Ga naar inhoud
GENEGEERD

Wat is de ideale bijl?


koningsjef

Aanbevolen berichten

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Reacties 199
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Waarom zeuren over een goede bijl als het ook goed is om er zelf een te maken. Dan kan je zelf de vorm en de functies bepalen is dat geen idee en dan heb je gelijk een skill erbij

http://www.smederijatelieralkmaar.nl/default.asp?pagepath=Messen%20en%20zwaarden/Workshops/(Damast-)%20bijl%20smeden/&webgroupfilter=-

 

kan handig zijn, maar niet iets wat je "ff" doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik niet met je eens, meer dan mijn smal forest axe (50cm/1KG) heb ik eigenlijk niet nodig in de praktijk.

 

Sure als je bomen van een halve meter doorsnee gaat omhakken is een fullsized axe van een paar kilo handig net zoals een kloofhamer handig is als je een paar kuub hout moet kloven. Maar voor degenen onder ons zonder privébos is een handbijltje normaal ook genoeg om hout te hakken voor onderdak en kampvuur.

 

Een halve meter? Heb je wel eens een 30cm boom omgehakt? Veel succes met dat 50cm bijltje, zelfs een 20cm boompje wordt je al heel erg verdrietig van als je geen grote bijl hebt.

 

Natuurlijk, voor een kampvuurtje is zo'n ding absoluut geschikt, maar dat maakt 't nog niet de ideale bijl en 't maakt mijn punt dat de ideale bijl niet bestaat niet minder waar. Het blijft gewoon een feit dat je voor verschillende taken verschillende soorten bijlen hebt. Net als dat er verschillende soorten zagen zijn en verschillende soorten messen. Natuurlijk zijn er bijltjes waarmee je een heel eind komt voor puur survival, maar ik ga zelf uit van een meer langdurige SHTF of zelfs een TEOTWAWKI situatie en dan wordt het dus ook belangrijk om huisjes te kunnen bouwen; en daarvoor heb je toch echt helemaal nul komma niks aan zo'n handbijltje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zeuren over een goede bijl als het ook goed is om er zelf een te maken. Dan kan je zelf de vorm en de functies bepalen is dat geen idee en dan heb je gelijk een skill erbij

 

Zelf een bijl maken? Heb je je eigen smederij dan? En verstand van welke vorm je nodig hebt voor welke functie? En hoe je ze moet slijpen?

 

Met de hoeveelheid verschillende bijlen die ik heb gebruikt is 't voor mij in ieder geval duidelijk dat er zelf 1 proberen te maken alleen in uiterste nood een optie is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf een bijl maken? Heb je je eigen smederij dan? En verstand van welke vorm je nodig hebt voor welke functie? En hoe je ze moet slijpen?

 

Met de hoeveelheid verschillende bijlen die ik heb gebruikt is 't voor mij in ieder geval duidelijk dat er zelf 1 proberen te maken alleen in uiterste nood een optie is.

ja maar ik bedoel met zelf maken dat je aardig lang info moet ophalen. en filmpjes bekijken. En als je genoeg er over weet er zelf een maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een halve meter? Heb je wel eens een 30cm boom omgehakt? Veel succes met dat 50cm bijltje, zelfs een 20cm boompje wordt je al heel erg verdrietig van als je geen grote bijl hebt.

 

Dat valt nog reuze mee, heb met mijn small forest axe al hout van 25cm doorgehakt zonder problemen. Je bent wat langer bezig dan met een axe met een kop van 2500gr maar prima te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij gaat de discussie over de ideale bijl ? Dat betekend volgens mij dat je met een goede bijl zo min mogelijk energie verspilt om je werkt optimaal te kunnen doen. Ik weet zeker dat ik met m'n Victorinox zaagje ook een boom van 20Cm om ga krijgen. Of het ideaal is om dit op deze manier te doen? Lijkt me niet, kost teveel energie/tijd etc etc Zeker in een overlevings situatie..... Ja het kan allemaal maar of het zinvol is? Misschien moet je je dan afvragen waarom die boom van 20cm eigenlijk om moet gaan? :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ideale bijl voor een specifieke taak bestaat natuurlijk en daarin (en dat zal niemand ontkennen) heeft @Enki een punt. Mss had de titel van het topic moeten zijn "wat is de meest optimale bijl voor een shft situatie". En dan is het een kwestie van turven: welke taak is belangrijk en welke taak komt het meeste voor en welke taak is onwaarschijnlijk. Op basis van rationaliteit kun je dan met deze discussie een heel eind komen richting optimum,

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu wil het toeval dat ik voor Vaderdag een bedrag heb gekregen om bijvoorbeeld een felling axe te kopen

en dan is denk ik deze de beste;

Gransfors American felling axe kost 125 euro en is nergens leverbaar.

