Ga naar inhoud
GENEGEERD

Overbevolking discussie (uit corona topic gehaald)

Sjuul
 Share

Recommended Posts

Hmm, allemaal interessante reacties.

Ik heb een vrij simpele mind.

Wij! deze hele wereld heeft 1 heel groot probleem.

Namelijk; overbevolking.

Dit, deze hele corona virus gedoe is een iet wat sloppy manier om daar wat aan te doen.

De allerarmsten zullen hier het hardst door getroffen worden.

Alle mensen die overleven door dag economie, handeling, onofficiële economie, krijgen geen geld, geen eten.

hongersnood is het gevolg.

Daar nog bij, de klimaat invloeden,= mislukte oogsten....

Oké, sommige zullen het wat langer uithouden, maar als je kijkt naar zo`n land als India

Daar is heel veel armoede.

Dus die leggen het eerst het loodje.

Landen in Zuid Amerika; idem dito, 

En ook hier in Nederland is er heel heel veel armoede.

Die mensen kunnen niet papieren snotdoekjes kopen, laat staan een hele bult mondkapjes,

werken vaak in beroerde omstandigheden, denk; kippeslachterijen, etc....

als je niet eens in 1 warme maaltijd per dag kan voorzien..

Dan "de oudjes"/ chronisch zieken... mensen met een slechte conditie, 

En kassa! 

Nu blijkt dat de jeugd ook gevoelig is voor dit virus...

Dus een hele generatie die we straks nodig zouden moeten hebben, 

valt gedeeltelijk uit.

Denk aan de maatschappelijke effecten daarvan.....

In 2016? 2018 geloof ik, wisten "ze" al dat er weer een nieuwe virus uitbraak aan zat te komen.

En maar op de gezondheidszorg , onderwijs, dienstverlenende zaken, zoals politie e.d. blijven bezuinigen

Gewoon doorgaan daar mee!

Dát zie ik als een moedwillige manier om de maatschappij te ondermijnen, ontwrichten.

en uiteraard lijden de armste en allerarmsten hier het éérst en ergst onder.

"ze' hebben het nooit over die groep, als "ze" het hebben over "de mensen".

Al dat gedraai en gezwam, dan weer dit, dan weer dat, maakt het allemaal toch totaal ongeloofwaardig?

Just my two cents, 🙂😷

• Leuk 1
Link naar reactie

Begin nu je eigen moestuin. Bekijk de zadenpakketten Op zoek naar waterfilters, messen, tools of lang houdbaar eten? Ga dan naar www.prepshop.nl!
21 uur geleden, Sjuul zei:

Wij! deze hele wereld heeft 1 heel groot probleem.

Namelijk; overbevolking.

Dat is een heel harde these, de gevolgen van dit denkbeeld zijn potentieel enorm! Bezint voor ge begint!

Kun je de these bewijzen cq onderbouwen?

Mensen wonen graag op een kluitje, en als je in dat kluitje zit dan is het gemakkelijk te denken aan overbevolking. Maar de wereld is behoorlijk "leeg", massa's ruimte.

Veel gehoord is "er is niet genoeg voor iedereen", maar dat is onzin. We produceren niet meer dan we nodig hebben, we zoeken niet naar meer dan we nodig hebben etc. Dus het lijkt altijd alsof er niet genoeg zal zijn. Geen reden voor je these.

Link naar reactie

24 minuten geleden, OBL-Rien zei:

Mensen wonen graag op een kluitje

Ik niet, ik zou zielsgraag in n hutje op de hei wonen. Helaas is dit voor mij geen haalbare kaart.

Gelukkig is er nu weer een lichte lockdown, waardoor t weer lekker rustig is op straat.

26 minuten geleden, OBL-Rien zei:

We produceren niet meer dan we nodig hebben

Dat ben ik totaal niet met je eens. Ik geef je n voorbeeld van 1 bedrijf uit 1 branche.

'H&M verbrandt jaarlijks 12 ton nieuwe kleding'

https://www.ad.nl/binnenland/henm-verbrandt-jaarlijks-12-ton-nieuwe-kleding~a393594c/?referrer=https://duckduckgo.com/

Link naar reactie

6 uur geleden, Cynica zei:

Ik niet, ik zou zielsgraag in n hutje op de hei wonen. Helaas is dit voor mij geen haalbare kaart.

Gelukkig is er nu weer een lichte lockdown, waardoor t weer lekker rustig is op straat.

