Ga naar inhoud

Het forum is weer online!

Welkom mede-preppers, zoals jullie zien is het forum na 4 jaar weer online. Tijd voor een feestje! Je kunt met je oude gebruikersnaam en wachtwoord inloggen. Als dit is gelukt, pas dan gelijk je e-mailadres aan. Deze klopt namelijk niet meer omdat we die 4 jaar geleden hebben verwijderd.

Weet je je wachtwoord niet meer? Dan kan je de wachtwoord vergeten functie NIET gebruiken, omdat we je e-mailadres dus niet meer hebben. Mail in dat geval naar forum@preppers.nl en noem je gebruikersnaam en voeg een notificatiemail bij van het oude forum als je die nog hebt.

Mocht je echt niks hebben mail ons dan sowieso je gebruikersnaam, we zullen je dan verdere instructies geven!

Overbevolking discussie (uit corona topic gehaald)

Recommended Posts

15 uur geleden, martin zei:

Laten we een beetje lief doen tegen elkaar.

Wat Rien bedoeld (denk ik) is dat er vanuit het perspectief van "de planeet aarde" er eigenlijk geen probleem is.

En op zich ga ik daar ook wel in mee.

Als we het bekijken vanuit het perspectief "mens" dan zou het goed mogelijk zijn dat er een probleem is.

Maar dan ga je eigenlijk de mens verheven boven alle andere zaken (dieren/organismes) die op aarde voorkomen.

Persoonlijk vind ik de Gaia hypothese best wel een interessante theorie.

(de Nederlandse summiere versie hier)

En als zijtak "het systeem aarde"

Als je puur rationeel nadenkt over de toevalligheden die nodig zijn om een systeem zoals we dat op aarde hebben te laten functioneren dan kom je op een getal uit wat zo oneindig klein is dat het eigenlijk onmogelijk is dat er zoveel toevalligheden samen zouden kunnen vallen.

Maar als je aan de andere kant uitgaat dat je een oneindig aantal variaties die in oneindige tijdspanne kunnen afspelen dan kom je alsnog uit op het getal 1.

Over een jaartje of 2000 zullen we het vermoedelijk wel kunnen verklaren hoe het zit, en zo niet dan maakt het alsnog helemaal niks uit.

maar de stelling is juist dat de aarde het probleem niet is.

de mensen zijn juist het probleem.

waarom zijn er preppers?

dat is zodat we ons voorbereiden op zaken die kunnen gebeuren maar die oa door mensen veroorzaakt worden,

wat als 2 miljard Afrikanen of waar dan ook besluiten om naar europa te trekken.

dan wil je maar wat graag een plek waar je veilig kunt zitten met je gezin/familie.

alle “problemen” op deze aarde worden veroorzaakt door de mensheid,

daarom preppen we.

• Leuk 1
Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
  • Replies 55
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Er is rond 2009 een onderzoek gedaan met als titel "Planetary boundaries"   De korte versie van deze enorme lap tekst is dat het heel lastig te bepalen is waar de grenzen liggen. De fys

Op zich kan ik je redelijk volgen en ben het op veel punten met je eens. Maar... Ik zie de wereldbevolkingstoename meer als een gevolg van de mogelijkheden zoals ze er momenteel zijn. W

Laten we een beetje lief doen tegen elkaar.   Wat Rien bedoeld (denk ik) is dat er vanuit het perspectief van "de planeet aarde" er eigenlijk geen probleem is. En op zich ga ik daar ook

Posted Images

Op 4-11-2020 om 23:08, martin zei:

Laten we een beetje lief doen tegen elkaar.

OBL starten in dit topic met onderstaande zin:

Dat is een heel harde these, de gevolgen van dit denkbeeld zijn potentieel enorm! Bezint voor ge begint!

Om vervolgens te ontkennen dat er een overbevolking is op deze planeet.

