lang dit zal aanhouden en hoe ver de prijs zal stijgen t.o.v. het 'oude normaal'.

Zijn er hier nog gedachten over welke producten je op voorraad moet nemen? Of verwachten jullie dat de markt wel 'normaliseert'?

Persoonlijk denk ik dat we nog wel even met tekorten en stijgende prijzen zitten. Minimaal 1 jaar schat ik zo....

Ikzelf heb allerlei spullen aangeschaft om dit jaar flink aan aan het huis te kunnen klussen.....denk aan verf, tape, kit, houtrot vuller, kwasten, schuurpapier, terpentine enz.

Onderstaan 2 voorbeelden die ik vandaag tegenkwam....

123inkt heeft op hun site staan dat toners fors duurder worden vanwege schaarste op de wereldmarkt.

Vandaag ontving ik een mail van een bouwartikelen leverancier:

"Beste klant,

De afgelopen tijd hebben diverse van onze leveranciers wegens schaarste op de wereldmarkt en oplopende vervoerskosten een prijsverhoging op hun producten door moeten voeren.
Naast de prijswijzigingen kunnen ze niet altijd de beschikbaarheid van een aantal producten garanderen. Prijswijzigingen van enkele van onze hoofdleveranciers zoals wij die doorgevoerd krijgen zijn:

Zwaluw:

- Silicone-gebaseerde producten:                               +12%
- Hybride kitten :                                                          +9%
- Acrylaat kitten inclusief Plasterboard-Filler:              +9%
- Montagekitten (Zwaluw Montagefix-N & -W):           +9%
- PUR schuimen:                                                         +5%

Illbruck assortiment:                                                 +5%

Helaas zullen wij deze verhogingen ook door moeten voeren in onze prijzen. "

aangepast door Pantoffel
  • Leuk 1
3 uur geleden, Pantoffel zei:

Zijn er hier nog gedachten over welke producten je op voorraad moet nemen? Of verwachten jullie dat de markt wel 'normaliseert'?

Persoonlijk denk ik dat we nog wel even met tekorten en stijgende prijzen zitten. Minimaal 1 jaar schat ik zo....

Goede vraag! 

Als niet-econoom en niet-glazen-bol-bezitter kan ik alleen vanuit gevoel spreken; ik denk ook langdurig. Veel langer dan ik ooit dacht 'preps' voor klaar te moeten hebben. 

Mijn doelstelling is/wordt om voor zo'n 3 maanden vooruit te kunnen en dat steeds aan te vullen, zodat lange levertijden ed geen grote persoonlijke gevolgen zullen hebben. Mijn bejaarde kat zal gewoon fijn zijn vertrouwde dieet-vleesje kunnen wegsabbelen of een goed alternatief gaan krijgen, omdat ik de tijd heb om dat te vinden. 

Lastiger wordt het met de ad hoc benodigdheden. Mij bekruipt meer en meer het gevoel dat er steeds meer noodzaak (urgentie zelfs?) is ten aanzien van vaardigheden, veerkracht, flexibiliteit en out-of-the box denken. Zodat je dingen zelf kunt oplossen, aanpassen, regelen etc, ook als er weken (maanden?) geen bezems of purschuim te koop zijn. 

Hoe zien anderen dit? 

• Leuk 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...