 

Nu zag ik voor een stuk minder de Fiskars X27 kloofbijl voor 75 euro, nu lees ik bij de produktbeschrijving dat er ook grote bomen mee omgehakt kunnen worden. Nu is mijn vraag kan dit inderdaad en is deze bijl echt onbreekbaar?

 

Nu hoor ik u al zeggen wat moet je nu met een boombijl?

Ik wil dan op mijn BOL niet afhankelijk zijn van elektrische apparaten maar een blokhut bouwen van boomstammen, dus gewoon voor de zekerheid, kan ik zo aan de slag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Nu wil het toeval dat ik voor Vaderdag een bedrag heb gekregen om bijvoorbeeld een felling axe te kopen

en dan is denk ik deze de beste;

Gransfors American felling axe kost 125 euro en is nergens leverbaar.

 

Nu zag ik voor een stuk minder de Fiskars X27 kloofbijl voor 75 euro, nu lees ik bij de produktbeschrijving dat er ook grote bomen mee omgehakt kunnen worden. Nu is mijn vraag kan dit inderdaad en is deze bijl echt onbreekbaar?

 

Nu hoor ik u al zeggen wat moet je nu met een boombijl?

Ik wil dan op mijn BOL niet afhankelijk zijn van elektrische apparaten maar een blokhut bouwen van boomstammen, dus gewoon voor de zekerheid, kan ik zo aan de slag.

 

Gransfors lijkt me beter op de taak toegespitst.

Kan je toch gewoon ergens online kopen?

 

Weet iemand toevallig een leuke, voordelige, betrouwbare webwinkel?

@JamHard @Castaway

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu wil het toeval dat ik voor Vaderdag een bedrag heb gekregen om bijvoorbeeld een felling axe te kopen

en dan is denk ik deze de beste;

Gransfors American felling axe kost 125 euro en is nergens leverbaar.

 

Nu zag ik voor een stuk minder de Fiskars X27 kloofbijl voor 75 euro, nu lees ik bij de produktbeschrijving dat er ook grote bomen mee omgehakt kunnen worden. Nu is mijn vraag kan dit inderdaad en is deze bijl echt onbreekbaar?

 

 

 

.

 

Nu hoor ik u al zeggen wat moet je nu met een boombijl?

Ik wil dan op mijn BOL niet afhankelijk zijn van elektrische apparaten maar een blokhut bouwen van boomstammen, dus gewoon voor de zekerheid, kan ik zo aan de slag.

 

 

Bij de meeste webwinkels staat hij idd in bestelling maar onderstaande zaak lijkt ze ruim op voorraad te hebben.

 

http://www.stookshop.nl/index.php?item=gransfors-bruks-bijlen&action=page&group_id=9&lang=NL

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
de baptist in Arnhem, maar ook zeker de moeite waard om eens binnen te stappen.

Ik voelde me een kind in de snoepwinkel;)

 

Ah thanx. :)

 

Laat je daar eens informeren @Tom

Dan kan je ook zelf wat verschillen voelen.

 

Succes!

Mooi kado, ben benieuwd waar je straks mee thuis komt.

 

(2 bijlen en 3 messen :p )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah thanx. :)

 

Laat je daar eens informeren @Tom

Dan kan je ook zelf wat verschillen voelen.

 

Succes!

Mooi kado, ben benieuwd waar je straks mee thuis komt.

 

(2 bijlen en 3 messen :p )

 

Nu kan ik al niet kiezen, wordt erg moeilijk:confused:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet om flauw te doen, maar heb je enig idee hoeveel tijd/energied/kennis dit kost? Ben je een beetje fit en heb je een geode conditie? Een blokhut bouwen van bomen......die bomen komen echt niet vanzelf naar je bouwplaats...Heb je een idee hoeveel je nodig hebt voor een klein hutje? Hoe groot wil je je blokhut hebben?

 

Met 1 bijl ga je dat niet redden in je eentje. Hak maar eens een spar om van zo'n 7-9mtr en verwerk daarna in stukken haarhout. Ik kan je zeggen dat dit best wat kracht/uithoudings vermogen kost. En dan nog de factor tijd en materiaal, lokatie etc etc

 

Kijk hier eens voor wat info: http://www.motherearthnews.com/green-homes/build-a-log-cabin-zmaz81mjzraw.aspx#axzz34nazQ1Ay

 

Nogmaals ik wil je lol niet bederven. Ik vraag me serieus af of het haalbaar is wat jij wilt.

 

Oja, die X27 steel is breekbaar. Gebeurt niet vaak, maar is te breken.....

 

 

 

Nu wil het toeval dat ik voor Vaderdag een bedrag heb gekregen om bijvoorbeeld een felling axe te kopen

en dan is denk ik deze de beste;

Gransfors American felling axe kost 125 euro en is nergens leverbaar.