Je maakt een afweging: Liever alleen, maar niet te alleen. Je kunt tenslotte zonder meer verhuizen naar ergens in bv kazachstan en daar lekker in je hutje alleen zijn. Jij maakt -net als iedereen- een afweging. Wat is voor jou het beste. En je huidige situatie reflecteert de uitkomst van die keuze. Natuurlijk is er wel een kant die liever alleen woont, maar die kant wint niet omdat je aan de andere kant ook mensen nodig hebt.

6 uur geleden, Cynica zei:

Dat ben ik totaal niet met je eens. Ik geef je n voorbeeld van 1 bedrijf uit 1 branche.

https://www.ad.nl/binnenland/henm-verbrandt-jaarlijks-12-ton-nieuwe-kleding~a393594c/?referrer=https://duckduckgo.com/

Dat is een vraag van efficientie, het is uiteindelijk goedkoper om dit te doen dan een mechanisme op te zetten dat vraag en aanbod precies aan elkaar matcht. Voor de samenleving als geheel gelt dat de optimale oplossing gekozen wordt, de laagste kosten, de hoogste efficientie.

Leuker kunnen we het niet maken, duurder wel... ;-)

Link naar reactie

"mensen wonen graag op een kluitje"-

Is, En een aanname 

en vaak ingegeven door economische noodzaak.

Ik kan me niet voorstellen, dat mensen in MEGA  steden, zeg driehoog achter, - ;-),  graag boven op elkaar wonen.

Al die gruwelijke flats.

Ook is er gigantische overproductie, kijk in Ikea, Action, en alle andere grotere bedrijven, die vaak hun producten uit overzee halen

Uiteraard zijn er hele lege delen op de Aarde- Er is veel grond wat je niet kunt bewerken, te heet, te koud, te veel bergen....etc... 

Jij gaat daar vast (ook) niet wonen... 

Kom on, zeg. 

Uiteraard heeft iedereen recht op haar / zijn eigen visie/ mening.

Bedankt voor je reactie. 🙂

Link naar reactie

4 uur geleden, OBL-Rien zei:

Dat is een vraag van efficientie, het is uiteindelijk goedkoper om dit te doen dan een mechanisme op te zetten dat vraag en aanbod precies aan elkaar matcht. Voor de samenleving als geheel gelt dat de optimale oplossing gekozen wordt, de laagste kosten, de hoogste efficientie.

Leuker kunnen we het niet maken, duurder wel... 😉

Da's nie helemaal waar nie. Het lijkt een kwestie van efficientie, maar dat komt omdat de milieukosten niet meegerekend worden. De natuur, daar betalen we niet voor, die vervuilen we alleen maar. Ook houden we geen rekening in de kosten van het menselijke leed. Als we die kleding ergens anders heen zouden brengen dan zou het niet verbrand worden maar daar goed kunnen doen. H&M verbrand de kleding omdat het voor hun de goedkoopste oplossing is, niet omdat het de beste keuze is. De andere vraag is, waarom is dat goedkoop? Nou, omdat de kleding voor een schijntje geproduceerd is in Bangladesh, waar de rivieren zo vervuild zijn dat vissen dood zijn nog voordat ze het water raken. Zou de kleding velen malen duurder zijn in de productie dan zou het verbranden niet de meest kosten-efficiente oplossing zijn. Kortom... voor de samenleving als geheel is echt niet de meest kostenefficiente oplossing gekozen, we nemen een voorschot op de natuur van de toekomst. Die in de toekomst er niet meer is. En daar betalen we dan grof de rekening voor, want die mooie kleertjes die maar drie weken mee gaan kun je niet opeten.

aangepast door Winterslaapisbeter
  • Leuk 1
Link naar reactie

Zo de ju!

Grappig....... Of niet - hoe er van alles bij gehaald wordt....... 😞

Bedankt voor ieders bijdrage. 

Als we/jij (?) dat wilt doen, wordt dit wel een lesje; ken je geschiedenis.

Moet je ook effe een behoorlijk tijdje terug gaan....

ZO als ik al zei: je hoeft elkaar niet aan te vallen, omdat die ander een andere mening, visie heeft.

Link naar reactie

Overbevolking is zeker een probleem. Alleen is het een taboe om daarover te spreken.

De meeste mensen willen helemaal niet hutje mutje 3-hoog op een flat in de stad wonen. Ja, jonge yuppen / studenten meestal wel, maar zodra er kinderen in het spel komen, zoeken die toch een huis met tuin in een kindvriendelijke, rustigere omgeving. Een dorp, maar wel dichtbij de stad.

