Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Hoeveel goud en zilver is "genoeg"

Recommended Posts

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!

Hallo Coan, welkom op het forum!

Persoonlijk zou ik al het geld wat je over hebt (na voedsel/waterfilters/gear en normaal geld om je lasten te betalen) omzetten in fysiek goud/zilver. Een hoeveelheid kan je niet echt benoemen. Zie het als bescherming van je 'kapitaal'.

Hoi coan,

Net hangt helemaal af van wat je wilt bereiken?

Bescherming tegen inflatie, vlucht omdat je denkt dat de monetaire shit instort?

Om straks mee te gaan ruilen tegen goederen?

Dus de vraag is niet echt eenduidig te beantwoorden?

Welk scenario/doel heb je precies in gedachte?

• Leuk 1

Dat ligt eraan wat je kan en wil missen. Heb je een minimumloon of een gewone baan en wat spaargeld, of breng je maandelijks hiernaast ook nog een sloot zwart geld binnen?

En wat je zelf voor voorzieningen hebt getroffen. Heb je een grote voorraad eten of een moestuin, of niets van dat alles. Volg gewoon je eigen gevoel hierin. Je kent je eigen mogelijkheden het beste.

Ik verdeel het tussen aflossen aan de hypotheek, een kleine financiele buffer en een beetje goud en zilver.

allemaal bedankt voor de reacties,

ik hou het denk ik bij een kleine hoeveelheid om als geval dat het nodig is de essentiele dingen te kunnen kopen zoals eten en drinken het is niet om in slechtere tijden heel veel geld te hebben

Eten en drinken kun je nu kopen en opslaan.

Lijkt me nu goedkoper dan straks.

Dus eerst je prio's goed krijgen, eten drinken, dan de prepper spullen die je echt nodig zal hebben.

Als je dan geld over hebt kun je aan goud en zilver gaan denken.

• Leuk 1

Dus eerst je prio's goed krijgen, eten drinken, dan de prepper spullen die je echt nodig zal hebben.

dit lijkt mij het beste in iedergeval allemaal bedankt

Exact. Wat me ook stoort aan zilver is de BTW, waar is in godsnaam er een toegevoegde waarde die belast kan worden?!?

En (on)afhankelijk van een mogelijke SHTF:

Je zou kunnen overwegen om je spaargeld om te zetten in toekomstige lastenverlichtingen.

Bijvoorbeeld zonnepanelen, een houtkachel met voldoende hout, een (grond)waterpomp voor de besproeing van je (groente)tuin etc.

Ik denk dat een betere vraag is: Hoeveel fiat geld heb je nodig? Naar mijn mening enkel zoveel als dat je nodig hebt voor dagelijkse uitgaven, en een buffer voor onverwachte gebeurtenissen, zodat je geen zilver of goud met verlies hoeft te verkopen. Ik denk dat de rest van je spaargeld het beste in zilver en goud opgeslagen ligt. Hoe meer hoe beter. Diversificatie tussen zilver en goud is volgens mij ook verstandig. Daarin verschil ik van mening met Chris Duane, volgens wie het beter is helemaal in zilver te gaan. Bijvoorbeeld de BIS (Bank for International Settlements) is van plan goud (en niet zilver) naar een Tier 1 activa met een risicoweging van 100% (wat risicoloos betekent) op te waarderen (van tier 3 met 50% risicoweging). Dit zou heel positief zijn voor goud. China is ook heel veel goud op aan het kopen, wie weet om binnenkort de renminbi op goud te baseren, en daarmee de dollar van de troon der reservemunten te stoten. Dit is ook heel positief voor goud, maar in mindere mate voor zilver.

Dit is ook heel positief voor goud, maar in mindere mate voor zilver.

Goud is een metaal waar je maar heel weinig mee kan doen, dit in tegenstelling tot zilver. Waarde toekennen aan een vrij nutteloos metaal als goud vind ik vrij irrationeel en heeft wel wat weg van dezelfde waarde toekenning aan het fiat geld. Goed, goud kan niet bij gedrukt worden maar de waardering heeft religieuze trekjes imo.

Neem nu een metaal als Gallium, vele malen zeldzamer dan goud en zilver maar toch ligt de handelsprijs lager dan die van zilver. Per jaar word er maar zo'n 60 ton uit de grond gehaald, net als zilver voornamelijk als bijproduct tijdens de winning van andere metalen als zink en aluminium. Gallium is een essentieel ingrediënt voor de halfgeleider industrie, zonder Gallium geen high tech LED verlichting en supersnelle chips.