Dat is feitelijk onwaar en makkelijk te weerleggen 

Wat Rien bedoeld (denk ik) is dat er vanuit het perspectief van "de planeet aarde" er eigenlijk geen probleem is.

En op zich ga ik daar ook wel in mee.

Als we het bekijken vanuit het perspectief "mens" dan zou het goed mogelijk zijn dat er een probleem is.

Dit is een mening die uiteraard gegeven en gedeeld kan worden.

Dan zeggen we dus eigenlijk dat we weten dat er een overbevolking is , maar de aarde/universum reguleert zichzelf en zal zichzelf weer rechttrekken zodra dit nodig is.

Maar dan ga je eigenlijk de mens verheven boven alle andere zaken (dieren/organismes) die op aarde voorkomen.

Dit is onjuist en als je mijn bijdrages goed gelezen heb, kun ja dat niet constateren zoals OBL dit bij mij gedaan heeft.

Persoonlijk vind ik de Gaia hypothese best wel een interessante theorie.

(de Nederlandse summiere versie hier)

En als zijtak "het systeem aarde"

Als je puur rationeel nadenkt over de toevalligheden die nodig zijn om een systeem zoals we dat op aarde hebben te laten functioneren dan kom je op een getal uit wat zo oneindig klein is dat het eigenlijk onmogelijk is dat er zoveel toevalligheden samen zouden kunnen vallen.

Maar als je aan de andere kant uitgaat dat je een oneindig aantal variaties die in oneindige tijdspanne kunnen afspelen dan kom je alsnog uit op het getal 1.

Over een jaartje of 2000 zullen we het vermoedelijk wel kunnen verklaren hoe het zit, en zo niet dan maakt het alsnog helemaal niks uit.

In grote lijnen ben ik het met jullie beiden eens dat de aarde een zelfregulerend systeem heeft. 

Doch ben ik van mening zoals eerder beschreven, dat de ziekte die de mens is voor deze planeet, er wel eens voor kan zorgen dat de aarde straks 1 grote kale rots is waar niets meer kan leven.

Dat zou dan betekenen dat er over 2000 jaar er niets meer over te praten valt.

We kunnen dan wel zeggen 'that's te way it is'  en 'so be it', maar dat vind ik persoonlijk wel heel kort door de bocht. 

Niet dat ik het eens ben met de klimaat doelstellingen en ander geneuzel. Dat is allemaal 1 grote farce waar eveneens een geldmachine achter zit om grote bedrijven nog rijker te laten worden.

Maar ontkennen dat er een overbevolking probleem is, dan ben je willens en wetens aan het wegkijken....

Op 5-11-2020 om 08:42, OBL-Rien zei:

@Gamble LOL!

Evolutie is geen probleem, het is normaal.

Status quo = death.

Wij weten niet wat er na ons komt, alleen dat het zonder ons (en onze "problemen") nooit gekomen zou zijn.

Nadenken over hoe we de wereld achterlaten voor onze kinderen, is echter nooit verkeerd. Want als we dat niet doen en alleen aan onze eigen ik, in ons eigen moment op aarde leven, dan zijn we de ziekte die de aarde ruineerd.

Stel je eens voor dat de gehele wereld "duurzaam" zou zijn. Alles eeuwig gerecycled. Alles zonder side effects. Iedereen doorloopt elke dag weer exact hetzelfde als de dag er voor. Je achter achter achter kleinkinderen zouden precies zo leven als wij vandaag. Met dezelfde artikelen, dezelfde media, dezelfde ideeën.

Verschrikkelijk!

Daarentegen is er niets mis met plastic uit de zee vissen, investeren in andere energiebronnen, zonder daar de aarde voor te misbruiken (ik heb het dus niet over het verrijken van grote bedrijven zoals nu bedoeld in de klimaat doelstellingen), voedsel niet meer weg gooien, maar verdelen onder de mensheid, meer anticonceptie uitdelen aan arme landen, het terug dringen van de slachting onder wilde dieren omdat een Chinees een erectie wilt, etc etc. 