Dat is niet iets wat ik bedenk, dat wordt regelmatig onderzocht.

Hier een onderzoek naar woonwensen uit 2018: https://www.makelaarsland.nl/blog/huis-kopen-woonwensen-anno-2018/

En hier nog meer versterkt (want corona) uit 2020: https://stadszaken.nl/artikel/2761/funda-ziet-woonwensen-verschuiven

Als iedereen zo gaat wonen in Nederland, is heel Nederland bebouwd met eensgezinswoningen met tuin. Dat werkt ook niet, want zonder natuurgebieden en weidse landschappen is men ook niet tevreden. En het is ook bewezen beter voor de gezondheid, groen om je heen. (https://www.wur.nl/nl/show-longread/Groen-goed-voor-de-gezondheid.htm)

En niet alleen groen en ruimte om je heen is belangrijk, ook weinig geluid in de omgeving is beter voor de gezondheid. Verkeerslawaai bijvoorbeeld (https://www.rivm.nl/geluid/effecten-van-geluid/gezondheid), maar ook ander geluid van buiten het gezin om kan negatieve gevolgen voor de gezondheid hebben.(https://www.leefmilieu.nl/sites/www3.leefmilieu.nl/files/imported/pdf_s/GGD_18_GeluidenGezondheid _v0002.pdf)

Veel omgevingsgeluid heb je in de stad, net zoals weinig groen. In een dorp is dat doorgaans andersom, al mis je daar weer voorzieningen zoals goede scholen, cultuur, winkelmogelijkheden enz.. Dat laatste zal in de toekomst ook in de stad minder worden, mensen kopen steeds meer online. Door de coronacrisis wordt dit versterkt.

Het feit dat in Nederland de stiltegebieden (waar je dus 0 door mensen geproduceerd geluid hoort!) op de vingers van 1 hand te tellen zijn, geeft al aan dat ruimte in Nederland schaars is. Natuurgebieden verdwijnen als eerste als de mens weer te weinig ruimte heeft voor woningen / bedrijven / wegen. Door de coronacrisis merk je dat mensen wel veel behoefte hebben aan natuurgebieden, zo kunnen ze er even uit. 

Overbevolking merk je ook doordat Nederland onvoldoende voedsel produceert om de eigen bevolking te voeden. (https://www.vork.org/nieuws/nederland-heeft-te-weinig-landbouwgrond-om-eigen-bevolking-te-voeden/) De grond in Nederland is vruchtbaar zat, daar licht het niet aan. Nederlanders leven op te grote voet, kun je ook zeggen, maar de Westerse welvaart is wel iets waar praktisch alle landen naar streven. En dit zal ook alleen maar toenemen, want de meeste mensen willen meer en nieuwere modellen (mobiele telefoons bv). Kortom, probeer dat consumptiepatroon maar eens te doorbreken.

En ja, ik begrijp mensen best die op een hutje op de hei willen wonen. Zelf wilde ik dat ook, maar ben uiteindelijk in een gehucht op de hei terechtgekomen. Het is toch wel fijn als je leuke mensen om je heen hebt wonen, al is dat ook een kwestie van geluk hebben. Het verkeerslawaai heb ik geen seconde gemist, de rust doet goed! 

• Leuk 4
Link naar reactie

@Albis,

Dat bedoel ik.

Vrienden van mij, wonen in Gouda, worden knettergek, van geen ruimte hebben.

Geen, of te weinig, groen, miezerige boompjes, veel uitlaatgassen, herrie.

Ik woon, in wat ik ervaar, als een gehucht. 

Ben een Groote Stads mens.

Kan niet tegen dat kleinsteedse, naargeestige gedoe, in zo'n gehucht.

Al die sociale controle, roddel en achterklap! 

.... Ben wel blij dat ik hier nu woon....

Die overproductie moet stoppen.

Ieder jaar(?) een nieuw interieur? nieuwe auto, nieuwe gsm? 

Net zo met kleding, schoenen.

Is een mindset.

een neurotische drang- ik, ik, ik, heb R E C H T...

Drie jarige, slecht opgevoede, kindertjes.

Deze Corona shizzle is een pracht kans tot transformatie.

Deze vorm van economie voeren, is uitgeput.

Grondstoffen raken uitgeput.

Als *jij*/ als in men- iets nieuws wilt, moet je eerst iets inleveren, veranderen in je eigen leven, zo iets regeling. 