Waarom is goud zo hoog gewaardeerd? Een schaarste argument gaat niet op, er zijn immers metalen die vele malen beperkter op voorraad zijn dan goud. Ik las laatst zelfs een stuk waarin goud als geld werd geprofileerd omdat het vrijwel geen toepassingen had binnen de industrie, al het goud dat uit de grond word gehaald is nog steeds in bezit van banken, overheden en beleggers. Dat klinkt aardig maar het is heel irrationeel om waarde toe te kennen aan een fysiek product wat zo weinig nut heeft. Ik zal zelf nooit een cent investeren in goud, simpelweg omdat het zo weinig nut heeft. Een vergulde zilveren munt is net zo mooi als een echte gouden munt maar een stuk voordeliger :p

Zilver als hedge tegen hyperinflatie is minstens net zo goed als goud, echter is zilver vele malen handiger om als ruilmiddel te gebruiken, je kan er momenteel veel meer fysiek van kopen in verhouding tot goud. Ga maar eens proberen om WTSHTF je gouden munt om te ruilen tegen silver eagles of maple leafs, succes... Mag je mooi je gouden munt ruilen voor een zak aardappelen terwijl de boer met 2 zilveren maples ook genoegen zou nemen. Goud is geld voor de elite, juist met die elite wil je tijdens de SHTF geen zaken doen, de elite is namelijk parasitair van aard en levert weinig tot geen echte waarde op. Het fiat geld systeem is opgezet door de elite, zelf hebben ze goud al reeds afgeschreven, daarom zal het ze ook worst wezen dat China al het goud koopt, de goudstandaard is een 'barbaars reliek' (volgens Keynes, de koning van de geldpers). Ik denk dat Chris Duane best op de juiste koers zit met zijn kijk op zilver, zilver is de achillespees van de elite, simpelweg omdat dit nuttige metaal ondertussen schaarser is dan goud en de banken er maar heel weinig van in bezit hebben, prijsmanipulatie kan alleen nog maar geschieden via het papieren Ponzispel dat de elite speelt, zodra het kaartenhuis valt zullen alle papieren vorderingen waardeloos blijken te zijn. Zilver zal door het volk dan weer heel snel als geld worden herkend, want er is veel meer zilver onder het volk dan goud. Ik sluit maar af met een leuke quote van Chris Duane:

“As long as you play by the Elite’s rules, the Elite will rule.”

- Chris Duane

• Leuk 1

Bedankt voor je reactie, Thexder.

Waarde toekennen aan een vrij nutteloos metaal als goud vind ik vrij irrationeel en heeft wel wat weg van dezelfde waarde toekenning aan het fiat geld.

Goud heeft inherente eigenschappen die het ideaal maken als geld. Geld is niet nutteloos.

Neem nu een metaal als Gallium, vele malen zeldzamer dan goud en zilver

Zeker weten? In de aardkorst heeft Gallium een aanwezigheid van 19ppm, zilver 0,08ppm (~237 keer zo weinig) en goud 0.0031ppm (meer dan 6000 keer zo weinig). (Bron).

Per jaar word er maar zo'n 60 ton uit de grond gehaald

Meer is niet winstgevend, maar als het dat wel zou worden, zou er ook makkelijk meer van gewonnen kunnen worden. Aanbod is maar 1 kant van het verhaal; de prijs neigt naar een balans tussen aanbod én vraag: https://en.wikipedia.org/wiki/Economic_equilibrium

Zilver als hedge tegen hyperinflatie is minstens net zo goed als goud echter is zilver vele malen handiger om als ruilmiddel te gebruiken, je kan er momenteel veel meer fysiek van kopen in verhouding tot goud. Ga maar eens proberen om WTSHTF je gouden munt om te ruilen tegen silver eagles of maple leafs, succes... Mag je mooi je gouden munt ruilen voor een zak aardappelen terwijl de boer met 2 zilveren maples ook genoegen zou nemen.

Het is niet het een of het ander. Als die boer genoegen neemt met 2 maples, dan betaal ik hem gewoon 2 maples, en laat die gouden munt voor een andere situatie liggen.

Goud is geld voor de elite,

Het fiat geld systeem is opgezet door de elite, zelf hebben ze goud al reeds afgeschreven,

Zijn dit twee verschillende elites? Welke?

Exact. Wat me ook stoort aan zilver is de BTW, waar is in godsnaam er een toegevoegde waarde die belast kan worden?!?

Zal ik je even corrigeren?

Wat me ook stoort is de BTW, waarom zou in godsnaam toegevoegde waarde belast moeten worden?

Zo, gefikst....

Ooo dit zijn zo'n heerlijke topics.

Waarde heeft alleen met vraag en aanbod te maken:

Als je honger hebt is eten king.

Als je dorst hebt is water king.

Als je kop onderwater zit dan is in no time een hap lucht king.

Zolang we sukkels blijven zijn de dollars en euros king.

Als je (te)veel hebt is goud king.

En anders is zilver king.

:cool::cool::cool::cool:

Ik kan er paginas mee vullen, ben ermee bezig.

Nu moet je het doen met de samenvatting hierboven...

• Leuk 1

Zilver thja

Medicijnen zilverzalf,zilverwater,zilverpleister

goud pleister :D

Mijn waardeloze euro's zet ik om in

Brandstof kolen/benzine/diesel *hout krijg ik gratis van buren/vrienden*

Voedsel/water /genotsmiddelen/medicijnen/zeep

Zaden/bomen/varkens/kippen/eenden/natuur vijver/waterbron* yes binnen 2 weken*

En zilver elke 3 maanden voor 900 euro *is kinderbijlage*

Groet jolanda

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...