Het perfecte, zinloze, "leven". (Tot een galactische ramp er een einde aan maakt)

Ik zou daar graag: Het perfecte, zinvolle leven van maken

(Totdat een galactische ramp er een einde aan maakt)

Ik weiger te geloven dat dat onze toekomst zou zijn. Als er een zin is in het leven, dan moet er iets na ons komen wat deze invulling geeft. Natuurlijk kunnen wij zelfs niet eens vermoeden wat dat zou zijn. We kunnen er alleen ons steentje aan bijdragen door te blijven veranderen, te blijven leven.

Hierbij zeg je dat dit leven geen nut heeft en het dus niet uitmaakt wat je doet. Vervolgens gooi je alle kaarten op de hoop, in de hoop dat er hierna iets beters is.

Wat als dat er niet is? Wat als je net zoals een computer bent. Je crasht, je harde schrijf is dood. Dat was het dan.

Maak je leven nu zinvol. Want dat je nu leeft weet je zeker ( filosofische discussie waardig, ga ik hier niet verder op in)

En ja, daarvoor zijn die zogeheten "problemen" noodzakelijk.

Ja en nee. Alleen van onze fouten leren we. Maar als we de keuze maken om er vervolgens niets mee te doen, dan was jouw bijdrage aan dit gegeven leven van weinig waarde.

Wij mensen kunnen heel veel. Dat is ons voordeel door de aarde zelf, ons gegeven....

@Gamble Ik ben een beetje teleurgesteld dat je lijkt te proberen mij dingen in de mond te leggen die ik niet gezegd heb.

Ja, we moeten zowel op individueel als samenwerkend proberen de wereld te verbeteren.

Nee, we moeten niet proberen om 'onze' ideologie aan iedereen op te leggen omdat we bang zijn voor iets.

Dit zijn twee heel verschillende dingen!

PS: Heb je "The Abolition of Man" van C. S. Lewis gelezen? Ik sta daar voor het overgrote deel helemaal achter.

8 uur geleden, OBL-Rien zei:

@Gamble Ik ben een beetje teleurgesteld dat je lijkt te proberen mij dingen in de mond te leggen die ik niet gezegd heb.

Ik had een beetje hetzelfde met jou na jouw antwoord op mijn eerste post

Ja, we moeten zowel op individueel als samenwerkend proberen de wereld te verbeteren.

Nee, we moeten niet proberen om 'onze' ideologie aan iedereen op te leggen omdat we bang zijn voor iets.

100%mee eens

PS: Heb je "The Abolition of Man" van C. S. Lewis gelezen? Ik sta daar voor het overgrote deel helemaal achter.

Nee nog niet. Maar als jij hem aanbeveelt ga ik er zondag eens achter aan.

11 uur geleden, Gamble zei:

Maar ontkennen dat er een overbevolking probleem is, dan ben je willens en wetens aan het wegkijken....

Er is rond 2009 een onderzoek gedaan met als titel "Planetary boundaries"

De korte versie van deze enorme lap tekst is dat het heel lastig te bepalen is waar de grenzen liggen.

De fysieke grenzen zijn heel makkelijk te bepalen (hoeveel water hebben we nodig, hoeveel CO2 is nog haalbaar etc etc)

Maar doordat er steeds weer nieuwe ontwikkelingen zijn kom je uit op een dynamische grens.

2000 jaar geleden zou je uitkomen op een max van 14 miljard

Maar nu durven wetenschappers eigenlijk geen voorspelling meer te doen.

Dit staat uiteraard compleet los van het verantwoord omgaan met deze planeet en de resources.

Ik kan me al mateloos irriteren als iemand een leeg flesje of andere rommel op straat gooit. Maar dat er door evolutie geen dinosaurussen of dodo's meer in mijn tuin rondlopen vind ik nou niet echt een groot probleem.

• Leuk 3

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...