De indianen... hadden de regel, als je een beslissing maakt moet dat 7 generaties te goed doen..

Of zo iets, de precieze woorden weet ik niet meer... 

Ooit deed ik de ecologische voetprint test, ... Hoe zuinig, eco bewust ik ook ben, ik had 3 aarden nodig, voor mijn gedrag! 

Om te huilen!! k heb geen auto, wasdroger, tv, etc... 

Ook al woon ik in dit gehucht - ook ik heb fijnstof in mijn huis, van het langs rijdend verkeer..

Veel van onze voeding halen wij van ver.

Daar roven wij ook de aarde leeg.

Wij kunnen hier niet alles produceren voor een goed gebalanceerd dieet.

Zonder kassen= milieu vervuiling. 

Dan zouden wij t hele jaar door, kool eten en dan nog wat andere groentes & wat fruit...

Swomp country. 

Ik stel het altijd een beetje scherp, mijn afwijking. 

Er is zoo veel mis, op politiek/ economisch/ macht spelletjes structuur gebied, Al een hele lange tijd, en nu komen de scheuren te voorschijn.

Link naar reactie

Voor mij is de overbevolking wereldwijd ook één vd grootste problemen van deze aarde.

Naast dictators.

de overbevolking werkt de opwarming enorm op, mensen moeten wonen, eten hebben of willen een auto.

verwarmen in de winter en anderen koelen en al deze dingen warmen de aarde op.

daarnaast door de overbevolking en dictators krijg je oorlogen en mensen die hun spullen pakken om ergens anders heen te gaan.

economisch vluchtelingen.

mensen die dat niet doen kiezen voor veel kinderen als pensioenvoorziening.

maar eten hebben ze er niet voor.

daarnaast zou ik ook het liefste ergens in een hutje op de heide wonen maar het is te simpel om te zeggen doe het dan ergens in verweggistan.

• Leuk 1
Link naar reactie

@Hermanusb

Door je zelf uit het probleem te verwijderen, ( hutje op de hei) los je het probleem niet mee op, he?

Ook al begrijp ik die neiging wel, hoor. // Heb ik ook.... een beetje... 

Want je moet nog steeds eten, de was doen, etc...

Ik bedoel, wij allemaal zijn onderdeel van dit probleem, hoe dan ook.

Consuminderen zou een vereiste moeten zijn.

Geleerd moeten worden op scholen.

Voor iedereen,  je mag maar zo veel .... energie gebruiken, grondstoffen gebruiken in je hele leven.

Hoe ga je dat weer terug geven?  ( aan de aarde?) 

Link naar reactie

4 uur geleden, Sjuul zei:

@Hermanusb

Door je zelf uit het probleem te verwijderen, ( hutje op de hei) los je het probleem niet mee op, he?

Ook al begrijp ik die neiging wel, hoor. // Heb ik ook.... een beetje... 

Want je moet nog steeds eten, de was doen, etc...

Ik bedoel, wij allemaal zijn onderdeel van dit probleem, hoe dan ook.

Consuminderen zou een vereiste moeten zijn.

Geleerd moeten worden op scholen.

Voor iedereen,  je mag maar zo veel .... energie gebruiken, grondstoffen gebruiken in je hele leven.

Hoe ga je dat weer terug geven?  ( aan de aarde?) 

@Sjuul

dat hutje op de heide is enkel omdat ik graag alleen ben.

dat doet niks af aan de overbevolking waar de aarde last van heeft,

• Leuk 1
Link naar reactie

@Hermanusb

Mee eens,

Ook al wens ik wel een zeer select groep (je?) gelijkgezinden, tolerante lui om me heen.

Waar je elkaar kunt aanvullen, in je (on) wijsheiden e.d.  meer... en je je ook mag terugtrekken,

als je dat nodig hebt....

Ik ben selectief sociaal, zo als ik ook selectief "aardig" kan zijn...... bleagh... 😉

en gewend om alleen te wonen.

Mensen heb ik nodig om mij mens te blijven voelen.

Reflectie en mirrowen / Heel slecht Engels, you just have to love it! :-)) en zo meer

• Leuk 1
Link naar reactie

Op 24-10-2020 om 09:28, OBL-Rien zei:

Kun je de these bewijzen cq onderbouwen?

Wat denk je van de natuur zelf?

Wat doet de natuur bij te grote dierenpopulaties en overbezette stallen?

Denk eens aan vogelgriep, varkenspest, MKZ.