 

Nu zag ik voor een stuk minder de Fiskars X27 kloofbijl voor 75 euro, nu lees ik bij de produktbeschrijving dat er ook grote bomen mee omgehakt kunnen worden. Nu is mijn vraag kan dit inderdaad en is deze bijl echt onbreekbaar?

 

Nu hoor ik u al zeggen wat moet je nu met een boombijl?

Ik wil dan op mijn BOL niet afhankelijk zijn van elektrische apparaten maar een blokhut bouwen van boomstammen, dus gewoon voor de zekerheid, kan ik zo aan de slag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Nu kan ik al niet kiezen, wordt erg moeilijk:confused:

 

Daar zijn die mensen in de winkel voor. Die hebben er verstand van en kunnen je goed adviseren.

Dat is geen winkel die je zomaar iets wil aansmeren, alleen maar voor de verkoop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Heksenboot
Niet om flauw te doen, maar heb je enig idee hoeveel tijd/energied/kennis dit kost? Ben je een beetje fit en heb je een geode conditie? Een blokhut bouwen van bomen......die bomen komen echt niet vanzelf naar je bouwplaats...Heb je een idee hoeveel je nodig hebt voor een klein hutje? Hoe groot wil je je blokhut hebben?

 

Met 1 bijl ga je dat niet redden in je eentje. Hak maar eens een spar om van zo'n 7-9mtr en verwerk daarna in stukken haarhout. Ik kan je zeggen dat dit best wat kracht/uithoudings vermogen kost. En dan nog de factor tijd en materiaal, lokatie etc etc

 

Kijk hier eens voor wat info: http://www.motherearthnews.com/green-homes/build-a-log-cabin-zmaz81mjzraw.aspx#axzz34nazQ1Ay

 

Nogmaals ik wil je lol niet bederven. Ik vraag me serieus af of het haalbaar is wat jij wilt.

 

Oja, die X27 steel is breekbaar. Gebeurt niet vaak, maar is te breken.....

 

Hier ben ik het wel mee eens @Tom

 

Kijk een filmpje over zowel bijl-maken, als blokhut bouwen met een bijl.

 

 

:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, heb je zoiets wel eens geprobeerd te maken? Het ziet er zo simpel uit, maar dat is 't stiekem helemaal niet!

 

Zo zijn de stammen afgeplat of vaak is er zelfs aan 1 kant (over de hele lente dus) een soort wig uit gehakt, zodat de stam erboven goed aansluit en niet schuift (zie je op 't filmpje al redelijk bij de deur).

Daarnaast zijn de verbindingen een stuk complexer dan ze er uit zien, daar komt een hoop rekenen aan te pas en secuur werken anders kan je de stam in de open haard stoppen omdat je 'm vernaggeld hebt.

Komt het feit nog bij dat je die bomen moet kappen, van takken ontdoen, in de juiste lengte hakken en dan ook nog eens naar je bouwplaats moet zeulen. Enig idee wat zo'n boompje weegt? Hint: in je 1tje zo'n ding verplaatsen over enige afstand is een dagtaak.

En dan moet je die zooi nog optillen en stapelen...

 

Nee, leuk verzonnen zo'n blokhut, maar daar heb je toch echt wel een team van sterke kerels voor nodig die goed kunnen samenwerken.

 

En dan heb ik nog niks gezegd over de veiligheid... niet alleen de bijl(en) en zagen zijn gevaarlijk, zo'n stam die niet doet wat jij had verwacht, kan gewoon genadeloos dodelijk zijn, als je geluk hebt.

 

Nee, zoiets bouwen zonder moderne machines wordt 'm niet tenzij je nu al een goed team opzet en heel veel oefent.

 

Enne, een bijl van steen? Ja, het kan, is vast ook best bruikbaar om een kip te onthoofden, maar voor 't serieuzere werk kom je er niet ver mee.

  • Leuk 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Enki

 

Even uit interesse:

 

Hoeveel blokhutten heb jij eigenlijk gebouwd?

 

Niet om je af te katten, maar als @Tom iets wil ondernemen laat hem dan?

 

Beter spijt te hebben van iets wat je ondernomen hebt dan je rest van je leven de vraag stellen: "wat als?"

 

Richard Proenneke dacht bij zichzelf: "fuck it. Ik doe het".

 

Mensen met die instelling waren de wetenschappers, de ontdekkingsreizigers, de pioniers in hun veld. Omdat ze het gewoonweg deden.

 

Nu heeft @Tom nog de keuze om het te doen bij optimale omstandigheden. Straks niet meer.

 

Nogmaals: niet om compleet tegen je in te gaan of om af te fikken. Is gewoon mijn zienswijze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...