Zijn wij mensen in basis niet ook gewoon dieren?

Is dit ook niet gewoon ons Darwin-momentje van de 21ste eeuw?

Even snel alle slechte genen uit de mix gooien en dan weer verder?

• Leuk 1
Link naar reactie

14 uur geleden, Shadow zei:

Wat denk je van de natuur zelf?

Wat doet de natuur bij te grote dierenpopulaties en overbezette stallen?

Denk eens aan vogelgriep, varkenspest, MKZ.

Zijn wij mensen in basis niet ook gewoon dieren?

Is dit ook niet gewoon ons Darwin-momentje van de 21ste eeuw?

Even snel alle slechte genen uit de mix gooien en dan weer verder?

Een analogie is geen bewijs.

Let wel, er zitten heel ernstige implicaties aan de stelling, dan kun je niet zo maar komen met een analogie als bewijs.

Link naar reactie

@Winterslaapisbeter,

Als al die grote mega winsten makende bedrijven, die kleding overschotten nou es uitdeelden aan de allerarmsten hier in Nederland? Er is toch al voor betaald, en dat is NIET het prijsje wat op het label staat! 

Als die bedrijven es zouden stoppen met bonussen uit delen, aan mensen die toch al bulken van de centen? Zoals ook de KLM doet, waardoor er o.a. nu personeel ontslagen "moeten" worden?

Zouden we al een stukkie opgeschoten zijn met de eerlijke verdeling van resources. 

Ethiek! Geweten. Daar ontbreekt het aan.

Je, als in men - kan niet blijven roofbouw te plegen en dan verwachten dat alles in evenwicht blijft.

Alleen als je bulkt van de centen, kan je overwegingen / beslissingen maken- zonder dat dat negatieve invloed heeft op je persoonlijke omstandigheden -

Weinig mensen kunnen wonen waar ze graag zouden willen.....

Of t werk doen, Waar ze gelukkig van worden - 

Link naar reactie

@Sjuul

op een aantal punten ben ik het aardig met je eens.

Als de aandelenkoersen dalen is het eerste wat de bedrijven doen mensen ontslaan om toch maar de winstcijfers goed te houden zodat de aandeelhouders weer extra geld krijgen.

alleen heel vaak zijn we dat wel zelf.

onze pensioenfondsen en verzekeringen beleggen juiste in grote bedrijven om koerswinst te behalen zodat we ook zelf weer profijt hebben van het goed presteren van de grote bedrijven.

Dat is om ons een levenslang pensioen te kunnen geven tzt.

mbt kleding of andere spullen.

ook daar kan ik me een beetje in vinden, een beetje.

Ik denk dat er ook een prikkel moet zijn om te gaan werken, om geld te verdienen zodat we leuke dingen kunnen doen,

als mensen alles gaan krijgen ben ik bang dat de prikkel verdwijnt.

daarnaast moet het werken wel lonen want als iemand 1700 euro krijgt is er geen motivatie om voor 1750 te gaan werken.

ik heb altijd zoiets gehad van doe maar basisinkomen voor iedereen en de rest moet je voor werken.

ik begrijp dat er uitzonderingen zijn, alleen zijn die uitzonder8ngen nu de regel.

• Leuk 3
Link naar reactie

3 uur geleden, Sjuul zei:

Als al die grote mega winsten makende bedrijven, die kleding overschotten nou es uitdeelden aan de allerarmsten hier in Nederland?

Als we dit als algemeen principe zouden hanteren, zou de overbevolking (jou mening!) dan groter of kleiner worden?

• Leuk 1
Link naar reactie

@Hermanusb.

Damn!  Dat gedeelte van de pensioen fondsen was ik even helemaal vergeten.

Dáár gaan we al! 

I shut my clap~:-)) 

@Winterslaapisbeter.

Ja, dat is iets wat al bewezen is, in landen in Afrika, zodra daar de vrouwen meer onderwijs krijgen, 

zelf geld gaan verdienen ( eigen grond kunnen kopen) gaat het met de gehele gemeenschap veel beter.

op alle terreinen.

Dus meer welvaart, of in hun geval vaak de minimale levensbehoeftes.. etc...

Je moet mensen dan wel onderwijs geven, ik bedoel ook hier hadden veel mensen, heel veel kinderen,(en sommigen nog steeds) 

geen voorbehoedsmiddelen, kinderen als oudedags voorziening -  zorg voor pa en ma.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

Share

• Nieuwe aanmaken...